Citat:
Ursprungligen postat av
4522
Miccoli gillar främst Maradona, det är mig veterligen den enda anledningen till att han har Che intatuerad. För att det såg bra ut på Diego. Vilket såklart gör honom till en större människa, det finns nog med romantiserande kommunistkramare i Skarpnäck, Sverige och världen.
Jag är tämligen övertygad om att du har rätt.

Vilket var anledningen till att jag började inlägget med
Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Miccoli avgudar Maradona. Med all rätt...
Maradona växte upp i en fattig familj i ett fattigt område. Han är en rebell som slagit ur underläge, men som förstod att han är bäst i världen på fotboll. Han behöll sin ideologi och passade därför in perfekt i Napoli. Ett lag som slår ur underläge mot de rika lagen i norr som har all makt.
Han utmanade möjligen för mycket då han under VM 1990 ville skapa en revolution i Italien där Neapel skulle ta ställning mot Italien. Där och då, påbörjades hans fall...
Alla hans personliga problem och brister blev blottade. Något som fortsatt efter hans karriär. Men de är genuina och han gör det helhjärtat. Jag har tidigare snackat om Machiavellis och Nietzsches Virtù.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
...
Med Machiavellisk virtù menar jag att man inte bara följer sitt förutbestämda öde, utan agerar på ett självklart sätt så att detta uppfylls. Lyckan/ödet är gynnsam mot den som är modig och vågar, samt har en villighet att agera för att vinna. Oavsett om handlingarna är ”goda” eller ”onda”.
...
Maradona var som spelare sprängfylld av virtù. Men även om han därefter stundtals varit patetisk har han nog aldrig varit lika patetisk som Miccoli:
https://www.youtube.com/watch?v=eM2zYwxb8mY
Miccoli är en blek kopia av Maradona. Men det finns betydligt värre saker att vara...
Jag gillar olika. På riktigt. Jag har riktiga kommunister och riktiga fascister som vänner. De som jag festar med skulle aldrig kunna mötas om inte jag var där. Jag älskar människor som har och vågar stå för en åsikt.