2016-02-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hurtig bedöms som en rätt bra advokat normalt - ja.

https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2013/Nr-5-2013-Argang-79/Manadens-advokat-Bjorn-Hurtig-Sa-fort-en-advokat-gor-en-egen-utredning-hojs-rattssakerheten/

Det Björn Hurtig säger stämmer nog ganska bra:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22253146.ab

Det kan ju vara så att den tidigare advokaten gett rådet att hålla tyst - och att NB faktiskt har saker att berätta som förändrar någonting ...

Att däremot försöka tiga sig till en ny bedömning är nog helt dödfött.

Det här kan bli spännande.
Det var nog en miss att advokatbytet inte skedde till HR-förhandlingen.

Intressant, Hurtig har en liten egen "utredningsavdelning":

"Hur ofta får du göra egna utredningar?
– Väldigt ofta. Alltifrån att gå ut på platsen och ta lite foton till att anlita en tekniker eller en rättsläkare. Jag har en egen utredningsenhet: en före detta polis och en före detta journalist som jag har anställt och som hjälper mig att göra utredningar."

Och han har sett "tunnelseende" hos polisen förut, i ett tidigare mål:

"Varför tror du att polis och åklagare inte gjorde mer?
– Man skulle kunna vara aggressiv och säga att det var för att de inte ville, men jag tror inte det är så enkelt. Poliser vill naturligtvis att rättvisa skipas, det handlar i stället om att man får något slags tunnelseende till slut. Den andra anledningen kan vara att man helt enkelt hade för dålig kompetens och för dåliga verktyg."
2016-02-12, 15:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han säger att NB har förklaringsbörda. Det är väl ändå att gå emot sin (blivande) klient.

Inte att gå emot direkt, mer en upplysning om att han inte har mycket att jobba med kanske, utifrån vad som hittills framkommit.
2016-02-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det blir lätt fel om man uttrycker sig med säkerhet kring saker man inte har tilltäckliga kunskaper om. Du saknar bevisligen många grundläggande medicinska kunskaper.

Rättsläkarens slutsats att avsaknaden av petekier talar mer för hängning än strypning är såvitt jag vet riktigt. Blödningarna i ögat uppstår pga venstas och bristningar i små blodkärl. Du har fel när du påstår att blödningar i ögat skulle bero på syrebrist.

Bra att du lyssnar på rättsläkare AB han verkar vara mycket erfaren och kunnig.
Enligt honom och ytterligare två rättsläkare har Lisas död orsakats av annan person.
Självmord är alltså uteslutet enligt AB.

Varför är du så selektiv i ditt lyssnande på rättsläkare AB?

Fast strypning kan ju vara möjligt, Lisa var väl inte storväxt och muskulös. Det skulle väl knappast krävas att typ Hulken snarar henne i ett överrumplande överfall och skadorna liknar de som typiskt uppkommer vid hängning. Som snickare har man väl vanligtvis god armstyrka men även en som inte är helt otränad skulle nog ha fysisk kapacitet att orsaka sådan skada.
2016-02-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
"NB anser sig vara oskyldig till den GÄRNING (stark betoning) som han är anklagad för, han anser sig vara oskyldig till MORD. "
Intressant.

Hmm, han hängde bara upp henne, dog gjorde hon själv?

Att han skulle berätta helt plötsligt är inte till hans fördel ens i HD.
2016-02-12, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Undrar vad som skulle hända om Nerijus öppnade brödkrossen och erkände delaktighet i samband med prövningsansökan?

Det skulle väl bli pinsamt för att man släppte de andra två, till att börja med (om de eller någon av dem var inblandade. Särskilt om det var stackars "indoktrinerade" frun).
2016-02-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast strypning kan ju vara möjligt, Lisa var väl inte storväxt och muskulös. Det skulle väl knappast krävas att typ Hulken snarar henne i ett överrumplande överfall och skadorna liknar de som typiskt uppkommer vid hängning. Som snickare har man väl vanligtvis god armstyrka men även en som inte är helt otränad skulle nog ha fysisk kapacitet att orsaka sådan skada.

Ja, både åklagare och rättsläkare AB höll ju med försvarets sakkunnige om att strypning innan hängningen inte helt kan uteslutas, även om bla. avsaknaden av petekier talar mer för hängning än strypning.

Det viktigaste i sammanhanget är att alla tre rättsläkare är överens om att Lisa dödats av annan person genom avsnörande våld mot halsen.
2016-02-12, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22253146.ab

Kommer säkert hjälpa med ett Advokatbyte
Inte i saken, men Nerijus håller sig till annat så visst kan det hjälpa.
Därför är det just att dra in andra han kommer att ägna sig åt. Definitivt när det gäller att skylla sin tidigare ståndpunkt på och därmed slippa ta ansvar för den. Det är i varje fall vad jag förväntar mig. För detta är alla andras fel och det finns ingen gräns.

Nerijus har blivit offrad för en högre sammansvärjning eller vad som helst enligt han själv - By Proxy & det är här det nya talröret kommer in, med delvis nya uppgifter....

One Coff in
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det fetade: Det kan mycket väl ha varit på det sätt som du skriver. Hans njutning kom därför inte att bli "fulländad" eftersom objektet inte hade följt hans "manuskript" till fullo. Skulle hon ha betett sig på detta sätt, så kan man "förstå" Nerijus att "njutningen" inte blev fulländad även om lampkupan visar på ett resultat. Därav hans enorma ilska över objektet.

Finns bara en person som vet detta, och han kommer aldrig att berätta något. Detta är hans enda kvarvarande makt och den kommer han aldrig att släppa i från sig.

Detta hur Nerijus Bilevicius kom att behandla hennes döda kropp är minst lika intressant som det som kom att ske i ladan och mjölkrummet/slaktboden och säger oss faktiskt en hel del.

På det sätt som lustmördaren beter sig Martorp visar både på att han är dj*vligt förbannad samt att han vill ha kvar makten/kontrollen över sitt objekt.

En mycket mycket farlig man denne man. En sådan person skall aldrig mera vistas ute bland andra människor!
Ok, ett stort tack för det! Alla tankar vill man inte riktigt tänka, även om de är logiska på sitt sätt de med. Men nu kan jag nog lättare släppa krampen i detta missgrepp.

Men visst kan man undra om inte sadismen i sig själv är smittsam. Han kan nog vara glad att sitta isolerad för han stimulerar nog många tankar åt just det håller med han själv som objekt. So sad - Så säd. men man får nog vara glad att man kan låta bli & han för att bli isolerad.
2016-02-12, 15:36
Medlem
TheMiracles avatar
Björn Hurtig rankas som en av Sveriges bästa advokater.
http://www.dagensjuridik.se/2012/12/advokaternas-advokat-tio-i-topp-listan-pa-forsvarare-som-advokaterna-sjalva-skulle-valja

Här är ett intressant föredrag där Hurtig berättar hur han arbetar:
https://www.youtube.com/watch?v=wrnbJSWQ228

Troligtvis är det IR som har föreslagit Hurtig som ny advokat för NB. Hon har ju anlitat folk från hans firma som vittnen under rättegångarna så de känner nog varandra. Vad jag inte förstår är varför advokatbytet inte gjordes inför hovrättsförhandlingarna. Det är svårt att se hur en stjärnadvokat ska kunna göra någon skillnad i det här läget.
2016-02-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morotsaft

Vi har ju tidigare diskuterat en städningshypotes som även skulle kunna förklara de DNA-spår som finns mycket bättre än det skissade sexualsadistiska mordet.
Att byxorna var neddragna kan ju bero på att det var lättare att få in kroppen i det trånga skåpet.
NB har kanske bara städat efter någon annan.
(Av någon anledning: tex Hot, Lojalitet eller Mycket Pengar)
Nu när han inte har något mer att förlora kanske han börjar tala?
Kanske finns det någon som svettas lite just nu?
2016-02-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morotsaft

Vanligtvis tänker jag att argumentation om sexualsadism när det inte är visat kommer ur att man vill "uppa" straffvärdet. Men de facto innebär det ju ett slags rättsligt handicap för kvinnor. Om han var delaktig dödandet kanske det inte spelar roll för hans del ändå om det skedde för att de trodde hon var en inbrottstjuv eller ansågs icke önskvärd av annan orsak. För hans del spelar det kanske inte roll om han bränns och annan inblandad går fri. Har han bara hanterat kroppen så kan det ju spela stor roll, men det kanske är svårt att styrka sin story om han städat för bra.
Han kanske har någon ide om att få det till dråp dock, men jag har svårt att se vad det skulle vara för händelseförlopp, kreativitet och fantasifullhet är inte mina starkaste sidor.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-02-12 kl. 15:43.
2016-02-12, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Dina töntiga frågor bryr jag mig inte om - men vill du diskutera silvertejp gällande det sexualsadistiska mordet så fine för mig - vi kan utgå från dessa till att börja med.

Sexualsadisterna West:

Mördad och våldtagen 67 årig kvinna - livstidsdom för den sexualsadistiske mördaren:

Sexualsadisten Williams:

Sexualsadistiskt mördad 8 åring:

Sexualsadisterna Eyler och John:

Sexualsadisten Debardeleben:

Sistnämnda person som lurar offren (likt Lisa, likt Adriana) och snurrar in deras huvuden i silvertejp (likt Lisa) är den person som själv gav definitionen på sexualsadism - skriver den igen så du inte missar innebörden:

Fins en övertygande likhet mellan ovanstående exempel på sexualsadism och NBs tillvägagångsätt vid mordet på Lisa. Alla komponenter finns där.

GLASKLART!
2016-02-12, 15:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Vi får hoppas att Hurtig förklarar spelreglerna för NB med PT-ansökan och att NB måste komma med en förklaring till den tekniska bevisningen, kanske i form av erkännande till medhjälp, för att ha en chans att få prövningstillstånd.

Advokat Björn Hurtigs planer: "Hans advokatbyrå har en utredningsenhet i Stockholm med egna tekniker och experter som kommer att sätta sig ner och se över målet"
https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2989721-mordarens-nya-drag-anlitar-stjarnadvokat

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in