2016-02-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Påståendet om en kuppförsvarsövning under mordkvällen är intressant. Man övade sannolikt i så fall på ett scenario där statsministern skulle utsättas för ett hot, och när man konstaterar att statsministern är mördad så aktiveras inte kuppförsvaret. Nej, det här kan man inte tro på.

Nej det fanns inte på kartan att smyga omkring på stan och testa säkerheten kring statsministern. Det är inte en militär uppgift i fredstid över huvud taget. Det skulle se ut det. ÖB och olika andra militära chefer faller däremot under den egna jurisdiktionen där tester utfördes både här och där under tjänsteutövning på arbetsplatsen. Hade någon fått för sig att smyga efter ÖB på dennes fritid när han gick på bio hade också huvuden rullat.

Dessutom hade det nog övats helt andra saker som mobilisering av första linjen i kuppförsvaret etc om det varit en kuppförsvarsövning.

Nej talet om kuppförsvarsövning är antingen ett missförstånd på grund av avgrundsdjup okunskap och felslut eller så är det så att man i efterskott hittat på det för att förklara närvaro av vissa personer på fel plats vid fel tidpunkt när man mörkade den aktion som flera högt upp verkade känna till.

Inte utan att man undrar hur den informationen förmedlades och av vem!
Senast redigerad av boboslacke 2016-02-10 kl. 19:07.
Citera
2016-02-10, 19:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det vore ju otroligt märkligt om en hel organisation ner till varje enskild individ inte på något sätt kan sköta sitt jobb. Skulle halva styrkan må så dåligt och vara lessna, medan resten är så glada att de ger fan i det? Inte troligt. Vilken organisation tänker du på här.

En br P "kryllar" det av SÄK-folk i SBC. Men frågar man dem har ingen varit där.
Problemet här är att frågan är för dåligt utredd. Verner Berggren och andra som sett SÄPOfolk på plats har inte kunnat namnge dessa. Det som förbryllar mig mest med SÄPO är hur saktfärdig säpojourens Tore Winberg är med att få Expressens påstående från 2342 om MOP bekräftat. Finns direktlinje till SBC och han har också alternativet att kontakta livvakterna

Skulle den högst ansvarige i SBC, Koci, bara skita i sitt jobb efter 00.30?
Strax efter det gör AT detsamma?Jag har problem med Koci och Thornestedts aktiviteter före 0030. Vid nämnda tidpunkt kommer Gösta Welander till SBC och är enligt befälsstrukturen den som ansvarig. Det är hans uteblivna order och delegeringar som ställer till mycket av kaoset under natten.

Troligen tar någon annan över verksamheten.
För mig verkar problemet vara att ingen ledde verksamheten.

Jag har svårt att se att det hemlighetsmakeri som omgärdar detta inte handlar om att skydda vad som sätt igång. Frågan är i vilken form och utsträckning?

Bland det märkligaste som sker under mordnatten är att stockholms "mordkommissionschef" tillika stf chef på våldsroteln, Arne Irvell inte kallas in. Det strider helt mot alla rutiner som finns på KK1, ansvarig för det beslutet var Nils Linder , AIs närmaste överordnade.

Inte heller kallas spanchefen SL Pettersson in till polishuset. En lika ofattbar underlåtelse som gällande Irvell. Var det några som har koll på Stockholms undre värld så var det spanarna. Det är när SLP är på plats , efter att ha väckts av en bekant, som det sker ett försök till organiserade eftersök på de tips som strömmat in. Men då var värdefulla timmar redan förlorade.

NL var mycket tidigt på plats i polishuset liksom stf krimchefen Gunnar Severin. Det är den sistnämnde som skulle se till att tillgängliga resurser fanns på plats och användes rätt,han gjorde ingenting.

Fanns delar av poliskåren som gjorde bra ifrån sig. Krimjouren agerar snabbt och genomtänkt och får ut signalement till SL och Taxi. Står i bjär kontrast till Koci och SBC som borde haft ute ett allanrop om MOP halvtolv och ett rikslarm absolut senast vid midnatt.
Senast redigerad av mvagrippa 2016-02-10 kl. 19:09.
Citera
2016-02-10, 19:10
Medlem
Flygare.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ditt sätt att formulera och uttrycka dig säger nog allt och det finns ingen anledning att diskutera mer med dig eftersom du likt andra rättshaverister ser allt i känslomässiga personliga termer. Du har i flera år bearbetat bland annat Anders Leopold med olika uppslag som spridits anonymt och har säkert givade utbyten med Sjöholm som påstår att Must existerade flera år innan det skapades. Ni trivs kanske tillsammans ni som inte är så noga med fakta och sanning där den som försöker använda sådana fula saker som fakta och logik görs överhoppningsbara med bräkande av nedsättande tillmälen?

Allt du har är egna iakttagelser som varierar över tid i samma grad som LP:s "minnesbilder" och några mystiska bilder på gubbar i keps från Arlanda och utifrån det bygger du en teori om Sydafrika som verktyg i det globala världsspelet utan att ens vara nära vare sig händelserna vid mordplatsen eller annat än fantisera kring den Sydafrikanska historien utifrån uttalanden från besvikna Boer välkända som informationsförfalskare. Sanningen var att du var övertygad före du ens började och sedan i sedvanlig haveriststil letar efter halmstrån som passar med den förutfattade teorin och nya bundsförvanter att övertyga.

Det är inte svårt att föreställa sig vad Dag och de andra grabbarna känner... förmodligen samma som jag...

Du har nog ett problem där. Det finns ingen som du som förtalar,hånar och är spefull och kommer med de mest förljugna påståenden och förvränger fakta om vad någon framför. Och enda anledningen till det är att personer har en annan uppfattning om detta mordfall än de indicium du bygger dina teorier på. Det ska du bara lägga av med. Det är på en så låg nivå av en vuxen människa så det är normalt sett inte värt att kommentera, men till slut blir måttet rågat och jag svarar med samma mynt för att påvisa hur din retorik i sammanhanget ser ut. Fundera lite på det så förstår du nog vad jag pratar om. Och försök lära dig att föra en debatt med hyfs och ton.

När det gäller författaren och journalisten Anders Leopold så har han min fulla respekt. En oerhört duktig och erfaren grävande journalist som kan springa kringlor om både mig och dig när det gäller att skriva, leta upp fakta och argumentera för sina ståndpunkter.Så varken du eller jag har något att lära honom. Vi har inte samma åsikter om allt i detta mordfall, men jag respekterar hans ståndpunkt. Och det är en sak du borde lära dig istället för att förlöjliga, och vara hånfull när det inte överensstämmer med dina egna teorier och dessutom brösta upp dig och hävda dig själv på ett oerhört nesligt vis.

När det gäller det jag skrivit om sydafrikanska apartheidregimens koppling till mordet på Olof Palme så är det nog lite mer på de 263 sidor jag skrivit än det som du vill göra gällande och jag är väldigt tacksam när en sådan duktig författare och grävande journalist som Gunnar Wall skriver "Olof Palme och Sydafrika rekommenderad läsning för den som vill bilda sig en uppfattning om Palmemordet och dess högst tänkbara kopplingar till P W Bothas desperata rasistregim." Han har också framfört kritik och det respekterar jag, för han argumenterar för sin ståndpunkt på ett klart och vettigt vis. Det tycker jag är bra och jag håller också med han i en del av det han kritiserar, men det är framfört i en god ton och man har givetvis också något att lära av kritik.
Det är ju här du brister i debatter och lägger dig till med ett anslag av förlöjligande spefull ton när det inte överenstämmer med den egna uppfattningen. Ingen kan påstå att denne sitter inne med sanningen i detta komplexa mordfall, inte ens du, men argumentera då för din sak, men framförallt lär dig att respektera andras åsikter i det här mordfallet. Lär dig det så har du kommit en bit på vägen att medverka i debatter med hyfs och sans i god ton.
Senast redigerad av Flygare.S 2016-02-10 kl. 19:34.
Citera
2016-02-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygare.S
Du har nog ett problem där.

Nje du, Du har ett uppenbart problem med saklighet och fakta och också med logiken. Varje gång det påpekas vilka enorma brister som finns i din källkritik och dina argumentationer om sydafrika så går du i taket och ut strömmar invektiven och personangreppen på samma sätt som vi sett tidigare i tråden från andra troll.

Fakta kvarstår att du har en tunn väv som (som vanligt med foliehattar) bland annat består av egna iakttagelser och kreativ tolkning av lösryckta fragment med en starkt ifrågasättbar motivbild där ni googlat slarvigt. Tråden här har ollat din teori ganska grundligt. Signaturen Utredaren byggde luftslott på samma sätt. Likaså guru Dammegård som tolkar fritt. Typiskt att du omger dig med likasinnade. Anders (Elmer) Leopold tror t ex också på Anderöster och på att den avdankade Illusionisten Uri Geller som säljer lyckokristaller på nätet besitter övernaturliga krafter. Anders förespeglade den som sitter för mord på VG att han skulle hjälpa honom men svek och började istället odla sådana som den vanärade lögnaren DWP.

Så vad har du i sakargumentation som stödjer din teori om att ens någon sydafrikan funnits vid brottsplatsen?

Idag kan vem som helst kalla sig både journalist och författare dessvärre. Dokysåpakändisar och fotomodeller blir programledare och travpresentatörer. Författare blir man som regel när någon ger ut ens böcker. Du har gett ut en bok på eget förlag som inte är ett förlag utan en Ekonomisk förening med obefintlig omsättning. Du är inte ensam bland haverister att göra så. Före det ville du framstå som travhästuppfödare men sanningen är att du hade två usla ston strax efter mordet på Palme (födda 86) och mycket senare en valack i form av Persören. Är det svårt att vara uppfödare med valacker som enda tillgång? Utöver detta har du presenterat dig som fysiker och terapeut när du argumenterade för magnetterapi och nu är du författare. Du verkar ha en svaghet för att släga dig med titlar. Inte hjälper det direkt upp din Cred!

Att någon är Journalist eller författare är ingen garanti för något. Lars Krantz var både och.

När det gäller Wall så har han gjort ett stort jobb en gång i tiden när han levde på jobb i vården där han välförtjänt prisades. Jag har all respekt för det. En svaghet med honom är dock att när det gäller analyser och teorier så styrs han mera av sina idag ganska otidsenliga politiska ideal som lett honom till konstiga slutsatser. Länge förespråkade han t ex det sk Möteschenariot. R-arna gick också vilse i Palmesaken där trots att de följde mycket intressanta uppslag.

Personer av din typ tror dock alltid att en åsikt är helig och inte får motsägas av fakta för ni har rätt till er åsikt och att ni kan strunta i alla regler med hot och invektiv. Sanningsrörelsefolket tänker på samma sätt.

Hur skall man argumentera sakligt mot det?

När du hemfaller till forumregelbrott och hot är dock måttet rågat.
Senast redigerad av boboslacke 2016-02-10 kl. 20:15.
Citera
2016-02-10, 20:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Bland det märkligaste som sker under mordnatten är att stockholms "mordkommissionschef" tillika stf chef på våldsroteln, Arne Irvell inte kallas in. Det strider helt mot alla rutiner som finns på KK1, ansvarig för det beslutet var Nils Linder , AIs närmaste överordnade.

Inte heller kallas spanchefen SL Pettersson in till polishuset. En lika ofattbar underlåtelse som gällande Irvell. Var det några som har koll på Stockholms undre värld så var det spanarna. Det är när SLP är på plats , efter att ha väckts av en bekant, som det sker ett försök till organiserade eftersök på de tips som strömmat in. Men då var värdefulla timmar redan förlorade.

NL var mycket tidigt på plats i polishuset liksom stf krimchefen Gunnar Severin. Det är den sistnämnde som skulle se till att tillgängliga resurser fanns på plats och användes rätt,han gjorde ingenting.

Fanns delar av poliskåren som gjorde bra ifrån sig. Krimjouren agerar snabbt och genomtänkt och får ut signalement till SL och Taxi. Står i bjär kontrast till Koci och SBC som borde haft ute ett allanrop om MOP halvtolv och ett rikslarm absolut senast vid midnatt.

Ja det kan mycket väl vara så att det beror på dålig ledning. Mycket tyder dock på att all annan verksamhet sköttes klanderfritt av polis denna kväll förutom detta.

Tycker dock att man kan se rörelsemönster bland vissa poliser som är minst sagt förvånansvärda.

Om nu ett kuppförsvar hade dragits igång, hade man verkligen "förklarat" sig om det offentligt i efterhand?
Citera
2016-02-10, 20:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det ett enda vittnesmål om synliga militära enheter(undantaget Högvakten) i Stockholms city aktuell kväll, natt och efterföljande dag?

Det rådde ett kallt krig, hemvärnssoldater hade vapen och ammunition hemma i syfte att kunna påbörja lösandet av uppgifter inom ett par timmar.

Ett mord på statsministern låg helt i linje med dåtidens syn på hur en attack mot Sverige kunde se ut inledningsvis. (Jmfr, filmen Förebudet 1987)

Ingen militär verksamhet kring riksdagen, Rosenbad eller andra vitala platser i Stockholms stad. Att statsråd har beväpnad poliseskort kan knappast intecknas för att kuppförsvaret var larmat. Att åka polisbil eller eskorteras av polis kan lika gärna bero på att blåljus tar sig fram snabbt.

Det finns ingenting som tyder på att kuppförsvaret aktiverades, absolut ingenting. Detta kan i någon mån tala för att polis och militär på högsta nivå har haft kännedom om att mordet inte var ett led i en statskupp eller ett militärt angrepp mot Sverige.

Påståendet om en kuppförsvarsövning under mordkvällen är intressant. Man övade sannolikt i så fall på ett scenario där statsministern skulle utsättas för ett hot, och när man konstaterar att statsministern är mördad så aktiveras inte kuppförsvaret. Nej, det här kan man inte tro på.

Nej det gör ju inte det.

Och i övrigt håller jag med.

Det är dock besvärande med poliser som uppenbarligen har dubbla agendor arbetar under natten.

Ett sådant polisspår tror jag inte på. Så dessa poliser har ju haft polisiära uppdrag av en art som inte kan offentliggöras.
Citera
2016-02-10, 21:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej det gör ju inte det.

Och i övrigt håller jag med.

Det är dock besvärande med poliser som uppenbarligen har dubbla agendor arbetar under natten.

Ett sådant polisspår tror jag inte på. Så dessa poliser har ju haft polisiära uppdrag av en art som inte kan offentliggöras.

Poliser med dubbla agendor och en militärledning som inte reagerar, vad ska man dra för slutsats av det?

En fråga som jag tycker saknar ett bra svar är hur det kan komma sig att intresset av att mörka sanningen verkar vara lika stort oavsett vem som regerar landet. Vad skulle till exempel Alliansen ha för anledning att mörka vad S har gjort, om det är så att S har något att dölja?
Citera
2016-02-10, 22:17
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om du i sista meningen menar kuppförsvaret så tycker jag det som framkommit visar att LC trodde att det kunde vara något kuppliknande på gång. Uteslöt det i alla fall inte. Bröderna P misstänkliggör LC i inuti labyrinten, mycket av hans tystnad kan förklaras med att han inte får yppa något om kuppförsvarets örganisation. Att han väntar med att skriva rapport till den 24e mars är dock inte lika lätt att förklara med föregående argument, vad är det som tar sådan tid att få ner på pränt?

Har fetat mina tidiga svar om nu någon skulle missat detta.
LC kanske inte alls var senfärdig med sitt rapportskrivande. Bara det att han inte lämnade den/dom till PU utan kanske till Säpo. Rapporten 24/3 är den som blir den officiella, resten är hemligstämplade? OBS! Spekulation från min sida men som jag ser det fullt möjligt.
Citera
2016-02-10, 22:37
Medlem
FurirRevaers avatar
Nog för att jag tror att OP var målet för mordet men tänk tanken att det inte var så. Inte så att någon tog fel på person och sådant trams utan att mördaren var förbannad på LP och tänkte skjuta båda två men i första hand henne?

Visst, det finns tonvis med invändningar, mörkläggningen exempelvis. Men den kan ju ha iscensatts pga vad man befarade skull komma fram i en förutsättningslös mordutredning, inte pga vad man faktiskt visste. Kan det vara så att man hela tiden letat efter fel motiv, fel vinkel? Det skulle också kunna vara en förklaring till att mordet förblivit ouppklarat.

Skandiamannen spekulerar ju kring mordet och motivet i tidningsartikeln som finns i tråden. Han menar där att mördaren kan ha känt sig kränkt, avvisad när han av okänd anledning sökt kontakt med paret Palme. Den här mördaren är tydligen enligt Skandiamannen en labil och lättkränkt individ som dessutom "råkar" ha ett skarpladdat vapen på sig. Ingen bra kombination.

OP var notoriskt lättpratad bland folk ute på sta´n, Thage G berättar om hur en kort promenad över gatan kunde ta hela lunchrasten för att OP fastnade i samtal med kreti och pleti. Med LP var det däremot precis tvärtom. Hon avskydde sådant och höll hårt på sitt. Hon om någon skulle kunna snäsa av någon som "störde". Kan det ha varit så enkelt?
Citera
2016-02-10, 22:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Nog för att jag tror att OP var målet för mordet men tänk tanken att det inte var så. Inte så att någon tog fel på person och sådant trams utan att mördaren var förbannad på LP och tänkte skjuta båda två men i första hand henne?

Visst, det finns tonvis med invändningar, mörkläggningen exempelvis. Men den kan ju ha iscensatts pga vad man befarade skull komma fram i en förutsättningslös mordutredning, inte pga vad man faktiskt visste. Kan det vara så att man hela tiden letat efter fel motiv, fel vinkel? Det skulle också kunna vara en förklaring till att mordet förblivit ouppklarat.

Skandiamannen spekulerar ju kring mordet och motivet i tidningsartikeln som finns i tråden. Han menar där att mördaren kan ha känt sig kränkt, avvisad när han av okänd anledning sökt kontakt med paret Palme. Den här mördaren är tydligen enligt Skandiamannen en labil och lättkränkt individ som dessutom "råkar" ha ett skarpladdat vapen på sig. Ingen bra kombination.

OP var notoriskt lättpratad bland folk ute på sta´n, Thage G berättar om hur en kort promenad över gatan kunde ta hela lunchrasten för att OP fastnade i samtal med kreti och pleti. Med LP var det däremot precis tvärtom. Hon avskydde sådant och höll hårt på sitt. Hon om någon skulle kunna snäsa av någon som "störde". Kan det ha varit så enkelt?

Skjuter Palme helt oplanerat därför att LP snäser av gärningspersonen?

Kan det ha funnits något annat motiv att skjuta LP, vad har hon varit inblandad i, kontroverser, eller var hon en helt vanlig gråsosse som inte gjorde något väsen av sig i sin dagliga gärning?
Citera
2016-02-10, 22:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
LC kanske inte alls var senfärdig med sitt rapportskrivande. Bara det att han inte lämnade den/dom till PU utan kanske till Säpo. Rapporten 24/3 är den som blir den officiella, resten är hemligstämplade? OBS! Spekulation från min sida men som jag ser det fullt möjligt.

Rapporten den 24/3 är skriven på begäran av en högre chef.
Frågan är om det annars blivit någon?
Citera
2016-02-10, 22:58
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:

Tänker du dig att avsnäsningen skulle ha i närtid före MOP? Väldigt kittlande tanke. När 33-åringen släpptes började jag tänka i de banorna. Att försöka se det man inte ser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in