2016-01-13, 22:49
Medlem
Mvks avatar
Nån som jobbar för Lernia eller Randstad?
Citera
2016-02-10, 18:16
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Nån som jobbar för Lernia eller Randstad?
Har en kompis som sökte hos Lernia. Gick två veckor från han vart på intervju innan han ringde på måndagen då Lernia inte hört av sig. Rekryteringsprocessen är inte färdig ännu fick han till svar. Tiden gick och Lernia hörde inte av sig utan min kompis ringde upp Lernia igen. Nu hade tjänsten som han hade sökt lagts på is. Sex veckor efter att han vart kallad på intervju till Lernia och det var nästan så att det brann i knutarna när Lernia ringde upp min kompis.

Sök inte arbeten hos Lernia.
Citera
2016-02-10, 18:23
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Har en kompis som sökte hos Lernia. Gick två veckor från han vart på intervju innan han ringde på måndagen då Lernia inte hört av sig. Rekryteringsprocessen är inte färdig ännu fick han till svar. Tiden gick och Lernia hörde inte av sig utan min kompis ringde upp Lernia igen. Nu hade tjänsten som han hade sökt lagts på is. Sex veckor efter att han vart kallad på intervju till Lernia och det var nästan så att det brann i knutarna när Lernia ringde upp min kompis.

Sök inte arbeten hos Lernia.

Jag har också den erfarenheten dock inte från Lernia, men från Adecco och ÅF. På mässor och kvällsträffar så är de helt lyriska över ens utbildning men sen tar det stopp. Knäpptyst, inga andra uppdrag man blir tipsad om eller som de skickar sitt CV till.

Oftast har de inga uppdrag utan fiskar efter kandidater till deras CV-databas. Grattis, du har gjort jobbet åt de (känner jag efter ett par intervjuer).
Citera
2016-02-10, 19:12
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Jag har också den erfarenheten dock inte från Lernia, men från Adecco och ÅF. På mässor och kvällsträffar så är de helt lyriska över ens utbildning men sen tar det stopp. Knäpptyst, inga andra uppdrag man blir tipsad om eller som de skickar sitt CV till.

Oftast har de inga uppdrag utan fiskar efter kandidater till deras CV-databas. Grattis, du har gjort jobbet åt de (känner jag efter ett par intervjuer).
Ja exakt så tyckte min kompis med. Han fick ett annat arbete senare där han stormtrivs. Men varför ska bemanningsföretag hålla på med detta, inge falska förhoppningar för arbeten som sen inte finns?
Citera
2016-02-10, 22:03
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ja exakt så tyckte min kompis med. Han fick ett annat arbete senare där han stormtrivs. Men varför ska bemanningsföretag hålla på med detta, inge falska förhoppningar för arbeten som sen inte finns?

Sen när man försöker "använda sitt nätverk" får man till svar att "det är konsultchefen som bestämmer". Tillbaks till ruta 1.

...Är det inte konsultchefens som bestämmer så är det säljaren som gör det. En riktig cirkus för den som vill bena ut händelsekedjan.
Citera
2016-02-10, 23:29
Medlem
Delar med mig av mina erfarenheter under tiden jag var arbetslös.
  • Academic Work
    Kändes väldigt oseriösa. Efter att jag blev inskriven i deras databas kunde de ringa och erbjuda mig tjänster som jag inte alls var kvalificerad för även fast det tydligt framgick i min profil vad jag kunde.
    De två gånger jag hade telefonintervju så var allt så stelt och hade noll med tjänsten att göra. Om man ställde frågor om tjänsten så fick man aldrig något svar.
  • Perido
    Blev uppringd en gång och det verkade som att de var väldigt intresserade. Eftersom jag bodde långt bort så ville de ha intervju över Skype dagen efter berättade de.
    Samtalet avslutades och jag antog att de skulle ringa upp mig via telefon dagen efter och sedan köra intervjun över Skype.
    Satt som fast klistrad dagen efter med Skype uppe och finskjortan på, men de kontaktade mig aldrig igen.
  • StudentConsulting
    Min enda positiva kontakt med ett BF.
    Fick ett samtal, de var intresserade av mig och de mejlade intervjukallelsen till min epost.
    Kom dit, blev trevligt bemött och intervjuaren var påläst om företaget i fråga.
    Blev sedan uppringd en vecka senare och meddelad att jag tyvärr inte gick vidare då en annan var mer kvalificerad till tjänsten.
Citera
2016-02-10, 23:37
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Våra bemanningsföretag måste godkännas av det lokala facket först. Där förklarar man att personerna som kommer till oss och jobbar ska jobba på samma vilkor och lön (genomsnittlig lön) som våra anställda.

Bemanningsföretag är bra att ha för oss med kraftiga svängningar mellan högsäsong och lågsäsong.
Skulle vi inte köra med bemanningsföretag så skulle vi ha timanställda på deltid som får jobba extra under högsäsong.

Same, same liksom.
Skitprat. Bemannarna har bemanningslön medans timmisarna har avtalslön. Skit på dig!
Citera
2016-02-12, 18:13
Medlem
YoloSwag420s avatar
Citat:
Det är ganska vanligt att sådant händer tyvärr. Oftast är det ett resultat av att bemanningsföretaget har förlorat upphandlingen för tjänsten med ett annat bemanningsföretag.
Citera
2016-02-12, 19:34
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoloSwag420
Det är ganska vanligt att sådant händer tyvärr. Oftast är det ett resultat av att bemanningsföretaget har förlorat upphandlingen för tjänsten med ett annat bemanningsföretag.

Hur mycket går de på pris och hur mycket går de på kompetens?
Citera
2016-02-12, 20:50
Medlem
YoloSwag420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Hur mycket går de på pris och hur mycket går de på kompetens?
Det varierar men pris är oftast den största faktorn när det kommer till själva upphandlingen. Bemanningsföretag som har högre pris vill oftast framstå som kvalitetsmedvetna och erbjuda konsulter med högre kompetens. Men bemmaningsbranschen är som sagt väldigt konkurensutsatt.

Jag har flera gånger sett att 3-4 olika bemmaningsföretag annonserar ut precis samma tjänst på ett kundföretag. Kundföretaget försöker då alltså prispressa så mycket som möjligt och samtidigt se vilka konsulter bemanningsföretagen har att erbjuda. I slutändan så kommer bara ett bemanningsföretag få kontraktet.
Citera
2016-02-12, 20:58
Avslutad
Jag är rätt ung, 23 bast. Har bara haft "ströjobb" via bemanning/säsong. Jag gillade det i början, hade inget emot att jobba i 6 månader och bli uppsagd, för man tjänar rätt bra och får mycket fritid. Men det går över så sjukt fort, man får bara ångest/deprimerad när man blir arbetslös i några månader.

Jag har ju ingen direkt utbildning så jobben jag haft är industri/lager/montör osv, och det är ett jävla lotteri om vilka som får jobben. Extremt mycket turkar/tjejer som får dessa jobb, för företagen vill ha "mångfald".
Citera
2016-02-12, 22:51
Medlem
YoloSwag420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Jag är rätt ung, 23 bast. Har bara haft "ströjobb" via bemanning/säsong. Jag gillade det i början, hade inget emot att jobba i 6 månader och bli uppsagd, för man tjänar rätt bra och får mycket fritid. Men det går över så sjukt fort, man får bara ångest/deprimerad när man blir arbetslös i några månader.

Jag har ju ingen direkt utbildning så jobben jag haft är industri/lager/montör osv, och det är ett jävla lotteri om vilka som får jobben. Extremt mycket turkar/tjejer som får dessa jobb, för företagen vill ha "mångfald".
Har du funderat något på att plugga vidare? Det finns många yrkesutbildningar om man inte siktar på universitet och högskola. Sök efter ett område eller yrke du tycker verkar intressant/kul och som du kommer trivas med i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in