2016-02-11, 00:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Vad menas här?

Bör det inte vara lite drygt 1000 pers som svarar på en undersökning för att den ska ses som seriös?
Att bortfallet är ca 29 %? Varför skulle just 1000 personer vara den magiska gränsen?
2016-02-11, 00:24
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Jag är övertygad om att även bland dem med utländsk bakgrund med fast bas i landet så vill den absoluta majoriteten begränsa invandringen rejält. De gynnas inte ekonomiskt eller socialt av den. Inte på något sätt. Däremot sitter det nog mycket långt inne att rösta på SD för många där. Men de skulle absolut bli glada över ett S som stänger gränsen.

Det tror jag med. Dock inte de mer nyanlända och de i socialt utanförskap. De vill ha bidrag, de vill ha hit sina släktingar och de kan dålig svenska och är outbildade osv. Sossarna har muslimer i regeringen och samarbetar med muslimska föreningar osv. En annan sak är balkanfolk och iranier. De är ofta invandringskritiska.

En tanke slår mig. Och att S antagligen har det största antalet muslimer som medlemmar. Blir s ännu mindre, så kan det nog i framtiden konverteras till ett muslimskt parti helt och hållet.
2016-02-11, 00:24
Medlem
shotacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Intressant att Nyheter Idag har fått med sig Stig-Björn Ljunggren som någon slags expertkommentator för Sentios mätningar. Han är sosse men har ibland en del vettiga saker att säga om tillståndet i svensk politik. Även om han inte brukar kommentera just SD:s siffror ger det en lite bättre framställning av opinionsmätningen.

När jag läste statskunskap på UU så var Stig-Björn en föreläsare. Det var 3st och han var den enda som inte lät sina personliga åsikter lysa igenom när han pratade om Sverigedemokraterna. Han var saklig och lät inte hans egna åsikter lysa igenom under seminarier.

De andra 3 var väldigt politiskt färgade och det var stora problem för dessa 3 att beskriva det politiska läget i Sverige utan att kasta skit på Sverigedemokraterna. Särskilt svårt var det för en dam som använde sig utav retorik man tror att en 16-årig skall ha och inte en som är en föreläsare på ett universitet (Hon var bra i övrigt, men hon blev väldigt uppjagad när Sverigedemokraterna kom på tal).

Angående resultatet är det inte allt för förvånande. Den typiskt Socialdemokratiska väljaren (historiskt) är inte någon revolutionär som vill att alla gränser ska sprängas och att man ska offra välfärden för att öka invandringen. När man kryper i säng med ett parti som är villiga att offra välfärden för att ta emot så många invandrare man kan så kommer det att återspeglas hos den genomsnittliga Socialdemokratiska väljaren.

Socialdemokraterna är (eller var) för mig som folköl, inget som imponerar allt för mycket med revolutionära idéer eller liknande, men de fick jobbet gjort. Miljöpartiet är som Vodka, det är roligt i början (Kanske därför de har en så ung väljarbas) men sen mår du illa och baksmällan är inte att leka med.

Jag skulle vara mer intresserad över skuggväljarna när det kommer till Sverigedemokraterna än vad jag är vid liknande mätningar. I brist på bättre ord så kan man väl säga så här: Hur många tyskar som röstade på NSDAP erkände det efter andra världskriget? (Jag kallar inte Sverigedemokraterna för NSDAP eller liknande AD Hitlerum, det jag menar är ganska många av de som röstar på Sverigedemokraterna håller käften om det).
2016-02-11, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Att bortfallet är ca 29 %? Varför skulle just 1000 personer vara den magiska gränsen?

Because math. Säger inte att den magiska siffran är 1000 men om man vill ha lämpligt konfidensintervall och felmarginal bör man fråga ca 1000 personer.
2016-02-11, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Because math. Säger inte att den magiska siffran är 1000 men om man vill ha lämpligt konfidensintervall och felmarginal bör man fråga ca 1000 personer.
Antalet tillfrågade hos de flesta OU i USA (som mäter nationellt) brukar ligga på 500 pers

Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Ser fram emot den dagen då S för första gången hamnar under 20 %. Gissar vi på sen mars/tidig april i den här takten?
Samma här. Då blir det nog nyval
2016-02-11, 01:23
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Antalet tillfrågade hos de flesta OU i USA (som mäter nationellt) brukar ligga på 500 pers

Samma här. Då blir det nog nyval
Det blir det nog inte..tyvärr. Ingen vill ha nyval förutom SD. Det är ju det som har blivit tragikomsikt i svensk politik nu.

Iofs kan Löfvén "hota" med det igen, med resultat att Alliansen viker sig, och kommer med en ny överenskommelse..precis som DÖ.
2016-02-11, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det blir det nog inte..tyvärr. Ingen vill ha nyval förutom SD. Det är ju det som har blivit tragikomsikt i svensk politik nu.

Iofs kan Löfvén "hota" med det igen, med resultat att Alliansen viker sig, och kommer med en ny överenskommelse..precis som DÖ.

Njae. Utvecklingen som varit nu där M går framåt och S bakåt har nog gjort det intressantare för M med ett nyval. Om de får med sig de övriga i så fall är en annan fråga.
2016-02-11, 01:42
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Varför skulle just 1000 personer vara den magiska gränsen?
Trodde faktiskt att det var standard hos alla seriösa opinionsinstitut.
Citat:
En riktlinje som man eftersträvar i undersökningar generellt, är att vid varje undersökningstillfälle tillfråga 1000 personer som minst
http://opinion.se/om-valjarbarometern
2016-02-11, 02:10
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Njae. Utvecklingen som varit nu där M går framåt och S bakåt har nog gjort det intressantare för M med ett nyval. Om de får med sig de övriga i så fall är en annan fråga.
Vad spelar det för roll? Vad ska dom göra då om dom "vinner"? Finns inte utrymme för ett enda misstag..Det är som en pistol mot tinningen av SD att sitta i regering. Jag tror dom är medvetna om att det går inte längre att vara en populär regering utan att gå SD:s ärenden. S eller M spelar liksom ingen roll.

Sedan tjänar man ju på att vänta ut S till nästa ordinarie val. Vem fan vill ta över kaoset?
Senast redigerad av Steff83 2016-02-11 kl. 02:12.
2016-02-11, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Vad spelar det för roll? Vad ska dom göra då om dom "vinner"? Finns inte utrymme för ett enda misstag..Det är som en pistol mot tinningen av SD att sitta i regering. Jag tror dom är medvetna om att det går inte längre att vara en populär regering utan att gå SD:s ärenden. S eller M spelar liksom ingen roll.

Sedan tjänar man ju på att vänta ut S till nästa ordinarie val. Vem fan vill ta över kaoset?
Samtidigt riskerar moderaterna kollapsa totalt om de bara väntar och väntar. Vem vill rösta på ett parti som är helt ointresserade av att regera? Vad händer om de rödgröna blir större även nästa val. Ska moderaterna rulla tummarna i ytterligare fyra år? Moderaterna går framåt pga deras nya invandringspolitik och eftersom de hotar att fälla regeringen. Om de aldrig agerar kommer deras väljare att bara bli mer och mer svikna. Det finns ingenting moderaterna kan göra nu för att hindra ett starkt SD inflytande.
2016-02-11, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Vad händer om de rödgröna blir större även nästa val.
Men det kommer ju inte hända.
MP åker ur kan jag säga redan nu. S får garanterat under 20%, V max 10%.
Frågan är väl egentligen enbart om M+SD blir egen majoritet eller om det behövs
ytterligare ett parti, tyvärr.

Ska bli intressant att se oddsen när det börjar närma sig, redan nu är det ju katastrofalt
för S samt glöm inte, oddsen är alltid bättre än det bästa OI.

Att förlora sin heder är en sak men att förlora sina pengar där går gränsen.
Senast redigerad av Epikantus 2016-02-11 kl. 04:56.
2016-02-11, 05:52
Medlem
Mr.Pesetass avatar
Sentio

Hela mätningen för februari månad – januarimätningen inom parentes

Vänsterpartiet 6,3 (6,9)
Socialdemokraterna 21,1 (23,0)
Miljöpartiet 5,3 (5,3)

Centerpartiet 6,6 (7,9)
“Liberalerna” 4,7 (3,9)
Moderaterna 21,8 (20,1)
Kristdemokraterna 3,0 (2,8)