Citat:
Ursprungligen postat av
Y2W
Nu har du uppenbart inte läst vad jag syftar till. Novus VD har så sent som i veckan sagt att de undersökningar som kommer närmast SD:s valresultat (och gjort så i många val) "alltid överskattar SD". Men det är ju lögn, även dessa undersökningar har underskattat SD. Det finns fakta här, dvs valen - ändå fortsätter Novus VD att ljuga - på arbetstid (och alltså inte bara som privatperson).
Varför känner Novus VD att han alltid måste ljuga om SD? Det är också det enda parti han ljuger om, precis som du själv påtalar.
Det handlar inte om SD, det handlar om att han lägger all kraft på att motarbeta konkurrenter och eftersom webb-OI är farliga för hans business så snackar han ner dem vid varje tillfälle han får (eller tar), för att behålla kunderna i telefonfållan.
Att använda SD som exempel är antagligen effektivt för att så många är livrädda för SD. Det är ett bra spöke att skrämmas med som illustration av att självrekryterat urval kan ge oönskade resultat. Typ, "webbpaneler är dåliga, fortsätt med telefon, annars kan man få särskilda effekter". "Nja, ännu inte övertygad. Hur menar du?" "Tja vi har till exempel det här med att SD får så mycket högre i webbpaneler..." "Åh herregud det leder ju till tredje riket, nazism vill vi ju inte ha, nu förstår jag precis varför telefon är bästa sättet att undersöka vilken Felixpizza som folk tycker är godast, ge mig en penna så skriver vi avtal för 10 år".