2016-02-14, 12:32
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton

Nu är jag väldigt svag för filmer med oskyldiga barn i huvudrollerna så denna berörde ju mig väldigt mycket på det planet. Överlag är den väldigt vacker, mycket brunt och rött med ett stilla foto som låter en sakta smälta det som försiggår på duken. Jag påmindes en del om Malick och framförallt Days Of Heaven men det kanske främst har att göra med landsbygdsmiljöerna och den avslappnade stämningen. Tror du skulle gilla denna.

Det låter riktigt lockande och det täntkte jag själv, när jag tittat på stillbilder och något brottsstycke ur filmen. Det tycks, som du säger, vara väldigt fina inspelningsplatser och ett meditativt kameraarbete (nu låter jag väl som någon flummig new age-tönt) som ju är två av Malicks utmärkande drag.
Citera
2016-02-14, 13:11
Medlem
HejAntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Det låter riktigt lockande och det täntkte jag själv, när jag tittat på stillbilder och något brottsstycke ur filmen. Det tycks, som du säger, vara väldigt fina inspelningsplatser och ett meditativt kameraarbete (nu låter jag väl som någon flummig new age-tönt) som ju är två av Malicks utmärkande drag.
Jag läste lite recensioner på Letterboxd och där jämförde en av mina favoritrecensenter filmen med Days Of Heaven vilket kanske styrker Malick-jämförelsen. Ge den en chans när du har tid, den är ju ändå knappt 100 minuter lång och lättsmält nog att se tillsammans med en kopp kaffe till söndagsfikat.
Citera
2016-02-14, 13:28
Medlem
chessjamts avatar
Fortsätter dagen med Notorious (1946) av Alfred Hitchcock med Cary Grant och Ingrid Bergman.

Såg den för första gången i samband med Spellbound för flera år sedan. Dock så minns jag knappt någonting alls av denna så förhoppningsvis blir det som att se en helt ny film.

Det här blir nog också den sista Ingrid Bergman filmen jag ser innan det blir dags för dokumentären om henne.

http://www.imdb.com/title/tt0038787/?ref_=nm_knf_i2
Citera
2016-02-14, 16:41
Medlem
chessjamts avatar
Jag är Ingrid (2015)

http://www.imdb.com/title/tt4621016/?ref_=nv_sr_1
Citera
2016-02-14, 21:53
Medlem
Lotsos avatar
The Last Witch Hunter (2015)

Fortsätter med 2015 filmerna.

http://www.imdb.com/title/tt1618442/?ref_=nv_sr_1
Citera
2016-02-15, 06:04
Medlem
chessjamts avatar
Saboteur (1942)

Ska försöka se klart alla 40-talsfilmer av Alfred Hitchcock.

http://www.imdb.com/title/tt0035279/?ref_=nv_sr_4
Citera
2016-02-15, 06:15
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Saboteur (1942)

Ska försöka se klart alla 40-talsfilmer av Alfred Hitchcock.

http://www.imdb.com/title/tt0035279/?ref_=nv_sr_4
Saboteur är för mig en av de svagare Hitchcock-filmerna även om den har lite härlig äventyrskänsla men filmens klimax är i alla fall bra.

Själv tänkte jag se Mustang (2015) i förberedelse till Oscars-galan.
Citera
2016-02-15, 09:36
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Saboteur är för mig en av de svagare Hitchcock-filmerna även om den har lite härlig äventyrskänsla men filmens klimax är i alla fall bra.

Tyckte faktiskt den var helt okej. Väldigt händelserik och spännande, äventyrlig också som du nämner. Slutet med frihetsgudinnan påminner väldigt mycket om Mount Rushmore i North by Northwest.
Citera
2016-02-15, 10:05
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Tyckte faktiskt den var helt okej. Väldigt händelserik och spännande, äventyrlig också som du nämner. Slutet med frihetsgudinnan påminner väldigt mycket om Mount Rushmore i North by Northwest.
Vet att jag är i minoritet med den åsikten och att den ändå räknas som en "minor classic" bland hans filmer men jag fann den allmänt tråkig och några scener, som hos den blinda mannen (om jag kommer ihåg rätt nu), fick mig att tappa mycket trovärdighet för storyn.

Nä, då är filmen du refererar till och The 39 Steps mycket på bättre på i princip samma tema.
Citera
2016-02-15, 15:56
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Godard har hittills bjudit på besvikelser, men jag tar mig an Weekend (1967) då många här har sett den nyligen och premissen lät intressant.
Citera
2016-02-15, 16:46
Avslutad
Ska se kvinna utan samvete om hur en gift kvinna planerar att mörda sin man och få ut försäkringen med hjälp av en fördäkrings säljare som är kär i henne.

Eftersom den är på imdb top 250 lista och är del av mitt projekt. imdb top 250 elemineringsleken börjar närma sig sin slutspurt. Har inte sett alla som återstår än.
Citera
2016-02-15, 16:57
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ska se kvinna utan samvete om hur en gift kvinna planerar att mörda sin man och få ut försäkringen med hjälp av en fördäkrings säljare som är kär i henne.

Eftersom den är på imdb top 250 lista och är del av mitt projekt. imdb top 250 elemineringsleken börjar närma sig sin slutspurt. Har inte sett alla som återstår än.
Kvalar in den (1944) in till att vara en av de äldsta filmer du sett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in