2016-02-14, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Cypern tillhör Asien geografiskt, är du full eller?

Om man klarar av att läsa första stycket klart i Wikipedias artikel om Cypern så står det att
"...räknas geografiskt till Asien men politiskt oftast till Europa"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cypern

...så vem är det som är full egentligen?
Citera
2016-02-14, 11:40
Medlem
Vänta nu här... har åklagaren åtalat enbart för Rån ? Enligt åtalet så såg det ju ut så... Det var väl ganska korkat av åklagaren att inte ha med ofredande som ett alternativt yrkande. Om inte annat så iaf för att JL ska ha möjlighet till skadestånd ifall rån åtalet inte håller..

För ärligt talat så vettefan om åtalet för rån kommer hålla. De har ju inte kunnat motbevisa att hon fick informationen att hon fick lämna ungarna där själv, med tanke på den försvunna praktikanten så är det ju t.o.m. sannolikt.
Citera
2016-02-14, 11:46
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Det hela är väldigt enkelt. Alla lekland (jag har varit på ett tiotal olika, min unge älskar dom) har som regel att föräldrarna måste vara på plats. Det finns stora skyltar. Alla normala föräldrar hajar detta och följer reglerna, annars åker man inte dit.

Jag brukar ta med mej datorn, så kan jag sitta lite och jobba medans ungen och kompisar lattjar runt. Funkar toppen, men jag är på plats.

Man kan inte få frispel för att man inte gillar reglerna. Hon verkar vara helt blåst.

Det finns många lekland som erbjuder barnpassning så föräldrarna kan handla eller göra annat. Gekås Lekland, Lekstunden i Karlstad, Toka Kids Zone, Vanderland, Ocean Play&Golf m.fl. Det är därför viktigt att leklanden tydliggör vilken policy de har. I detta fall har det tydligen inte gjorts vilket är allvarligt.
Citera
2016-02-14, 11:49
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sub4u
Vänta nu här... har åklagaren åtalat enbart för Rån ? Enligt åtalet så såg det ju ut så... Det var väl ganska korkat av åklagaren att inte ha med ofredande som ett alternativt yrkande. Om inte annat så iaf för att JL ska ha möjlighet till skadestånd ifall rån åtalet inte håller..

För ärligt talat så vettefan om åtalet för rån kommer hålla. De har ju inte kunnat motbevisa att hon fick informationen att hon fick lämna ungarna där själv, med tanke på den försvunna praktikanten så är det ju t.o.m. sannolikt.

Det står "alternativt misshandel och stöld".
Konstigt att olaga hot inte står med dock.
Citera
2016-02-14, 11:55
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Ja?
Det är väl detta som åtalet handlar om...?
Att hon försökte slita ansiktet av en anställd på bygget och tilltvingade sig 240 spänn.

Varför urskulda, förklara och förminska?

På MGMs nu stängda FB-sida fanns kommentarer om att hon skulle vara en "tigrinna".
Bakom sådana kommentarer kan ligga tidigare incidenter med bristande impulskontroll, attacker mot oskyldiga och fan vet vad.

Har hon uppfostrats i den andan och senare i livet fått fortsatt positiv feedback från vänner och bekanta på den typen av asocialt och kriminellt beteende så är det så det skall vara - i hennes värld.

Med tanke på de bilder hon lagt upp på sig själv så börjar jag undra: hur har hon tjänat sina pengar egentligen?

Det är väl syftet med hela tråden att förstå vad som hände och varför det hände. Jag köper inte förklaringen att det beror på att mamman har släktingar från Cypern, om hon nu har det. I mina ögon verkar det som både den militanta leklands-vakten OCH den aggressiva mamman gjorde fel. Mamman hade rätt att kräva pengarna tillbaka eftersom hon inte fick det hon trodde hon betalade för. Det förklarar delvis hennes agerande men ursäktar naturligtvis inte hoten och handgripligheterna. De senare visar på någon form av psykisk sjukdom.
Senast redigerad av DickeFix 2016-02-14 kl. 11:59.
Citera
2016-02-14, 12:10
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sub4u

Inte kunna motbevisa? Ska man ta upp en bandinspelning i förväg för att färsäkra sig om att kunna motbevisa dumma och bråkiga föräldrar.
Citera
2016-02-14, 12:43
Medlem
tveksamt om det håller med rån. hon kan givetvis hävda att de bestal henne oxå. det vettiga hade givetvis att direkt ge tillbaka pengarna när hon hämtade ungarna. är inte ok att ta betalt och sedan vägra ta emot besökaren. att föräldrar måste vara med kan hon bara säga att hon inte kände till och självklart hämtade barnen direkt när hon blev ombedd att göra det. blir det inget åtal för överfallet så bör hon gå fri från rånet (var ju lek landet som rånade eg) samt få skadestånd/ersättning för kostnader.
givetvis uppförde hon sig olämpligt åt men det kan ha föregåtts av provokation från personalen.
Citera
2016-02-14, 13:55
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
tveksamt om det håller med rån. hon kan givetvis hävda att de bestal henne oxå. det vettiga hade givetvis att direkt ge tillbaka pengarna när hon hämtade ungarna. är inte ok att ta betalt och sedan vägra ta emot besökaren. att föräldrar måste vara med kan hon bara säga att hon inte kände till och självklart hämtade barnen direkt när hon blev ombedd att göra det. blir det inget åtal för överfallet så bör hon gå fri från rånet (var ju lek landet som rånade eg) samt få skadestånd/ersättning för kostnader.
givetvis uppförde hon sig olämpligt åt men det kan ha föregåtts av provokation från personalen.

Tveksamt att hon blir dömd för rån ja, av den anledningen att kvinnor kommer lindrigare undan i rättegångar i större utsträckning än män.
Att hon utsatt kvinnan som arbetar där för brott ser vi tydligt på filmen/stillbilderna. Är minst ett ofredande.

Busfabriken med personal lär knappast ha hotat till sig betalning av inträde från GM, vilket är ett rekvisit för rån, att hota eller använda våld i samband med stöld av egendom.
Senast redigerad av dramagous 2016-02-14 kl. 13:59.
Citera
2016-02-14, 14:49
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
Jag förstår inte hur du kan mena att de bestal henne. Hon lämnade över sina pengar frivilligt utan hot eller något behövdes. Det var en affärsuppgörelse. Menar du att det var någon form av bedrägeri kanske jag förstår bättre men jag tror att hon har väldigt lite att hämta där. Dottern är 11 år och rimligtvis borde de ha besökt en busfabrik tidigare och då vetat att reglerna är att en förälder måste vara med. Dessutom var det ju skyltat inne i busfabriken. Jag kan fortfarande tycka att det var märkligt att FUP:en inte innehöll några frågor kring detta.
Citera
2016-02-14, 14:55
Avstängd
Takpapps avatar
Mata inte trollet. "nosaint" är en idiot, bevisat i massvis med trådar. Fan vad jag saknar en fungerande ignorefunktion!

Kan mycket väl även vara så att leklandet erbjöd dem att stanna kvar under förutsättning att trashmorsan såg till att skitungarna uppförde sig. Men det lär hon i så fall inte nappat på då det skulle varit mot hennes natur.
Citera
2016-02-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Det här är en mycket vanlig företeelse i storstäder, och av handlare ett påtalat problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Massa1212
javisst, fortsätt du om Rödluvan sedan😂😂😂😂😂😂

Varför så hånfull?

Det är en vanlig företeelse i storstäder, och ett problem på andra håll i landet också.

http://www.unvis.it/expressen.se/gt/...-till-vaktare/
Citat:

För barnens säkerhet

En butiksanställd förklarar att många föräldrar lämnar av sina barn i leksaksbutiken.

– Det kan vara små barn, i treårsåldern, som lämnas ensamma. Det kan gå tre-fyra timmar innan föräldrarna hämtar dem, säger butiksmedarbetaren.

Barn som går omkring utan sällskap lämnas över till köpcentrets väktare.

– Vi är inget dagis. Vi gör det för barnens säkerhet. Tänk om det skulle börja brinna.
"Branschproblem"

Lars Erik Eröy, köpcentrets chef, känner inte till barnförbudet, men han förklarar att många leksaksbutiker har problem med föräldrar som släpper lös sina barn.

– Det är ett branschproblem. Många föräldrar sköter inte sina barn, det blir en utmaning, säger han.

Massa1212 behöver nog se sig om i verkligheten för inse hur fruktansvärt olämpliga föräldrar det finns i landet.
Senast redigerad av boboboxbox 2016-02-14 kl. 15:37.
Citera
2016-02-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Naturligtvis gjorde mamman fel som gick till handgripligheter. Dock så har jag förståelse för att hon var förbannad och ville ha pengarna tillbaka.

Hon hade inte informerats att hon hela tiden måste vara närvarande och jag förstår inte heller varför det ska vara nödvändigt. Flickorna är ju tillräckligt gamla för att klara sig själva en stund. På Ikea lämnar man ju betydligt yngre barn i bollhav. Barnen hade telefon med sig och det finns ju vuxen personal som kan hålla uppsikt. Mamman har tagit med dem dit för att de ska få kul och istället för att sitta och vänta så tänkte hon utnyttja tiden att få en lugn stund själv tillsammans med sin väninna. Det är för detta de betalar 240 kr.
[...]
Det är väldigt svårt att jämföra med IKEA tycker jag. IKEA erbjuder barnförvaring i max en timme, förutsatt att föräldrarna stannar kvar i byggnaden och köper deras varor. Varje barn får ett självhäftande namnlapp, föräldrarna måste fylla i sina mobilnummer vid en incheckningsdisk. IKEA har alltså två sätt att snabbt nå vårnadshavarna: mobil och kundradion. Vårdnadshavaren kan vid behov infinna sig inom några minuter. IKEA:s bollhav brukar vara betydligt mindre (och mer lättövervakade) än de riktiga leklanden.

Riktiga lekland brukar vara stora hallar med fyra våningars takhöjd med ett myller av barn i alla åldrar. Personalens sysslor brukar enbart handla om att servera kaffe, popcorn, godis och tårta, ej övervaka barnen.

Personalen kanske har uppträtt "fyrkantigt" mot 39-åringen, men de ställdes också inför en situation som ej hör till deras normala rutiner. Med det sagt tycker även jag att de borde ha låtit 39-åringen återfå entréavgiften och bara anmält kvinnan för olaga hot eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in