2016-02-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

...därför tror jag att ett fängelse i Sverige är en tillvaro där han skulle trivas med rutinerna...

Det finns exempel på detta. Det jag nu erinrar mig är seriemördaren Son of Sam. Han tycks leva ett gott liv med goda gärningar i fängelset och avstår från att appellera om frigivning.
2016-02-10, 21:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Du gör det lätt för dig som citerar nopomil här, kan jag tycka. Han är ett lätt offer att hacka lite på. Men du glider förbi poängen här, som var TheMiracles analys av domen.

Jag räknas som alternativteoretiker i den här tråden, ok. Men jag känner inte igen mig i någon mall för sådana. Det här är det första mordfall jag följt f.ö. Redan från början, långt innan Lisa ens hittats, kändes detta fall konstigt och väldigt annorlunda. Och från min horisont har det fortsatt att vara märkligt, långt efter att den förmodade mördaren åkt dit.

Precis som du, he, glider HD enkelt förbi sånt som talar för NB:s oskuld och går väldigt djupt in på allt som talar emot honom. Jag blev totalt överraskad av HD:s resonemang måste jag säga. Det känns inte rättssäkert. Men som sagt, jag har aldrig läst någon FUP eller några domar tidigare, så så jag vet inte om det här är normalt.
Han nekar ändå i sten, så lite mystiskt är fallet fortfarande trots att han är dömd i två instanser..

Och någon RPU blev det som sagt inte, har du börjat fundera på vilka tillbehör du ska ha till den hatt du ska äta upp?

Det finns inget som talar för NB,s oskuld vilket du borde ha förstått om du läst FUP och de två domar som fällts, domen från HR är sansad och lugn utan några överdrifter, kort sagt som en god dom ska vara.
2016-02-10, 21:21
Medlem
Detta inlägg rör sig inte om Lisa Holm men kan kanske vara "besläktat". I augusti 2012 försvann en äldre man med utländska rötter ifrån Timmersdala efter en promenad. Han eftersöktes av polis och Missing People, men han kunde inte anträffas. När polisen lade ner eftersökandet, så anlitades en grupp med blodhundar.Med några dagars mellanrum och med olika blodhundar och med olika hundförare, så slutade spåret efter den försvunne på vägen i höjd med Holmestads kyrka. Spåret hade då varit ca 1.5 mil långt. På vägen visade den ene av hundarna att den försvunne hade försökt att få kontakt med folk boende i den gamla affärsbyggnaden Holmestad Lilleskog.
Ca 9 månader senare hittades kroppen långt ifrån platsen, där spåret upphörde. Det fanns inget kvar av kroppen att undersöka. I augusti 2012 beboddes fastigheten av litauiska byggarbetare och ägare till huset är än i dag Tomas Galkauskas och Gintaras Norvilas, alltså de som visade sig vara bröderna Bilevicius arbetsgivare.

Finns det någon som har kunskap om, vilka litauer, som bodde i huset i augusti 2012?
2016-02-10, 21:26
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilket ger GM förklaringsbörda, en börda som NB inte har lättat på, och därför är domen riktig i skuldfrågan. Men det gör honom inte nödvändigtvis skyldig.
Det är klart han är. Det räcker inte med att hitta på en teoretisk förklaring, den måste även vara förankrad i verkligheten. Annars skulle många GM kunna slippa straff genom att ljuga ihop nånting.
2016-02-10, 21:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det är klart han är. Det räcker inte med att hitta på en teoretisk förklaring, den måste även vara förankrad i verkligheten. Annars skulle många GM kunna slippa straff genom att ljuga ihop nånting.
Har du hört hans förklaring så du kan bedöma det? Hur låter den?
2016-02-10, 21:29
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Men frågan är när han kan ha stoppat grejerna i rishögen? Att de inte låg längre in, tyder på att det gått väldigt fort och att han blivit avbruten och lämnat platsen.
Fredag morgon, kan nog tänkas.
Citat:
Igår morse var jag där för att leta efter en arbetskollega som heter Christoffer men han
arbetade inte där igår så jag åkte iväg, så vi åkte iväg till arbetsplatsen.

Okej, varför nämner du inte det förut då när jag frågade dej vad du gjorde igår?

Jag fick ingen fråga.

Jag frågade dej vad du gjorde igår, har du glömt det?

Det kan nog stämma att jag hade glömt, jag vet inte det.
2016-02-10, 21:30
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Har du hört hans förklaring så du kan bedöma det? Hur låter den?
Han kan inte lämna någon som skulle passa in på allt som är känt i det här fallet, förutom mord.
Någon har mördat Lisa och NB är enda tänkbara GM.
2016-02-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag räknas som alternativteoretiker i den här tråden, ok. Men jag känner inte igen mig i någon mall för sådana. Det här är det första mordfall jag följt f.ö.
Redan från början, långt innan Lisa ens hittats, kändes detta fall konstigt och väldigt annorlunda. Och från min horisont har det fortsatt att vara märkligt, långt efter att den förmodade mördaren åkt dit.

HR sveper enkelt förbi sånt som talar för NB:s oskuld och går väldigt djupt in på allt som talar emot honom. Jag blev totalt överraskad av HR:s resonemang måste jag säga. Det känns inte rättssäkert. Men som sagt, jag har aldrig läst någon FUP eller några domar tidigare, så jag vet inte om det här är normalt.
Han nekar ändå i sten, så lite mystiskt är fallet fortfarande trots att han är dömd i två instanser.

*Edit

Nämn en enda sak som pekar på NBs oskuld.

Att en person nekar till brott är inte alls ovanligt, i Sverige tjänar man inget alls på att erkänna.
NB kan fortfarande hoppas på att HD prövar fallet. Inte troligt men finns en liten chans men om han erkänner brottet så är det helt kört.

I en hel del andra länder döms man ofta hårdare om man nekar då detta anses visa brist på ånger.
I USA t.ex så är det i många delstater ett rekvisit att man tagit ansvar för sitt brott och visar ånger för att kunna få "early parole". Så i USA kan man tjäna ganska mycket på att erkänna.
I Sverige däremot så tjänar man inget alls på att erkänna.
2016-02-10, 21:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Han kan inte lämna någon som skulle passa in på allt som är känt i det här fallet.
Någon har mördat Lisa och NB är enda tänkbara GM.
Du känner alltså inte till NB:s eventuella förklaring, och du vet inte att förklaringar kan överraska.
2016-02-10, 21:34
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Du känner alltså inte till NB:s eventuella förklaring, och du vet inte att förklaringar kan överraska.
Kan inte överraska i detta fall, givet allt som är känt. Sexmord förekommer dessvärre regelbundet.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-02-10 kl. 21:36.
2016-02-10, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av garmin110
Någon av alternativarna kommer säkert att hämta henne i Litauen och skänka henne stor omtanke.
Jag tror inte att hon vågar sätta sin fot i Sverige någon mer gång.
Hon har väl gjort bort sig så det räcker och blir över.
Att ljuga när man står under guds ed är inte så lyckat.
Hon har inte ljugit!
2016-02-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefanstrm
Hon har inte ljugit!

Det har hon med största sannolikhet gjort. Hennes vittnesmål stämmer inte med vad hon sagt i förhör och det finns oberoende vittnen som talar emot hennes vittnesmål.

EDIT, dock så har hon inget alls att oroa sig för i Sverige. Som närstående har hon inte begått något brott mot Svensk lag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in