• 1
  • 2
2016-02-13, 18:07
Medlem
Hörde att Win 10 är ett övervakningsverktyg av rang och att det drar mot cloud som jag ogillar.
Hörde att 8.1 inte bidrar med säkerhetsuppdateringar om man inte har uppgraderat innan ett visst datum och jag hade alltså formaterat min dator.

8.0 kommer de att sluta skydda snart också.
Är väl inte supernöjd med skiten heller.

Vad tror ni,

Bör jag backa tillbaka till Windows 7 eller till Windows XP (Black Edition) eller bör jag stanna kvar?
Finns det något i Win 10 som verkligen är värt det?
Citera
2016-02-13, 18:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluga-Sluggern
Hörde att Win 10 är ett övervakningsverktyg av rang och att det drar mot cloud som jag ogillar.
Hörde att 8.1 inte bidrar med säkerhetsuppdateringar om man inte har uppgraderat innan ett visst datum och jag hade alltså formaterat min dator.

8.0 kommer de att sluta skydda snart också.
Är väl inte supernöjd med skiten heller.

Vad tror ni,

Bör jag backa tillbaka till Windows 7 eller till Windows XP (Black Edition) eller bör jag stanna kvar?
Finns det något i Win 10 som verkligen är värt det?

Äldre OS kommer att fasas ut. XP kan du glömma, redan utfasat. Kör du med samma hårdvara även i framtiden, kan du använda win7 och win8.1 några år till. Tror de slutar med uppdateringar runt 2020, la inte exakt på minnet för jag har redan win10. När det gäller "spionfunktionerna" så kan du slå av dessa i win10. Du kan också avinstallera onedrive, om du vill. Byter du till ny hårdvara, är det bara win10 som funkar. (Stöd för nya CPU etc. kommer inte i win7/8)
Citera
2016-02-13, 18:21
Medlem
Blir väl dags för mig att helt skita i Windows då och migrera över till linux permanent kanske :/ synd.

Varför funkar inte ny CPU arkitektur med Win 7 exempelvis? har det kommit ut något annat än 86 och 64?
Citera
2016-02-13, 18:36
Medlem
Swe1227s avatar
Lite ot men är inte win8 ganska nytt? Känns som det bara var nått år sen det kom.
Själv har jag w7 och är nöjd, så är det nån vits att uppdatera?
Citera
2016-02-13, 18:42
Medlem
Win 8 är som en för windows optimerad desktopmanager utan möjlighet till riktig customization.
Finns väl några små säkerhetsfinesser och lite extra övervakning/tvång med i paketet som dock även här till stor del går att stänga av.

Men näh...jag hade nog stannat på 7an eller till och med XP om jag fick välja.
Citera
2016-02-13, 18:45
Medlem
Katthoarderns avatar
byt till win 7 eller 10
Citera
2016-02-13, 19:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluga-Sluggern
Blir väl dags för mig att helt skita i Windows då och migrera över till linux permanent kanske :/ synd.

Varför funkar inte ny CPU arkitektur med Win 7 exempelvis? har det kommit ut något annat än 86 och 64?

Riktigt så enkelt är det inte. Nya funktioner på nya processorer kommer inte att stödjas, i värsta fall kommer inte CPU stödjas alls. (Burken inte boota med win). Läs mer här:
http://www.idg.se/2.1085/1.647572/windows-skylake
Citera
2016-02-13, 20:05
Medlem
Historiks avatar
Själv kommer jag att köra på win7 tills det fasas ut helt, därefter blir det nog att hoppa tillbaka till linux igen.

Tappat allt förtroende för windows iom deras win10 release. Som om att win 8 inte va illa nog.

Alla som värnar om sin integritet bör hålla sig borta från win 10, även 8.
Visst vissa funktioner går att stänga av, men inte alla.
Citera
2016-02-13, 23:18
Medlem
BrianGriffins avatar
Sitter på w7 och kommer göra det så länge jag kan.
Citera
2016-02-13, 23:23
Medlem
Ubuntu, eller Linux Mint. Ingen spyware. Finns tom Steam för det nu för tiden.
Citera
2016-02-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomHitSkaDuFau
Ubuntu, eller Linux Mint. Ingen spyware. Finns tom Steam för det nu för tiden.

Detta.

Bytte till Linux Mint för ett par månader sen, det enda jag ångrar är att jag inte bytte tidigare. Mindre bloat, slipper antivirusprogram, drar mindre resurser och just werks. Tog tio minuter att installera.

XP och Win10 går fetbort, XP för att det är bortfasat och Win10 för att det är botnet deluxe.
Citera
2016-02-14, 00:51
Medlem
Flashbabe!s avatar
Många olika åsikter här men personligen blev jag otroligt glatt överraskad när jag installerade Windows 10. Tycker det är mer som de äldre Windows, 8:an tyckte jag var helt värdelöst. Men det kan ju bero på att jag är dum i huvudet och oteknisk men kör på Win 10 tycker jag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in