2016-05-06, 07:44
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är väl även som så, att det är GOP som "spottar" in stora summor i en valkampanj.., Trump är nog beroende av dessa pengar, om han inte tänker börja avyttra personliga egendomar..(hotell)
Nä, partiet har ju inga pengar. De får vad jag vet inga statliga bidrag som svenska partier, donationer måste vara frivilliga och den som samlar massorna, och dessutom har utmärkta kontakter inom näringslivet, är den som har tillgång till krigskassan. GOP är tämligen maktlöst annat än när det gäller att manipulera formaliteter i nomineringen. Det är nevertrumparna som nu blir utfrysta och maktlösa. USA är mycket mer demokratiskt och makten ligger hos folket och deras direktvalda kandidater, medan i Sverige all makt ligger hos en handfull livstidspolitiker via anonyma skattefinansierade partibyråkratier.
Citera
2016-05-06, 09:12
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Kasich är bara hopplös och kan inte kontrollera sitt humör. Jag vet inte om han är sönderknarkad som en del påstår eller om han har någon annan störning. Men hans dåliga hållning, konstiga kroppsspråk och hans tics talar sitt tydliga språk.

Alltså, ibland ska man inte lyssna så noga på vad Trump säger. Det flödar en massa ytliga artighetsfraser ur den mannens mun när det passar hans syften.
Nej här har du fel. Generella artighetsfraser är en sak, att specifikt nämna någon som aktuell för vetting inför vp-posten något annat. Trump säger nu också specifikt att han vill ha en Vp med politisk erfarenhet, som kan "help him pass bills". Någon som kan maskineriet, som kan överbrygga motsättningar mellan partierna och som kan fälla avgörandet i en swing state. Kasich tickar alla boxar, vill han så är posten hans. Dock tror jag att han hellre erbjuds sec of the treasury.

Sec of homeland security går till Giuliani.
Citera
2016-05-06, 09:15
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag påpekade att Trumps beundrarskara här visar tecken på förälskelse, vilket ju bara är ett konstaterande.
Nazispöken vet jag inte, men jag tror en del Trump-anhängare här myser när de ser likheterna med Adolf. Inte så att Trump är Adolf 2.0, men han förhåller sig ungefär till sin samtid som Adolf gjorde i början på 30-talet.

Javisst, det var ju du. Och du sa mycket mer pinsamma saker än du här vill erkänna. Men jag tar det med ro. Vi som var insiktsfulla nog att se Trumps storhet före alla andra är vana att bli förlöjligade av de trögfattade:

http://www.realclearpolitics.com/video/2016/05/04/flashback_june_2015_bill_maher__his_audience_laugh _at_ann_coulter_for_saying_trump_could_win.html

Men nu kommer ni eftersläntrare med svansen mellan benen, och försöker att inte låtsas om hur vansinnigt pinsamma ni var alldeles nyligen.
Citera
2016-05-06, 09:33
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Nej här har du fel. Generella artighetsfraser är en sak, att specifikt nämna någon som aktuell för vetting inför vp-posten något annat. Trump säger nu också specifikt att han vill ha en Vp med politisk erfarenhet, som kan "help him pass bills". Någon som kan maskineriet, som kan överbrygga motsättningar mellan partierna och som kan fälla avgörandet i en swing state. Kasich tickar alla boxar, vill han så är posten hans. Dock tror jag att han hellre erbjuds sec of the treasury.

Sec of homeland security går till Giuliani.
Fast Trump nämnde inte Kasich specifikt. Han svarade på en direkt fråga om Kasich och avslog inte tanken helt. Precis som Trump har svarat varje gång en journalist har tagit upp ett nytt namn. Det enda undantaget jag hört är när de frågade om Carson, då sa Trump direkt att "jag tror inte Ben själv är intresserad av det" (förmodligen svarar han så för att han redan har en annan position inom administrationen säkrad och bestämd för Carson). Annars har han varje gång svarat "jag tror person X är en person jag kan tänka mig att tänka på inför mitt VP-val". Det betyder ingenting, förutom att Trump praktiserar sin egen teori om att inte vara öppen med och avslöja allt för fienden eller allmänheten på en gång. Dessutom vill han vara en "unifier" och inte vara kategoriskt negativ till enskilda personer.
Senast redigerad av baggebo1 2016-05-06 kl. 09:35.
Citera
2016-05-06, 09:44
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fast Trump nämnde inte Kasich specifikt. Han svarade på en direkt fråga om Kasich och avslog inte tanken helt. Precis som Trump har svarat varje gång en journalist har tagit upp ett nytt namn. Det enda undantaget jag hört är när de frågade om Carson, då sa Trump direkt att "jag tror inte Ben själv är intresserad av det" (förmodligen svarar han så för att han redan har en annan position inom administrationen säkrad och bestämd för Carson). Annars har han varje gång svarat "jag tror person X är en person jag kan tänka mig att tänka på inför mitt VP-val". Det betyder ingenting, förutom att Trump praktiserar sin egen teori om att inte vara öppen med och avslöja allt för fienden eller allmänheten på en gång. Dessutom vill han vara en "unifier" och inte vara kategoriskt negativ till enskilda personer.
Han har t ex tydligt sagt att den av pressen haussade Haley inte är aktuell.
Citera
2016-05-06, 09:51
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Han har t ex tydligt sagt att den av pressen haussade Haley inte är aktuell.
Ok, tack! Det var tydligen i den senaste intervjun (från igår) med Bret Baier. Jag har inte sett den intervjun än. Intressant, eftersom det är så icketypiskt:

http://www.politico.com/blogs/2016-gop-primary-live-updates-and-results/2016/05/donald-trump-nikki-haley-vice-president-222856

Säger ju nåt om de "hemliga källor högt upp i Trumporganisationen" som media gillar att åberopa för att pusha sina favoriter, om inte annat. Ta inte sådana på allvar.
Citera
2016-05-06, 10:20
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Trump har sagt att han ska ta in businessfolk i sin administration istället för gamla dumma politiker. Men han säger också att VP-posten inte ska besättas av "someone like me" utan av en erfaren politikertyp som kan hjälpa honom att få igenom lagar i kongressen (ett trassligt politiskt spel, jämförbart med hur man roffar åt sig delegater). Ytterligare en aspekt är att bilda en laguppställning som skapar en känsla av enighet inom partiet.

Businessfolket behöver han för positioner där förhandlingsförmågan är det viktiga. Som Pat Buchanan uttryckt det, Trump har tre äss: immigration, trade och foreign policy. För immigration har han Jeff Sessions. För trade och foreign policy behövs god förhandlingsförmåga, så här kan vi förvänta oss businessfolk, dvs för Secretary of State och Secratary of Commerce (vars underställde är Under Secretary of Commerce for International Trade). Det namnet som Trump nämner oftast är Carl Icahn.

För VP-posten skulle jag säga att Trump kriterier i prioriteringsordning är: 1) nån han kan lita på och kan samarbeta bra med, 2) nån som är en fena på det politiska spelet i kongressen, 3) nån som har en image som lockar väljare. Utifrån detta finns det, som jag ser det, bara tre namn att välja på: Jeff Sessions, Newt Gingrich och Chris Christie.

Christie uppfattar jag som den svagaste av de tre, och han är dessutom för perfekt i rollen som Attorney General. Så då står det mellan Jeff och Newt. Jag tycker att Newt vinner på att vara en mer kommunikativ och populär figur, så jag tippar som sagt honom som VP. Jeff kommer att få en annan tung post.
Citera
2016-05-06, 13:03
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Sean Hannity har lagt upp en poll om Trumps VP:
http://www.hannity.com/articles/election-493995/hannitycom-poll-who-should-trump-choose-14677562/

Newt Gingrich vinner.
Citera
2016-05-09, 09:33
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Trump stod på rallyt i West Virginia häromdan och säger att de ska stanna hemma och inte gå och rösta.
Citat:
Candidate Donald Trump scored what appears to be an ‘own goal’ against his candidacy earlier this evening when he told supporters at a campaign rally in West Virginia not to vote for him.

https://theconservativetreehouse.com/2016/05/05/donald-trump-creates-widespread-confusion-and-panic-telling-west-virginia-voters-to-stay-home/

Han är verkligen en klumpeduns, som inte bryr sig om att ta reda på det "finstilta", utan kör mest på med rallasvingar (något som han iofs gör med oerhört stor effektivitet).

Citat:
The real problem with this is that, unlike here in Florida where there was only one race on the primary ballot — for President — in West Virginia, this is a full-blown primary, with dozens of offices on the ballot. On the same ballot, West Virginia’s GOP voters select the delegates to the GOP convention. Yeah, that’s the same process that tRump has been howling about the unfairness of… so his solution is to tell people to not vote.

But the absolute worst facet of this is that in West Virginia, the ‘primary’ isn’t just a primary…… there are actual elections on the ballot.

That’s right — on every county sample ballot I checked, there are many non-partisan races that will be decided in this ‘primary’: a justice of the WV Supreme Appeals Court, other judges at all levels, school boards, conservation districts, a variety of tax and bond measures, etc. These races show up on both the Republican and Democratic primary ballots — same races, same names.

And that’s the real travesty of what this moronic narcissist bleated out yesterday.

http://www.dailykos.com/story/2016/5/6/1523811/-Idiotic-Trump-tells-WV-voters-not-to-vote-in-their-primary-election-say-what

Och detta gäller inte bara West Virginia, utan så här fortsätter det i delstat efter delstat:

Citat:
It's the same story in most of the states still to vote in the presidential primaries.

In Nebraska, which also votes on Tuesday, several Republicans and three Libertarians are vying for a chance to challenge Democratic Rep. Brad Ashford in November.

Kentucky has just its Democratic presidential primary – Republicans held a caucus on March 5 – but on May 17 Republican Sen. Rand Paul is fending off two challengers, and Democrats have seven candidates running in the Senate primary. Meanwhile, five of the six U.S. House races have competitive GOP primaries, and half the seats in the state Senate and the entire state House are also on the ballot.

Oregon is holding a special election primary to finish out the term of former Gov. John Kitzhaber, who resigned last year. Four Republicans are vying to replace interim Gov. Kate Brown, and both the Democrats and the GOP have competitive Senate and House primaries as well as state legislative primaries.

In California, which votes June 7, the primaries take on additional importance since the top two vote-getters from any party will face off in the general election. While Democrats are expected to keep the seat being vacated by the retiring Sen. Barbara Boxer, the state has 53 congressional districts with candidates up for election, as well as primaries for the state Senate and Assembly.

Three Republicans are running in the Montana gubernatorial primary, June 7, to challenge incumbent Gov. Steve Bullock.

And there are competitive GOP primaries for House seats in New Jersey and in New Mexico, and state legislative seats are on the ballot there and in South Dakota.

http://www.usnews.com/news/articles/2016-05-06/trump-tells-wva-to-skip-the-primary-state-gop-says-not-so-fast

Senare samma kväll gick Trump ut med ett tweet som säger att de ska gå och rösta i WV ändå:

Citat:
Thank you West Virginia. Let's keep it going. Go out and vote on Tuesday - we will win big. #Trump2016
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) May 6, 2016

Men det är för lite och för svagt. Det här är en stor grej på en massa sätt (låt mig få återkomma till det). Trump borde stå på sina rallys och uppmana folk att gå och rösta, och ge en hel massa instruktioner om hur de borde rösta i en massa olika val fram t.o.m. augusti.

Jag har inte hunnit se något av hans rallys efter WV. Är det nån som vet vad han har sagt om att gå och rösta då?
Citera
2016-05-09, 09:58
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Skäl #1 för att gå och rösta:

Primärvalen för kandidater till kongressen håller på för fullt. Alla platserna till representanthuset står på spel (de sitter bara i två år), och en tredjedel av platserna till senaten.

Vi har ju redan pratat om att Paul Ryan kan förlora sin representanthusplats genom att förlora primärvalet i sitt distrikt i Wisconsin mot Paul Nehlen. Trump ska jobba fr.o.m. januari med de som sitter i kongressen. Han har alltså nu en stor möjlighet att påverka vilka som kommer att sitta där! Genom att rekommendera vilka man ska rösta på i de republikanska congressional primaries. Och så står han och häver ur sig att folk ska sluta att gå och rösta. Det är uppenbart att han förstår mindre om valsystemet än den genomsnittlige väljaren gör.

Här är en lista över dessa primärval, som håller på fram till september: http://www.thegreenpapers.com/G16/events.phtml?format=chronological

De flesta av dessa valen är kvar. WV och NE har sina congressional primaries samtidigt som sina presidential primaries på tisdag, och det gäller de flesta staterna fr.o.m. nu. Samtidigt som de flesta staterna som redan haft sitt presidential primary återkommer med sina congressional primaries, t.ex. Wisconsin som har sitt den 9:e augusti (då Paul Ryan förhoppningsvis kan ryka).
Citera
2016-05-09, 10:19
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Skäl #2 för att gå och rösta:

De 1237+ delegaterna!

Nu är jag inte ett dugg bekymrad över de 1237+ bundna delegaterna. Även om klumpeduns-Trump skulle stå varje dag och hojta om att folk ska låta bli att rösta, så har ju Cruz- och Kasich-kampanjerna dött, så han skulle lätt få ihop till sina 1237 bundna delegater ändå.

Nej, det är vad som är bakom the pledge som gäller nu. Han behöver alltså 1237+ delegater som på riktigt står på hans sida, för att kunna ha inflytande över alla beslut på partikonventet. Just nu är ju de flesta av hans bundna delegater trojanska hästar för Cruz. Men här finns mycket kvar att skörda, med s.k. ground game. Och eftersom Cruz har gett upp så borde det vara en lätt match. Om man inte är en politisk idiot förstås, som står på rallys och bräker ut att nu är allt över så nu struntar vi i primärvalen och delegaterna.

Laura Ingraham snackade hos Hannity häromdan om hur partiet 1980 försökte tvinga på Reagan Ford som VP. Till slut blev det Bush d.ä. som kompromisskandidat. Reagan vann också primärvalen i en landslide. Ändå lyckades alltså partiet in nån sort armbrytningsmatch lägga sig i VP-valet så att Reagan inte fick välja fritt (jag har inte satt mig in i hur).

Den här gången bestämmer majoriteten av de 2472 delegaterna vem som blir partiets VP-kandidat, och de är inte bundna överhuvudtaget för denna omröstning. Om inte Trump ser till att få en majoritet av dessa som riktiga Trump-delegater, så har han frånsagt sig makten över vem som blir VP, och kommer liksom Reagan att behöva kompromissa.

Tänk vilken katastrof det blev när Reagan fick kompromissa om att ta Bush d.ä. Tänk vad världen fått lida för det, eftersom det ledde till en fortsättning med Bush d.y. En VP till en populär president kan liksom Bush åka gratisskjuts på hans framgång. Det är alltså oerhört viktigt att Trump får välja sin VP själv.
Citera
2016-05-09, 14:04
Medlem
Fris avatar
Jag frågade i Akademibokhandeln idag vilka böcker de har av eller om Domald Trump. Ingen! Och de ägs väl av sossarnas kooperativa famila-rörelse tillsamans med Swedbank, Folksam och Konsum?
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Trump har sagt att han ska ta in businessfolk i sin administration istället för gamla dumma politiker. Men han säger också att VP-posten inte ska besättas av "someone like me" utan av en erfaren politikertyp som kan hjälpa honom att få igenom lagar i kongressen (ett trassligt politiskt spel, jämförbart med hur man roffar åt sig delegater). Ytterligare en aspekt är att bilda en laguppställning som skapar en känsla av enighet inom partiet.
Vore big mistake att utse VP baserat på inflytande inom partiet eller parlamentet generellt. Han har redan massor av personer som kan göra det jobbet mycket mer effektivt och flexibelt än vad en VP skulle kunna. VPns enda verkningsfulla roll är att bidra till den nominerade presidentkandidatens valkampanj mellan konventet och presidentvalet. Det är den enda faktor han bör ta hänsyn till. Om VP är oduglig på allt annat, fine, denne kan lätt glömmas bort eller t.o.m. kanske ersättas av nästa års konvent eller nåt.

Kanske han sade som han sade om sitt VP-val bara för att locka avhoppare från etablissemanget i fåfängt hopp om att kunna bli VP?

Det är nödvändigt att vinna valet. Även om en liten fördel för valsegern leder till enorma problem parlamentariskt, så kan det fixas när Trump är president. Han ändrar sig helt enkelt för att anpassa sig. Nästa mål är alltid den enda prioriteten, man måste alltid segra varje gång. Nu är GOP historia och valet det enda som betyder något. Höj skatterna och minimilönen! Nu ska Demokraterna också krossas som partiorganisation.
Senast redigerad av Fri 2016-05-09 kl. 14:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in