2016-02-13, 17:40
Medlem
Brzezinski, säkerhetspolitisk rådgivare under Carter, på temat Assads stöd hos det syriska folket och USA:s syrienpolitik:

Assad har större stöd än någon av oppositionsgrupperna, speciellt de små och svaga grupper som kan anses västvänliga. Detta faktum bör beaktas vid utformandet av USA: syrienpolitik.

http://www.c-span.org/video/?c4525106/brzezinski-assad-support-group-opposing
Citera
2016-02-13, 17:40
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chambre
Rapporter om turkiska stridsflygplan över Azaz. Vad tror ni ryska piloterna får för order?

Väldigt farligt läge om det stämmer. Om turkiska plan kommer in där ryska plan "behöver" vara, då blir det bråk...eller krig. Om de turkiska planen kommer in där US-koalitionen håller till kanske inte så mycket händer.
Citera
2016-02-13, 17:45
Medlem
hehe så bombar skitregimen Turkarna kurderna som just slagits mot ISIS!? Bara ytterligare bevis för ISIS-Turkiet-Nato samarbetet.
Citera
2016-02-13, 17:48
Medlem
Savoys avatar
Det jag ser på diverse nyhetskällor är artilleribeskjutning, förmodligen då från pjäser på turkiskt territorium. Låter troligare.

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/M/ML_SYRIA_THE_LATEST?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE= DEFAULT&CTIME=2016-02-13-11-28-24
Citera
2016-02-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det jag ser på diverse nyhetskällor är artilleribeskjutning, förmodligen då från pjäser på turkiskt territorium. Låter troligare.

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/M/ML_SYRIA_THE_LATEST?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE= DEFAULT&CTIME=2016-02-13-11-28-24
Det är artilleribeskjutningar. Däremot finns det också rapporter om turkiska stridsflygplan över Azaz, som du inte deltar i några bombningar.

Det är därför jag undrar hur ryssarna kommer att agera.
Citera
2016-02-13, 17:52
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Det är artilleribeskjutningar. Däremot finns det också rapporter om turkiska stridsflygplan över Azaz, som du inte deltar i några bombningar.

Det är därför jag undrar hur ryssarna kommer att agera.

Ryssarna kommer att svara med militärt våld om turkiska plan flyger in i rysk intressezon, de kommer inte ha något val efter plannedskjutningen och det är Turkiet som har klart mest att förlora på eskalation.

En intressant grej är också att det är just kurdiska styrkor som beskjuts, som USA valt att stödja. Frågan är om artikel 5 någonsin skulle gälla här, ens om artilleripjäserna anfalls av ryssarna. Turkarna är skitarga på jänkarna, som i sin tur är de enda som har resurser att verkställa artikel 5 i det här läget.
Senast redigerad av Savoy 2016-02-13 kl. 17:56.
Citera
2016-02-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
En intressant grej är också att det är just kurdiska styrkor som beskjuts, som USA valt att stödja. Frågan är om artikel 5 någonsin skulle gälla här, ens om artilleripjäserna anfalls av ryssarna. Turkarna är skitarga på jänkarna, som i sin tur är de enda som har resurser att verkställa artikel 5 i det här läget.
Jag tror faktiskt att USA inte står bakom Turkiet när det gäller konflikten med Ryssland. Det som intresserar mig mer är Saudiarabiens tänkta invasion av Syrien och vart USA står i frågan - där har vi ingen kurdisk fråga som avgör direkt.
Citera
2016-02-13, 18:52
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt att USA inte står bakom Turkiet när det gäller konflikten med Ryssland. Det som intresserar mig mer är Saudiarabiens tänkta invasion av Syrien och vart USA står i frågan - där har vi ingen kurdisk fråga som avgör direkt.

USA vill att saudi, qatar, kuwait, egypten, jordanien mfl ska ställa upp med marktrupper. Det är bara lyssna på obama, kerry, carter och alla presidentkandidater (inkl sanders), alla de har sagt att inga amerikanska trupper kommer sättas in utan de vill att saudi ska gå in med sina trupper. Nu när det går skit för saudi-stödda grupper så har kungen i saudi insett att man måste gå in med egna trupper, precis det usa vill.
Vissa har fått för sig att saudi tänker gå in efter egna beslut och att man trotsar USA, låt mig säga så här, saudierna vågar inte fjärta utan USAs tillåtelse. Även kurderna har sagt att man inte tänker gå in i sunni-arabiska områden utan det får sunni-araberna själva göra, detta för att undvika en etnisk konflikt, precis som amerikanerna försöker undvika, fast i detta fall en religiös konflikt.

Kurderna, assad, iran, ryssland, turkarna mfl har inget att säga och kommer inte kunna ha något att säga när usa har gett det slutgiltiga gröna ljuset.
Senast redigerad av Zummar 2016-02-13 kl. 19:36.
Citera
2016-02-13, 18:56
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Rapporter om turkiska stridsflygplan över Azaz. Vad tror ni ryska piloterna får för order?

Förmodligen order om att inte göra ett skit, vilket de sannolikt är lättade över sett till hur det skulle gå för dem.

Ryssarna har tillgängliga ett fåtal renodlade jaktplan på sin isolerade expeditionsbas - en bas som för övrigt ligger inom bekvämt räckhåll för bekämpning med kryssningsrobot och styrda flygfällda bomber - och ställs i skarpt läge mot större delen av det Turkiska flygvapnet som opererar från baser i Turkiet, komplett med radartäckning, luftvärn och såväl luftburen som markbaserad stridsledning.
Citera
2016-02-13, 19:28
Medlem
Vindpinads avatar
Saudiarabien och USA är nu allierade i kriget mot Assad. Båda har nu stridsflyg placerade i samma bas i Turkiet. Turkarna attackerar kurderna och USA och Saudi kommer börja bomba Assad, Hezbollah och iranska element inne i Syrien. Ryska plan som hamnar i skottlinjen kommer bli nerskjutna. Globalisterna gnuggar sina händer i bakgrunden.

Det här kan sluta riktigt illa
Citera
2016-02-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nu bara rabblar du siffror från någon regimsida igen utan att reflektera över dem. Syrien hade en befolkning på runt 22 miljoner 2012, och den hade sjunkit till max 20 miljoner 2014. Vissa siffror talar om runt 18 miljoner i hela Syrien, men vi håller oss till det mer konservativa 20. Av dessa är en tredjedel 14 och yngre.

Då har vi alltså en bra bit under 14 miljoner syrier kvar, och även om regimen kontrollerade områden som innehöll 80% av befolkningen hade det inte ens räckt om ALLA som bodde på Assadkontrollerat område gått och röstat för att komma upp i 11 miljoner röstande.

Siffrorna är naturligtvis påhittade, det fattar ju var och en att det inte går att hålla val med en sådan uppslutning samtidigt som landet ligger i inbördeskrig.

Håller jag med om, det mesta tyder på att Assad har runt 50% stöd av befolkningen.

Dem största vallokalerna fanns utanför Syrien, i Libanon var köerna milslånga och pågick i dagar.

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2014/05/28/this-is-what-the-syrian-election-looks-like-in-lebanon/ I princip alla vara Assad supportrar och oberoende observatörer från 20 länder fanns på plats.

https://www.youtube.com/watch?v=LyD61Q5KVNk Här har Reuters gjort ett reportage från Libanon. Reuters är judiskt, så det är inte regim propaganda.

Sen hade även flyktingar inom Syrien rösträtt, och de allra flesta har flytt till regeringskontrollerade områden.
Citera
2016-02-13, 19:42
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Förmodligen order om att inte göra ett skit, vilket de sannolikt är lättade över sett till hur det skulle gå för dem.

Ryssarna har tillgängliga ett fåtal renodlade jaktplan på sin isolerade expeditionsbas - en bas som för övrigt ligger inom bekvämt räckhåll för bekämpning med kryssningsrobot och styrda flygfällda bomber - och ställs i skarpt läge mot större delen av det Turkiska flygvapnet som opererar från baser i Turkiet, komplett med radartäckning, luftvärn och såväl luftburen som markbaserad stridsledning.
Oerhört naivt att tro att Turkarna skulle våga anfalla Ryska plan i Syrien.
Vem inbillar sig att Putin viker sig en millimeter i Syrien, det kommer aldrig att ske.
Nu är jag medveten om att Turkarna är nästan helt hjärnlösa men lite sunt förnuft borde finnas kvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in