2016-02-09, 14:50
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Man undrar hur åsikterna hade gått om det handlade om vilket annat parti som helst annat än SD?

Ex. Vänsterpartiet: 7 eller 17%?

Socialdemokraterna: 22 eller 32%?

Centern: 6 eller 16%?

MP: Kristdemokraterna 3% eller 13%?

Vi har haft ett antal stora ryck och tapp i valresultat genom den del av historien som vi haft opinionsmätningar. Jag tror inte att samtliga dessa ryck och tapp upptäcktes i förväg eller att alla OI var fel ute på exakt samma sätt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Resultat_i_val_till_Sveriges_riksdag
2016-02-09, 19:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Javisst! När valet närmar sig och man publicerar SD--ökningar med 1%-enhet varje månad i ett halvår innan valet då, dämpas SD:s tillväxt.

Men om SD visar samma ökningar under perioder när 90% av medelsvenssons inte ens bryr sig om opionionsundersökningar då jävlar skall det stämmas i bäcken och inte ge SD onödig medvind genom att visa att de ökar.
Folk bryr sig visst, det viktigaste för medelklass och kvinnor är att följa flocken.
Genom att trycka ned SD's siffror och stigmatisera SD och SD's politik så bromsas både strömhoppen till SD av nämnda grupper och det går långsammare för debatten att vridas i rätt riktning och andra partier att ställa sig i SD's ruta.
2016-02-09, 19:31
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
APPENDIX

En måhända utmärkt uppgift för en k-amrat, eller motsvarande!

Utrustad med lådans vassaste kniv och alla hästarna i stallet - lär erfodras.

Dylika talanger, för denna uppgift, har tyvärr hitintills inte uppenbarat sig i den här Tråden...

APPENDIX 2

Noggrannare angivet var differensen mellan högsta och lägsta mätresultatet för januari månad hela 11,1 procentenheter.

Observera också noga, att skojarna på Skop inte utförde någon mätning i januari, som dom sannolikt heller aldrig utför för andra månader, och därför inte ökar differensen ytterligare!

Månadens lägsta noteringen står därför Ipsos för.

Förklaringen till den noteringen är dock helt säkerställd, genom den agenda som DN bevislingen bedriver!!!

Därmed försvåras naturligtvis uppgiften något, och det kommer därför att bli extra intressant för en kamrat, likställd eller annat ljushuvud att presentera en plausibel förklaring här i Tråden.

2016-02-09, 19:43
Medlem
Citat:
APPENDIX 2

Noggrannare angivet var differensen mellan högsta och lägsta mätresultatet för januari månad hela 11,1 procentenheter.

Observera också noga, att skojarna på Skop inte utförde någon mätning i januari, som dom sannolikt heller aldrig utför för andra månader, och därför inte ökar differensen ytterligare!

Förklaringen till den noteringen är dock helt säkerställd, genom den agenda som DN bevislingen bedriver!!!

Därmed försvåras naturligtvis uppgiften något, och det kommer därför att bli extra intressant för en kamrat, likställd eller annat ljushuvud att presentera en plausibel förklaring här i Tråden.

Felet/skillnaden låter så liten när du skriver %enheter. Yougov ligger 66% högre än ipsos.

De är knappt man kan tro att de undersöker samma sak!

Antigen;
1. Är skämsfaktorn enormt hög
2. Är Yougov+sentio helt fel ute
3. Är Ipsos fel ute
4. Har ipsosen agenda.

Jag tror alla utom 2
2016-02-09, 23:02
Medlem
Citat:

Det finns väl en orsak till varför DN bytte ut Sentio till förmån för Ipsos.
2016-02-10, 10:41
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det finns väl en orsak till varför DN bytte ut Sentio till förmån för Ipsos.

Jo de som kallar oss foliehattar har en hel del att förklara,för indiciekedjan är helt klart till vår fördel..
2016-02-10, 15:22
Medlem
Y2Ws avatar
Torbjörn Sjöström på Novus fortsätter att förtala de institut som visat sig bäst på äta SD:s siffror.

Bland annat påstår han att dessa (YouGov och Senito) bara är själv rekryterande och att SD skulle kampanjer för att ge felaktiga resultat för dessa (motsatsen finns det dock bevis på, att bla Socialdemokraterna haft sådana kampanjer). Han påstår också att dessa undersökningar "överskattar" SD trots att det inte finns ETT ENDA exempel på vad han säger.

Ni som fortfarande talar om "konspirationsteorier", några bra förklaringar till Sjöströms fortsatta lögner om SD:s resultat?

http://www.svd.se/expert-svart-att-mata-hur-manga-som-stoder-sd/om/opinionsmatningar
2016-02-10, 15:59
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Torbjörn Sjöström på Novus fortsätter att förtala de institut som visat sig bäst på äta SD:s siffror.

Bland annat påstår han att dessa (YouGov och Senito) bara är själv rekryterande och att SD skulle kampanjer för att ge felaktiga resultat för dessa (motsatsen finns det dock bevis på, att bla Socialdemokraterna haft sådana kampanjer). Han påstår också att dessa undersökningar "överskattar" SD trots att det inte finns ETT ENDA exempel på vad han säger.

Ni som fortfarande talar om "konspirationsteorier", några bra förklaringar till Sjöströms fortsatta lögner om SD:s resultat?

http://www.svd.se/expert-svart-att-mata-hur-manga-som-stoder-sd/om/opinionsmatningar
Spelar det någon roll?
Även jag tar Yoygovs mätningar med en nypa salt.
Anledningen till det beror helt enkelt på att oppinionsundersökningar ang väljarstöd ändå inte spelar någon som hellst roll då det bara är ett resultat som räknas o det är resultatet man får på valdagen.
Så de kan ge SD 51% i nästa mätning o detta kommer jag fira med en axelryckning. Däremot firar jag samma siffra med champagne om den dyker upp som valresultat.
2016-02-10, 16:05
Medlem
Citat:

Tja! Till att börja med har Sjöström fel i vad han säger. Men du tror inte att det är troligare att han angriper sina konkurrenter därför att de använder en annan analysmetod (självrekryterande paneler) än vad Novus gör än att han sätter hela sin yrkesheder på spel för att sänka SD:s opinionssiffror.
Jag tror det finns en gräns för hur många som är villiga att riskera sina karriärer för att sänka SD i opinionsundersökningar som ändå kommer att visa sig vara en bluff vid nästa val. Jag tror att Sjöström är långt under den gränsen.

Normalt när företag misskrediterar och/eller stämmer varandra kors och tvärs så brukar sällan ideologiska skäl ges som orsak. Jag har även i det här fallet svårt att se att Torbjörns kritik har ett annat motiv än att framhäva att Novus metod att mäta opinioner är bättre än sina konkurrenters.

Jag tror att Torbjörn helt enkelt börjar känna av mycket kostnadseffektivare konkurrens. Jag tror heller knappast att Alf Sjöström skapade Novus för att förstöra SD utan för att maximera vinsten till sina ägare. Torbjörn gillar säkert inte SD men jag inbillar mig med en dåres envishet att han inte vill riskera sin fars skapelse för att slåss mot väderkvarnar.
2016-02-10, 16:10
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Spelar det någon roll?
Även jag tar Yoygovs mätningar med en nypa salt.
Anledningen till det beror helt enkelt på att oppinionsundersökningar ang väljarstöd ändå inte spelar någon som hellst roll då det bara är ett resultat som räknas o det är resultatet man får på valdagen.
Så de kan ge SD 51% i nästa mätning o detta kommer jag fira med en axelryckning. Däremot firar jag samma siffra med champagne om den dyker upp som valresultat.

Om det spelar någon roll att en VD för Novus medvetet ljuger om SD:s siffror? Jo, det tycker jag.
2016-02-10, 16:13
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Tja! Till att börja med har Sjöström fel i vad han säger. Men du tror inte att det är troligare att han angriper sina konkurrenter därför att de använder en annan analysmetod (självrekryterande paneler) än vad Novus gör än att han sätter hela sin yrkesheder på spel för att sänka SD:s opinionssiffror.
Jag tror det finns en gräns för hur många som är villiga att riskera sina karriärer för att sänka SD i opinionsundersökningar som ändå kommer att visa sig vara en bluff vid nästa val. Jag tror att Sjöström är långt under den gränsen.

Normalt när företag misskrediterar och/eller stämmer varandra kors och tvärs så brukar sällan ideologiska skäl ges som orsak. Jag har även i det här fallet svårt att se att Torbjörns kritik har ett annat motiv än att framhäva att Novus metod att mäta opinioner är bättre än sina konkurrenters.

Jag tror att Torbjörn helt enkelt börjar känna av mycket kostnadseffektivare konkurrens. Jag tror heller knappast att Alf Sjöström skapade Novus för att förstöra SD utan för att maximera vinsten till sina ägare. Torbjörn gillar säkert inte SD men jag inbillar mig med en dåres envishet att han inte vill riskera sin fars skapelse för att slåss mot väderkvarnar.

Jo du har en poäng, men du bortser helt från att Torbjörn enbart kritiserar SD:s siffror när han angriper YouGov och Senito. Tillfällighet? Knappast! Uppenbart är deras SD-siffror det stora problemet med dessa företag för honom.
2016-02-10, 16:45
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Om det spelar någon roll att en VD för Novus medvetet ljuger om SD:s siffror? Jo, det tycker jag.

Beträffande försöken att mörka SD:s framgångar i OU med s.k. agendor - typ DN och andra.

Det måste självklart anses som ett allvarligt hot mot demokratins principer, att medvetet vilseleda allmänheten och väljarna genom manipulerade opinionsundersökningar!

Därför bör naturligtvis SD överväga, när möjligheterna så småningom infinner sig, att lagstifta bort denna omständighet eller möjlighet...

Senast redigerad av Bellania 2016-02-10 kl. 17:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in