2016-02-12, 06:54
Medlem
Nån som får minfil pdferna att funka?
Citera
2016-02-12, 07:51
Medlem
Hamnkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator

Nej tyvärr inte. :/

Vilka ämnen ville han bli lärare i?
Citera
2016-02-12, 08:07
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator

Citat:
Ursprungligen postat av Hamnkaka
Nej tyvärr inte. :/

Vilka ämnen ville han bli lärare i?

Här har ni det som en bild ist:
http://imgur.com/6JdKgdR
Citera
2016-02-12, 08:31
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tror det är hans far, möjligen farbror. Har för mig att MGM är bosatt (ej folkbokförd) på samma adress som denne man.

Nä mest hennes namn, men också MGM:s engagemang för Galatasaray (stavning) och den där namnunderskriften.
Ordföranden är skriven på flera adresser med olika personer men samtliga namn skulle kunna vara azerbajdzjanska. Det är alltså ingen större skillnad mellan språken, en turk och en azer förstår varandra.

Att MGM ogillar armenier och inte vill att folkmordet ska erkännas handlar säkert om att det var just armenier som låg bakom massakern på azerbajdzjaner i staden Khojaly 1992. Det är därför man kan läsa följande under en bild av ordföranden och Mona Sahlin på Azerbajdzjanska riksförbundets hemsida:
Citat:
De sista åren har Azerbajdjanska riksförbundet försökt informera allmänheten i Sverige Om massakern i khodjaly. Tyvärr när det gäller massakern i khodjay har socialdemokraterna visat dubbelmoral från ena sidan när det gäller massakern i khodjaly har socialdemokraterna ignorerat händelsen. Men från andra sidan de har tagit på sig väldigt aktiv roll när det gäller armeniska folkmordet som armenier påstår har hänt…
http://www.azfi.org/sv/azerbajdzjanska-riksforbundet-kritiserar-socialdemokraternas-dubbelmoral/
Notera formuleringen "påstår har hänt". Armenier är inte populära i Azerbajdzjan.

Sedan behöver man ju inte vara turk för att gilla Galatasaray och det är dessutom det enda fotbollslaget från något av turkländerna som har nått sådana framgångar så det kan vara ytterligare ett utslag av panturkisk hybris.
Citera
2016-02-12, 09:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Turkar är kanske de största IS-sympatisörena i världen. En av de 7 terroristerna som greps i Ryssland i veckan för förberedelse av terrorbrott var turk.

Kom ut i verkligheten bro.

Det finns också ganska många turkar som inte sympatiserar med IS.
Citera
2016-02-12, 09:53
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
19 st? Känns nog troligare med 19000 st. Även från de forna Sovjetrepublikerna finns det hur många terroristmisstänkta som helst. Det är ju bara att börja med alla tjetjener som bor här.

Tjetjener är den grupp som inte gör något väsen av sig överhuvudtaget. Det är skillnad på Sverige och Ryssland, där emellertid radikaliserade grupperingar kan finna "legitima" mål. Annars brukar de resa till Syrien, men de flesta som gjort det är rekryterade genom Tjetjenienkriget. Dvs det är till stor del soldater och rebeller vi pratar om, inte vanliga medborgare.

Jag tycker den misstänkte verkar vara en kemalist om något, inte någon uttalad IS-romantiker eller "jihadist". Om det hade rört sig om en planerad islamistisk terrorattack hade det sannolikt redan framkommit, eftersom det hade varit det spåret som föranlett utredningen från första början.
Citera
2016-02-12, 11:16
Medlem
Hamnkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Här har ni det som en bild ist:
http://imgur.com/6JdKgdR
Mycket intressant, tack! Jag bor hyfsat nära Sollentuna. Ska fråga runt lite och se om någon kan komma med ytterligare information.
Citera
2016-02-12, 11:17
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja jag borde läst mer innan jag skrev kommentaren. My bad!

Fast är det fastställt att han är Turk och inte Azi?

Lite olika bud råder här tycker jag?

Jag menar snarare att han har storturkiska värderingar och är därför troligen rätt kallsinnig till kurdernas sak.
Citera
2016-02-12, 12:49
Bannlyst
En fråga; hur har SÄPO hittat denna man? Hur brukar polisen hitta folk som förbereder terrorbrott, är det inte svårt eftersom bara GM vet?
Citera
2016-02-12, 13:13
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Tjetjener är den grupp som inte gör något väsen av sig överhuvudtaget. Det är skillnad på Sverige och Ryssland, där emellertid radikaliserade grupperingar kan finna "legitima" mål. Annars brukar de resa till Syrien, men de flesta som gjort det är rekryterade genom Tjetjenienkriget. Dvs det är till stor del soldater och rebeller vi pratar om, inte vanliga medborgare.

Jag tycker den misstänkte verkar vara en kemalist om något, inte någon uttalad IS-romantiker eller "jihadist". Om det hade rört sig om en planerad islamistisk terrorattack hade det sannolikt redan framkommit, eftersom det hade varit det spåret som föranlett utredningen från första början.
Tjetjener utgör en av de största grupperna av "foreign fighters" inom Islamiska staten i Syrien. Den ökände IS-ledaren Omar al-Shishanis nom de guerre betyder just "Omar tjetjenen".

Jag vet inte vad du menar med "legitima mål" men Beslan, attacken mot teatern i Moskva och Boston-bombarna visar att tjetjenerna är kapabla till storskaliga fruktansvärda terrordåd.

Det finns definitivt anledning att hålla ett öga på tjetjener i Sverige, inte minst med tanke på de tjetjener som greps för vapensmuggling i Trelleborg varav en senare misstänktes för planerade terrordåd i Belgien.

Den tjetjenska terroristsajten Kavakaz Center där prominenta jihadister och terrorister spred sin propaganda drevs dessutom från Sverige, vilket bl.a. Gudmundson uppmärksammade.
Citera
2016-02-12, 13:50
Medlem
Det hittades väl vapen på Stockholms Universitet för nån vecka sen.
Kan det här ha med det att göra?
Citera
2016-02-12, 19:35
Medlem
JumpingJacks avatar
Såg just Nyheterna på TV4. Enligt inslaget utreder polisen om 20-åringen planerade att tillverka sprängmedel. Han misstänks ha kopplingar till gruppen "Grå vargarna", en turkisk ultranationalistisk organisation.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5_vargarna

Polisen utreder också om MGM var inblandad i sprängningen av en kurdisk föreningslokal i Fittja i september 2015.
(FB) Bråk mellan turkar och kurder i centrala Stockholm 2015-09-13

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/terrormisst%C3%A4nkt-f%C3%B6rh%C3%B6rs-om-spr%C3%A4ngmedel-3289221
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in