Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-02-11, 18:55
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Bevakade gränser i viss mån visst. En mur. Som ska bekostas av de fattigaste när USA har ett ekonomiskt och kulturellt utbyte med Mexico.
Inte bara förlust.

Eller hur freerider?
Fågar SvartChili.

Jo USA har ett "ekonomiskt utbyte" med Mexiko, varje år förlorar USA miljarder dollar på det.
2016-02-11, 18:57
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Många pratar om vad Trump egentligen vill utrikespolitiskt. Oftast hör man korta soundbytes ("bomba IS och ta oljan", "låt Ryssland bomba", "Irandealen den sämsta uppgörelsen någonsin"). Folk påstår att med Trump skulle Danmark kärnvapenbombas (!) och att han är en ren galning.

För den som vill veta mer om hans åsikter så rekommenderar jag följande klipp. Jag har aldrig sett något klipp där Trump så tydligt lägger fram sina åsikter om USA i Mellanöstern. Det är en ny intervju, efter New Hampshire:

https://www.youtube.com/watch?v=ZNG-KxSm7js

Hela intervjun är intressant. Utrikesdelen börjar runt 7 minuter in. Han är tydlig, och det framgår att han vet vad han talar om.
Även om han uttrycker sig som en bondläpp så har han analysen klar för sig. Förståelsen om att demokrati inte är något som ordnas fram genom bombning, tillsättning av lämplig ledare, och sedan åka hem igen gör honom till ett utrikespolitiskt geni i jämförelse med neoconsen.

Trump är dessutom finansiellt lagd först och främst, vilket kommer att förhindra fler amerikanska geopolitiska kamikazeuppdrag i framtiden av den anledningen. De ideologiskt drivna (Bush, Rubio och Cruz t ex) är mycket farligare, där är övertygelsen alltid överordnad ekonomin.
2016-02-11, 19:01
Medlem
Y2Ws avatar
Angående Trumps personliga finansiering, tar han ens emot donationer?
2016-02-11, 19:05
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Mexico och USA kan umgås som vänner om man får stopp på den illegala invandringen.

Att låta de illegala få automatiskt medborgarskap är som att spotta de som väntar legalt i ansiktet.

De har inte ens grönt kort men väntar sig ändå att få medborgarskap vad fräckt.

Vore dessutom trist för omväxlingens skull om även Nordamerika blev ett nytt katolskt spansktalande område. Norr om gränsen skall gringos dominera.

Är som jag nog nämnt innan inte tillräckligt väl insatt i frågan om illegal invandring.
Att Mexico ska bekosta muren vägrar jag se som en god idé.
Är inte så förtjust i murar överlag. (Vill vänligt påpeka att Mexico ibland räknas till Nordamerika).

Jag drar mig tillbaka och bjuder godnatt.
Tidig morgon till jobbet. Phu!
2016-02-11, 19:07
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ok alltid kul med debatt skulle vara tråkigt om alla höll med varandra.

2016-02-11, 19:55
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Angående Trumps personliga finansiering, tar han ens emot donationer?
Enligt denna sida har han hämtat in ca 1,9 miljoner USD från "outside groups". Vet inget om sidans tillförlitlighet och om outside groups skulle kunna vara kampanjbidrag från Trumps egna bolag t ex.

http://www.opensecrets.org/pres16/candidate.php?id=N00023864
2016-02-11, 20:03
Bannlyst
Ni tror väl inte på allvar att Trump blir president? Han är alldeles för radikal. Mitt Romney är en demokrat i jämförelse och han blev fullständigt annihilerad i valet. Det demografiska läget omöjliggör en Trump-seger. Han har förolämpat minoritetsgrupper som snart inte längre är en minoritet. Det ska krävas en masshypnos för en Trump-seger. Med det sagt ger jag inte någon av kandidaterna någon större chans mot Hillary. Och Hillary är en svag kandidat, men republikanerna är tokiga numera.
2016-02-11, 20:05
Medlem
freeriderXIIs avatar
Fast jag tror Mitt Romney inte lyckades mobilisera lika många republikaner till att gå och rösta som Trump kommer göra. Han kommer också att vinna många independents/oberoende. Att Romney är mormon var också en nackdel för honom.
2016-02-11, 20:07
Bannlyst
Citat:
Fast jag tror Mitt Romney inte lyckades mobilisera lika många republikaner till att gå och rösta som Trump kommer göra. Han kommer också att vinna många independents/oberoende.

Det är omöjligt med en Trump-seger. Omöjligt. Han har redan bränt sina broar, så att säga.
2016-02-11, 20:10
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vem tror du kommer vinna presidentvalet då?

Hillary Clinton?
2016-02-11, 20:13
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Det är omöjligt med en Trump-seger. Omöjligt. Han har redan bränt sina broar, så att säga.
Svårt blir det, men jag skulle inte säga omöjligt. Hillary är rejält illa sedd bland många, hennes siffror för "unfavorable" är nästan lika dåliga som Trumps. Jag tror också att Clinton får svårt att få till samma uppslutning bland minoriteter som Obama fick. Sedan finns det en inneboende jämvikt i förhållandet demokratiska/republikanska presidenter. Det är inte ofta en kandidat som kommer från samma parti som haft presidentposten i 8 år vinner.
2016-02-11, 20:19
Bannlyst
Citat:
Vem tror du kommer vinna presidentvalet då?

Hillary Clinton?

Utan tvekan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in