2016-02-10, 00:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja jag tror också att han kommer att erkänna. Dock först om 5-10 år, han måste först tappa hoppet om frigivande och därefter inse att han sitter på livstid.

Sannolikheten för självmord ser jag som betydligt högre än dito för ett erkännande.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Ja, så är det nog. Nu hamnar han i ett riktigt sammanhang för första gången, han vet sin plats, slipper oroa sig över det. Slipper våndas, fundera och planera nya dåd. Blir serverad god, varierad näringsrik kost till skillnad från djupfrysta sunk-pizzor och annat han är van. Han slipper låtsas inför sin fru, han slipper dricka sig full för att palla att ha sex med henne och han slipper att hon måste jobba sig till att han de ska kunna ha sex. TV, dator, rena kläder och kanske bättre hygien, han kommer att känna sig som en ny människa. Han slipper träffa sin mamma också, vilket han säkert uppskattar. Hon lär inte komma och hälsa på sin "oskyldige" son. Förströelse, träning och annat lämpligt lär också erbjudas och han behöver inte göra ett endaste handtag till åt godsägaren eller annan boss. Nu sitter han där han sitter. Kanske han får några andra sexmördare som nya vänner, vem vet. Förhoppningsvis får han väldigt många ovänner också vilka kanske vill se till att verklig rättvisa skipas, det bör han i alla fall förvänta sig.

Jag delar din uppfattning om Nero, och det finns många aspekter om honom att diskutera. Den välvilja och frihet han har haft visar på att alla människor inte är värda det förtroende de får av sin omgivning.

Nero är en person som aldrig borde ha lämnat sin hembygd i Litauen och åtnjutit de möjligheter den fria rörligheten inom EU ger till alla utan urskiljning. Hade han levt ett enkelt liv utan impulser utifrån, som den moderna tekniken ger, så hade han inte ens haft fantasier om kvinnor han inget har med att göra, och han hade inte kommit på tanken att leva ut sina fantasier. Denna personlighetstyp kan inte skada omgivningen om de bor i ett samhälle med en social kontroll.

Det är fall som detta som gör att jag blir mer konservativ, och reflekterar över hur tillitsfull man tidigare har varit. Att folk ser ut som folk flest betyder inte att de är som folk flest.

Det blir extra förljuget med en arbetsgivare som AJ som talar om vänskap och annat dravel om hur duktigt Nero är, när de inte ens umgås privat. Nero var billig arbetskraft och inget annat.

Nero är inte som oss. Han har inte våra intressen och därför tror jag att ett fängelse i Sverige är en tillvaro där han skulle trivas med rutinerna. Nero är en enstöring som faktiskt inte bryr sig om andra människor. Det är intressant med denna sorts brottslingar. De ser bara sig själva, och att de själva är offer. Anders Eklund lever också bra i fängelset, han blir kränkt och får framgång och skadestånd i tingsrätten efter välförtjänt stryk av en medfånge. Anders Eklund har till och med tillgång till att beställa böcker om pedofiler och sexbrottslingar i förkovringssyfte.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Trots att bevis saknas för att NB ens såg Lisa före hennes död.

Tror du verkligen att NBs egen uppgift väger ens ett uns på vågen?
2016-02-10, 01:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror du verkligen att NBs egen uppgift väger ens ett uns på vågen?
Vad jag tror saknar intresse, men det är uppenbart att NB såg Lisa efter hennes död så det är klart att han ljuger. Har du inte läst FUP, och sett alla DNA-spåren?
2016-02-10, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Och innan dess...

Nerijus talade om för polisen på natten mellan söndag och måndag att han noterat en bil utanför caféet och att han vet att cafét stänger vid en viss tid och att cafét vid tiden för deras iakttagelse ska var stängt.

Måndag

Helena Holm nämner att när hon själv jobbade på caféet i början på maj, 2-3 maj, så var det utländska byggnadsarbetare som la om taket. De tittade och Helena undrade lite vad de var ute efter. Hon säger att hon inte vill anklaga folk men hon funderar och grubblar.

Tisdag

Den avföring från människa som anträffats av polisen tekniker i ladan visade sig ha lämnats av en av de anställda litauerna, Nerijus Bilevicius, enligt uppgift från honom själv.

Torsdag

Gärningsmanaprofilgruppens uppfattning är att det med största sannolikhet är en gärningsman som har någon form av koppling till området Blomberg/Källby. Detta stöds bl.a. av de fynd som gjorts av Lisa Holms personliga tillhörigheter längs en liten lokal traktorväg. En person som inte är bekant med området hittar inte denna väg. Vidare gör vi bedömningen, med stöd av de fynd som gjorts i ladan och att risken är stor att Lisa Holm är bragd om livet, att en gärningsman som är obekant med området och inte kan kopplas till ladan inte skulle riskera att transportera bort en kropp från platsen. Det avföringsfynd som gjorts i ladan skulle kunna kopplas till en gärningsman då vissa gärningsmän i samband med genomförande av ett brott får ett sådant adrenalinpåslag att de måste tömma tarmen.

Frågan är snarare varför polisen inte skulle ha kollat upp Nerijus lite närmare. Men hans lilla visit på Martorp påskyndade det hela.

Jag är helt övertygad att han och hans bror fanns på radarn redan onsdag/torsdag för de stämde väl in på GM-profilen, de hade blivit finkade inom några dagar men precis som du skriver, besöket i gödselstacken och det märkliga uppträdandet satte fart på länsman. Sen hade de tekniska fynden (DNA-Blod) fått träff på dem båda när svaren trillar in efterhand.
2016-02-10, 01:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Blod under brottsoffers naglar brukar generellt tolkas som uppkommet genom avvärjning/bråk. Det är Lisas eget blod och känns rimlig att anta det är från avvärjning av snöret kring halsen eller möjligtvis klöser sig på halsen i försök att få bort en stark mans armlås kring hennes hals

Vet dock inte om tekniker eller rättsläkare uttalat sig om det.

Det står-
på den vänstra sidan vid snörfåran över och under överhuden fläckformat avsaknad med röda bruna ytor. Men vad det handlar om står inte eller är inte beskrivet så som du tolkar det. Så man har inte fastslagit eller skrivit ner något om avvärjning. Det kan ju vara så att det var för mycket förruttnelse för att avgöra detta.
2016-02-10, 01:31
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag delar din uppfattning om Nero, och det finns många aspekter om honom att diskutera. Den välvilja och frihet han har haft visar på att alla människor inte är värda det förtroende de får av sin omgivning.

Nero är en person som aldrig borde ha lämnat sin hembygd i Litauen och åtnjutit de möjligheter den fria rörligheten inom EU ger till alla utan urskiljning. Hade han levt ett enkelt liv utan impulser utifrån, som den moderna tekniken ger, så hade han inte ens haft fantasier om kvinnor han inget har med att göra, och han hade inte kommit på tanken att leva ut sina fantasier. Denna personlighetstyp kan inte skada omgivningen om de bor i ett samhälle med en social kontroll.

Det är fall som detta som gör att jag blir mer konservativ, och reflekterar över hur tillitsfull man tidigare har varit. Att folk ser ut som folk flest betyder inte att de är som folk flest.

Det blir extra förljuget med en arbetsgivare som AJ som talar om vänskap och annat dravel om hur duktigt Nero är, när de inte ens umgås privat. Nero var billig arbetskraft och inget annat.

Nero är inte som oss. Han har inte våra intressen och därför tror jag att ett fängelse i Sverige är en tillvaro där han skulle trivas med rutinerna. Nero är en enstöring som faktiskt inte bryr sig om andra människor. Det är intressant med denna sorts brottslingar. De ser bara sig själva, och att de själva är offer. Anders Eklund lever också bra i fängelset, han blir kränkt och får framgång och skadestånd i tingsrätten efter välförtjänt stryk av en medfånge. Anders Eklund har till och med tillgång till att beställa böcker om pedofiler och sexbrottslingar i förkovringssyfte.

Mördaren Mangs tyckte om rutinerna i häktet, han tyckte det kändes skönt att befinna sig i en omgivning där allt var förutsägbart. Men vilken mardröm att förhöra denne omständige Aspergerpersonlighet.

Nerijus var däremot inte jobbig att förhöra, han sa i stort sett ingenting av värde. Men jag tror som du, att även han kommer att finna sig väl tillrätta på anstalt. Han spelar den roll han har lärt sig funkar, timid och snäll åtminstone mot vakter. Men jag tror inte han viker ner sig om det blir slagsmål. Han blir fort arg och kommer kanske att gymma och bli ännu starkare.
2016-02-10, 01:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
I åtta månader har vi levt ihop i detta rummet, många har lagt ner oerhörd tid på att skriva och svara andra. Case closed. NB får ruttna bort i helvetet och om tio år får vi höra att han hängt sig i cellen. Brodern och frugan får ny identitet och försvinner från radarn. Sin dotter kommer han aldrig mer se.

Lås tråden och släng bort nyckeln nu.
Det borde inte vara en omöjlighet direkt att så kommer att ske. Förhoppningsvis tidigare
än det du gissar.
Eftersom här nu uppenbarligen föreligger en påtaglig fascination inför hängningsakten
så är det helt logiskt att han själv kommer att vilja utforska känslan av att få
dingla i en snara, strypas. Så var det med seriemördaren Dennis Rader, The BTK-killer.
Han som bland andra hängde en mycket ung flicka till döds i en källare och onanerade
till hennes dödskamp liksom herr balt gjorde när han mördade Lisa.
Rader hade dessförinnan flera gånger testat att strypa sig själv. Hängt sig till och med
och överlevt.
Så klart att även Lisas livstidsdömde litauiske mördare måste vara nyfiken på hur det
verkligen känns att vara hårt åtdragen runt halsen, bli berövad luft att få andas, att fråntas
syresättningen till blodet i sin usla kropp.

Han har nu arrangerat denna död åt en 17-årig tjej, bevittnat hela processen på nära håll.
Han var säkert djupt fascinerad av varenda litet ögonblick medan allt varade.
Men hur det känns vet han ju ännu ingenting om. Det återstår fortfarande för honom att
bibringas konkret vetskap om. Lusten att få veta, ja, den växer sig nog allt starkare med åren.
Priset han får betala för att kunna stilla sin nyfikenhet är visserligen förlust av sitt eget liv
men någon förlust för mänskligheten är det knappast.

Jag ser fram emot att Nerijus skrider till verket framöver med detta. Helst så snart som möjligt.
Gör iordning en bärkraftig snara åt sig själv och sen lär sig känna ordentligt hela vägen fram till
hjärtslagens upphörande. Upplever det hans offer fick uppleva. Alla ögonblicken.
Det spännande hängningsäventyret i gåva åt sig själv medan han kan dra en sista runk.
Flera kända namn i underhållningsbranschen har prövat denna sak för man inbillar sig att det
blir en extra stark orgasm av det hela. Det blev det absolut sista de prövade för samtliga
dog på kuppen. En var skådis och hette Carradine i efternamn. En annan var sångare i ett
mycket populärt rockband från Australien.
Inte mer än rätt och riktigt och logiskt att Nero slutar sina dagar exakt på samma sätt som
hans värnlösa offer gjorde.

Citat:
Lås tråden och släng bort nyckeln nu.
Ja, vad återstår att tala om? Det är över nu. Finns inte mycket mer att tillägga.

En synnerligen ruskig historia har nått sin upplösning. En brutal, hjärtlös mördare erhållit
sin dom. Rättvisa är skipad förvisso men inte mycket till tröst egentligen för en familj
som mist en medlem på ett sätt som injagar fasa så fort man tänker på det och denne
kommer aldrig åter.
Och mannen som ställde till det så här förfärligt och oåterkalleligt har inte ryggrad nog
att stå för vad han gjort utan bara tiger i all sin usla ynkedom.

Nej, det är förbi nu. Allt som behöver sägas är sagt. Ridån vill snart ner.
De oresonliga må kvarstå med sitt skrän och yra vidare om en annan sanning i det fördolda,
de lyssnas knappast på mera. Det dör ut det också så småningom och snart är allt
stilla och avslutat.
Senast redigerad av Grandioso 2016-02-10 kl. 02:00.
2016-02-10, 01:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Mördaren Mangs tyckte om rutinerna i häktet, han tyckte det kändes skönt att befinna sig i en omgivning där allt var förutsägbart. Men vilken mardröm att förhöra denne omständige Aspergerpersonlighet.

Nerijus var däremot inte jobbig att förhöra, han sa i stort sett ingenting av värde. Men jag tror som du, att även han kommer att finna sig väl tillrätta på anstalt. Han spelar den roll han har lärt sig funkar, timid och snäll åtminstone mot vakter. Men jag tror inte han viker ner sig om det blir slagsmål. Han blir fort arg och kommer kanske att gymma och bli ännu starkare.

Nerijus satt som Osama bin Laden och vaggade och grät stora krokodiltårar. Det är inget som biter på en luttrad förhörsledare, så det var ju meningslöst. Att förhöra den som upprepar jag vet inte har aldrig träffat henne och jag kan inte förklara hur mitt blod /DNA har hamnat där måste vara extremt svårt, och provocerande.
Han får se hur snäll ut han vill, men ondskan har han inom sig och han lär inte vara populär på något fängelse oavsett var han hamnar. Han får nog stå upp om han ska klara sig och då försvara sig om det går. Det händer att man är flera stycken som attackerar, men det finns väl isolering i så fall. Alla pumpar väl muskler så det handlar nog mycket om han pallar psykiskt.
2016-02-10, 01:43
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nerijus satt som Osama bin Laden och vaggade och grät stora krokodiltårar. Det är inget som biter på en luttrad förhörsledare, så det var ju meningslöst. Att förhöra den som upprepar jag vet inte har aldrig träffat henne och jag kan inte förklara hur mitt blod /DNA har hamnat där måste vara extremt svårt, och provocerande.
Han får se hur snäll ut han vill, men ondskan har han inom sig och han lär inte vara populär på något fängelse oavsett var han hamnar. Han får nog stå upp om han ska klara sig och då försvara sig om det går. Det händer att man är flera stycken som attackerar, men det finns väl isolering i så fall. Alla pumpar väl muskler så det handlar nog mycket om han pallar psykiskt.

Man hör sällan talas om att fångar hämnas andra fångar som begått skamliga brott, förutom Engla-Anders av medfånge och Niklas efter frigivning av medborgare. Är det för att dom sitter ihop och därmed i samma skambåt?
2016-02-10, 01:50
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Man hör sällan talas om att fångar hämnas andra fångar som begått skamliga brott, förutom Engla-Anders av medfånge och Niklas efter frigivning av medborgare. Är det för att dom sitter ihop och därmed i samma skambåt?

Jo, men det kanske inte ger krigsrubriker. Men det är inte ovanligt att en del får isolera sig eftersom dom är ett hett byte för fängelsehierarkin. En del vill inte ens sitta med någon på samma avdelning som ett hatobjekt för att dom ska få skit av andra. Det är ju inga korgossar som sitter på dom här tyngre anstalterna direkt. Kan aldrig tänka mig att han får någon aktning eller respekt med tanke på att han hängt en 17 årig tjej. Inte en chans. Vi får inte reda på allt som sker innanför murarna, men det sker en hel del. Hinseberg hade en del incidenter som man skrev om så som ett uppskuret ansikte och Arbogamörderskan, som ständigt var påpassad och en plit i släptåg.
Isolerad och ensam samt utfryst. Eklund är ett kapitel för sig och det är ju ingen som är sömnlös direkt för att han misshandlades svårt.
2016-02-10, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jo, men det kanske inte ger krigsrubriker. Men det är inte ovanligt att en del får isolera sig eftersom dom är ett hett byte för fängelsehierarkin. En del vill inte ens sitta med någon på samma avdelning som ett hatobjekt för att dom ska få skit av andra. Det är ju inga korgossar som sitter på dom här tyngre anstalterna direkt. Kan aldrig tänka mig att han får någon aktning eller respekt med tanke på att han hängt en 17 årig tjej. Inte en chans. Vi får inte reda på allt som sker innanför murarna, men det sker en hel del. Hinseberg hade en del incidenter som man skrev om så som ett uppskuret ansikte och Arbogamörderskan, som ständigt var påpassad och en plit i släptåg.
Isolerad och ensam samt utfryst. Eklund är ett kapitel för sig och det är ju ingen som är sömnlös direkt för att han misshandlades svårt.

NB har ju hittills befunnit sig ensam på häktet. Hur han fungerar med andra återstår att se. Relationer verkar inte vara hans starkaste gren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in