2012-09-24, 13:34
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micha88
En i min närhet har 2 st. Har aldrig varit något problem.

Självklart har alla människor olika plånböcker Berättar bara utifrån hans personliga erfarenheter, det är nog inte alla som vet att det är ett lite tjockare kort än de vanliga plastkorten.
__________________
Senast redigerad av snicksnackarn 2012-09-24 kl. 13:39.
Citera
2012-12-29, 18:23
  #74
Medlem
Redors avatar
Man kan ju undra varför det heter AMERICAN Express när kortet/huvudkontor och ursprunget är Storbritannien .

Visst finns det fördelar med Platinumkortet, liksom det finns nackdelar. Den största nackdelen är årsavgiften på 5000, men jag antar att den är till för att hålla "vanliga" Svenssons borta och inte göra kortet för vanligt förekommande. Då, som med allt annat som det finns mycket av förlorar det sin status.
Citera
2012-12-29, 19:59
  #75
Avslutad
Har inte själv något Amex och vill inte ha något heller. Men var med en polare på en golfresa och då gick vi in i Amex lounge på Arlanda där vi fick dricka hur mycket vi ville och då var det väl klart värt det speciellt för mig . Bara hälla upp hur mycket sprit man ville ha och välja soda till, perfekt när det var nån timme tills planet skulle gå. Han hade guldkortet så för mig kostade det då 100 spänn, haha det fick han sen i handen. Men hade han inte haft Amex kort så hade vi fått köra på någon av vanliga barerna, egentligen hade jag inte brytt mig men nästan gratis är gott .
Citera
2013-10-12, 09:57
  #76
Medlem
drlomos avatar
Amex Platinum-diskussionen har hållt på en tid, ser jag. Jag har ett Platinumkort, och det är sant att det kostar en hel del att ha det, plus att det krävs en viss årsinkomst. Jag fick det "by invitation", som diskuterats tidigare. Det är inte bara ett "Charge Card", utan det har den starkaste sjukvårdsförsäkring vid utlandsvistelse som finns. Det täcker mig i fyra månader när jag jobbar i USA, vilket jag gjort nästan årligen sedan 2004, om man råkar få jobb utan inbyggd sjukförsäkring. Åker man till Sverige på en vecka "resettas" försäkringstiden om man köper biljetterna på Kortet. Det kostar ett par tusen att ta en egen försäkring. Sedan är det mycket värt med VIP-loungerna. Så jag använder det till allt från att köpa bildelar, till flyg, hotell, hyrbil, etc. ALDRIG några problem med Kortet, vilket jag inte alltid kan säga om Visa.
Citera
2015-07-11, 17:24
  #77
Medlem
Mullrets avatar
Har för mig det ger dubbla bonus poäng med Platina vs guld. Så handlar man mycket kan det " löna " sig. Har poäng idag med Guld så det räcker till två t/r Tokyo. Med Platina hade det varit dubbelt. ..

Gratis är ju gott sägs det. Även om det nu kostar 4500:-/året.
Avböjde Platina då alla småköp idag görs med Maestro. 15:-/månad... kostar det.
Citera
2015-07-12, 13:47
  #78
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorGurka
Seriöst...vem fan bryr sig om ett platina kort, så jävla töntigt att vara imponerad av sån skit.

SCHYSST Bump för att säga det, vilket engagemang ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har för mig det ger dubbla bonus poäng med Platina vs guld. Så handlar man mycket kan det " löna " sig. Har poäng idag med Guld så det räcker till två t/r Tokyo. Med Platina hade det varit dubbelt. ..

Gratis är ju gott sägs det. Även om det nu kostar 4500:-/året.
Avböjde Platina då alla småköp idag görs med Maestro. 15:-/månad... kostar det.


Du pratar eurobonus kopplat till kort hör jag...
Amex silver duger fint men som du säger finns det ju bättre och billigare betalkort. Man har alltid 2 olika kort på sig är min erfarenhet. Redundans
Citera
2015-07-12, 18:42
  #79
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Man kan ju undra varför det heter AMERICAN Express när kortet/huvudkontor och ursprunget är Storbritannien .

Visst finns det fördelar med Platinumkortet, liksom det finns nackdelar. Den största nackdelen är årsavgiften på 5000, men jag antar att den är till för att hålla "vanliga" Svenssons borta och inte göra kortet för vanligt förekommande. Då, som med allt annat som det finns mycket av förlorar det sin status.

Lite sent, men American Express är ett amerikanskt företag med sitt ursprung i USA. Många amerikanska företag lägger stora delar av sin verksamhet utanför USA, för att uppnå skattefördelar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/American_Express
Citera
2016-02-14, 12:23
  #80
Medlem
American Express är ett av de dyraste mest ofördelaktiga korten för de alla flesta människor...

Det är därför det står folk på flygplatser världen över och försöker sälja på dig dessa kort.

Om du är ekonomisk så tar du ett statoil Mastercard eller ok/q8 Mastercard där får du faktiskt bonus som pengar i handen och där avgiften är 0.

American Express korten är inte heller lika gångbara världen över som de var en gång i tiden. Ett tag var det ju faktiskt så att det var praktiskt att ha ett sådant. Men idag täcker Visa och Mastercard det mesta.

Om man jobbar reser och bor på hotellrum, pallar man sällan utnyttja nåt på platiniumkortet.

Om man INTE jobbar, reser och HAR pengar av mamma och pappa då kanske platinumkortet kan vara kul att ha. d.v.s det är meningslöst för 99.999% av alla svenskar (inkluderat mig själv) då sossarna stulit denna grupps pengar.

Platina korten är för folk som vill känna sig utvalda (svagsinta), en strategi som fungerar med tanke på denna tråd...
har en bekant som lyckats tjata till sig ett platinakort.... det var ett stort antiklimax för honom... Men är ni beredda att betala hög avgift för att känna er utvalda så lycka till
__________________
Senast redigerad av obisvenkanobi 2016-02-14 kl. 12:47.
Citera
2016-02-14, 12:59
  #81
Medlem
japanskbruds avatar
det är väl amex black eller centurion man ska ha för att imponera på stureplan
Citera
2016-02-14, 14:04
  #82
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
det är väl amex black eller centurion man ska ha för att imponera på stureplan

Ja men ganska värdelöst kort egentligen i förhållandevis till en höga avgiften.

Deras concierge är inte särslit spektakulär och reseservicen är sisådär.

Inget som andra, t.ex Eurocard, inte erbjuder på lägre nivåer.

Ett koncept som har hunnits ifatt av andra även om imponeringsfaktorn är hög på ställen som Stureplan.
Citera
2016-02-28, 15:38
  #83
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notrox
Gällande amex platina.. visst är inte det viktiga respekt i baren. Tänker mer på affärer i allmänhet. Vet affärsinnehavaren om att du har ett platina kort lovar jag att du får bättre service än föreningssparbankens visa kort. Och service värderar jag högt, oavsett om jag är på restaurang eller bara ska köpa en jacka. Förjävligt att det ska vara så, men ingen kan förneka faktumet att pengar är lika med god service (förutom på möjligtvis mcdonalds).
Nu låter det här som en dum fråga men visa platina ,är det stor skillnad mot Alex platina?
Finns det visa "guld"åxå menar kan man få sitt vanliga bankkort till ett guld/platina kort ?
Vad ska man ha i års inkomst?
Citera
2016-02-29, 06:24
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johansvensson55
Nu låter det här som en dum fråga men visa platina ,är det stor skillnad mot Alex platina?
Finns det visa "guld"åxå menar kan man få sitt vanliga bankkort till ett guld/platina kort ?
Vad ska man ha i års inkomst?


Den stora skillnaden är att försäkringarna är mycket bättre. Sedan med alla Platinum kort brukar man få fri concierge service och priority pass.
Innan var det 600k i inkomstkrav. Men skulle säga att 400 räcker så har du kortet.

Beror på vilken bank du har, alla banker har inte Platinum kort, men vill du ha platinum kort så är det bara att ansöka om ett. Men har du inte inkomst på 350+ så gör dig inte besväret att ansöka om ett och slöa ner din UC med en förfrågan.

Eurocard Platinum
Danskebank Platinum
Handelsbanken Platinum
American Express Platinum

sedan har Nordea också ett Platinum kort men du måste vara Private banking kund då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in