Citat:
Ursprungligen postat av
boboslacke
Spännande spekulationer utanför boxen men de haltar som sagt betänkligt när man tänker bara ett varv till som du gör.
Kan vara så att GW:s kryptiska ord om att mordet finns nära OP är ett uttryck för det otänkbara att OP:s interna belackare spelade en avgörande roll för det som skedde och att det är förklaringen till Holmers mandat och Ebbes privatspaningar på statens bekostnad likväl som att utredningen inte sker kompetent än idag. Om det var så och Holmer var en del kan det inte vara något annat än de delar av gamla politiska IB som rensats ut som står bakom.
Du såg hur upprörd GW blev i tisdags när det var tal om mordutredningar som missköts kapitalt.
När det gäller
Olof Palmes interna belackare och nära omgivning krävs verkligen tankar utanför Boxen och att man kastar allt vad politiska och andra skygglappar heter. Gäller att se var fakta verkligen landar när all spindelväv och olika spegelbilder slutat att förvilla.
Att jag återkommer till
Sten Anderssons SÄPO-trio är för att där kommer de dolda konflikterna upp till ytan . Talar SA sanning när han pekar mot de tre SÄPO övervakarna? Delger han uppgifterna i god tro och har fått dom av någon som vill känga SÄPO?
Visste SÄPO ledningen om den illegala övervakningen? Givit ett tyst medgivande? Eller är det så illa att det rör sig om en fribytargrupp, som jobbar utan chefernas vetskap?
Att en svensk utrikesminister schavotterar sin egen säkerhetstjänst som SA gjorde 1988 var chockerande och alarmerande och kan ha spelat främmande makt i händerna. I synnerhet som SÄPO under åren runt MOP utvisade östagenter på löpande band och med besked vingklippte WPs hemliga verksamhet i Sverige.
Agerar SÄPO och
PG Näss genom att läcka uppgifter och se till att
"Ebbe Carlsson-affären" briserar. Med sin internationella ställning och sina goda kontakter var Näss en spelare som kunde slå tillbaka attacker med kraft. Att tjeckaffären april/maj 1986 läcktes mot regeringens uttryckliga önskan får idag anses som belagt , bl a genom
Erik Magnussons i dessa sammanhang oumbärliga
"Maktkamp om SÄPO".
Det här är ett område där dimman fortfarande ligger tät och behöver skingras. När jag analyserar detta gäller att försöka bortse från att jag egentligen alltid tyckt att PG Näss har varit en mycket kompetent spionjägare och att Sten Andersson var en av dåtidens sossepolitiker som jag hade mest förtroende för. Det gäller att se var fakta i fallet tar vägen och därför är det fortfarande lika viktigt att hitta den utpekade SÅ-mannen och få denne att ta bladet från munnen medans tid är.