2016-02-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nej, jag var inte med vid obduktionen och har inte sett några bilder så det kan jag inte.
Oavsett om det är synligt blod under naglarna eller enbart ger utslag för blod vid test är det ett rimligt antagande att blodet kommit dit genom att Lisa försökt värja sig mot snöret kring halsen och då klöst sig själv.
Vad finns det för anledning att misstro det beroende på mängden blod?
(Jag hittar inte uppgiften om blod under naglarna i FUP, men litar på att du gjort det).
Om man överbelastar naglar så tränger det fram blod i springan mot nagelbädden. Det har säkert var och en upplevt. Om detta fenomen visar sig på 9 naglar, behöver man inte mycket fantasi för att föreställa sig orsaken.
2016-02-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
(Jag hittar inte uppgiften om blod under naglarna i FUP, men litar på att du gjort det).
Om man överbelastar naglar så tränger det fram blod i springan mot nagelbädden. Det har säkert var och en upplevt. Om detta fenomen visar sig på 9 naglar, behöver man inte mycket fantasi för att föreställa sig orsaken.

Överbelasta nagelbädden genom att klösa/dra i snöret eller helt enkelt klösa sig själv i halsen.

Resultat av nagelskrap LH står i FUP på sidan 509. (ändrat till rätt sidnummer)
Senast redigerad av Prudent 2016-02-09 kl. 23:32.
2016-02-09, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
ok, rätt ska vara rätt, när man läste inlägget utan den vetskapen såg det annorlunda ut,
sorry för det. Jag är inte ute och skriver för att göra ner någon, jag tycker det är intresant
att diskutera rättsläget på olika nivåer och bergrunda det som skrivs, tycket det är
enormt värdefullt.
Tyvärr så kastas det för mycket skit på skribenter som vill diskutera äventualiteter, om
inte annat som kuriosa.

Minns du "älgmordet" där polisen skickade in prover till SKL med en lista på vad
man ville ha undersökt....?
Svaren kom, och som polisen ville så fanns inga svar,,,, Man sökte vidare, enbart för
att sätta dit maken.
Lösningen kom utifrån, från norrland om jag inte minns fel,,,, kan det vara en älg????
Ja!!!! Då kom träffarna från SKL.
Så ska man seriöst diskutera rättsäkerhet, så fråga maken till kvinnan som blev
mördad av en älg.
Han kan ännu inte visa sig i de trakterna....

MVH, Harren.
Ok, tack. Bra att du läste det inlägg som föranledde mitt svar, saker kan missförstås annars.
Visst, det är intressant att diskutera rättsläget och på lite olika nivåer.
Det jag har reagerat mot här i tråden är de osannolika tvivel som räknats upp, jag föredrar att utgå från de fakta som bevisligen finns i fallet, försöker tänka med logik och förnuft, se sammanhangen. Innan FUP kom så "fanns det inga bevis alls, bara tunnelseende från polisen". Efter FUP när allt offentliggjordes och bevisningen var så tung, tystnade det ett tag, sen kom alla försök till bortförklaringar; "DNA-bevisen är planterade", "allt är en konspiration", "vittnen ljuger eller minns fel" o.s.v. Sånt för liksom inte diskussionen framåt.
Ja, älgmordet har jag hört om, vilken fadäs! Hemskt för den utpekade, så visst kan det ibland bli fel.
I Lisa-fallet däremot så ger hela utredningen ett mycket professionellt intryck, noggrann, systematisk, genomarbetad. Kraftfull teknisk bevisning, inga klavertramp där inte av polisen eller NFC. Hovrättens fastställande av livstidsdomen var väldigt bra skriven. Så enkelt allt lät och så korrekt. Genomgående en mycket bra bedömning, allt blev faktiskt väldigt självklart. Bra också att de i texten direkt "besvarade" advokatens olika teser. Det blev liksom inga frågor kvar, allt reddes ut.
Skönt
2016-02-09, 23:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Överbelasta nagelbädden genom att klösa/dra i snöret eller helt enkelt klösa sig själv i halsen.

Resultat av nagelskrap LH står i FUP på sidan 546.
Ja, det spelar ingen roll vem som satte snöret runt halsen, det var en ren reflexrörelse under de 5-20 sekunder som hon levde, för det gjorde ohyggligt ont att hänga i två 7-mm snören runt halsen.
2016-02-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2

Kolla FUP 509
2016-02-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Du har helt rätt, inför man dödsstraff så förlorar vi vårt moraliska övertag och då är vi inte bättre än "de" är. Straffarbete däremot, för en sån som Nerijus , varför inte? Lite tungt kroppsarbete, kan vara bra även mot deras frustration och ångest. Att få "betala tillbaka" en liten del av sin stora skuld till samhället. Menar då inte ekonomisk skuld utan det stora lidande han skapat för så många genom sin gärning. Straffarbete skulle säkert avskräcka en hel del, vissa i alla fall.

Vi undrar ju alla vad som kommer hända med Nero, men vi vet ändå att han kommer få det bra i svenskt fängelse.

Det lilla vi vet om de som sitter på livstid är att de har det oförskämt bra, och ser nöjda och belåtna ut när de kommer ut och fortsätter med sina liv. Det jag hoppas på, är att Nero kommer förflyttas till Litauen innan han hinner söka om tidsbestämt straff i Sverige.

Nero själv kommer inte vilja lämna den goda och näringsrika maten i svensk kriminalvård. För honom är det inget straff som för andra brottslingar att vara frihetsberövad. Han föredrar till och med att runka i stället för att ha sex med den plufsiga kvinnan han är gift med. Han kommer få det bra med TV och datorer och allt som fångarna har tillgång till i förströelse för att göra deras tillvaro trevlig. Först i ett Litauiskt fängelse kommer han inse hur vi andra ser på de gärningar han är dömd för.
2016-02-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, det spelar ingen roll vem som satte snöret runt halsen, det var en ren reflexrörelse under de 5-20 sekunder som hon levde, för det gjorde ohyggligt ont att hänga i två 7-mm snören runt halsen.

Nej, det var inte en ren reflexrörelse. Det var en aktiv och medveten rörelse i panik för att värja sig mot snöret kring halsen.
Det dominerande obehaget var nog kvävningen, inte smärtan.
2016-02-09, 23:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vi undrar ju alla vad som kommer hända med Nero, men vi vet ändå att han kommer få det bra i svenskt fängelse.

Det lilla vi vet om de som sitter på livstid är att de har det oförskämt bra, och ser nöjda och belåtna ut när de kommer ut och fortsätter med sina liv. Det jag hoppas på, är att Nero kommer förflyttas till Litauen innan han hinner söka om tidsbestämt straff i Sverige.

Nero själv kommer inte vilja lämna den goda och näringsrika maten i svensk kriminalvård. För honom är det inget straff som för andra brottslingar att vara frihetsberövad. Han föredrar till och med att runka i stället för att ha sex med den plufsiga kvinnan han är gift med. Han kommer få det bra med TV och datorer och allt som fångarna har tillgång till i förströelse för att göra deras tillvaro trevlig. Först i ett Litauiskt fängelse kommer han inse hur vi andra ser på de gärningar han är dömd för.
Undrar varför han inte erkände om det är så bra i svenska fängelser.
2016-02-09, 23:34
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Undrar varför han inte erkände om det är så bra i svenska fängelser.
För att där finns inga fler 17-åriga flickor att hänga och folkölstilldelningen är obefintlig.
2016-02-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Internet kan han glömma.
Det är dom som hamnar på psyket som får det.
2016-02-09, 23:36
Medlem
Citat:

Enig TR och HR har klargjort vem denna Vem är. NB. Och dömt honom till livstids fängelse utom rimligt tvivel.

HD kommer inte ta i fallet.

Tugga i dig det (som någon skribent sa).
2016-02-09, 23:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, det var inte en ren reflexrörelse. Det var en aktiv och medveten rörelse i panik för att värja sig mot snöret kring halsen.
Det dominerande obehaget var nog kvävningen, inte smärtan.
Oavsett om kvävningen eller smärtan var största obehaget så var det en reflexrörelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in