Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Jag tycker att det är tvärtom! Kvinnor ogillar alla kvinnor som sticker ut..
Blir avundsjuka och börjar prata skit bakom ryggen....
Den erfarenheten har jag.
Jag har en erfarenhet att både kvinnor och män har en tendens att visa negativa känslomönster mot människor som har ett socioekonomiskt, intellektuellt eller t.o.m. utseendemässigt övertag. Det är en erfarenhet jag har med mig ifrån mitt jobb. Om man har ett maktövertag på olika grunder så utmynnar det ofta i känslor av obehag för den i underläge, speciellt i relation till främlingar.
Personligen kallar jag detta ett könsneutralt fenomen, däremot så har ofta kvinnor ett mer utsatt läge då det finns fler ad hominem argument att tillta mot kvinnor exempelvis kvotering, dåliga
"vem har du legat med?" argument etc samt en skillnad i fysisk styrka kan göra att aggressivitet direkt orsakar en utsatt situation. Själva beteendet är förkastligt, men det är ändå på något sätt förklarligt. Kvinnor reagerar ofta på liknande sätt, men dom väljer ofta en annan approach exempelvis manipulation, utpressning, självskadebeteende eller offermentalitet.
Det som är problemet i hela debatten utifrån ett maktordningsperspektiv är att feminister ofta relativiserar indirekta aggressionsmönster. Även om jag måste medge att mäns direkta aggressionsmönster är farliga, så är det lite av en logisk tankevurpa att inte kvinnors aggressionsmönster också tas upp i större utsträckning, då provokationer i sig kan orsaka att män reagerar i affekt.