2016-02-10, 22:27
Medlem
Vaftrudners avatar
Sossarna sitter i en rävsax med de här siffrorna. 21.1%.

Skulle tro att tar man bort alla som är 70+ och röstar S av gammal vana (och som faller ifrån successivt de närmaste 15 åren), så återstår typ 15%. Av dessa utgör troligen över 2/3 invandrare i utanförskap och utanförskapsvenskar.

Hur skall de kunna föra en för landet vettig politik, där de som är kvar i stort sett alla befinner sig på den tärande planhalvan och som dessutom troligen ser en generös invandringspolitik som en av sossarnas styrkor?

Om sossarna fortsätter på den inslagna vägen och inte tar några initiativ för att ta tillbaka sina tidigare röstare, så riskerar de att bli av med dem permanent. Ju längre någon känner sig bekväm med att rösta på något annat parti, desto mindre sannolikhet att gå tillbaka till S.

Att i ett sådant läge verkligen börjar driva en åtstramande invandringspolitik (inte bara prata om det lite löst) och när massutvisningarna börjar (och det blir tårdrypande skriverier i alla tidningar och hjärtskärande reportage i TV) - då kommer det att slå mot S som styrande parti. Och de kommer tappa ännu fler av sin stadiga bas av invandrar-röstare.

Kan inte S vända detta inom kort, så är de slut som statsbärande parti.
2016-02-10, 22:30
Medlem
Kan sätta allt jag äger på att dessa sossar som nu går till M är i stor majoritet kvinnor som egentligen tänker rösta på SD men aldrig skulle våga erkänna det i en undersökning. Det hade ju varit grymt konstigt om alla rapporter om våldtäkter i köln, stockholm osv de senaste månaderna inte hade någon som helst effekt.

Så mörkertalet borde ju också vara enormt nu. Måhända redan över 5%? Vi får kanske snart döpa om Bradleyeffekten till Bradlinaeffekten.
2016-02-10, 22:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tycker detta är glädjande siffror. Jag tror också att dom som röstar på Piratpartiet, som ökat lite, egentligen är människor som protesterar och kan gå till SD i ett skarpt läge.

Det tror jag inte. Från piratpartiets program:

Piratpartiet har en vision om en värld utan gränser, där människor tillåts röra sig fritt, där ingen tvingas fly, men alla tillåts flytta.

Idag befinner sig många människor på flykt undan omänskliga förhållanden. Det måste bli lättare att söka asyl i Sverige än idag, även om man inte befinner sig i landet. Det skulle t ex kunna göras på ambassader eller via korrespondens.

Ingen som söker asyl i Sverige ska utvisas utan att få sin ansökan prövad här, och klassifikationen ”uppenbart ogrundade asylansökningar” ska avskaffas. Utlänningslagen bör omarbetas och möjligheten att göra undantag för ”synnerligen ömmande omständigheter” bör mjukas upp till ”särskilt ömmande”.

http://www.piratpartiet.se/migration/
2016-02-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det tror jag inte. Från piratpartiets program:

Piratpartiet har en vision om en värld utan gränser, där människor tillåts röra sig fritt, där ingen tvingas fly, men alla tillåts flytta.

Idag befinner sig många människor på flykt undan omänskliga förhållanden. Det måste bli lättare att söka asyl i Sverige än idag, även om man inte befinner sig i landet. Det skulle t ex kunna göras på ambassader eller via korrespondens.

Ingen som söker asyl i Sverige ska utvisas utan att få sin ansökan prövad här, och klassifikationen ”uppenbart ogrundade asylansökningar” ska avskaffas. Utlänningslagen bör omarbetas och möjligheten att göra undantag för ”synnerligen ömmande omständigheter” bör mjukas upp till ”särskilt ömmande”.

http://www.piratpartiet.se/migration/

Tror dock de flesta som svarar piratpartiet i en undersökning främst tänker på fri fildelning och pirate bay. Jag hade då ingen aning om att de var invandringsvurmare.
2016-02-10, 22:59
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner

Att i ett sådant läge verkligen börjar driva en åtstramande invandringspolitik (inte bara prata om det lite löst) och när massutvisningarna börjar (och det blir tårdrypande skriverier i alla tidningar och hjärtskärande reportage i TV) - då kommer det att slå mot S som styrande parti. Och de kommer tappa ännu fler av sin stadiga bas av invandrar-röstare.

Kan inte S vända detta inom kort, så är de slut som statsbärande parti.

Nästan alla människor baserar sina politiska ståndpunkter utifrån egenintresse. Alla i Sverige drabbas av hejdlös massinvandring i dag -- också tidigare generationer av invandrare (som bebor de områden dit de "nyanlända" flyttar). Jag är övertygad om att även bland dem med utländsk bakgrund med fast bas i landet så vill den absoluta majoriteten begränsa invandringen rejält. De gynnas inte ekonomiskt eller socialt av den. Inte på något sätt. Däremot sitter det nog mycket långt inne att rösta på SD för många där. Men de skulle absolut bli glada över ett S som stänger gränsen.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2016-02-10 kl. 23:22.
2016-02-10, 23:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Tror dock de flesta som svarar piratpartiet i en undersökning främst tänker på fri fildelning och pirate bay. Jag hade då ingen aning om att de var invandringsvurmare.

PP är ett närmast anarkoliberalt parti som förespråkar maximal frihet för individen i olika sammanhang. Fri fildelning, fri invandring etc.

Så det finns en viss logik i deras ställningstaganden. Sedan är det förstås en annan fråga om ett partis anhängare vet vad partiet står för i olika frågor. Eftersom PP:s väljare gjort ett aktivt val och inte bara slentrianröstar på PP för att man alltid gjort det skulle jag dock tro att de är mer medvetna om vad partiet står för än andra väljare.

Så jag tror inte att SD har särskilt många röster att hämta i PP-påsen.
2016-02-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
PP är ett närmast anarkoliberalt parti som förespråkar maximal frihet för individen i olika sammanhang. Fri fildelning, fri invandring etc.

Så det finns en viss logik i deras ställningstaganden. Sedan är det förstås en annan fråga om ett partis anhängare vet vad partiet står för i olika frågor. Eftersom PP:s väljare gjort ett aktivt val och inte bara slentrianröstar på PP för att man alltid gjort det skulle jag dock tro att de är mer medvetna om vad partiet står för än andra väljare.

Så jag tror inte att SD har särskilt många röster att hämta i PP-påsen.

Tror nog det aktiva valet bestod i att rösta PP när fri fildelning var på tapeten. Efter det har nog rätt många blivit kvar i partiet p.g.a. politiskt ointresse.
Senast redigerad av Djimmie 2016-02-10 kl. 23:28.
2016-02-10, 23:57
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Har du bevis för dessa lögner? Kanske är andra institut som ljuger?
OU ska alltid tas med en nypa salt när det gäller partisympatier.
Däremot kan politikerna ta till sig saker i sakfrågor.

Om vi ser val som facit så är det Novus påstår om dessa undersökningar och att SD:s siffror skulle vara "överskattade" så vet vi att det är lögn.
2016-02-11, 00:07
Medlem
Y2Ws avatar
SAP nu tredje största parti, och fortsätter sjunka.
2016-02-11, 00:09
Medlem
knullklassons avatar
Vad menas här?
Citat:
Av 1037 respondenter har 738 personer uppgett partipreferenser.
Bör det inte vara lite drygt 1000 pers som svarar på en undersökning för att den ska ses som seriös?
2016-02-11, 00:11
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Sentio feb 25,5%.
På ett sätt helt verklighetsfrånvänt att SD inte har 50+%.
Realistiskt i det politiska och mediestyrda klimatet helt galet med en stadig nivå på en fördubbling på 1,5 år.
Kan inte släppa tanken på om alla i hela Sverige följde låt säga Fria tiders nyhetsflöde.
Eller om MSM rapporterade allt skit som händer. Nyhetsflödet är som en mardröm.
Det känns ändå som att hela landet är doppat i gelé.
Skyskrapan brinner men folk tar hissen eller står och snackar i trapphuset.

Sisoedaersoet som skrev om att Ms ökning kan vara kvinnor som flyr S men inte vågar uppge SD, det kan vara så. Bra tänkt. Jag hoppas du har rätt.
2016-02-11, 00:17
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Skrämande att M ser ut att ta tillbaka en del väljare från SD. Uppenbart är folk för korkade för sitt eget bästa eller så är minnet riktigt kort; det är Stridshingsten som är huvudansvarig för flyktinginbjudningen. Att S rasar är givet och botten är långt ifrån nådd. 25.5% för SD är acceptabelt, men jag tror nog att den verkliga siffran är runt 30%.
Så fort om/när M får något ansvar och sviker(vilket lär hända) så går dom samma resa som S. SD är en vakthund som finns där...Minnet är kort..men gör man samma svek gång på gång så kommer S och M successivt sjunka djupt båda två. Den av dom som styr regeringen sjunker som en sten..helt övertygad att det kommer vara så. Dom lär fortsätta att vara för rädda att verkligen ta tag med hårdhandskarna vad gäller invandringen när det verkligen kommer till kritan..Tillslut finns bara SD kvar där på toppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in