Citat:
Ursprungligen postat av
se_där...
Någon av gudarna Tor, Allah eller Great Mapumpa kan ju finnas utan att bibeln blir mer sann för den delen, eller hur?
Få se nu här.... Jag har starkt för mig att denna tråd specifikt tar upp Bibeln. Den Gud som är aktuell är alltså Bibelns Gud och inte "Great Mapumpa", eller hur?
Citat:
Jag drar in enhörningar för att påvisa det absurda i ditt sätt att resonera.
Jag (och de flesta ateister) har aldrig påstått att det är en omöjlighet att det finns någon form av gud. Vi påstår bara att de gudshypoteser som föreslagits inte har haft tillräckligt bevis för sig för att man skall utgå ifrån att dom är sanna.
Men bara för att man håller sig neutral till frågan om Bibeln är sann och erkänner Guds existens som en möjlighet, så har det ingenting med enhörningar att göra. Den fråga vi nu diskuterar är om Bibeln är sann. Den Gud Bibeln berättar om är uttalat föremål för tro. Så är även frågan om Bibeln är sann. Vilken sorts bevisning är det du menar måste till för att avgöra om Bibeln kan vara sann?
"Tillräckliga bevis" är väl i sammanhanget subjektivt. För min del kan ateisten hävda brist på tillräckliga bevis hur mycket hen vill, men att i det hävda någon sorts objektiv hållning är vad jag har invändningar emot.
Citat:
Den som kommer med ett påstående har bevisbördan på sig och tills dess att bevisbördan är mött så är det fel att utgå i från att påståendet är sant.
Du har lätt att utgå ifrån att enhörningar förmodligen inte existerar, och med exakt samma metodologi kan vi utgå ifrån att gud och gudar förmodligen inte existerar.
Jag hävdar inte att jag har bevis för att det inträffat som du menar är bevis på att Bibeln inte är sann. Du hävdar bevis utifrån att det som berättas inte kunnat observeras eller förklaras, men det är ju inget egentligt bevis för att det aldrig hänt. Att du använder ordet "förmodligen" är att totalt bortse från Bibelns berättelse och inte längre förhålla sig neutral, för att istället uttrycka en tro på antaganden om hur verkligheten är beskaffad och att Bibeln inte är sann eftersom den beskrivna händelsen inte kan bekräftas genom observationer idag, kanske för att det beskrivna direkt omtalas som en övernaturlig händelse. Men berättelsen som sådan innebär inte att Bibeln inte är sann.
Citat:
Men tror på något gör man ju först när det finns tillräckligt goda anledningar att tro på det. Det finns goda anledningar att tro på att solen går upp i morgon (även om det inte är absolut säkert) medans det inte finns goda anledningar att tro på att Tor, Oden, Allah, den bibliska guden eller enhörningar för den delen, existerar.
Att jämföra tron på solens "uppgång" varje dag med tro på Guds existens är inte jämförbart med påstående om att Bibeln inte stämmer eftersom den inte kan förklaras genom en sekulär världsbild. Det finns goda anledningar att tro Bibeln berättelser, men goda anledningar är inte bevis i sig. Till skillnad från ateister som menar att deras "goda anledningar" att tro på ett sekulärt scenario motbevisar Bibeln.
Citat:
Guds existens eller existensen av enhörningar, har inte gått att avgöra med hjälp av den vetenskapliga metoden. Därför är det fel att utgå och anpassa våra liv som om dem existerade.
Det är ett fritt val att tro på vad man vill, även att det på något sätt skulle vara relevant att jämföra tro på Guds existens med tro på enhörningar. Enligt vilken logik måste Bibelns Guds existens kunna verifieras med den vetenskapliga metoden för att kunna existera?
Citat:
Det relevanta är att vi talar om tro och vetskap och du visar upp tydliga tecken på att du inte förstår innebörden av dessa ord. "Tro" skall inte växlas i hop med "blind tro".
Det är ateister här som vägrar erkänna att de tror i någon betydelse av ordet. Inte ens vad gäller antaganden hävdas det att man tror. Det är mycket konstigt det hela.