Citat:
1. Jag tycker att fördelarna av en större bil ej överväger nackdelarna - särskilt med tanke på att jag åker till fjällen då och då. Och tanken på att åka 80-90 mil i en långsam skåpbil utan 4-hjulsdrift och bra ljud är tillräckligt avskräckande.
Citat:
1. Rent tekniskt sparar jag betydligt mer än 100k. Men skriver jag 300k så skulle ingen tro mig. Och det är ju inte specifikt vad tråden handlar om. Det är ju upp till var och en. Men ju mindre man tjänar desto större blir så SPAREFFEKTEN även om det totala sparbeloppet blir mindre.
Citat:
Att du skulle spara 100 k genom att bo i bilen är inget annat än en glädjekalkyl. Du kanske jämför mot en lägenhet för 8 k i månaden men det är ju verkligen som att jämföra äpplen och päron.
Det kanske är bättre att jämföra med något lite enklare boende? Du kan hyra en 1:a för c:a 3000 månaden. Det blir 36 000 per år och med lite varmvatten + el och lite mindre matbudget kan vi runda av till 40 000 per år.
Det är rätt långt från 100 k och verkligen inte en summa som motiverar en att sova i bagageutrymmet på en bil året om.
Och nej, för dessa 40 000 kr får du ingen fin lägenhet, men den har kök, dusch, toalett och ett varmt rum som du kan sova i. Trots sin enkelhet så är den flera magnituder mer komfortabel än bagagen på din Audi. Dessutom kan du tjacka en liten skitbil i stället, det drar troligtvis ned totalkostnaderna markant. Är det en nyare, större Audi du har så äter värdeminskning och försäkring med lätthet upp dessa 40 000kr så att du i slutändan kanske inte sparar en enda krona på att bo där bak?
Så ja, det verkar faktiskt vara idiotiskt att välja bagageutrymmet framför en enklare lägenhet - åtminstone om man gör det för ekonomins skull.
Det kanske är bättre att jämföra med något lite enklare boende? Du kan hyra en 1:a för c:a 3000 månaden. Det blir 36 000 per år och med lite varmvatten + el och lite mindre matbudget kan vi runda av till 40 000 per år.
Det är rätt långt från 100 k och verkligen inte en summa som motiverar en att sova i bagageutrymmet på en bil året om.
Och nej, för dessa 40 000 kr får du ingen fin lägenhet, men den har kök, dusch, toalett och ett varmt rum som du kan sova i. Trots sin enkelhet så är den flera magnituder mer komfortabel än bagagen på din Audi. Dessutom kan du tjacka en liten skitbil i stället, det drar troligtvis ned totalkostnaderna markant. Är det en nyare, större Audi du har så äter värdeminskning och försäkring med lätthet upp dessa 40 000kr så att du i slutändan kanske inte sparar en enda krona på att bo där bak?
Så ja, det verkar faktiskt vara idiotiskt att välja bagageutrymmet framför en enklare lägenhet - åtminstone om man gör det för ekonomins skull.
Det exakta sparbeloppet är olika för var och en. I mitt räknar jag så här:
1. Hyra : 4300:-/mån (1:a 35m2, ej centralt, ingen hiss, liten balkong)
2. El o Vatten: 350:-/mån
3. Internet: 250:-/mån
4. TV: 100:-/mån
5: Hemförsäkring: 150:-/mån
6. Inredning: Fast kostnad 72.000:- inklusive TV och sånt (låt oss slå ut inredningen över 3 år så blir det 2000:-/mån eftersom saker byts och underhålls över tiden. Jag hade inte bott utan att göra detta iaf.)
7. Underhållskostnader: 300:-/mån
8. Oförutsett relaterat till bostaden och dess inredning / utrustning: 500:-/mån
9. Resekostnader till jobbet: 2000:-/mån (20kr/mil inkl. soppa, värdeminskning av fordon, service, etc. och det är 25km till jobbet från "stan")
TOTALT: 9950:-/mån eller 119.400:-/år.
Detta beräknat i en liten stad. Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Umeå, Norrköping u name it - och kalkylen spricker direkt då hyran hade börjat på 6000:-
Citat:
Lol
Har funderat på något liknande:
Börja köra färdtjänstbuss i Stockholm. De har mycket förvaringsutrymmen etc och gott om plats att sova på, du kan till och med stå upprätt i dem (Fort Transit). Säg upp lägenhet etc, enda man behöver är mobil abb med gott om data samt ett gymkort. Jobba från morgon till kväll varje dag. In på gym och duscha en gång om dagen. Sen kan du göra vad fan du vill, åk ut till en sjö och sola och bada några timmar eller ut på promenad om du känner för det. Man kommer ändå köra in en bra slant. Säg ett snitt på 5000 inkört om dagen. Det ger dig ca 37k i månaden efter skatt. Utgifter, ca 700 för mobil, 300 för gymkort, 2000 för mat. Du kan alltså spara i runda slängar 34k i månaden. 400k sparat på ett år.
Har funderat på något liknande:
Börja köra färdtjänstbuss i Stockholm. De har mycket förvaringsutrymmen etc och gott om plats att sova på, du kan till och med stå upprätt i dem (Fort Transit). Säg upp lägenhet etc, enda man behöver är mobil abb med gott om data samt ett gymkort. Jobba från morgon till kväll varje dag. In på gym och duscha en gång om dagen. Sen kan du göra vad fan du vill, åk ut till en sjö och sola och bada några timmar eller ut på promenad om du känner för det. Man kommer ändå köra in en bra slant. Säg ett snitt på 5000 inkört om dagen. Det ger dig ca 37k i månaden efter skatt. Utgifter, ca 700 för mobil, 300 för gymkort, 2000 för mat. Du kan alltså spara i runda slängar 34k i månaden. 400k sparat på ett år.
Med lite planering kan vem som helst göra det. Känslan är grym. Det är både frihet OCH möjligheter i ett. Kostnadsinbesparingen är ENORM eftersom även ens livsstil förändras och man blir inte lika konsumerism-kåt på meningslösa saker.
Citat:
Det är ett resultat av mina möjligheter. Låt oss säga att jag inte haft någon kompis som ställt upp med tvättstugetider, vad hade jag gjort då? Då hade jag lånat duschen på företaget och tvättat för hand. Jag använder helt uteslutande tekniska material som är lätta att tvätta och torkar snabbt. Dessutom byter jag kläder EXTREMT sällan jämfört med en normal-svensson. Det är en fördel att vara Korean ska sägas eftersom vår svett är mer eller mindre luktlös och jag kan ha samma T-shirt i 3 veckor och den luktar fortfarande nytvättad.
Citat:
1. Jag har snabbmakaroner i plastbunke och tonfisk på burk. That's it.
2. Just nu är jag lite besatt av Forza 6 som finns uppställt på jobbet. Jag har nyckel dit och kan gå och komma när jag vill. De tycker det är kul att jag mer eller mindre bor där eftersom jag är som en gratis vakthund

3. Läser. Läser flera böcker på Kindle (Ipad och Surace Pro) i veckan.
4. Aldrig gjort (i bilen). Haft sex i bilen dock flera gånger.... lite stökigt men fungerar och konstigt upphetsande med immiga rutor.
5. Nej. Lite skämmigt så är jag i Thailand. Jag åker ju fram och tillbaka. Sist jag var hemma var det från Augusti och Januari ut. Kommer jag till Sverige sent på året åker jag senare. Tidigt och jag åker tidigare. Denna säsong blev tidig. Hade jag kunnat göra detta året om i Sverige? ABSOLUT. Älskar Sverige på sitt sätt.
- Fin vinter med skidåkning. Som kompensation för dyrt liftkort sover jag i bilen och äter flott.
- Åka till en badplats vartsomhelst.
- När det störtregnar och det smattrar i taket, läser jag och äter Marie-Kex.
Detta liv är möjligt för att jag gör det jag vill. Alla kan göra det. Frihetsskänslan är grym och luftkvaliten är oslagbar.