Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-11, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Den officiella ståndpunkten är att Palme sköts med det första skottet och att han stod upp till det andra föll. Vilket är en fysisk omöjlighet. De som inte tror på detta kan gå in på mondo gore-forumet för att få en uppfattning om hur snabbt ett dödande skott får en kropp att falla IRL. Om ni inte orkar kan jag länka vid behov. Dessutom går det att räkna på det via matematik. Den formeln säger oss att det tar omkring 0,6 sekunder innan kroppen ligger ner. Alltså kortare tid än det är möjligt att avfyra 2 skott i rad med en förmodad revolver enligt vapenkunnigas redogörelser.

Här tillåts uppenbarligen Lisbet vittnesmål styra allenarådande. Vilket har gjort att vi inte ens idag i detalj vet vad som skedde på mordplatsen. Ändå mindre mördarens eventuella överväganden avseende Lisbets nedsjunkande.
I Gunnar Walls senaste bok beskriver en läkare det du beskriver ang skottets träff i detalj..
Det sliter av precis allt så blodet slutar pumpa direkt när stora kroppspulsådern går av..
Det styrks även att han var död innan han slog i marken pga han slog i huvudet och det blev ingen blodsamling i såren i huvudet..
Citera
2016-02-11, 19:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jovisst men vet vi att revolvern var fulladdad? Två skarpa patroner var kanske allt han hade kvar. Men som sagt, det vet vi inget om. Mördaren kan också ha trott att han satt skottet tillräckligt bra, hon sjönk ju ner på knä. Utan att ha mördaren i förhörsstolen så kan vi inte veta.

Nej, veta kan vi inte förrän mördaren grips. Men om nu det har varit något typ av hatiskt motiv , borde då inte GM tömt magasinet i Lisbeth. Handlingar i affekt präglas oftast av ett besinningslöst hat.
Citera
2016-02-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S

In the face of the risen people,
let all tyrants tremble.
In the interests of all humanity,
we wi l l i nsure that the cause for wich
Olof Palme sacrificed his l i f e
emerges victorious.

Oliver Tambo, 21 januari 1987, New York

Fast du avslöjar dig genom att efter några få inlägg på forumet visa ditt verkliga ansikte med personliga hot i PM och och brott mot forumets regler utan att i en enda sats sakargumentera på något sätt.

Det visar tydligt vilka värderingar du har i verkligheten! Eftersom du själv valt att inte vara anonym får du nog räkna med att folk kommer lite till mans kommer att granska dig och din trovärdighet.

Det var mot sådana odemokratiska och fachistoida krafter OP kämpade och där är han och jag ett.

Du står för allt som Palme hatade... och inga floskler i världen kan ändra det eller att din teori är patetiskt svammel.

Sanningen är. Du är en pajas som skryter upp dig med falska titlar och som saknar förmåga till slutledning och argumentation.
Citera
2016-02-11, 19:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag har inget teoribygge kring detta men gillar att tänka utanför ramarna. Det kan ibland kännas lite instängt och enformigt resonerande kring samma gamla teman. Vi behöver alltid vända och vrida på det här mordet precis som en rubikskub. Rätt vad det är så faller bitar kanske på plats för att sedan förvridas igen...

Vi vet betydligt mer om MOP idag än för, säg, 10 år sedan. Men ändå är förvirringen och dimman kompakt. Det är då jag känner för att ta ett kliv åt sidan och spela djävulens advokat ett slag.

I scenariot hämndmotiv/LP så är det ju Skandiamannen som ligger närmast till hands men jag blir mer och mer tveksam till hans eventuella inblandning. Skulle han verkligen återvända till mordplatsen, som han bevisligen gjorde, bara minuter efter att ha skjutit ner LOP? Ger han intryck av att vara så kall, så psykopatisk?

Är inte sanningen om honom snarare att han vimsat runt på mordplatsen och sedan i efterhand gör sig bred, får sina five minutes of fame? Han borde däremot utretts ordentligt, precis som man vände ut och in på CP.

Gillar din tanke med att komma utanför boxen. PU har utan tvivel haft för lite av den varan.
Lutar också åt att skandiamannen Stig Engström inte är inblandad i MOP. Han är en kandidat till Lisbeths Palmes beige man, med det avståndstagande uttrycket. Kan tänka mig att han blir rädd när skotten kommer och vill försvinna i skuggorna istället för att hjälpa den chockade LP. Det som gnager en del med honom är han under en längre tid måste jobbat på samma arbetsplats som Lennart Thörnqvist, adjutant i Klara Lidingö/FBU åt Åke J Eek, men det tråden är mycket tunn i nuläget.

De personer som vittnena Gun o Katrin sett hotfulla utanför Grand har inte varit det mot Lisbeth utan mot Olof Palme. När jag läser vittnesmålen undrar jag om inte journalisten Lars Borgnäs brett på lite extra i referaten av dessa i boken "En isvind drog in över Sverige". Jag tolkar inte hotbilden lika tydligt från förhören, måhända har han fått mer info i senare intervjuer, men senkomna uppgifter ska tas med en ordentlig nypa salt.
Citera
2016-02-11, 19:40
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Spännande spekulationer utanför boxen men de haltar som sagt betänkligt när man tänker bara ett varv till som du gör.

Kan vara så att GW:s kryptiska ord om att mordet finns nära OP är ett uttryck för det otänkbara att OP:s interna belackare spelade en avgörande roll för det som skedde och att det är förklaringen till Holmers mandat och Ebbes privatspaningar på statens bekostnad likväl som att utredningen inte sker kompetent än idag. Om det var så och Holmer var en del kan det inte vara något annat än de delar av gamla politiska IB som rensats ut som står bakom.

Du såg hur upprörd GW blev i tisdags när det var tal om mordutredningar som missköts kapitalt.

När det gäller Olof Palmes interna belackare och nära omgivning krävs verkligen tankar utanför Boxen och att man kastar allt vad politiska och andra skygglappar heter. Gäller att se var fakta verkligen landar när all spindelväv och olika spegelbilder slutat att förvilla.

Att jag återkommer till Sten Anderssons SÄPO-trio är för att där kommer de dolda konflikterna upp till ytan . Talar SA sanning när han pekar mot de tre SÄPO övervakarna? Delger han uppgifterna i god tro och har fått dom av någon som vill känga SÄPO?

Visste SÄPO ledningen om den illegala övervakningen? Givit ett tyst medgivande? Eller är det så illa att det rör sig om en fribytargrupp, som jobbar utan chefernas vetskap?

Att en svensk utrikesminister schavotterar sin egen säkerhetstjänst som SA gjorde 1988 var chockerande och alarmerande och kan ha spelat främmande makt i händerna. I synnerhet som SÄPO under åren runt MOP utvisade östagenter på löpande band och med besked vingklippte WPs hemliga verksamhet i Sverige.

Agerar SÄPO och PG Näss genom att läcka uppgifter och se till att "Ebbe Carlsson-affären" briserar. Med sin internationella ställning och sina goda kontakter var Näss en spelare som kunde slå tillbaka attacker med kraft. Att tjeckaffären april/maj 1986 läcktes mot regeringens uttryckliga önskan får idag anses som belagt , bl a genom Erik Magnussons i dessa sammanhang oumbärliga "Maktkamp om SÄPO".

Det här är ett område där dimman fortfarande ligger tät och behöver skingras. När jag analyserar detta gäller att försöka bortse från att jag egentligen alltid tyckt att PG Näss har varit en mycket kompetent spionjägare och att Sten Andersson var en av dåtidens sossepolitiker som jag hade mest förtroende för. Det gäller att se var fakta i fallet tar vägen och därför är det fortfarande lika viktigt att hitta den utpekade SÅ-mannen och få denne att ta bladet från munnen medans tid är.
Citera
2016-02-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När det gäller Olof Palmes interna belackare och nära omgivning krävs verkligen tankar utanför Boxen och att man kastar allt vad politiska och andra skygglappar heter. Gäller att se var fakta verkligen landar när all spindelväv och olika spegelbilder slutat att förvilla.

Att jag återkommer till Sten Anderssons SÄPO-trio är för att där kommer de dolda konflikterna upp till ytan . Talar SA sanning när han pekar mot de tre SÄPO övervakarna? Delger han uppgifterna i god tro och har fått dom av någon som vill känga SÄPO?

Visste SÄPO ledningen om den illegala övervakningen? Givit ett tyst medgivande? Eller är det så illa att det rör sig om en fribytargrupp, som jobbar utan chefernas vetskap?

Att en svensk utrikesminister schavotterar sin egen säkerhetstjänst som SA gjorde 1988 var chockerande och alarmerande och kan ha spelat främmande makt i händerna. I synnerhet som SÄPO under åren runt MOP utvisade östagenter på löpande band och med besked vingklippte WPs hemliga verksamhet i Sverige.

Agerar SÄPO och PG Näss genom att läcka uppgifter och se till att "Ebbe Carlsson-affären" briserar. Med sin internationella ställning och sina goda kontakter var Näss en spelare som kunde slå tillbaka attacker med kraft. Att tjeckaffären april/maj 1986 läcktes mot regeringens uttryckliga önskan får idag anses som belagt , bl a genom Erik Magnussons i dessa sammanhang oumbärliga "Maktkamp om SÄPO".

Det här är ett område där dimman fortfarande ligger tät och behöver skingras. När jag analyserar detta gäller att försöka bortse från att jag egentligen alltid tyckt att PG Näss har varit en mycket kompetent spionjägare och att Sten Andersson var en av dåtidens sossepolitiker som jag hade mest förtroende för. Det gäller att se var fakta i fallet tar vägen och därför är det fortfarande lika viktigt att hitta den utpekade SÅ-mannen och få denne att ta bladet från munnen medans tid är.

Svar på fetade.

Händelserna när Holmer tar kommandot och inleder en kamp där han tar ställning mot Säpo och Näss och där sedan Ebbe får dolda mandat att smuggla utrustning och bedriva olovlig underrättelseverksamhet indikerar väl i någon mån att det kan vara så att den påstådda fribrytargruppen antingen är en skröna i syfte att misskreditera eller att de faktiskt använts av någon inom rörelsen som man var rädd observerats av Säpo. På så sätt kunde man lyfta frågan förbi den formella vägen. Att sådant skett i andra sammanhang vet jag. T ex att Säpopersonal på pappret (pålitlig fd IB medarbetare) engagerats för avlyssning och spaning inom rörelsen. Spaning mot OP däremot är ju av en annan dignitet där knappast informell tillsägelse hade räckt. Ändå sker inget. Rimligaste förklaring som dock kan vara svår att svälja inom boxen är att det fanns mycket starkare skäl än statsministerns säkerhet på spel. Det kan ju vara så att krafter inom rörelsen ansåg att det fanns så mycket rykten kring OP att man måste kolla det men att man inte ville att det spred sig inom Säpos verksamhet. Det fanns ju mycket tydliga signaler både från OP och andra att Säpo inte skulle intressera sig för politiker som säkerhetsrisk (Bordellaffären) utan jobba med grupper "på listan" och att det andra skulle skötas internt vilket indikerar att en sådan organisation fanns. Om någon inom Säpo med eller utan ledningens godkännande skulle syssla med något sådant utan uttryckligt uppdrag (och tystnadsplikt mot den formelle arbetsgivaren) skulle huvudena ha rullat snabbt. Nu hände inget.

Jo naturligtvis måste man bortse från personliga uppfattningar för att inte bli blind.
Citera
2016-02-11, 20:30
Medlem
Citat:

I scenariot hämndmotiv/LP så är det ju Skandiamannen som ligger närmast till hands men jag blir mer och mer tveksam till hans eventuella inblandning. Skulle han verkligen återvända till mordplatsen, som han bevisligen gjorde, bara minuter efter att ha skjutit ner LOP? Ger han intryck av att vara så kall, så psykopatisk?

Han kanske försökte vara "smart" då hans inställning till OP borde ha skapat misstankar ganska omgående! Först undviker han situationen och försöker göra sig osynlig och sedan ser han till att bli vittne och är tydligen orolig att andra vittnen beskriver hans klädsel som GM!

Det som är mest kompromentterande är väl snarast hur han avförs från alla misstankar med ganska brutala metoder. Påverkan av Skandias säkerhetsansvarige och i praktiken avsked för utredaren.

Det kan ju vara så att Engström kände till något som man inte ville ha i dagen (den hemliga operationen) eller att han sett något av denna kring mordplatsen som gjorde att någon inte ville att han skulle pressas i förhör. Liknande händer ju kring AK och hon har ju gjort vissa iakttagelser av folk i området. Det blir ingen grillning om den larmande öppna bakdörren. Dealen är alltså. Att de avförs och garanteras uppbackning men måste spela med för att slippa obehag.

Engström går sedan upp i rollen och stöttar LP:s vittnesmål.
Citera
2016-02-11, 20:54
Medlem
Citat:
Det som gnager en del med honom är han under en längre tid måste jobbat på samma arbetsplats som Lennart Thörnqvist, adjutant i Klara Lidingö/FBU åt Åke J Eek, men det tråden är mycket tunn i nuläget.

Denne Törnqvist vad finns det med på honom? Signalement, ålder karriär?
Citera
2016-02-11, 22:42
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Mitt intryck är att det under 80-talet fanns folk som var anställda på SÄPO (på pappret), satt i deras lokaler, men höll på med annat. Vad säger du om det? Jag har naturligtvis inga bevis för detta, utan det är bara en bild jag fått utifrån diverse material som jag har läst och sett.

Själv menar jag att SÄPO rimligen borde haft OP under bevakning, men inser ju att det inte är något man kan hålla på med inom den verksamhet som är officell. Hur fan skulle det se ut, om någon får för sig att göra en kontroll (likt Carl Lidbom fick i uppdrag att göra, men sedan inte uttalade sig så mycket om)? Nej, precis. Alltså behöver man ett gäng som sitter bakom kulisserna och spelar sitt eget spel.
Citera
2016-02-11, 22:53
Bannlyst
Citat:
Fast du avslöjar dig genom att efter några få inlägg på forumet visa ditt verkliga ansikte med personliga hot i PM och och brott mot forumets regler utan att i en enda sats sakargumentera på något sätt.

Det visar tydligt vilka värderingar du har i verkligheten! Eftersom du själv valt att inte vara anonym får du nog räkna med att folk kommer lite till mans kommer att granska dig och din trovärdighet.

Det var mot sådana odemokratiska och fachistoida krafter OP kämpade och där är han och jag ett.

Du står för allt som Palme hatade... och inga floskler i världen kan ändra det eller att din teori är patetiskt svammel.

Sanningen är. Du är en pajas som skryter upp dig med falska titlar och som saknar förmåga till slutledning och argumentation.
Flygare har i alla fall skrivit en bok, har du? Börjar tro att du är avundsjuk på Flygare.
Citera
2016-02-11, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neqrer
Flygare har i alla fall skrivit en bok, har du? Börjar tro att du är avundsjuk på Flygare.

Låt oss säga så här. För det första har du ingen aning om jag skrivit böcker eller ej och för det andra skulle jag aldrig skriva en Palmebok på så magra grunder och definitivt inte uttala mig tvärsäkert på ett obefintligt underlag. Frågan är vad syftet är med att skriva en bok? Vilket är Flygares syfte?

Att skriva en bok kräver för övrigt inte mycket. Vi har Dammegård som sökt på google och kopierat partier från andra rakt av och fyllt på med fantasier. Granaas ja många fler exempel finns på fullständigt usla verk i flera fall sådana där den psykiska statusen är öppen. Som regel vill ingen publicera usla verk. Då kan man ge ut själv. Så brukar det vara med det som inte håller.
Tell 1

Signifikant för dessa usla är också att de gärna vill synas i ljuset och aldrig går i klinch med faktagranskning. De skriker gärna högt och bemöter sakargument med ovidkommande otidigheter.
Tell 2

Gärna basunerar de också ut sina rön publikt och lobbar för dem på olika sätt innan det blir intressant för PU och de överdriver sina kontakter.
Tell 3

Regeln för att bedöma något skrivet är att granska innehållet dvs sakinnehållet. Bara någon med svaga argument använder titlar för att dölja sina brister.

I palmemordsdebatten har vi hört många tomma tunnor skramla. De tillför inget av värde!

Jag föredrar sansade diskussioner där folk med olika kunskap kan vrida och vända på saker och tillåts värdera hypoteserna kritiskt. Signifikativt för uppmärksamhetssökarna är att de noga undvikes sådana försök. Gärna använder de också sk ryggdunkaralias som eldar på med glada tillrop utan att alls delta i någon sakdiskussion med rena tramsinlägg. Precis det hände när Flygares bok aviserades här på forumet och nu igen.
Tell 4

4 av 4 tells. Inte illa. Kan det bilda ett mönster tro...
Citera
2016-02-12, 00:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Denne Törnqvist vad finns det med på honom? Signalement, ålder karriär?

En av beröringspunkterna i MOPs utmarker är att en koppling mellan Åke J Ek och Skandiahuset går via Lennart Törnqvist, Eks andreman. Bodde , liksom Ek, under många år i Vällingby, reservare vid I16 och FN-tjänst i Gaza.

Började sin yrkesbana på gamla Thule-bolaget som PR-konsult, blev senare Pressombudsman vid SCB.
Han bör ha varit mer än välbekant med Stig Engström. PR-Konsult och grafiker , bör ha jobbat på samma avdelning

Har inget signalement på honom men han har funnits med i tankarna som en ev ledare i Lennart-gruppen som höll till i nordvästra stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in