2016-02-15, 15:20
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Lösa hur? Arbetsgivaren har sagt att jag ska gå som timanställd första veckorna och sen får månadslön. Hyresvärden vill ha kontrakt i handen snarast, annars går de vidare med en annan sökande.

Förklara det och arbetsgivaren skriver ett brev som bekräftar det?
Citera
2016-02-15, 15:27
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Förklara det och arbetsgivaren skriver ett brev som bekräftar det?

Känns som att hyresvärden inte kommer att räkna det som fast lön. Dessutom är jobbet enbart till sommaren. Även om jag garanterat har funnit annat tills dess. Svårt att veta hur man ska formulera bara. Vill inte mista lägenheten.
Citera
2016-02-15, 15:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Känns som att hyresvärden inte kommer att räkna det som fast lön. Dessutom är jobbet enbart till sommaren. Även om jag garanterat har funnit annat tills dess. Svårt att veta hur man ska formulera bara. Vill inte mista lägenheten.

Problemet om du förfalskar den och blir påkommen så riskerar du inte bara bli av med lägenheten utan även polisanmälan (urkundsförfalskning) och riskerer bli totalrökt hos alla hyresvärdar värda namnet.
Citera
2016-02-15, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Bedrägeri skulle jag säga, utöver urkundsförfalskningen.
Detta då du genom vilseledande tillskansar dig ett kreditutrymme, ett kreditutrymme du annars aldrig hade fått. Kreditutrymmet består av att du får bo i lägenheten oftast 1 månad innan du behöver betala din första hyra. (eftersom första hyran brukar betalas i efterskott), samt att du får 3 månaders kredit iom att uppsägningstiden är 3 månader, dvs en total kredit på 4 månaders hyra.

Om det nu är lite kredit på första hyran så är ju den i a f reglerad senast när man betalar andra hyra, och uppsägningstiden ger inte heller 3 månader kredit eftersom den hyran betalas i förskott liksom alla andra månader (förutom ev den första månaden).
Citera
2016-02-15, 15:45
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Problemet om du förfalskar den och blir påkommen så riskerar du inte bara bli av med lägenheten utan även polisanmälan (urkundsförfalskning) och riskerer bli totalrökt hos alla hyresvärdar värda namnet.

Är med på det. 110%. Vill vara ärlig. Men samtidigt är det så överdrivna krav ibland hos hyresvärdarna. Hur många har fast inkomst liksom? Men som sagt, kanske bara ska lägga korten på bordet än att fiffla och sen bara hoppas på det bästa. Får försöka trycka extra på borgensman osv ifall de tvekar. Olyckligt att man skulle hamna mellan två jobb precis när ett boende dyker upp.
Citera
2016-02-15, 15:49
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om det nu är lite kredit på första hyran så är ju den i a f reglerad senast när man betalar andra hyra, och uppsägningstiden ger inte heller 3 månader kredit eftersom den hyran betalas i förskott liksom alla andra månader (förutom ev den första månaden).

Första hyran betalas 1 mars vid inflytt.
Citera
2016-02-15, 16:07
Medlem
Citat:
Hyresvärden skulle ju aldrig få reda på det, såvida de inte ringer arbetsgivaren innan vi skriver kontrakt. Vilket inte känns särskilt troligt. Och så länge jag sköter mig samt betalar hyran så finns inget skäl att de skulle fördjupa sig i min anställning i efterhand. Då kan jag lika gärna påstått mig ha bytt jobb.
Varför ställer du då en fråga på FB om du hänvisar till att det är omöjligt att upptäcka? Då har du liksom redan besvarat din egen frågeställning.
Är för övrigt inte ovanligt att hyresvärdar ringer och kontrollerar referenser samt arbetsgivare.. Så då kan du mycket väl bli tagen med händerna i syltburken, då skulle avtalet nog bli ogiltigt och du blir hemlös plus att du kan bli dömd för bedrägeri eller eventuellt urkundsförfalskning.
Citera
2016-02-15, 16:12
Medlem
Citat:
Är med på det. 110%. Vill vara ärlig. Men samtidigt är det så överdrivna krav ibland hos hyresvärdarna. Hur många har fast inkomst liksom? Men som sagt, kanske bara ska lägga korten på bordet än att fiffla och sen bara hoppas på det bästa. Får försöka trycka extra på borgensman osv ifall de tvekar. Olyckligt att man skulle hamna mellan två jobb precis när ett boende dyker upp.
Ja du, vi har en arbetslöshet på runt 7-8% men där räknas även nyanlända in som har sitt boende betalt av det offentliga, så jag skulle nog vilja påstå att den absoluta majoriteten av befolkningen i arbetsför ålder har en någotsånär fast inkomst.
Hur kan du tycka att det är ett överdrivet krav av ett företag att se till att den dom hyr ut till kan betala hyran?
Citera
2016-02-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Bedrägeri skulle jag säga, utöver urkundsförfalskningen.
Detta då du genom vilseledande tillskansar dig ett kreditutrymme, ett kreditutrymme du annars aldrig hade fått. Kreditutrymmet består av att du får bo i lägenheten oftast 1 månad innan du behöver betala din första hyra. (eftersom första hyran brukar betalas i efterskott), samt att du får 3 månaders kredit iom att uppsägningstiden är 3 månader, dvs en total kredit på 4 månaders hyra.

Det krävs inte att du har misskött dina betalningar eller tänkt missköta dina betalningar för att bedrägeri ska vara vid handen, utan det räcker med att du gjort ett vilseledande vid förmögenhetsöverföringen (dvs tillgången till lägenheten).

Det är samma om du skulle ljuga för banken om din anställning för att få ut ett lån, som du annars aldrig hade fått. Också bedrägeri, även om du tänkt betala för lånet.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bedr%C...i_i_svensk_lag , se fallet med sjökapten.

Om du, istället för att förfalska anställningsavtalet, upprättar ett avtal för skens skull genom en arbetsgivare som du känner i släkten typ, så gör den arbetsgivaren skyldig till osant intygande, eftersom denne intygar att du är anställd när du inte är det.
Sitter du alltid bakom samma flöte eller? För du kan då aldrig någonsin hyrt en lägenhet i hela ditt liv! Jag är ofta för allas talan men när det finns sådana som du som kommer med felaktigheter som dropparna faller i backen när det störtregnar - ja då borde det kanske finnas restriktioner!
Citera
2016-02-15, 22:16
Medlem
WaS-ToYs avatar
Vad är det för hyresvärd som ska ha reda på var man är anställd? Har jag aldrig hört talas om att man behöver uppge, däremot brukar de ju vilja veta vad man har för inkomst, sen om det är från jobb, a-kassa, csn, nått annat är för deras del oväsentligt så länge man kan betala hyran och utöver det ha pengar kvar såklart.

I övrigt; Ärlighet brukar vara längst, så ha en dialog med blivande hyresvärden och förklara läget.
Citera
2016-02-15, 23:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaS-ToY
Vad är det för hyresvärd som ska ha reda på var man är anställd? Har jag aldrig hört talas om att man behöver uppge, däremot brukar de ju vilja veta vad man har för inkomst, sen om det är från jobb, a-kassa, csn, nått annat är för deras del oväsentligt så länge man kan betala hyran och utöver det ha pengar kvar såklart.

I övrigt; Ärlighet brukar vara längst, så ha en dialog med blivande hyresvärden och förklara läget.

Fler och fler kräver att man har fast anställning (dvs inget tillsvidare eller liknande) och man måste lämna in papper på det.
Citera
2016-02-16, 00:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Fler och fler kräver att man har fast anställning (dvs inget tillsvidare eller liknande) och man måste lämna in papper på det.
Fast anställning och tillsvidareanställning är samma sak. Du tänker kanske på visstidsanställning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in