Citat:
Ursprungligen postat av
Chambre
Jag tror faktiskt att USA inte står bakom Turkiet när det gäller konflikten med Ryssland. Det som intresserar mig mer är Saudiarabiens tänkta invasion av Syrien och vart USA står i frågan - där har vi ingen kurdisk fråga som avgör direkt.
USA vill att saudi, qatar, kuwait, egypten, jordanien mfl ska ställa upp med marktrupper. Det är bara lyssna på obama, kerry, carter och alla presidentkandidater (inkl sanders), alla de har sagt att inga amerikanska trupper kommer sättas in utan de vill att saudi ska gå in med sina trupper. Nu när det går skit för saudi-stödda grupper så har kungen i saudi insett att man måste gå in med egna trupper, precis det usa vill.
Vissa har fått för sig att saudi tänker gå in efter egna beslut och att man trotsar USA, låt mig säga så här, saudierna vågar inte fjärta utan USAs tillåtelse. Även kurderna har sagt att man inte tänker gå in i sunni-arabiska områden utan det får sunni-araberna själva göra, detta för att undvika en etnisk konflikt, precis som amerikanerna försöker undvika, fast i detta fall en religiös konflikt.
Kurderna, assad, iran, ryssland, turkarna mfl har inget att säga och kommer inte kunna ha något att säga när usa har gett det slutgiltiga gröna ljuset.