2002-10-24, 13:21
äldre konto (old)
Ej medlem
Hej.
Jag har ett Amex Guld som jag använder fruktansvärt flitigt. Jag har även pratat med Amex kundtjänst om ett Platina men de enda de kan hänvisa till är att man får det "by inivtation only".
Det kan jag ju förstå och respektera... men är det någon som vet vad som KRÄVS för att få en "invitation"???

Ska man använda sitt GoldCard för att köpa en ny bil i månaden eller ska man stoppa in ett par millar på kortet i förskott eller måste man ha kortet jävligt länge eller tittar de på deklarerad inkomst eller.... etc

Nån som vet?
Citera
2002-10-24, 17:08
äldre konto (old)
Ej medlem
Du verkar inte kunna respektera det eftersom du frågar dem trots att du är medveten om att det är "by invitation only" Vad hade du förväntat dig att dem skulle säga åt dig? "gör si och så, så skickar vi ett platina åt dig"

Vad spelar det för roll om du har Gold eller Platina? Jag tror inte att du vill äga ett platina p.g.a att ditt goldcard inte har tillräckligt mycket att erbjuda, utan snarare för att du vill vara dryg och visa upp ditt platinakort för kompisarna.

Hur gammal är du?
Citera
2002-10-24, 17:23
äldre konto (old)
Ej medlem
Hur får man ett Amex gold då??
Jag har bara ett VISA-kort :cry:
Citera
2002-10-24, 18:53
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo20
Du verkar inte kunna respektera det eftersom du frågar dem trots att du är medveten om att det är "by invitation only" Vad hade du förväntat dig att dem skulle säga åt dig? "gör si och så, så skickar vi ett platina åt dig"

Vad spelar det för roll om du har Gold eller Platina? Jag tror inte att du vill äga ett platina p.g.a att ditt goldcard inte har tillräckligt mycket att erbjuda, utan snarare för att du vill vara dryg och visa upp ditt platinakort för kompisarna.

Hur gammal är du?

Vem vill inte ha ett fett platina att visa upp, säger du motsatsen så ljuger du bara för dig själv. Är det nån som vet hur det är med diners club förresten är platinat där svårt att få?
Citera
2002-10-24, 20:14
äldre konto (old)
Ej medlem
Det är mycket bra med platina, man slipper (vad jag vet) årsavgift.
En uppgift jag hört är att man oftast blir erbjuden Platinum om man tjänar över 600.000sek/år och handlar ganska friskt på sitt guldkort.

Det finns dessutom ett svart kort, som enligt en representant för AmEx bara innehas av 4 svenskar. Fördelar vet jag ej, en nackdel kan vara årsavgiften på 25.000 sek.
Citera
2002-10-24, 20:39
Medlem
Roger Pontares avatar
Har också hört om det svarta kortet, fördelen ska vara att det har "no limit" innebär alltså att du i teorin ska kunna köpa en ö på kortet. Angående platina, är det inte så att det bara är en fast avgift och ingen ränta, eller så är jag ute och cyklar, har iallafall hört det nånstans.
Citera
2002-10-24, 23:41
äldre konto (old)
Ej medlem
amex black

Svarta Amex, eller centurion card back som det heter, är också "by invitation only" fast bland utvalda platina kunder. Kortet är främst för kunder som reser mycket och garanterar bästa tänkbara servicen på de främsta flygbolagen. Bland förmånerna har man bland annat en personlig kontakt på amex hela tiden som kan hjälpa en med stort sett vad som helst, shopping assistent, förtur på hotell, flyglinjer mm. Mest förmåner för människor som spenderar stora delar av sitt liv i ett hotellrum eller flygstol alltså (och hur skoj är det?). Kan också nämna att SAS har ett Eurobonus Platina kort. Men man förstår inte hur mycket man måste flyga för att få ett sådant, visserligen har de förmåner som gratis champagneprovning över en dag med avresa från arlanda...

Men givetvis vill man väl ha ett amex platina kort, det handlar inte om att dryga sig i baren. Det borgar för bra service kort och gott.
Citera
2002-10-24, 23:44
äldre konto (old)
Ej medlem
no limit

För övrigt är alla svenska amex kort "no limit". Du kan alltså (även om du bara har ett amex blue) handla en porsche på ditt kort.
Citera
2002-10-25, 00:04
äldre konto (old)
Ej medlem
Ang. SAS Eurobonuskorten så är det så att man automatiskt får ett guldkort, om man haft silverkort i fem år i sträck. Vet ej om man eventuellt får platina efter fem år med guld...

Visst är det ett välkommet (beror på vem man frågar) pluspoäng med respekten man får i baren med AmEx Platinum, men det är ju inte det som är det viktiga.
Citera
2002-10-25, 00:09
äldre konto (old)
Ej medlem
amex

Känner inte till att man får guld kort efter 5 år med silver. SAS är ju förövrigt väldigt snabba med att dra tillbaka korten om man inte behåller sina poäng. Gränserna för silver resp. guld är om jag inte minns fel 35000 poäng samt 50000 poäng vilket innebär ungefär ca 8 resor till new york tur och retur, inte så mycket alltså. När det gäller platina kortet tror jag du behöver avsevärt mycket mer poäng (och inte automatiskt få ett efter fem år) då det är väldigt få som har innehar ett.
Citera
2002-10-25, 00:15
äldre konto (old)
Ej medlem
Gällande amex platina.. visst är inte det viktiga respekt i baren. Tänker mer på affärer i allmänhet. Vet affärsinnehavaren om att du har ett platina kort lovar jag att du får bättre service än föreningssparbankens visa kort. Och service värderar jag högt, oavsett om jag är på restaurang eller bara ska köpa en jacka. Förjävligt att det ska vara så, men ingen kan förneka faktumet att pengar är lika med god service (förutom på möjligtvis mcdonalds).
Citera
2002-10-25, 09:28
äldre konto (old)
Ej medlem
Vet av egen erfarenhet att man kan få platina om man handlar över 200K SEK per år, det kostar 4000 kr/år och fungerar bra på dom dryga vakterna runt Stureplan.
Tror TOM att Spyan har ett avtal med amex att vi får gå före dom med vanliga vip.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in