Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-02-11, 17:59
Medlem
freeriderXIIs avatar
Det är ju framförallt neokonservativa som vill ha interventionistiska krig för Israel. Trump var emot Irakkriget han vill dock framförallt slå till mot IS vilket är bra. Varje dag som de kan sitta i Raqqa och Mosul och beordra och tänka ut nya dåd är en förlorad dag.

Han stödjer det kristna Rysslands fight med IS.

Han gillar Israel men hans huvudlojalitet är till USA.

Iran och sin mullaregim gillar han inte där kanske det finns en risk för konflikt. Men ett starkt USA kan nog få Iran dit de vill utan krig vad gäller deras nukleära program. Som de i alla fall på papperet sagts sig ge upp. Han kan nog ro hem en bättre deal där för USA.
2016-02-11, 18:00
Medlem
Drinis avatar
Trumps stora problem är inte att bli Republikanernas kandidat, där har han en god chans. Svårt att bedöma hur stor förrän det blir ett 3-horse-race mot Cruz och "etablissemangets moderata alternativ" . Hans problem är istället presidentvalet där han sitter i skiten rejält om han möter Sanders. Då är han i det närmaste chanslös. Men Hillary kan han slå för hon har extremt svårt att locka ut väljare till val-lokalerna och hon har nästan inget stöd alls bland unga eller independents. Men även hon leder i polls mot Trump.

Vore dock sjukt kul att se han ta hem nomineringen bara for the lulz. Men president blir han inte utan massor av tur. Finns helt enkelt för många latinos, afro amerikaner, feminister och moderates som vill ha substans och inte bara "I will fix everything because I'm great".

Hans plan för sjukvård är ju att ta bort obamacare och ersätta det med något "so much better, because we have people dying on the streets" som han sa i senaste debatten. Låter lite som han pratade sig varm om unirversal healthcare.. Och det är mitt största problem med honom, förutom muren mot mexico och temporär ban mot muslimer och skattefördelar för de rika så vet man ju inte vad han vill. Han är åtminstonde inte köpt av särintressen som övriga republikaner, det måste man ju ge honom. Fattar bara inte varför så många svenskar gillar hans prat mot invandrare bara för att situationen i Sverige är fucked up. Inte direkt jämförbart.
2016-02-11, 18:04
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Hans plan för sjukvård är ju att ta bort obamacare och ersätta det med något "so much better, because we have people dying on the streets" som han sa i senaste debatten. Låter lite som han pratade sig varm om unirversal healthcare.. .

Det där är ju lite luddig än (som så mycket annat hos ALLA kandidater), men att han säger sig att han vill närma sig Europeiska sjukvårdssystem LÅTER ju i alla fall bra.
2016-02-11, 18:30
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Mexico har utnyttjat USA länge vid gränsen nu så det skall bli skönt att se deras president tvingas ta beslut om att betala för muren, annars sätter USA upp tullar på handeln som är värd många gånger mer. Plus drar in biståndet som dock är relativt litet i sammanhanget.

Fast det kanske är lite av presidentiellt självmord att gå med på att betala för muren kanske han hellre avgår men då kommer det en ny president som troligtvis tvingas signa checken, om han inte vill se sin handel med USA begränsad.

Ganska snedvridet resonemang. Ska fattiga Mexico bekosta denna mur? När illegala invamdrare sliter hund för medelklass och i låglönebransher. Du tror inte muren kan missgynna USA? Droghandeln är knappast enbart Mexicos fel. It takes two to party.
2016-02-11, 18:34
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Är det nån som vet om Trump har sagt nåt nedlåtande om den afroamerikanska befolkningen?
Att Django Uncahined var den mest rasistiska film mot vita han har sett tycker jag var förbannat nedlåtande. Det är en beskrivning av och en parodi på det vita förtrycket av afroamerikanska slavar.
2016-02-11, 18:39
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ett land utan bevakade gränser blir bara en spelplan för andra länders geopolitik.

Eller hur SvartChili?

Medlem
SvartChilis avatar
För att referera till ett tidigare inlägg av mig.

Vi kan behöva något av Trumps (och Sanders) mer direkta politiska uttalanden i Sverige. Istället för hårt medialt drillade politiker som inte vågar uttala sig frankt.

Men vi behöver inte Trumps politik i Sverige.
Snälla låt mig slippa!
Senast redigerad av SvartChili 2016-02-11 kl. 18:45. Anledning: överflödigt tecken
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Jag antar att du syftar på att Trump-hatare säger att han skall anfalla Danmark med kärnvapen!

Seriöst, försök angripa med argument och inte fantasier och påhitt.

Det där hade jag långt tidigare förstått, att Trump är obalanserad och oberäknelig, så det var extra jobbigt att se att fler tycker, tror och fruktar det. Det var alltså ingen privat "inbillning", utan min farhåga delas av andra, många, miljoner människor vill jag påstå. Trump kan utvecklas till ett mycket stort hot mot hela världen. Han är ett oprövat kort som i opressat läge uttrycker sig så att han skapar pöbelvälde i USA, och världen. Hur blir det då om det verkligen gäller? Han har visat prov på en lynnighet som bäst passar i den privata sfären.
Senast redigerad av IQ130 2016-02-11 kl. 18:44.
2016-02-11, 18:43
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Ett land utan bevakade gränser blir bara en spelplan för andra länders geopolitik.

Eller hur SvartChili?

Bevakade gränser i viss mån visst. En mur. Som ska bekostas av de fattigaste när USA har ett ekonomiskt och kulturellt utbyte med Mexico.
Inte bara förlust.

Eller hur freerider?
Fågar SvartChili.
Senast redigerad av SvartChili 2016-02-11 kl. 18:46.
2016-02-11, 18:50
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Det där hade jag långt tidigare förstått, att Trump är obalanserad och oberäknelig, så det var extra jobbigt att se att fler tycker, tror och fruktar det. Det var alltså ingen privat "inbillning", utan min farhåga delas av andra, många, miljoner människor vill jag påstå. Trump kan utvecklas till ett mycket stort hot mot hela världen. Han är ett oprövat kort som i opressat läge uttrycker sig så att han skapar pöbelvälde i USA, och världen. Hur blir det då om det verkligen gäller? Han har visat prov på en lynnighet som bäst passar i den privata sfären.

Det är ju synd att du inte har några argument bara, du kör enbart med konspirationsteorier som de flesta bara tycker är löjliga.

Av ALLA kandidater tycks är han som sagt den minst krigsbenägna. FAKTA!
2016-02-11, 18:51
Medlem
freeriderXIIs avatar
Mexico och USA kan umgås som vänner om man får stopp på den illegala invandringen.

Att låta de illegala få automatiskt medborgarskap är som att spotta de som väntar legalt i ansiktet.

De har inte ens grönt kort men väntar sig ändå att få medborgarskap vad fräckt.

Vore dessutom trist för omväxlingens skull om även Nordamerika blev ett nytt katolskt spansktalande område. Norr om gränsen skall gringos dominera.

2016-02-11, 18:51
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalosyne
Varför skulle han bry sig om att försöka konversera bildat och intellektuellt i media? Sånt kanske han ägnar sig åt privat, vem vet, men det är liksom ingen mening att försöka framstå som särskilt kultiverad i de sammanhang han figurerar i. Hur många procent av befolkningen tror du ens är särskilt bildad? Det rör sig om promille. Man vinner inte ett presidentval i USA genom att gå runt och spela peripatetiker. Det är handlingskraft som behövs nu, särskilt nu då det vita Amerika är intryckt i ett hörn.
Nej exakt, så därför passar det talesättet inte alls in på Trump.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in