2016-02-11, 10:40
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag trodde i min enfald att marockaner inte är asylberättigade men där ser man.

Jag har egentligen bara ett exempel till bevis. Jag har dock inte efterforskat för att finna fler heller.

Det är fallet där marockanska gatubarn, sedermera ensamkommande, mördade en transa i Bergsjön. Den som mördade honom ansågs som ett gatubarn från Marocko, som hade blivit tvungen att först fly till Algeriet pga sin homosexuella läggning.
Trots sin läggning så blev han så pass kränkt att han slog ihjäl en kvinna som visade sig vara en man.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2930374-16-aring-atalad-for-strypmord-i-bergsjon
(FB) Hung Tran hittad död i lägenhet i Göteborg - polisen misstänker mord (2015-06-25)
Varför det blev dubbelpost har jag ingen aning om, dock
Senast redigerad av Kakistokrati 2016-02-11 kl. 10:44.
Citera
2016-02-11, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det finns inga uppgifter som tyder på att de misstänkta är ensamkommande flyktingar, eller gatubarn.

Vad för uppgifter finns det då?
Citera
2016-02-11, 10:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Nu vet jag inte hur stor din bostad var, men ditt resonemang hade varit rätt om två personer varit inblandade. Nu verkar det vara åtta personer inblandade och ryktet har naturligtvis spritt sig att det fanns saker att göra. Även om stället varit stort så har förmodligen fler än de åtta hört ryktet, men de har förstått vad man inte gör.

Alla behöver överhuvudtaget inte ha varit i lägenheten. Hon, eller något vittne, kanske har koll på vilka killar som befann sig på festen, men att det är lite dimmigt vilka som deltog i det misstänkta övergreppet.
Citera
2016-02-11, 10:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Vad för uppgifter finns det då?

Några namn, och dessa namn (vilka jag i och för sig inte betraktar som bekräftade) pekar inte på att det rör sig om ensamkommande.

Edit: Men, inte så mycket uppgifter alls än så länge. Så visst kan det fortfarande röra sig om ensamkommande.
Senast redigerad av Troian 2016-02-11 kl. 10:45.
Citera
2016-02-11, 10:43
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Nu vet jag inte hur stor din bostad var, men ditt resonemang hade varit rätt om två personer varit inblandade. Nu verkar det vara åtta personer inblandade och ryktet har naturligtvis spritt sig att det fanns saker att göra. Även om stället varit stort så har förmodligen fler än de åtta hört ryktet, men de har förstått vad man inte gör.
Visst kan det vara så att samtliga åtta har gjort sig skyldiga till brott. Det kan också vara så att fyra av dem är skyldiga och att de andra fyra är skitstövlar som har vetat vad som pågick.

Men varför rusa iväg och redan nu slå fast att samtliga är skyldiga till något? Vi vet ju knappt någonting än.
Citera
2016-02-11, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Visst kan det vara så att samtliga åtta har gjort sig skyldiga till brott. Det kan också vara så att fyra av dem är skyldiga och att de andra fyra är skitstövlar som har vetat vad som pågick.

Men varför rusa iväg och redan nu slå fast att samtliga är skyldiga till något? Vi vet ju knappt någonting än.

Har inte fastslagit någon skyldighet. Läs igen och förstå att jag reagerar mot ditt bestämda uttalande om stor lägenhet. Blanda inte in din egen personliga erfarenhet, utan håll dig till fakta.
Citera
2016-02-11, 10:49
Medlem
powderfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Några namn, och dessa namn (vilka jag i och för sig inte betraktar som bekräftade) pekar inte på att det rör sig om ensamkommande.

Edit: Men, inte så mycket uppgifter alls än så länge. Så visst kan det fortfarande röra sig om ensamkommande.
Om du skulle spekulera i etnicitet oavsett relevans vad skulle du tippa?
Citera
2016-02-11, 10:49
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Och så har vi exemplen jag tog med i mitt inlägg. Där var det ju faktiskt frågan om anklagelser från tjejerna som bevisligen inte stämde. Jag säger inte att det är så i detta fallet, men i nuläget går det ju inte att säga hur det ligger till.

Därför är min hållning att "diskutera gärna men undvik att redan nu slå fast skulden hos samtliga".
Börja då du genom att föregå med gott exempel, och kom inte med förespeglingar om att ett underårigt offer för våldtäkt av 8 utländska individer av manskön skulle fara med lögner!
F.ö. är samtliga skyldiga till ett eller annat brott om de har närvarat. Medhjälp, stämpling, underlåtenhet att avslöja våldtäkt, sexuellt ofredande, skyddande av brottsling... listan kan bli lång.
Citera
2016-02-11, 10:52
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Börja då du genom att föregå med gott exempel, och kom inte med förespeglingar om att ett underårigt offer för våldtäkt av 8 utländska individer av manskön skulle fara med lögner!
F.ö. är samtliga skyldiga till ett eller annat brott om de har närvarat. Medhjälp, stämpling, underlåtenhet att avslöja våldtäkt, sexuellt ofredande, skyddande av brottsling... listan kan bli lång.
Nu har jag redan dragit ett par exempel på när tjejer bevisligen har ljugit. Se mitt första inlägg i denna tråd. Det innebär inte att jag tror att tjejen i detta fall ljuger. Jag försöker bara poängtera att det i nuläget inte går att slå fast att samtliga åtta är skyldiga.
Citera
2016-02-11, 10:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powderfucker
Om du skulle spekulera i etnicitet oavsett relevans vad skulle du tippa?

Jag tror att alla eller de flesta inblandade har någon koppling till något land mellan Marocko i väst till Afghanistan i öst. Också namnen som tidigare postats i tråden tyder på det. (Mer specifikt verkar iaf minst ett par av de misstänkta ha koppling till Turkiet.)
Citera
2016-02-11, 10:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Nu har jag redan dragit ett par exempel på när tjejer bevisligen har ljugit. Se mitt första inlägg i denna tråd. Det innebär inte att jag tror att tjejen i detta fall ljuger. Jag försöker bara poängtera att det i nuläget inte går att slå fast att samtliga åtta är skyldiga.

Precis. Det är inte rimligt att BO ska kunna peka ut exakt vem som gjort vad. Men det är nog fullt rimligt att anhålla samtliga åtta (egentligen sex), och sedan får man se vad utredningen visar.
Citera
2016-02-11, 10:57
Medlem
Citat:
Håller med dig om att den som inte försöker förhindra en våldtäkt är ett avskum som förtjänar skuldbeläggning, men vi vet ju inte någonting alls än egentligen. Mitt minne av föräldrafria fester i bostäder är att det kunde vara folk lite överallt, och att inte alla hade fullständig koll på vad som skedde i andra delar av bostaden.
Och min inställning är att alla på en ev. fest (vet vi inget om ännu) har ansvar och bär skuld om en våldtäkt sker på festen, graden av skuld är upp till domare att avgöra.
Jag baserar mitt resonemang på att jag håller för mindre sannolikt att det var en fest och ännu mindre sannolikt att det rör sig om en 12-rummare med 50-talet festdeltagare men även om så var fallet bär alla skuld och ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in