2016-02-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenKrasse
Så blir det i ett präktigt vänster/sosse-folkhemsland förskonat från krig i 200+ år...

Jag är i grunden helt emot dödsstraff och menar att en anständig rättsstat inte ska ägna sig åt dylika förlegade utsvävningar. Men i extremfall (definition?) är det inte utan att magkänslan önskar att juridiken tillfälligt kunde åsidosättas och något i stil med "synnerligen speciellt vidriga skäl" kunde åberopas. I så fall hade aset gått rakt till galgen i min bok. Rest assured.

Jag går också i funderingar om dödsstraff. Men inte ens Nero får mig att vilja ha dödsstraff.

Den ökade brottsligheten löser man inte med att fylla på med mer brottslingar som är ett problem, som man sen löser med dödsstraff.

Inför vi dödsstraff, så har brottslingarna vunnit och fått oss att förlora vårt moraliska övertag. Jag vill däremot inte se brottslingar som är lika övergödda och fulla av tillförsikt som Nero, efter en tid i häktet. Det retar mig när alla brottslingar ser så välmående ut. Kunde man inte låta starka män som Nero fixa väg och järnvägsnätet, eller göra annat straffarbete?
2016-02-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eftersom att blodet fanns på jackans utsida på ställen som man sannolikt tar på när man håller fast någon eller försöker få kontroll över så bör NB ha blött från en hand relativt tidigt i skeendet. Alternativt fick han näsblod och förde över blod med sin hand efter att ha torkat sig om snoken, också tidigt i skeendet, tror jag, och det är en teori bara, inget att hetsa upp sig för.

Varför behöver vi ens spekulera kring det..? En analys av blodbilderna bör ha funnits i fup, och satts in i gärningsbeskrivningen... Det är inte ens gjort ngn fullständig analys av blodbilderna. Jag hittar ingen iaf, och har inte fått ngt svar av ngn som vet vart jag kan hitta den.
2016-02-09, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Då ja - på fredagen när de rände fram o tillbaka framför lituaernas hus och såg en "plufsig" kvinna och en "ilsken" katt. Då var Björn och David &co noga med att påpeka att de var minsann MP:s.
torsdag natt dock var de där militärt liksom de första dagarna.

Nu är MP:s för alltid besudlat i mordfall. Undrar vad dom tycker om det?
Vi som ville att Lisa skulle hittas var oerhört tacksamma för den stora grupp frivilliga som hjälpte till i sökandet. Att Lisas far hade vänner som verkligen gjorde sitt yttersta för att hjälpa till, det ska de ha en eloge för. Vad vännerna hade för yrke har inte med saken att göra, de ville HJÄLPA till att hitta Lisa. Empati, vet du vad det ordet betyder? Att de hade yrken inom militären ser jag som ett stort plus, då är de mer rutinerade än folk i allmänhet vid ett så stort sökpådrag som detta blev. Och du vill få det till att deras HJÄLPINSATS istället var en del i...en konspiration, eller? Du uppvisar mycket aggressivitet gentemot både militären och polisen, det genomsyrar det mesta av dina inlägg. Varför vet endast du, men det har nog inte direkt koppling till händelser i det här fallet i alla fall, du använder fallet bara till att spy ut dina aggressioner. VEM är det du egentligen försöker rädda? Fundera på det.
Om Lisas pappa haft en annan anställning, säg att han jobbat som mekaniker på en Volvo-verkstad och alla hans arbetskamrater kom och ställde upp vid söket och de tog med jeepar och andra bilar som lämpade sig bra för terrängkörning. Skulle du då påstå att VOLVO var en del i konspirationen?
Det är nämligen på det planet du diskuterar. Det är skamligt att försöka svärta ner hjälporganisationen Missing People, där frivilliga, hjälpsamma människor ställer upp för att hjälpa sina medmänniskor vid svåra situationer som när ett barn försvinner. Som i det här fallet.
2016-02-09, 21:49
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Du kan alltså inte heller ge svar om det var på DNA-nivå dvs inte ens synbart eller inte?
Du accepterar alltså att det är på fantasi-nivå som allt annat i den här historien.

Jag påstår att det är mer intressant att förstå Lisas egna skador. Det säger mycket om förloppet.

Vad menas med på "DNA-nivå"? Det spelar ju ingen roll om du tar prov för DNA i ett blodbad eller en droppe, du får fram ett DNA oavsett. Menar du att om man tar ett DNA -prov så betyder det en liten mängd i din lilla detaljvärld?
2016-02-09, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag går också i funderingar om dödsstraff. Men inte ens Nero får mig att vilja ha dödsstraff.

Den ökade brottsligheten löser man inte med att fylla på med mer brottslingar som är ett problem, som man sen löser med dödsstraff.

Inför vi dödsstraff, så har brottslingarna vunnit och fått oss att förlora vårt moraliska övertag. Jag vill däremot inte se brottslingar som är lika övergödda och fulla av tillförsikt som Nero, efter en tid i häktet. Det retar mig när alla brottslingar ser så välmående ut. Kunde man inte låta starka män som Nero fixa väg och järnvägsnätet, eller göra annat straffarbete?
Du har helt rätt, inför man dödsstraff så förlorar vi vårt moraliska övertag och då är vi inte bättre än "de" är. Straffarbete däremot, för en sån som Nerijus , varför inte? Lite tungt kroppsarbete, kan vara bra även mot deras frustration och ångest. Att få "betala tillbaka" en liten del av sin stora skuld till samhället. Menar då inte ekonomisk skuld utan det stora lidande han skapat för så många genom sin gärning. Straffarbete skulle säkert avskräcka en hel del, vissa i alla fall.
2016-02-09, 22:07
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Han går alltså ensam fram till dom civilklädda militärerna i närheten av den gula utbyggnaden på Martorp, gestikulerar mot gödselstackarna i ganska direkt den riktning byssjan befinner sig, ihop med påvisningen att att det redan avsökts där borta.
Och innan dess...

Nerijus talade om för polisen på natten mellan söndag och måndag att han noterat en bil utanför caféet och att han vet att cafét stänger vid en viss tid och att cafét vid tiden för deras iakttagelse ska var stängt.

Måndag

Helena Holm nämner att när hon själv jobbade på caféet i början på maj, 2-3 maj, så var det utländska byggnadsarbetare som la om taket. De tittade och Helena undrade lite vad de var ute efter. Hon säger att hon inte vill anklaga folk men hon funderar och grubblar.

Tisdag

Den avföring från människa som anträffats av polisen tekniker i ladan visade sig ha lämnats av en av de anställda litauerna, Nerijus Bilevicius, enligt uppgift från honom själv.

Torsdag

Gärningsmanaprofilgruppens uppfattning är att det med största sannolikhet är en gärningsman som har någon form av koppling till området Blomberg/Källby. Detta stöds bl.a. av de fynd som gjorts av Lisa Holms personliga tillhörigheter längs en liten lokal traktorväg. En person som inte är bekant med området hittar inte denna väg. Vidare gör vi bedömningen, med stöd av de fynd som gjorts i ladan och att risken är stor att Lisa Holm är bragd om livet, att en gärningsman som är obekant med området och inte kan kopplas till ladan inte skulle riskera att transportera bort en kropp från platsen. Det avföringsfynd som gjorts i ladan skulle kunna kopplas till en gärningsman då vissa gärningsmän i samband med genomförande av ett brott får ett sådant adrenalinpåslag att de måste tömma tarmen.

Frågan är snarare varför polisen inte skulle ha kollat upp Nerijus lite närmare. Men hans lilla visit på Martorp påskyndade det hela.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-02-09 kl. 22:24.
2016-02-09, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Kan han möjligen fått någon sorts blackout så han inte minns mordet alls?
Inte en chans, han spelar bara oförstående.
Han har vid flera tillfällen efter mordet försökt få frun och brodern att ljuga och ge honom falskt alibi.
Han försökte mota bort MP från att söka i området där han gömt kroppen.
Han var stressad under sökveckan, ingen aptit, sömnproblem, inåtvänd, kedjerökte osv.
Att han blir helt bedrövad över domen beror nog snarare på att han haft en orealistisk förhoppning till sin advokat. Han trodde nog av någon anledning att hon skulle kunna greja det åt honom. Tydligen trodde även hans mamma det, hon uttalade sig i media om att "vi" litar på henne och "vi" vill ha henne kvar.(efter nederlaget i TR, inför överklagan i HR) Vilka mamman syftade på med "vi" det vet jag inte för vid den tidpunkten hade hon ännu inte pratat med Nerijus i telefon och var bedrövad över detta.
2016-02-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Inte en chans, han spelar bara oförstående.
Han har vid flera tillfällen efter mordet försökt få frun och brodern att ljuga och ge honom falskt alibi.
Han försökte mota bort MP från att söka i området där han gömt kroppen.
Han var stressad under sökveckan, ingen aptit, sömnproblem, inåtvänd, kedjerökte osv.
Att han blir helt bedrövad över domen beror nog snarare på att han haft en orealistisk förhoppning till sin advokat. Han trodde nog av någon anledning att hon skulle kunna greja det åt honom. Tydligen trodde även hans mamma det, hon uttalade sig i media om att "vi" litar på henne och "vi" vill ha henne kvar.(efter nederlaget i TR, inför överklagan i HR) Vilka mamman syftade på med "vi" det vet jag inte för vid den tidpunkten hade hon ännu inte pratat med Nerijus i telefon och var bedrövad över detta.

Man undrar vad IR egentligen förmedlat till NB?

Om det faktiska bevisläget och vad som troligen blir utslaget i TR sedan HR. Man undrar vad IR förespeglat honom och mamman?

Med tanke på hur förvirrad IR framstår måste det bli ännu svårare att begripa vad hon menar om man lägger till en tolk.

Men icke desto mindre har IR ett särskilt ansvar att försäkra sig om att klienten förstår vad hon förmedlar till honom och är införstådd i hur läget är.
2016-02-09, 22:51
Medlem
Citat:
Du kan alltså inte heller ge svar om det var på DNA-nivå dvs inte ens synbart eller inte?
Du accepterar alltså att det är på fantasi-nivå som allt annat i den här historien.

Jag påstår att det är mer intressant att förstå Lisas egna skador. Det säger mycket om förloppet.

Nej, jag var inte med vid obduktionen och har inte sett några bilder så det kan jag inte.
Oavsett om det är synligt blod under naglarna eller enbart ger utslag för blod vid test är det ett rimligt antagande att blodet kommit dit genom att Lisa försökt värja sig mot snöret kring halsen och då klöst sig själv.
Vad finns det för anledning att misstro det beroende på mängden blod?
Senast redigerad av Prudent 2016-02-09 kl. 22:54.
2016-02-09, 22:54
Medlem
valleros avatar
Citat:
Måste ju erkänna att NB måste ha ett enorm psyke som klarat neka i sten efter så lång tid i häktet och inte en enda min när de hemska filmerna på Lisas mördade kropp visade upp för rätten.

Abnormt psyke är vad du menar.
2016-02-09, 23:03
Medlem
Citat:
Stämmer det som GW sade att han måste sitta minst 18 år på ett säkerhetsfängelse i Sverige först innan han kan flyttas till Lettland? Kommer han träffa på Tony Olsson och de värsta brottslingarna i finkan tro?
Han kommer aldrig att flyttas till Lettland.
2016-02-09, 23:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Besöket på Martorp påskyndade det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Och innan dess...

Nerijus talade om för polisen på natten mellan söndag och måndag att han noterat en bil utanför caféet och att han vet att cafét stänger vid en viss tid och att cafét vid tiden för deras iakttagelse ska var stängt.

Måndag

Helena Holm nämner att när hon själv jobbade på caféet i början på maj, 2-3 maj, så var det utländska byggnadsarbetare som la om taket. De tittade och Helena undrade lite vad de var ute efter. Hon säger att hon inte vill anklaga folk men hon funderar och grubblar.

Tisdag

Den avföring från människa som anträffats av polisen tekniker i ladan visade sig ha lämnats av en av de anställda litauerna, Nerijus Bilevicius, enligt uppgift från honom själv.

Torsdag

Gärningsmanaprofilgruppens uppfattning är att det med största sannolikhet är en gärningsman som har någon form av koppling till området Blomberg/Källby. Detta stöds bl.a. av de fynd som gjorts av Lisa Holms personliga tillhörigheter längs en liten lokal traktorväg. En person som inte är bekant med området hittar inte denna väg. Vidare gör vi bedömningen, med stöd av de fynd som gjorts i ladan och att risken är stor att Lisa Holm är bragd om livet, att en gärningsman som är obekant med området och inte kan kopplas till ladan inte skulle riskera att transportera bort en kropp från platsen. Det avföringsfynd som gjorts i ladan skulle kunna kopplas till en gärningsman då vissa gärningsmän i samband med genomförande av ett brott får ett sådant adrenalinpåslag att de måste tömma tarmen.

Frågan är snarare varför polisen inte skulle ha kollat upp Nerijus lite närmare. Men hans lilla visit på Martorp påskyndade det hela.

Ja varför skulle inte polisen ha kollat upp litet närmare?

Helt klart att NB skulle kollas upp litet närmare efter hans märkliga uppträdande på Martorp. Precis som du också skrev så påskyndades detta p g a av hans besök där.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-02-09 kl. 23:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in