Citat:
Ursprungligen postat av
Sixt
Intressant att Nyheter Idag har fått med sig Stig-Björn Ljunggren som någon slags expertkommentator för Sentios mätningar. Han är sosse men har ibland en del vettiga saker att säga om tillståndet i svensk politik. Även om han inte brukar kommentera just SD:s siffror ger det en lite bättre framställning av opinionsmätningen.
När jag läste statskunskap på UU så var Stig-Björn en föreläsare. Det var 3st och han var den enda som inte lät sina personliga åsikter lysa igenom när han pratade om Sverigedemokraterna. Han var saklig och lät inte hans egna åsikter lysa igenom under seminarier.
De andra 3 var väldigt politiskt färgade och det var stora problem för dessa 3 att beskriva det politiska läget i Sverige utan att kasta skit på Sverigedemokraterna. Särskilt svårt var det för en dam som använde sig utav retorik man tror att en 16-årig skall ha och inte en som är en föreläsare på ett universitet (Hon var bra i övrigt, men hon blev väldigt uppjagad när Sverigedemokraterna kom på tal).
Angående resultatet är det inte allt för förvånande. Den typiskt Socialdemokratiska väljaren (historiskt) är inte någon revolutionär som vill att alla gränser ska sprängas och att man ska offra välfärden för att öka invandringen. När man kryper i säng med ett parti som är villiga att offra välfärden för att ta emot så många invandrare man kan så kommer det att återspeglas hos den genomsnittliga Socialdemokratiska väljaren.
Socialdemokraterna är (eller var) för mig som folköl, inget som imponerar allt för mycket med revolutionära idéer eller liknande, men de fick jobbet gjort. Miljöpartiet är som Vodka, det är roligt i början (Kanske därför de har en så ung väljarbas) men sen mår du illa och baksmällan är inte att leka med.
Jag skulle vara mer intresserad över skuggväljarna när det kommer till Sverigedemokraterna än vad jag är vid liknande mätningar. I brist på bättre ord så kan man väl säga så här: Hur många tyskar som röstade på NSDAP erkände det efter andra världskriget? (Jag kallar inte Sverigedemokraterna för NSDAP eller liknande AD Hitlerum, det jag menar är ganska många av de som röstar på Sverigedemokraterna håller käften om det).