2016-02-11, 19:43
Medlem
Hej! Försöker fixa min PC pga små FPS drop i spel och ska testa att uppdatera BIOS. Förstår att jag ska lägga in CAP-filen på en USB sen gå in i BIOS och köra filen därifrån men hur vet jag vilken USB-port som hör ihop med moderkortet? När jag använder programmet HWINFO så står det att det är dessa

Motherboard Slots: 2xPCI, 2xPCI Express x1, 1xPCI Express x2, 2xPCI Express x16

och vad jag ser är det 5 st USB portar på baksidan av datorn. Då borde det inte spela någon roll vilken jag använder va? Sen har jag också 4 ST USB portar ovanpå datorn men dessa borde ju givetvis inte vara ihopkopplade med moderkortet (?).

Måste jag använda ASUS egen BIOS utility som finns på deras hemsida?

"BIOS updater for 5th Gen Intel Core Processors
Before using the 5th Gen Intel Core processors, we suggest
that you use USB BIOS Flashback or download this BIOS updater
to update the BIOS."

https://www.asus.com/Motherboards/Z9...Desk_Download/

Och vad fan är detta?: http://event.asus.com/2012/mb/USB_BIOS_Flashback_GUIDE/ Något jag måste använda eller kan jag bara gå in i BIOS och uppdatera?
Senast redigerad av mrsexycoco 2016-02-11 kl. 19:47.
Citera
2016-02-11, 20:30
Medlem
swebarbs avatar
fps drops i spel löses knappast av att man måste uppdatera bios, oftast är det värme problem eller att nätagget inte ger stabilt med spänning till grafikkortet kanske, kanske testa felsök där först ? men vill du uppdatera så bör du använda programmet från tillverkaren så inget går snett när man flashar vilket det kan göra.
Citera
2016-02-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
fps drops i spel löses knappast av att man måste uppdatera bios, oftast är det värme problem eller att nätagget inte ger stabilt med spänning till grafikkortet kanske, kanske testa felsök där först ? men vill du uppdatera så bör du använda programmet från tillverkaren så inget går snett när man flashar vilket det kan göra.

Jo jag vet. Men har redan tittat på alla möjliga eventuella orsaker men inte hittat något. Alla temperaturer stämmer, drivrutiner osv. Nätagget har jag dock inte tittat på. Har hört att det kan hjälpa att uppdatera BIOS. Det är väldigt små fps drop vi pratar om, från 60 till omkring 58-55 så det upplevs som stuttering.
Citera
2016-02-12, 06:04
Medlem
Qurests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Här har du någon som inte har någon aning om vad dem pratar om.. Suck. En uppdatering på senaste z97-z99 modellerna har visat en drastisk ökning i prestanda eftersom den senaste versionen gör att både CPU och GPU arbetar i en bättre harmoni tillsammans. Jag har själv haft samma problem när mitt z97 var splitternytt, fick en prestandaökning på ca 15% vilket var tillräckligt i många spel. Sluta snacka gojja.

Tjena TS.

Till och börja med, vi har samma moderkort. Jag rekommenderar att du tar dig en titt på Asus egna hemsida, klickar dig in på supportdelen och hittar ditt moderkort i sökfältet. Här klickar du in på submenyn "Bios" och tankar ner den allra senaste (den i toppen).

Lägg den filen i typ; C:\Users\(ditt pc-namn) där BIOSEN kan hitta den. Sedan bootar du upp i BIOS, in på flash utility, klickar in på filen och låter bios göra resten. Detta är det absolut säkraste sättet att flasha ditt moderkort på.

Lycka till!
Citera
2016-02-12, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qurest
Här har du någon som inte har någon aning om vad dem pratar om.. Suck. En uppdatering på senaste z97-z99 modellerna har visat en drastisk ökning i prestanda eftersom den senaste versionen gör att både CPU och GPU arbetar i en bättre harmoni tillsammans. Jag har själv haft samma problem när mitt z97 var splitternytt, fick en prestandaökning på ca 15% vilket var tillräckligt i många spel. Sluta snacka gojja.

Tjena TS.

Till och börja med, vi har samma moderkort. Jag rekommenderar att du tar dig en titt på Asus egna hemsida, klickar dig in på supportdelen och hittar ditt moderkort i sökfältet. Här klickar du in på submenyn "Bios" och tankar ner den allra senaste (den i toppen).

Lägg den filen i typ; C:\Users\(ditt pc-namn) där BIOSEN kan hitta den. Sedan bootar du upp i BIOS, in på flash utility, klickar in på filen och låter bios göra resten. Detta är det absolut säkraste sättet att flasha ditt moderkort på.

Lycka till!

Tackar för svaret! Gjorde det igår men använde deras BIOS uppdateringsprogram som jag laddade ner via hemsidan och gjorde det via windows. Har dock inte hjälpt någonting utan är fortfarande dessa små fps drop..
Citera
2016-02-13, 00:00
Medlem
Qurests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsexycoco
Tackar för svaret! Gjorde det igår men använde deras BIOS uppdateringsprogram som jag laddade ner via hemsidan och gjorde det via windows. Har dock inte hjälpt någonting utan är fortfarande dessa små fps drop..

Det var synd! Men det finns många lösningar.

Kan du ladda ner Asus GPU Tweak och monitora grafikkortet under spel, ta sedan en bild 5-10 sekunder på GPU usage och se ifall det spikar. Blir det någon spike? Isåfall ladda upp bilden till mig här så får jag ta mig en titt. Ta gärna en bild på tempsen också vad GPUn ligger på ett krävande spel.

Kan du också kolla över CPU i taskmanager och se ifall den beter sig om den ska? Dessa spikes du pratar om låter som antingen en bottleneck, eller att någon komponent inte arbetar i frid med en annan. Det blir en ständig rått och katt dragkamp mellan två komponenter och därför sker dessa spikes.

Slutgiltligen, kan du posta dina kompletta datorspecs samtidigt så får jag se vad du har för komponenter.

Mvh
Q
Citera
2016-02-13, 00:37
Medlem
Citat:

Kan du ladda ner Asus GPU Tweak och monitora grafikkortet under spel, ta sedan en bild 5-10 sekunder på GPU usage och se ifall det spikar. Blir det någon spike? Isåfall ladda upp bilden till mig här så får jag ta mig en titt. Ta gärna en bild på tempsen också vad GPUn ligger på ett krävande spel.

Kan du också kolla över CPU i taskmanager och se ifall den beter sig om den ska? Dessa spikes du pratar om låter som antingen en bottleneck, eller att någon komponent inte arbetar i frid med en annan. Det blir en ständig rått och katt dragkamp mellan två komponenter och därför sker dessa spikes.

Slutgiltligen, kan du posta dina kompletta datorspecs samtidigt så får jag se vad du har för komponenter.

Mvh
Q

Mm vill verkligen fixa det då det stör en hel del. Tittade på CPUn i taskmanager och allt såg bra ut, tror jag åtminstone då jag inte såg några spikes. CPUn jobbade bara i 13 % bara när jag hade spelet i bakgrunden, lite svagt kanske? Däremot när jag tryckte upp den efter CTRL-alt-del så blev det en spike på 100 %, är detta normalt? Händer varje gång jag trycker upp taskmanagern.

Specs:

Cooler Master G650M, 650W PSU
Intel Core i5-4690K 3,5 Ghz
ASUS Z97-P, Socket-1150
HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black
MSI GeForce GTX 970 4GB
Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM
Samsung DVD Writer, SH-224DB
Logitech Desktop MK120 (Nordic)
MS COA Win 8.1 Nordic

Ska ladda ner programmet och testa med grafikkortet också!

Edit: Nej det var inget. gjorde felet att inte ha på taskmanagern på innan jag startade spelet. Så körde igång den sen in i Outlast och sprang runt lite. Massa stutter så tabbade ut och vips så visar det sig att CPUN spikar till 100 %.
Senast redigerad av mrsexycoco 2016-02-13 kl. 00:44.
Citera
2016-02-13, 01:10
Medlem
Citat:

Mvh
Q

Temperaturerna är som de ska när jag spelar. Ligger runt 50 grader i processorn och grafikkortet 50-60.
Citera
2016-02-13, 04:13
Medlem
Qurests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsexycoco
Temperaturerna är som de ska när jag spelar. Ligger runt 50 grader i processorn och grafikkortet 50-60.

Jag antar att du installerat Geforce Experience, börja med att plocka bort det programmet helt då det verkar vara strul med just det programmet och processorn du använder, iallfall vad jag kan se.

Funkar inte detta så kan vi röra oss vidare. Är ditt OS piratat? Kan vara så att just det OS;et är en kass ripp av den äkta varan dvs. Minns att en nära vän hade samma problem med Windows 10, och med en ny kopia så löste sig problemen som du själv erfarar.

Funkar inte dessa två så tycker jag du ska scanna datorn ordentligt med valfritt gratis AV. Hittar den några fel alls? Om inte - tanka ner CCleaner från piri och dra igenom den en sväng. Hittar den något skit?

Om inte så tycker jag det är dags att du tankar ner driversweeper från guru3d, loadar upp PC i safe mode med driversweeper, och låter den rensa ut alla drivisar för graffekortet. När detta är klart så tankar du enbart ner drivrutinen du behöver(senaste) och skiter fullständigt i geforce experience.

Funkar inte någon av ovanstående tipsen alls? Då är det tyvärr dags för en omformatering(med en bra version av OS). Det absolut sista skulle kunna vara så att din SSD eller HDD börjar sakta dö.

Har du spelet installerat på en SSD så kan du ignorera denna kommentar. Vill du utesluta diskarna så kan du installera spelet på SSDN istället och se ifall problemet kvarstår. Gör det inte det så vet vi direkt att HDDn har gått under jorden. Men är det samma problem på SSDn så är det självklart operativsystemet.

Mvh
Q
Senast redigerad av Qurest 2016-02-13 kl. 04:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in