2016-02-10, 14:39
Medlem
BewilderedHulders avatar
Därför att andlighet är något strängt personligt bland svenskarna.
Inget som ska viftas runt som en flagga i triumf.
Citera
2016-02-10, 14:48
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Hur menar du att vi ska klara av t ex den globala uppvärmningen utan en intelligens och makt att göra något åt det.
T,ex genom att tillgodogöra sig ADEKVAT UPPDATERAD källa.

Bibeln är ingen källa till de problem som finns, att man är troende eller inte troende har inte med problemlösning eller lösningsfokuserad ansats el ambition att göra.

Det är där du får så fel för dig.. i att du plockar upp bibeln, och försöker applicera bibelverser, på rådande problem, det gör er till parior i kontexten "vara medveten om t.ex global uppvärmning"

Ni drar så fruktansvärt långsökta konklusioner, att det tydligt framgår hur obildad man måste vara för att ens komma på tanken.. att langa upp bibeln, i tron att man därmed.. agerar klokt och vettigt, gällande problemet global uppvärmning.

Det skulle vara mer behjälpligt att studera t.ex marinbiologi.. för dig Benon... men jag får gissa...

.... du är för mentalt lat, och orkar inte plugga och plöja avancerade orsakssamband, så du lutar dig bakåt i hemmafåtöljen och låter drömmen sväva i väg med dig...

Hur du kan påstå att du ändå är rätt på det, med bibeln i handen,... säger mig det jag egentligen inte vill säga...

Att JW är en renodlad, klockren sekt. Tyvärr.

En stor del av skaran inom JW.. står ledsamt nog, i behov av konkret avprogrammering. Mark my Words.
Citera
2016-02-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
T,ex genom att tillgodogöra sig ADEKVAT UPPDATERAD källa.

Bibeln är ingen källa till de problem som finns, att man är troende eller inte troende har inte med problemlösning eller lösningsfokuserad ansats el ambition att göra.

Det är där du får så fel för dig.. i att du plockar upp bibeln, och försöker applicera bibelverser, på rådande problem, det gör er till parior i kontexten "vara medveten om t.ex global uppvärmning"

Ni drar så fruktansvärt långsökta konklusioner, att det tydligt framgår hur obildad man måste vara för att ens komma på tanken.. att langa upp bibeln, i tron att man därmed.. agerar klokt och vettigt, gällande problemet global uppvärmning.

Det skulle vara mer behjälpligt att studera t.ex marinbiologi.. för dig Benon... men jag får gissa...

.... du är för mentalt lat, och orkar inte plugga och plöja avancerade orsakssamband, så du lutar dig bakåt i hemmafåtöljen och låter drömmen sväva i väg med dig...

Hur du kan påstå att du ändå är rätt på det, med bibeln i handen,... säger mig det jag egentligen inte vill säga...

Att JW är en renodlad, klockren sekt. Tyvärr.

En stor del av skaran inom JW.. står ledsamt nog, i behov av konkret avprogrammering. Mark my Words.

Vad Jehovas vittnen är och inte är det är din åsikt och uppfattning.

Jag har valt Bibelns Gud Jehova och Hans löfte om ett återupprättat paradis här på jorden, fritt från sjukdomar, lidande och död och du väljer din vög.

Det man sår för man skörda.
Citera
2016-02-10, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Därför att andlighet är något strängt personligt bland svenskarna.
Inget som ska viftas runt som en flagga i triumf.

En andlig människa är en människa som betraktar saker och ting genom trons ögon.
Hon ser saker och ting från Guds ståndpunkt och gör gärningar efter det.
Man är personligt ansvarig inför Skaparen.
Citera
2016-02-10, 16:55
Medlem
Citat:
En andlig människa är en människa som betraktar saker och ting genom trons ögon.
Man kan vara andlig, utan att tro på Gud.
Citera
2016-02-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Man kan vara andlig, utan att tro på Gud.

Bar låtsas andlig utan Gud , styrd av känslor
Citera
2016-02-10, 19:13
Medlem
Citat:
Och antagligen "räknas" bara den Gud du tror på?
Citera
2016-02-10, 19:22
Medlem
[quote=Benon|56284023](Johannes 15:20)
Kom ihåg det ord som jag sade till er: En slav är inte större än sin herre. Om de har förföljt mig, skall de förfölja er också; om de har hållit mitt ord, skall de hålla ert också.[/QUOTE

En intressant synpunkt. Om nu Gud är allsmäktig; varför låter han då sina trogna ta så mycket skit? Är det ett sadistiskt lojalitetprov?
I vissa fall beordrar bibelns Gud direkt löjliga saker, t ex att profeten Jesaja skulle kläav sig och gå naken i tre år. Trodde Gud verkligen att folk skulle lyssna mer på en strippande profet? eller har det med förnedringsteologin att göra?
Citera
2016-02-10, 19:24
Medlem
Citat:

Ja, precis. Andlighet får inte ha med känslor att göra. Andlighet mäts genom hur många timmar tjänst du rapporterar, eller hur?
Citera
2016-02-10, 19:26
Medlem
Citat:

Hur kan en människa avgöra om hon/han ser saker på Guds vis och med hans ståndpunkt? Har Gud uppenbarat sig och personligen talat med dig?
Citera
2016-02-10, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Hur kan en människa avgöra om hon/han ser saker på Guds vis och med hans ståndpunkt? Har Gud uppenbarat sig och personligen talat med dig?

T ex om man älskar sin näst.

Gud uppenbarar sig i naturen av det Han Skapat.
Han har uppenbarat sig igenom sitt ord Bibebel.
Citera
2016-02-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja, precis. Andlighet får inte ha med känslor att göra. Andlighet mäts genom hur många timmar tjänst du rapporterar, eller hur?

Andlighet
Det uppenbaras i hur man lever sitt liv.

Varför predikad Jesus och varför befallde han sina a efterföljare att göra det också.

Apg. 20:20
Jag ... undandrog mig [inte] att berätta för er om något som helst av det som var nyttigt eller att undervisa er offentligt och från hus till hus.

(Matteus 28:19, 20)
Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn 20 och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in