2016-02-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Glömmer du inte en liten "detalj" nu? Att du tar militärernas ord som sanning.
Trots att David ser små hundar runt NB . Trots att Björn far med osanning (fin omskrivning för ljuger) i domstol och han får inga frågor om det!

Inte heller något om varför han ägnar sig åt social smutskastning. I vilken annan rättegång som helst hade det diskvalificerat honom. Men inte i denna. Den var (och är förmodligen fortfarande) militärstyrd. Det står t o m i fupen. Lite gömt.

Det blir bara mer och mer spännande. Förundersökningen har du berättat för oss var militärstyrd. Det har vi förtått för länge sen. Men också rättegången var militärstyrd. Förlåt ÄR militärstyrd. Vi som levde i villfarelsen att den var över i och med domen i måndags får nu vackert börja försöka förstå verkligheten.
2016-02-10, 19:16
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det kan ha flera förklaringar till det, så har inte rättsläkarna i sin utredning sagt något om detta, så gör inte jag det heller. Det gäller att vara tydlig om man tror eller spekulerar i något.
Det är trots allt ett hemskt mord och en viss känslighet och respekt för anhöriga bör beaktas.
Hade hon blod under naglarna så måste dom ha undersökt, vems. NB hade inga rivsår. Inte LH heller?
2016-02-10, 19:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Hade hon blod under naglarna så måste dom ha undersökt, vems. NB hade inga rivsår. Inte LH heller?
Det var Lisas, sannolikt från att hon försökte greppa snöret under hängningen.
2016-02-10, 19:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Jag tycker Lisa Holm mordet och Malin Lindström mordet:https://www.flashback.org/t274339påminner starkt om varandra.
Det är en sexualsadistisk mördare i båda fallen och unga tjejer 16 och 17 år.
Frågor på detta?
Varför väljer sexualsadisten så unga offer?under 18 år.
Är makten över livet eftersträvansvärt för dessa psykopater?
Njuter dessa av att plåga livet ur offret?

I Fallet Malinmordet har förmodad GM levt ett liv utan mord och grövre kriminalitet i nästan 20 år så vitt jag vet efter dådet.
Vad tror ni hade hänt om NB hade blivit frikänd?Hade NB fortsatt att leta offer att plåga livet ur eller hade han kunnat sluta med sadismen han med?
Det fallet med Malin var på tapeten häromåret minns jag genom att det togs upp i en serie
på TV4. Ruskigt mord det också och visst finns där klara inslag av sexualsadism.

Det är nu inte alltid den sexualsadistiske förövaren väljer offer under 20 år.
Det finns mycket äldre än så också.
Ja, makt, kontroll och dominans är centrala faktorer i dessa speciella sammanhang onekligen
och njutning bereder det gärningsmännen att skapa lidande och åstadkomma död i somliga
fall för det är inte alltid utgången behöver bli fullt så drastisk. Det finns offer som klarat
sig undan med livet i behåll faktiskt.

Hade NB gått fri ut ur det här så hade det nog varit stor risk för att han slagit till på nytt
förr eller senare. Jag tror mordet på Lisa gav mersmak nämligen. När väl nu steget tagits
från länge närda fantasier till handling så föreställer jag mig att en upprepning ligger
nära till hands.
Nu kan man inte utesluta möjligheten av att han tagit det där klivet redan innan dådet
i Blomberg. Hans förflutna vet vi föga om. Det kan ha hänt mera otäckheter.
Som han lyckats hantera på bättre sätt än vad som blev fallet med Lisa.
Det kan framkomma saker framöver. Nero kan visa sig vara en man med mycket i bagaget.
Vi får se tiden an.
Väl i alla fall att man lyckades fånga in honom nu.
Det hade kunnat räckt med att han gjort sig av med kroppen i en avlägsen sjö eller
i en grav långt inne i någon skog så hade han kunnat klara sig undan det här.
Utan det stora sökpådraget med folk från MissingPeople, poliser och militärer och
så tidigt som det blev, hade det kunnat sluta på ett helt annorlunda sätt.
2016-02-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag vet inte hur.
Men det kan finnas en eller två förklaringar hur gick det till.
En förklaring - kontaminering. Kontaminerig kunde gå:
1. direkt från IB kläder ( gärningsman hade stulit IB kläder under hembesök och gnodde med hennes kläder LH trosor för att vilseledda mordutredningen).
2. från undersökning bord, LH trosor undersöktes först och sedan på samma bord och samma plats undersöktes IB kläder.

I det sammanhanget kan man också dra sig till minnes den i fupen mörkade intima och kränkande kropps/trosundersökningen av IB.
2016-02-10, 19:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
I det sammanhanget kan man också dra sig till minnes den i fupen mörkade intima och kränkande kropps/trosundersökningen av IB.
Men hur mår du egentligen där borta i Underlandet? Trosundersökningar och militärstyrd domstol? Hahaha. Backa bak, ta ett djupt andetag: det är ordinär visitation och påföljande kroppsundersökning som kärringen genomgått.
2016-02-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det skulle bli väldigt konstigt om tre personer berättade exakt samma sak om tiderna ( i minuter) vad hade dom gjort för 5 dagar sedan. Då skulle bli väldigt misstänkt.
Vem kan komma ihåg vad man hade gjort förra söndagskväll och vad gjorde dina familjemedlemmar (komma ihåg exakt, minutviss?).

Just det. Det är det som är så konstigt. En stor del av förhören påstår nämligen det - att NB "instruerat" dom att säga samma.
Ser man i förhören så är det just så som människor reagerar som ska minnas. Man har inte exakt klart men i stora drag. Det gav NB alibi. Då var det till att använda hoten som även omtalades i gårdagens Veckans brott som rättegångsfel. Något som de godtagande/ rädda verkar ha missat.

Men allt detta trixande/ hot /efterkonstruktioner från utredarna spelar väl ingen roll - det finns ju DNAAAA!
2016-02-10, 19:38
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det fallet med Malin var på tapeten häromåret minns jag genom att det togs upp i en serie
på TV4. Ruskigt mord det också och visst finns där klara inslag av sexualsadism.

Det är nu inte alltid den sexualsadistiske förövaren väljer offer under 20 år.
Det finns mycket äldre än så också.
Ja, makt, kontroll och dominans är centrala faktorer i dessa speciella sammanhang onekligen
och njutning bereder det gärningsmännen att skapa lidande och åstadkomma död i somliga
fall för det är inte alltid utgången behöver bli fullt så drastisk. Det finns offer som klarat
sig undan med livet i behåll faktiskt.

Hade NB gått fri ut ur det här så hade det nog varit stor risk för att han slagit till på nytt
förr eller senare. Jag tror mordet på Lisa gav mersmak nämligen. När väl nu steget tagits
från länge närda fantasier till handling så föreställer jag mig att en upprepning ligger
nära till hands.
Nu kan man inte utesluta möjligheten av att han tagit det där klivet redan innan dådet
i Blomberg. Hans förflutna vet vi föga om. Det kan ha hänt mera otäckheter.
Som han lyckats hantera på bättre sätt än vad som blev fallet med Lisa.
Det kan framkomma saker framöver. Nero kan visa sig vara en man med mycket i bagaget.
Vi får se tiden an.
Väl i alla fall att man lyckades fånga in honom nu.
Det hade kunnat räckt med att han gjort sig av med kroppen i en avlägsen sjö eller
i en grav långt inne i någon skog så hade han kunnat klara sig undan det här.
Utan det stora sökpådraget med folk från MissingPeople, poliser och militärer och
så tidigt som det blev, hade det kunnat sluta på ett helt annorlunda sätt.
Om de hade dröjt några dagar med sökpådraget då hade det väl slutat med Lisa Holm försvunnen för tid och evighet.Då hade NB troligen gömt henne bättre precis som du säger.

Men varför erkänner inte NB när han är dömd i 2 domstolar och helt klart överbevisad?Kommer han att neka i hela sitt liv?
Hur ofta brukar mördare neka fast dom är överbevisade?Antar att det inte är vanligt?Kan en på tio göra detta tro?
2016-02-10, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Bilder och detaljer från obduktionen är (tack och lov) sekretessbelagda och det är inte angivet någon orsakt till blodet under naglarna. Ska vi ändå diskutera det så blir det så klart spekulationer.
Blod under naglarna på brottsoffer kan vara tecken på avvärjningsförsök, överhuden saknas på delar av halsen och den underliggande läderhuden blöder lätt. Hennes blod finns på snöret kring halsen så någonstans ifrån har hon blött.
Jag tycker blodet under naglarna tyder på avvärjning vid något skede av överfallet/mordet. Vad tror du om du vågar dig på att spekulera?

Då bör du också ta in de övriga blodiga skadorna på Lisa i samma diskussion. Hon hade sitt eget blod närmare - nämligen på handlederna.
2016-02-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Var rättegången militärstyrd? Nu börjar det spåra ur... Berätta var i FUP man har gömt undan detta faktum tack. Med all välmening så tror jag du behöver en lång paus från trådarna om Lisa Holm.

Att den var militärstyrd första dagarna finns i fupen - dels får man lägga ihop och analysera det som sägs/skrivs , dels skickades deras logga till polisen dagen innan MP (med militärer som styrde söket) släpptes på.

Den viktiga militära torsdags natten är inte i utredd heller. Det är upprepning men eftersom du frågar så.
Ja, en militär vittnar i TR och far med osanning. Han styr den då rättsliga processen. Vem vågar utmana Försvarsmakten? Tror du?
2016-02-10, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Om de hade dröjt några dagar med sökpådraget då hade det väl slutat med Lisa Holm försvunnen för tid och evighet.Då hade NB troligen gömt henne bättre precis som du säger.

Men varför erkänner inte NB när han är dömd i 2 domstolar och helt klart överbevisad?Kommer han att neka i hela sitt liv?
Hur ofta brukar mördare neka fast dom är överbevisade?Antar att det inte är vanligt?Kan en på tio göra detta tro?
Mordet är ett sånt fruktansvärt skambrott, kan liksom inte bli värre. Erkänner han mordet så förlorar han nog det han har kvar, nämligen sin familj. Erkänner han mordet så vet han att han blir en sån måltavla för allas hat i fängelset (blir han ändå). Sen är det kanske så att han känner en slags kontroll, lite makt, av att vara den ende som egentligen vet exakt hur allt gick till, det ger honom nog en viss tillfredsställelse. Jag känner mig helt säker på att hans familj för länge sen förstått att han är skyldig. Aivaras och Irina förstod det inledningsvis och förmodligen hans mamma också. Mamman känner nog till vilka förutsättningar i hans barndom som skapat det han blev, lär vara ett riktigt mörker där.
2016-02-10, 19:52
Medlem
http://www.skovdenyheter.se/article/domen-gav-polisen-ratt/

En sak vi har lärt oss av utredningen är att hantera stora mängder material.

Då har vi det svart på vitt: Skövdepolisen Grova brott kunde inte hantera dessa stora mängder material innan det här fallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in