Skäl #2 för att gå och rösta:
De 1237+ delegaterna!
Nu är jag inte ett dugg bekymrad över de 1237+
bundna delegaterna. Även om klumpeduns-Trump skulle stå varje dag och hojta om att folk ska låta bli att rösta, så har ju Cruz- och Kasich-kampanjerna dött, så han skulle lätt få ihop till sina 1237 bundna delegater ändå.
Nej, det är vad som är bakom
the pledge som gäller nu. Han behöver alltså 1237+ delegater som på riktigt står på hans sida, för att kunna ha inflytande över alla beslut på partikonventet. Just nu är ju de flesta av hans bundna delegater trojanska hästar för Cruz. Men här finns mycket kvar att skörda, med s.k. ground game. Och eftersom Cruz har gett upp så borde det vara en lätt match. Om man inte är en politisk idiot förstås, som står på rallys och bräker ut att nu är allt över så nu struntar vi i primärvalen och delegaterna.
Laura Ingraham snackade hos Hannity häromdan om hur partiet 1980 försökte tvinga på Reagan Ford som VP. Till slut blev det Bush d.ä. som kompromisskandidat. Reagan vann också primärvalen i en landslide. Ändå lyckades alltså partiet in nån sort armbrytningsmatch lägga sig i VP-valet så att Reagan inte fick välja fritt (jag har inte satt mig in i hur).
Den här gången bestämmer majoriteten av de 2472 delegaterna vem som blir partiets VP-kandidat, och de är inte bundna överhuvudtaget för denna omröstning. Om inte Trump ser till att få en majoritet av dessa som riktiga Trump-delegater, så har han frånsagt sig makten över vem som blir VP, och kommer liksom Reagan att behöva kompromissa.
Tänk vilken katastrof det blev när Reagan fick kompromissa om att ta Bush d.ä. Tänk vad världen fått lida för det, eftersom det ledde till en fortsättning med Bush d.y. En VP till en populär president kan liksom Bush åka gratisskjuts på hans framgång. Det är alltså oerhört viktigt att Trump får välja sin VP själv.