2016-02-12, 18:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Tycker mig kunna se hans tankegång mellan raderna. Han vill koncentrera sig på de centrala delarna av bevisningen. Kan väl inte vara något annat än DNA. I nästa mening passar han bollen vidare till N ang hans förklaringsbörda.

Enligt uppgift har han redan påbörjat sin egen utredning, där två före detta kriminaltekniker tittar på bevismaterialet. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6367569
2016-02-12, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Synd att inte IR fick fortsätta att försvara NB, det finns ju ett försök kvar med att få balten friad för mord. Xenias teori om Lisas självmord kanske kan vara ett äss i rockärmen för försvarssidan?
Om advokaten är suicidal så drar han detta kort.
2016-02-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Björn Hurtig rankas som en av Sveriges bästa advokater.
http://www.dagensjuridik.se/2012/12/advokaternas-advokat-tio-i-topp-listan-pa-forsvarare-som-advokaterna-sjalva-skulle-valja

Här är ett intressant föredrag där Hurtig berättar hur han arbetar:
https://www.youtube.com/watch?v=wrnbJSWQ228

Troligtvis är det IR som har föreslagit Hurtig som ny advokat för NB. Hon har ju anlitat folk från hans firma som vittnen under rättegångarna så de känner nog varandra. Vad jag inte förstår är varför advokatbytet inte gjordes inför hovrättsförhandlingarna. Det är svårt att se hur en stjärnadvokat ska kunna göra någon skillnad i det här läget.

Hurtig är van vid HD. Därför.
Ingen trodde att HR skulle skriva en klippa-och-klistra-dom och ljuga. Men det gjorde de.
2016-02-12, 18:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Synd att inte IR fick fortsätta att försvara NB, det finns ju ett försök kvar med att få balten friad för mord. Xenias teori om Lisas självmord kanske kan vara ett äss i rockärmen för försvarssidan?
Verkligen inte - vi pratar HD som handlar om prejudikat och inte bevisning eller tramsteorier.
Nog för att han verkar rätt märklig denna advokat också med tanke på hans skrivelse till HD om Billy Butt, mediakåt, ute och visar upp musklerna i expressen, varning i Assangeaffären från advokatsamfundet via att skita i att svara på 3 sms från åklagaren och drog på sig engelske domarens vrede. Hahahha - vilken cirkus, kan de inte bara gå och lägga sig hela högen.
Senast redigerad av develi 2016-02-12 kl. 18:23.
2016-02-12, 18:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Hans ogenerade skryt om PR och karakteristik av medierna som hans verktyg låter ju allmänt oroväckande - att han helt skamlöst meddelar att domstolar påverkas av hans konster är ju delt förskräckligt. Omvänt, om domare nu fäster sådan vikt vad han säger i media - kommer de då inte att dra öronen åt sig ?
Hahaha, ja man kan ju hoppas det. Han verkar ju helvild. Läs ansökan om Billy Butt så ser du hans upplägg till HD. Han låter som Rönnbäck 2.
2016-02-12, 18:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han är nog PR kåt enligt egen utsago:
Snart kan man nog se honom springa omkring i Blomberg i sina stövlar och med förstoringsglaset i hand.

Ni som bor i Blomberg: Håll utkik efter Hurtig!
(Ta gärna några bilder på honom om det hinns.)
2016-02-12, 18:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Snart kan man nog se honom springa omkring i Blomberg i sina stövlar och med förstoringsglaset i hand.
Ni som bor i Blomberg: Håll utkik efter Hurtig!
(Ta gärna några bilder på honom om det hinns.)
Ingen fara - han ser nog till själv att meddela sig. Expressen står redo i nån kohage.
2016-02-12, 18:30
Medlem
Katten30s avatar
[quote=TheMiracle|56327620]Nej, jag har sagt att om han var skyldig så skulle han sannolikt överge taktiken att blåneka efter första domen och komma med en tillrättalagd historia som kan ge ett lindrigare straff. En mördare ser det så klart som en vinst om han slipper livstid och kommer undan med 10 år för grovt vållande till annans död. Är han däremot oskyldig så kan han inte göra annat än att försätta förneka brottet vilket ju är precis vad han gjort.[/QUOTEJag håller med. Jag känner mig inte övertygad än. Vad tusan skall man svara OM man faktiskt inte gjort det man är anklagad för? Jag har inte, jag vet inte, jag förstår inte. Jag kan inte säga nåt jag inte gjort....Att endast titta ned och inte se ngn i ögonen KAN också bero på skam, utlänning, lägre status mm.
2016-02-12, 18:31
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Tycker mig kunna se hans tankegång mellan raderna. Han vill koncentrera sig på de centrala delarna av bevisningen. Kan väl inte vara något annat än DNA. I nästa mening passar han bollen vidare till N ang hans förklaringsbörda.

Klarar N som har nekat sig igenom 2 rättsinstanser att nu helt plötsligt komma på att han nog trots allt har träffat Lisa. Hur hög trovärdighet har en dömd, desperat mördare.

Jag hoppas Lisas fam får styrka att hålla ut lite till innan de kan gå vidare i sitt sorgearbete. Den här cirkusen borde få ett snabbt slut. Avslag.
Ja, det är nog DNA-bevisningen. Fast frågan är hur han ska kunna rucka på den. Jag tror inte att han har några DNA-experter i sitt "expertteam".
2016-02-12, 18:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Jag kan inte säga nåt jag inte gjort....Att endast titta ned och inte se ngn i ögonen KAN också bero på skam, utlänning, lägre status mm.
Men herregud - sluta med det där utlänningstramset om lägre status. Han är en mördare och borde inte höja blicken nån mer gång efter det han gjort svinet.
2016-02-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, det är nog DNA-bevisningen. Fast frågan är hur han ska kunna rucka på den. Jag tror inte att han har några DNA-experter i sitt "expertteam".
Han kan väl begära att NFC letar efter spår av Lisa på NB:s kläder, som försvarets DNA-vittne faktiskt antydde i HR.
2016-02-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Enligt uppgift har han redan påbörjat sin egen utredning, där två före detta kriminaltekniker tittar på bevismaterialet. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6367569

Låt dom jobba sig trötta. Intressant citat av Björn Hurtig från din länkade artikel.

Citat:
Han ligger pyrt till eftersom det är stark bevisning som det krävs mycket för att rubba.

Det vill sig till att helgardera sig här minsann. Än så länge bara en tom tunna som skramlar lite.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in