2016-02-14, 14:57
  #5749
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Du uttryckte dig på ett annat sätt som gav en annan frågeställning än det du menade därav mina svar.

Det du säger ovan är självklarheter.

Varför skulle du INTE slå först om du känner att det kommer att bli ett slagsmål? Givetvis slänger du iväg första slaget om det nu är så.

Varför skulle vakterna INTE stoppa slagsmålet? Givetvis stoppar dom det.
Okej, imed att det var mycket snack om isolering så kändes det som att vakterna/en själv inte kunde göra så mycket i försvar och var helt enkelt tvungen att låsa in sig själv.
Citera
2016-02-15, 12:23
  #5750
Medlem
Såg ett jobb som prod.ledare på ett av de större anstalterna nyligen.

Jag vill veta vad det är för killar/tjejer som söker den tjänsten?
Hur uppfattas dom av de intagna?
Vad är deras personlighet? Jobba jobba jobba?? Ni förstår säkert. 😃
Det erfarenhet? Kommer dom i regel från industrin?
Fick höra att dom kommer närmare fångar men längre ifrån sina medarbetare?

Har fler frågor, men tacksam för svar.
Citera
2016-02-15, 16:12
  #5751
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ontrackpiraten
Såg ett jobb som prod.ledare på ett av de större anstalterna nyligen.

Jag vill veta vad det är för killar/tjejer som söker den tjänsten?
Hur uppfattas dom av de intagna?
Vad är deras personlighet? Jobba jobba jobba?? Ni förstår säkert. 😃
Det erfarenhet? Kommer dom i regel från industrin?
Fick höra att dom kommer närmare fångar men längre ifrån sina medarbetare?

Har fler frågor, men tacksam för svar.

Det är alltid en "vi mot dom" mentalitet mellan lägren intagna/personal och så kommer nog alltid att vara.

Sen finns det olika nivåer på ovan. Viss personal är dumma i huvudet medan vissa är helt OK men det finns alltid en distans.

Blir du för mycket polare med personalen som intagen så kan det sluta med utfrysning för man kan inte lita på dig.

Sitta ensam på långa samtal, hur dåligt du än mår, är inte alls populärt.

Många uppfattas som rena stolpskott eftersom dom är totala stolpskott.

Totala nollor med ett mediokert liv på utsidan men har mycket makt när dom är innanför murarna och tar ut detta maktrus, eller bitterhet, på de intagna med en dålig attityd eller överlägsenhet.

Sen råkar man springa på dom på stan och då tittar de ner i marken som en rädd liten hare

Viss personal försöker hjälpa till med olika kontakter du måste ta på utsidan, fixa hit och dit och allt det där, men mitt intryck är att de flesta drar benen efter sig och man måste tjata för att saker och ting skall hända.

Jag tror ExConvict, om han läser det här, har en mycket större erfarenhet än vad jag har från olika anstalter och personal i Sverige.
Citera
2016-02-15, 16:19
  #5752
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det är alltid en "vi mot dom" mentalitet mellan lägren intagna/personal och så kommer nog alltid att vara.

Sen finns det olika nivåer på ovan. Viss personal är dumma i huvudet medan vissa är helt OK men det finns alltid en distans.

Blir du för mycket polare med personalen som intagen så kan det sluta med utfrysning för man kan inte lita på dig.

Sitta ensam på långa samtal, hur dåligt du än mår, är inte alls populärt.

Många uppfattas som rena stolpskott eftersom dom är totala stolpskott.

Totala nollor med ett mediokert liv på utsidan men har mycket makt när dom är innanför murarna och tar ut detta maktrus, eller bitterhet, på de intagna med en dålig attityd eller överlägsenhet.

Sen råkar man springa på dom på stan och då tittar de ner i marken som en rädd liten hare

Viss personal försöker hjälpa till med olika kontakter du måste ta på utsidan, fixa hit och dit och allt det där, men mitt intryck är att de flesta drar benen efter sig och man måste tjata för att saker och ting skall hända.

Jag tror ExConvict, om han läser det här, har en mycket större erfarenhet än vad jag har från olika anstalter och personal i Sverige.

Kan du uppfatta produktionsledarna lika som fångvårdare? Samma skrot och korn. Eller är det mer en arbetsplatsstämning mellan arbetare och chef?

Är dom coachande som chefer med tanke på att det ändå är prylar som ska fram till en kund som har betalat?

Hur uppfattade du den bästa produktionsledaren kontra den sämsta?

Tack för att du tar dig tid och svarar!
Citera
2016-02-15, 16:50
  #5753
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ontrackpiraten
Kan du uppfatta produktionsledarna lika som fångvårdare? Samma skrot och korn. Eller är det mer en arbetsplatsstämning mellan arbetare och chef?

Är dom coachande som chefer med tanke på att det ändå är prylar som ska fram till en kund som har betalat?

Hur uppfattade du den bästa produktionsledaren kontra den sämsta?

Tack för att du tar dig tid och svarar!

Inga problem.

Min erfarenhet av produktionsledare ä begränsad men jag har lite erfarenhet som jag kan dela med mig av.

Produktionsledare som bara är just produktionsledare och inte försöker spela plit kan vara helt OK men man måste förstå att det ändå finns en gräns mellan de olika parterna.

Produktionsledare som tror dom är en plit blir bara jobbigt.

Tonen brukar vara med avslappnad men dock med olika nivåer beroende på typen av arbetsledare och intagen.

Coachande är dom direkt inte för det är inga direkt avancerade grejer som skall tillverkas utan det mesta lär man sig på tre röda sekunder och sen är det upprepning av samma sak om och om igen.

Dom flesta produktionsledare jag har sett har spenderat mesta tiden i sina egna rum och druckit kaffe.
Citera
2016-02-15, 17:41
  #5754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Inga problem.

Min erfarenhet av produktionsledare ä begränsad men jag har lite erfarenhet som jag kan dela med mig av.

Produktionsledare som bara är just produktionsledare och inte försöker spela plit kan vara helt OK men man måste förstå att det ändå finns en gräns mellan de olika parterna.

Produktionsledare som tror dom är en plit blir bara jobbigt.

Tonen brukar vara med avslappnad men dock med olika nivåer beroende på typen av arbetsledare och intagen.

Coachande är dom direkt inte för det är inga direkt avancerade grejer som skall tillverkas utan det mesta lär man sig på tre röda sekunder och sen är det upprepning av samma sak om och om igen.

Dom flesta produktionsledare jag har sett har spenderat mesta tiden i sina egna rum och druckit kaffe.


Intressant! Det med coachande tänkte jag hur man skyndar på lite, med tanke på leveranstiderna. Men min uppfattning av vad du beskriver är att det det kanske inte är så stor skillnad på en krimvårdare och en prod.ledare? Med undantag lite justare gargong emellanåt?
En produktionsledare är en sak utanför på en "vanlig" firma och en annan innanför murarna.

Skulle du kunna tänka dig ha en tidigare prod.ledare som referens idag när du söker jobb?
Citera
2016-02-15, 19:02
  #5755
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ontrackpiraten
Intressant! Det med coachande tänkte jag hur man skyndar på lite, med tanke på leveranstiderna. Men min uppfattning av vad du beskriver är att det det kanske inte är så stor skillnad på en krimvårdare och en prod.ledare? Med undantag lite justare gargong emellanåt?
En produktionsledare är en sak utanför på en "vanlig" firma och en annan innanför murarna.

Skulle du kunna tänka dig ha en tidigare prod.ledare som referens idag när du söker jobb?

Är produktionsledaren schysst och avslappnad så är det oftare en mycket mer avslappnad stämning mellan produktionsledaren och de intagna än de intagna och en krimvårdare.

En krimvårdare är en snut. Så ser dom flesta intagna på en krimvårdare. En snut i annan mundering helt enkelt.

Är produktionsledaren avslappnad när det inte är mycket att göra så brukar produktionsledaren, om denne har respekten från de intagna, kunna säga till att nu måste vi leverera och detta brukar uppfyllas.

Det är sällan att det är någon större stress i produktionen. Inte vad jag har varit med om iallafall.

Det handlar om din attityd.

Skall du spela allan ballan så slår detta oftast tillbaka. Det är ett fängelse du är i.

Fall inte in i snutjargongen och tro att du är G.I Joe helt plötsligt.

Är du rädd så snappas detta upp och du kan bli utnyttjad.

Är du för snäll så kan detta också utnyttjas.

Är du genuint schysst med en ge och ta attityd så löser det sig men det skall alltid finnas en viss distans.
Citera
2016-02-15, 19:16
  #5756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Är produktionsledaren schysst och avslappnad så är det oftare en mycket mer avslappnad stämning mellan produktionsledaren och de intagna än de intagna och en krimvårdare.

En krimvårdare är en snut. Så ser dom flesta intagna på en krimvårdare. En snut i annan mundering helt enkelt.

Är produktionsledaren avslappnad när det inte är mycket att göra så brukar produktionsledaren, om denne har respekten från de intagna, kunna säga till att nu måste vi leverera och detta brukar uppfyllas.

Det är sällan att det är någon större stress i produktionen. Inte vad jag har varit med om iallafall.

Det handlar om din attityd.

Skall du spela allan ballan så slår detta oftast tillbaka. Det är ett fängelse du är i.

Fall inte in i snutjargongen och tro att du är G.I Joe helt plötsligt.

Är du rädd så snappas detta upp och du kan bli utnyttjad.

Är du för snäll så kan detta också utnyttjas.

Är du genuint schysst med en ge och ta attityd så löser det sig men det skall alltid finnas en viss distans.


Bra Novus. Det är som övriga ställen med andra ord. Respekt och attityd. 😃

Det här med referens då? Skulle du kunna be en gammal produktionsledare som referens om det behövs?
Citera
2016-02-15, 19:21
  #5757
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ontrackpiraten
Bra Novus. Det är som övriga ställen med andra ord. Respekt och attityd. 😃

Det här med referens då? Skulle du kunna be en gammal produktionsledare som referens om det behövs?

Nej.

Jag personligen hade inte använt mig av en gammal produktionsledare som referens såvida arbetsplatsen du ansöker på redan vet om att du har suttit i fängelse.

För mig är det mer en fråga om att försöka glömma och gå vidare.

Andra har kanske en annan syn på saker och ting när det gäller ovan men för mig är det en no-go.
Citera
2016-02-15, 19:33
  #5758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Nej.

Jag personligen hade inte använt mig av en gammal produktionsledare som referens såvida arbetsplatsen du ansöker på redan vet om att du har suttit i fängelse.

För mig är det mer en fråga om att försöka glömma och gå vidare.

Andra har kanske en annan syn på saker och ting när det gäller ovan men för mig är det en no-go.

Tack mään!! Jag återkommer när jag behöver veta mer!
Citera
2016-02-16, 12:08
  #5759
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ontrackpiraten
Såg ett jobb som prod.ledare på ett av de större anstalterna nyligen.

Jag vill veta vad det är för killar/tjejer som söker den tjänsten?
Hur uppfattas dom av de intagna?
Vad är deras personlighet? Jobba jobba jobba?? Ni förstår säkert. 😃
Det erfarenhet? Kommer dom i regel från industrin?
Fick höra att dom kommer närmare fångar men längre ifrån sina medarbetare?

Har fler frågor, men tacksam för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det är alltid en "vi mot dom" mentalitet mellan lägren intagna/personal och så kommer nog alltid att vara.

Sen finns det olika nivåer på ovan. Viss personal är dumma i huvudet medan vissa är helt OK men det finns alltid en distans.

Blir du för mycket polare med personalen som intagen så kan det sluta med utfrysning för man kan inte lita på dig.

Sitta ensam på långa samtal, hur dåligt du än mår, är inte alls populärt.

Många uppfattas som rena stolpskott eftersom dom är totala stolpskott.

Totala nollor med ett mediokert liv på utsidan men har mycket makt när dom är innanför murarna och tar ut detta maktrus, eller bitterhet, på de intagna med en dålig attityd eller överlägsenhet.

Sen råkar man springa på dom på stan och då tittar de ner i marken som en rädd liten hare

Viss personal försöker hjälpa till med olika kontakter du måste ta på utsidan, fixa hit och dit och allt det där, men mitt intryck är att de flesta drar benen efter sig och man måste tjata för att saker och ting skall hända.

Jag tror ExConvict, om han läser det här, har en mycket större erfarenhet än vad jag har från olika anstalter och personal i Sverige.

Skulle vilja påstå att de som jobbar som produktionsledare inom KV inte är speciellt kvalificerade (undantag finns givetvis). De är inte heller intresserade av att jobba speciellt och man får intryck av de mest vill se ett lönekuvert dimpa ner på hallmattan regelbundet. Det är ju inte direkt ett kariärrjobb utan snarare en avstjälpningsplats snäppet över lekledare på FAS 3.

Det är lite olika från anstalt till anstalt och även inom en och samma anstalt med flera produktionsenheter. Vissa kan ha säsongstoppar där folk verkligen får jobba järnet andra har i princip aldrig något att göra. På det hela taget är KrimProd som detta faller under ingen jättesuccé för Kriminalvården och det har allt svårare att dra in jobb utifrån. Det handlar ju mestadels om monteringsjobb som i princip har försvunnit från Sverige.

Arbetsmiljön för en prodledare på anstalt är nog inte så jävla stimulerande. Omotiverade och ofta utåtagerande intagna (som ju tvingas jobba, annars blir det varning) och rätt hög omsättning bland folk. I grund och botten ses en prodledare som en plit men atmosfären på verkstan brukar vara mer avslappnad än mellan intagna och "vanliga" plitar.

Sammantaget, inget jag skulle rekommendera såvida man inte gillar att göra ett minimum av arbete för en hyffsat säker (låg) lön samt dricka massor med dåligt KV-kaffe.
__________________
Senast redigerad av ExConvict 2016-02-16 kl. 12:15.
Citera
2016-02-16, 17:28
  #5760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Skulle vilja påstå att de som jobbar som produktionsledare inom KV inte är speciellt kvalificerade (undantag finns givetvis). De är inte heller intresserade av att jobba speciellt och man får intryck av de mest vill se ett lönekuvert dimpa ner på hallmattan regelbundet. Det är ju inte direkt ett kariärrjobb utan snarare en avstjälpningsplats snäppet över lekledare på FAS 3.

Det är lite olika från anstalt till anstalt och även inom en och samma anstalt med flera produktionsenheter. Vissa kan ha säsongstoppar där folk verkligen får jobba järnet andra har i princip aldrig något att göra. På det hela taget är KrimProd som detta faller under ingen jättesuccé för Kriminalvården och det har allt svårare att dra in jobb utifrån. Det handlar ju mestadels om monteringsjobb som i princip har försvunnit från Sverige.

Arbetsmiljön för en prodledare på anstalt är nog inte så jävla stimulerande. Omotiverade och ofta utåtagerande intagna (som ju tvingas jobba, annars blir det varning) och rätt hög omsättning bland folk. I grund och botten ses en prodledare som en plit men atmosfären på verkstan brukar vara mer avslappnad än mellan intagna och "vanliga" plitar.

Sammantaget, inget jag skulle rekommendera såvida man inte gillar att göra ett minimum av arbete för en hyffsat säker (låg) lön samt dricka massor med dåligt KV-kaffe.


Tack för sammanställningen ExC.

Det var ord och inga visor. Jag jobbar idag som prod.ledare inom industrin och funderade ett tag på att söka till Krimprod.

Trodde det kunde vara utmanande och utvecklande. Men det låter inte som det. Att sitta och passa folk bara, är som du säger inget att hänga i gran.

Jag tar mig en funderare. Även om det skulle låta inspirerande om man kom på en intervju så är väl lönen där det tar stopp. Ingen orderingång och låg status, dåligt betalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in