Kul TS, för precisionnördar.
Citat:
Ursprungligen postat av
-benito-
Hallå! Denna bössa verkar verkligen prisvärd och kul. Frågan är nu bara om gevärets utseende är för hemskt för Sverige då den har pistolgrepp och en i övrigt millitär look.
Jag har oerhört se att utseendet skulle vara ett problem för Svensk marknad. Iofs har det varit problme med AI/AX och S-TRG M10; men det är ju genuint militära vapen.
-ed-
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=204581
Längre diskussion om möjligheten att få licens för jaktändamål på den här hemma. Juryn är nog ute...
-ed 2-
Har skummat tråden ovan. I veckan som gick släpptes den första licensen (avseende jaktändamål) på RPR igenom i Stockholm.
Privatimport från Tyskland eller Finland som gäller såvitt jag förstår.
-ed 3-
Uppenbarligen har licenser gått igenom på en del ställen och en del andra distrikt håller på att käbblar emot. Som vanligt.
Gud hjälpe att man skulle ha ett pistolgrepp på pangen...
Citat:
Vad tror ni kommer svenska skyttar/jägare kunna köpa denna eller kommer den stoppas?
I den mån Classic vapen får tummen ur och tar hem den kommer den säkert att sälja som smör. Men de har ju inte lyckats få tummen hur och få hem No. 1 på länge så frågan är om/när den dyker upp här hemma...
Citat:
Funkar den till jakt eller är det bara en långhålls rigg?
Är säkert en ypperlig pürsh/topp/säl/vak-bössa. För tung för att skjuta på frihand, imo (eller så är jag för klen). .308an (och 6,5 CM?) håller ju klass 1, .243 är klass 2. Men det är nog, i ärlighetens namn, mer av banrigg än något annat.
.308an har 20" pipa vilket gör att den väger in på 4,5; övriga runt 5 (give or take). Detta utan optik och dämp skall tilläggas - med en skaplig glugg och en Whisper på hamnar man ju 1-1,3 kg upp och då är man rejält pålastad för stående friskytte...
24" och 26" pipor blir ju ganska framtunga dessutom. En 20" är mer ok för fritt skytte.
Citat:
Skulle ni kunna tänka er den?
Teoretiskt ja. Men i&m att den inte finns på marknaden här hemma än, och jag inte giter med licens/importstrul är det med betoning på teoretiskt.
Jag köpte precis en T3 CTR i .260R/20" MH som skall hamna i en pelarbäddad GRS Hybrid, som mitt nya projekt. Den kommer väl (utöver att kalibern piskar stjärt) att väga in runt 4,5 med optik och dämp om jag räknat rätt (jag kan iofs ha räknat fel). Rugern har ju iofs billigare magasin - vilket ju är ett plus.
Själv föredrar jag dock laminatkolv när det är kallt.
CTR:en ligger ungefär jämt i pris med Rugern, men då tillkommer naturligtvis en vettig kolv samtidigt som det ingår en Ases ultra dämpare - så totalkostnaden blir sisådär 3k mer (bäddningen oräknad). Ironiskt not används CTR:en till skillnad från RPR av militära styrkor...
Det enda jag är lite tveksam till med Rugern är trycket. Men jag läste några recensioner när den släpptes i US i somras/höstas och den fick väl ganska bra omdömen.
-ed-
Läste igenom TAG-recensionen nedan igen - trycket skall enligt uppgift vara väldigt rent. Dock i tyngsta laget, imo.
Vidare:
Citat:
I found the barrel to be a real shooter, hot and cold, as long as it was fouled. A clean barrel would always throw a wild flier, but once given a solid five shots to foul, it would shoot the exact same point of impact, hot or cold. And believe me, I railed on this gun. The accuracy it churned out was frankly astounding given the price point.
Citat:
Conclusion
As I said at the start of this review, working in technology has made me absolutely loathe business buzzwords. As much as I shudder to write this, the Ruger’s Precision Rifle represents a paradigm shift in the market for precision rifles. Assuming you were convinced that a 6.5 caliber rifle in a short action cartridge set up for competitive long range “action” shooting was what you needed, your factory options were somewhat limited.
Very few of those offerings have detachable magazines, and the ones that do are proprietary in nature. To my knowledge, not a single one includes a 20 MOA rail from the factory. Some of them don’t have threaded barrels. None of them have threaded bolt handles. So if you wanted a rifle that has all those things, you could either buy one of those factory rifles and start hacking it up or you could troll the secondary market and pick up a Remington 700 action that you could send off for a new barrel, trigger, bottom metal, 20 MOA rail, oversize bolt knob, and bedded stock or chassis. All of that will cost you several thousand dollars. I generally figure that a sorted, accurate precision rifle will start in the $2500 neighborhood and go up from there.
The RPR’s MSRP is $1399. Mount a nice scope, throw a bipod and a sling on it, and start shooting. If you end up hating it, swap out the stock with any of the widely available commercial offerings for the AR-15 and go to town. Same thing for the hand guard. Even with both of those upgrades, you’re still under two grand. About the time you burn up the factory barrel, somebody will be making high quality replacements that you’ll likely be able to install at home with the bare essentials in tools.
Ruger has absolutely knocked it out of the park with this rifle giving you fantastic out-of-the-box performance. It’s a great gun to shoot accurately from a bench, but does equally well off improvised barriers, rests, and bipods. This rifle represents one of the best values in the market today and I look forward to seeing where things go over the next year.
Var initialt intresserad av Rugern, men då den inte dykt upp på marknaden stod valet mellan en CTR och en beggad TRG-22. CTR/GRS blev i slutänden ganska mycket billigare (10k+) och är vidare ett smidigare vapen och lättare vapen. (Man hade iofs kunnat kapa pipan på TRGn och kommit ner en bra bit i vikt.) TRGn har ju iofs bättre trycke.
Sagda pang kommer huvudsakligen användas på bana, men säkerligen följa med på lite bock och topp. SMK BTHP och L-Scenar/Berger VLD BTHP fungerar ju ypperligt för banskytte såväl som till rå resp. tjäder (SMK är lite för blöt för fågel).
G&A first look:
http://www.gunsandammo.com/first-loo...ecision-rifle/
http://precisionrifleblog.com/2016/0...-rifle-review/
http://www.thetruthaboutguns.com/201...le-in-308-win/
http://www.thetruthaboutguns.com/201...6-5-creedmoor/
Citat:
Ursprungligen postat av
NEGERMONGO
Den ser riktigt trevlig ut. Tror bara inte att man får jaga älg eller rådjur med den bara.
Huh?
.308 är klass 1, så även Creedmoor antar jag då den är snarlik .260R/6,5x47. .243 klass 2. Samtliga är ok för rå.