2016-02-13, 13:47
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Senaste YG 28,8 - 16,6 = 12,2

Det är ju ett jättestort spann mellan högsta och lägsta resultat. Och detta efter en flera sidor lång debatt om möjliga felkällor i metod, urval och eventuell medveten manipulation.

Det här gör ju att vi snart får sluta upp med att försöka tolka SD´s resultat genom OU, eller?

Jag inser att det är svårt att fånga upp ett prti vilket växer ganska fort, men det här börjar få löjliga proportioner.

Differensen mellan högsta och lägsta mätresultaten för januari månad är uppseendeväckande 72,5 procent, trots att skojarna på Skop är exkluderad.

Naturligtvis helt oacceptabelt! Någon i Tråden har också ifrågasatt om OI försöker mäta samma företeelse.

Givetvis finns det flera skojare som agerar OI - med eller utan medvetande - och utan hänsyn till våra insikter om konfidensintervall!

Senast redigerad av Bellania 2016-02-13 kl. 13:52.
2016-02-13, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Du har rätt i det du skriver, men en ytterligare anledning till SDs relativa tystnad senaste tiden verkar vara att media mer eller mindre bojkottar partiet. Har någon exempelvis hört någon endaste journalist fråga en Moderat: "Hur känns det nu att ni vill genomföra SDs politik, som ni för bara ett halvår sedan ansåg vara rasistisk? Är M också rasister nu? Anser M att SD haft rätt hela tiden och att ni hade fel tidigare?." osv. Har inte hört en enda journalist, ställa denna typ av självklara frågor eller göra dessa självklara analyser. Svenska journalister gör inte sitt jobb och sjuklövern är glada för det!

Ja, SD:s s k "tystnad" är ju egentligen medias negligerande. Svensk media ser tydligen inget behov av att till intervjuer och debatter bjuda in det extremt snabbväxande parti som i hela tiden varnat för just den katastrof vi nu står mitt i.

Hade det handlat om någon annan fråga där något parti fått så uppenbart rätt i sin hjärtefråga så hade detta partis företrädare varit konstanta hedersgäster i samtliga intervjustolar, debatter och morgonsoffor. Tänk er en situation där Europa under ett halvår drabbats av reaktorhaverier i ett halvdussin länder, och att Sverige drabbats värst med härdsmältor i både Ringhals och Forsmark. Skulle media negligerat Mp då?
2016-02-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Jag vill minnas att tumregelen var minst 300 observationer för att en normalfördelningsapproximation skulle vara ungefär lika bra som en t-fördelning på ett binärt test.

30 räcker gott, det är därför binominal tabellerna slutar vid n =30 ibland tom 20. Fast om p är närmre noll, i praktiken under .10, så behöver man mer och vid p .5 räcker det med färre. Det är därför fel marginalen (proportionellt sett) är större på små partierna.
2016-02-13, 14:00
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SIFO saknar seriositet, hela den här tråden blir ett virrvarr av folk som tror att SD backar pga av att odugliga institut med en bemanning med politiska antipatier mot SD ger SD ena sanslöst usla resultatet efter det andra.
Samtidigt växer problemen med massinvandringen lavinartat, glöm att SD backar.

Den skillnaden kommer att bli mycket intressant innan valet. Om sifo ger sd 15 procent och yougov 30 procent är det en skillnad på 15 procent. Det skulle omöjliggöra att institutet skulle få finnas kvar om det visade sig att sd fick 27 eller 30 procent.
2016-02-13, 14:08
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Har han uttryckligen sagt att Sentio och Yougov överskattat SD i samband med valen 2010 och 2014 så håller jag med dig om att han blåljuger. Menar han bara perioden EFTER att Yogov och Sentio viktade om för SD efter valet 2014 (vilket jag misstänker att han gör) så uttrycker han sig bara klantigt när han säger "alltid" eftersom det uppenbarligen med rätta kan misstolkas.

Han säger precis samma sak om de undersökningar som är bäst på att mäta SD både innan som efter att YouGov gjorde om sin viktning. Och det han säger, är ju som du påtalar, att blåljuga.
2016-02-13, 14:10
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
2 val finns som går att jämföra med de parametrar man har och utfall, det är ett extrapolerande facit. Tills dess får vi nöja os med att Sentio prickar in Sd bäst, andra har en bättre helhetsbild.

TRE val till och med (finns som facit), man brukar glömma bort EU-valet 2014 här av någon anledning.
2016-02-13, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Tråkigt nog så förvånar det fallet inte alls mig utifrån den analys jag gör. Efter den så kallade flyktingkrisen så är bråk med sitt ungdomsförbund det mest profilerade som SD synts göra. I stället har S och M tagit initiativet vad gäller invandringskritisk retorik.

Jag var länge förvånad över SDs relativa tystnad, men mer och mer blir det uppenbart att man jagar acceptans som stödparti till en M-ledd regering.

Personligen anser jag att SD gör fel prioriteringar i denna svåra stund, om dessa kan ju man såklart diskutera. Förvånad tycker jag dock inte att man ska vara.

dom litar ju på fittan akb, den jävla sossen i förklädnad.....m är äckliga jävla sossar under kläderna, byråkrater.

hur fan kan ni äckliga jävla idioter vara moderater? efter allt jävla skit moderaterna och s har ställt till med i det här landet.

är ni helt jävla dumma i huvudet undrar jag? föbannade idioter.
2016-02-13, 14:13
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag svarade just på en OU från YouGov, komplett med följdfrågor om hur ofta jag onanerar

Undrar om det används i viktningen?

Ja, hur många som röstar SD onanerar dagligen egentligen? Det här är ju siffror folket måste få se!
2016-02-13, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Den skillnaden kommer att bli mycket intressant innan valet. Om sifo ger sd 15 procent och yougov 30 procent är det en skillnad på 15 procent. Det skulle omöjliggöra att institutet skulle få finnas kvar om det visade sig att sd fick 27 eller 30 procent.

Glöm inte att detta är sjuka landet Sverige. Man kommer kanske diskutera det o instituten kommer säga "sd är väldigt svåra mäta o vi kommer göra vårt bästa att försöka rätta till det". Men det kommer vara bortglömt inom några veckor att dom ska ställas till svars i nån högre utsträckning. Likt man glömt bort att ställa M till svars för "öppna era hjärtan" etc. Svensken har sämre minne än en guldfisk. Därför jag menar att OI utan problem kan hålla nere siffrorna på sd utan riskera i princip nånting..

Polis och media kan ju mörka utan nåt händer så varför skulle det vara annorlunda för dessa ohederliga institut? Och jag kallar dom ohederliga för att dom med flit inte viktar sd på ett bättre sätt, inte för att dom manipulerar siffrorna..
Senast redigerad av Djimmie 2016-02-13 kl. 14:30.
2016-02-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Nu har du uppenbart inte läst vad jag syftar till. Novus VD har så sent som i veckan sagt att de undersökningar som kommer närmast SD:s valresultat (och gjort så i många val) "alltid överskattar SD". Men det är ju lögn, även dessa undersökningar har underskattat SD. Det finns fakta här, dvs valen - ändå fortsätter Novus VD att ljuga - på arbetstid (och alltså inte bara som privatperson).

Varför känner Novus VD att han alltid måste ljuga om SD? Det är också det enda parti han ljuger om, precis som du själv påtalar.
Det handlar inte om SD, det handlar om att han lägger all kraft på att motarbeta konkurrenter och eftersom webb-OI är farliga för hans business så snackar han ner dem vid varje tillfälle han får (eller tar), för att behålla kunderna i telefonfållan.

Att använda SD som exempel är antagligen effektivt för att så många är livrädda för SD. Det är ett bra spöke att skrämmas med som illustration av att självrekryterat urval kan ge oönskade resultat. Typ, "webbpaneler är dåliga, fortsätt med telefon, annars kan man få särskilda effekter". "Nja, ännu inte övertygad. Hur menar du?" "Tja vi har till exempel det här med att SD får så mycket högre i webbpaneler..." "Åh herregud det leder ju till tredje riket, nazism vill vi ju inte ha, nu förstår jag precis varför telefon är bästa sättet att undersöka vilken Felixpizza som folk tycker är godast, ge mig en penna så skriver vi avtal för 10 år".
2016-02-13, 14:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Tråkigt nog så förvånar det fallet inte alls mig utifrån den analys jag gör. Efter den så kallade flyktingkrisen så är bråk med sitt ungdomsförbund det mest profilerade som SD synts göra. I stället har S och M tagit initiativet vad gäller invandringskritisk retorik.

Jag var länge förvånad över SDs relativa tystnad, men mer och mer blir det uppenbart att man jagar acceptans som stödparti till en M-ledd regering.

Personligen anser jag att SD gör fel prioriteringar i denna svåra stund, om dessa kan ju man såklart diskutera. Förvånad tycker jag dock inte att man ska vara.
SD släpps inte fram i onödan av media, även debatten i stort har tystnat om antal och det ohållbara för Sverige att upprätthålla massinvandringen.
Vi kommer dock få se den debatten blomma upp igen till sommaren och så kommer SD få nya rekordsiffror.
2016-02-13, 14:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Problemet är väl bara att skitinstituten kommer börja hissa SD slutet 2017 och än mer under 2018 för att inte framstå som helt vilse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in