2016-02-15, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ursäkta tjatet, men kan HD behöva särskilt lång tid ? Eller beror det på hur avancerad Hurtigs framställan är ?

Nu passar jag på at fortbilda mig: Kan det i ett fall som HD tar upp bli aktuellt med ytterligare utredning, kan åklagaren vilja komplettera utredningen beroende på försvarets framställan och skulle han få det ?

Hurtig måste beakta den tid som anges på besvärshänvisningen, som alltid bifogas domen. Jag tror det är 3 eller 4 veckor man har på sig.

Det Hurtig måste göra är att inkomma i tid, med en skrivelse där de anger att de överklagar domen och ber om prövningstillstånd. Samtidigt skriver han att en komplettering inkommer senare.

Jag tror inte att han kan bli klar med skriften, men det gör inget. Domstolarna är alltid medgörliga med att ge ytterligare tid för för att göra klart inlagor. Det är bara att be om mer tid.
2016-02-15, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Finns inga tecken på ett sexualbrott.

Det närmaste är de ständigt återkommande sexualsadistiska bilderna som utredarna gödslat med i fupen. Om och om igen.

Men inget i det faktiska fallet visar på ett sexuellt motiv.

Nej men om kläder är i oordning kan ju tanken varit där. Sen kan ju andra saker gjort att det inte blev av eller fick avbrytas.

Tycker ändå att om en kropp flyttas så att ett löv fastnar på höft borde också smuts finnas på bar kropp. Nåt litet i alla fall. Som kunde avslöja lite det underlag hon legat på. Alltså damm eller jord. Ren jord eller smutsig jord. Rent damm eller smutsigt damm.

Hade överfallet skett vid bod hade också placeringen i skåpet känns naturligare.

Då får jag känslan av att en gärningsman skulle vilja gömma liket lite mer eftersom brottet begåtts precis intill.

Hade gärningsman flyttat brottsoffer från lada känns det som att man hade varit nöjd om man lagt brottsoffer under en pressening direkt på golv i bod. Hon var ju ändå flyttad från brottsplats (ladan).
2016-02-15, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Så du tror han väntade 10 - 15 minuter innan han klädde av henne?

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Och där tar nog argumentationen slut, förvänta dig inga svar när du kommer till en avslöjande punkt.....
Som här t.ex.
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Du har redan fått hur många exempel som helst på offer som mördats/tejpats av sexuella sadister, medvetandegrad på offren har varierat.
DU ska hänvisa till något fall där en nekrofil tejpat ett dött offer för att sedan stå och glo när han blottat hennes bröst och kön.
Berätta om någon nekrofil som gjort det.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är många krav på bevis (vilket har givits) men enbart skräp tillbaka. Undviker svar, svamlar om annat och kommer inte med minsta vetenskap som förankring.
Ett enda stort påhitt med allt från död på 20 sek, medvetslösa lider inte (helt ointressant) till en tejpande nekrofili som enbart står och glor.
Så går det, när man ställer konkreta följdfrågor, inget svar alls eller något irrelevant tillbaka.
2016-02-15, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En döing.

Hon hade inga blödningar i ögonen, så döden kom snabbt efter hängningen.

Hon kan väl lika gärna vara kvävd med en hand/kudde.
Att hänga någon kräver planering som inte finns inte finns i åklagarens teori.

Om du själv skulle hänga någon hade du då inte vetat vart du skulle hänga denne? Är det inte det viktigaste av allt i planeringen? Och att denna plats då även innehåller den rekvisita som behövs för ett genomförande?
2016-02-15, 00:57
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Han har tre veckor och en dag på sig till överklagandet ska vara inlämnat, om han inte får uppskov. Men sen ska rättegången komma igång rätt snart.

Fel. Beslut om PT kan ta månader.

6 månader kan det ta, men det här med att rättegången ska komma igång snart begriper jag inte vad du menar med det?
2016-02-15, 01:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Hon kan väl lika gärna vara kvävd med en hand/kudde.
Att hänga någon kräver planering som inte finns inte finns i åklagarens teori.

Om du själv skulle hänga någon hade du då inte vetat vart du skulle hänga denne? Är det inte det viktigaste av allt i planeringen? Och att denna plats då även innehåller den rekvisita som behövs för ett genomförande?
Nej, det råder ingen tvekan om att hon hängdes/ströps. Jo, jag skulle planera och skaffa rekvisita.
2016-02-15, 01:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
6 månader kan det ta, men det här med att rättegången ska komma igång snart begriper jag inte vad du menar med det?
Efter PT ska rättegången komma igång så snart som möjligt.
2016-02-15, 01:51
Medlem
Theforeigners avatar
Någon som vet hur ofta/vanligt det är att en person som är dömd för mord i både Tingsrätten och Hovrätten överklagar till Högsta domstolen ?
2016-02-15, 01:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Någon som vet hur ofta/vanligt det är att en person som är dömd för mord i både Tingsrätten och Hovrätten överklagar till Högsta domstolen ?
Om personen nekar vill jag nog säga att det är regel.
2016-02-15, 03:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Om personen nekar vill jag nog säga att det är regel.

Ok, men hur många personer som hävdar att dom är oskyldiga til mord i både Tingsrätten och Hovrätten och ändå blir dömda i både TR och HR går vidare och överklagar till Högsta domstolen ?

Alltså, finns det någon statistik på detta? alltså hur många per år? per 10 år?
2016-02-15, 07:54
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det är precis det jag menar också. Men i Xeniaonatops värld kan ett snöre inte vara sträckt utan att vara dödligt. Men vi får inte begära för mycket då Xeniaonatop inte ens förstått att Lisa blev mördad.

Sträcka långsamt blir en långdragen död om NB hissade upp henne lite i taget från t.ex. knästående eller sittande på en stol. Hon var väl inte tejpad över näsan, får luft den vägen så länge det inte snörpts åt hårt i halsen, min gissning.
2016-02-15, 08:11
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Rättsläkare AB sa i tingsrätten att ett snabbt förlopp som trycker till alla de stora kärlen i halsen innebär att det finns inga punktblödningar.

Har du koll på detta? Jag har inte kvar FUP.

Vad menas med att LH:s ben var felvända? Är det inte sekretessbelagda uppgifter som inte skulle läcka ut till allmänheten. Vadå, har hon blivit viken på mitten med benen bakåt i skåpet och fötterna uppåt först och sist bålen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in