Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Naturligtvis gjorde mamman fel som gick till handgripligheter. Dock så har jag förståelse för att hon var förbannad och ville ha pengarna tillbaka.
Hon hade inte informerats att hon hela tiden måste vara närvarande och jag förstår inte heller varför det ska vara nödvändigt. Flickorna är ju tillräckligt gamla för att klara sig själva en stund. På Ikea lämnar man ju betydligt yngre barn i bollhav. Barnen hade telefon med sig och det finns ju vuxen personal som kan hålla uppsikt. Mamman har tagit med dem dit för att de ska få kul och istället för att sitta och vänta så tänkte hon utnyttja tiden att få en lugn stund själv tillsammans med sin väninna. Det är för detta de betalar 240 kr.
[...]
Det är väldigt svårt att jämföra med IKEA tycker jag. IKEA erbjuder barnförvaring i max en timme, förutsatt att föräldrarna stannar kvar i byggnaden och köper deras varor. Varje barn får ett självhäftande namnlapp, föräldrarna måste fylla i sina mobilnummer vid en incheckningsdisk. IKEA har alltså två sätt att snabbt nå vårnadshavarna: mobil och kundradion. Vårdnadshavaren kan vid behov infinna sig inom några minuter. IKEA:s bollhav brukar vara betydligt mindre (och mer lättövervakade) än de riktiga leklanden.
Riktiga lekland brukar vara stora hallar med fyra våningars takhöjd med ett myller av barn i alla åldrar. Personalens sysslor brukar enbart handla om att servera kaffe, popcorn, godis och tårta, ej övervaka barnen.
Personalen kanske har uppträtt "fyrkantigt" mot 39-åringen, men de ställdes också inför en situation som ej hör till deras normala rutiner. Med det sagt tycker även jag att de borde ha låtit 39-åringen återfå entréavgiften och bara anmält kvinnan för olaga hot eller liknande.