2016-02-09, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, det är hennes egna överdrivna egenbild som talar till media. Att förtala brottsoffers anhöriga är inte att likna vid en vettig försvarsinsats, där det på något vis skulle gynna klienten. Att löst insinuera att myndigheter har förvanskat utredningsmaterial, utan att kunna peka på något konkret, är bara smutskastning rakt av. Rena sandlådenivån.

Låt gå för att hennes klient inte gett henne speciellt mycket eller bra arbetsmaterial, men det rättfärdigar inte ett oetiskt beteende. Det handlar inte om att ha en annan uppfattning och stå i en annan ringhörna av målet, eller ens hur mediaspelet ser ut, utan det handlar om vad som valts att lyftas fram.
Du har alldeles rätt.
Citat:
Hon menar att det är allvarligt om samhället inte klarar av att en advokat har en annan uppfattning gällande ett mål än vad polis och åklagare har.
– Jag anser inte att jag hade gjort mitt jobb om jag inte hade vänt på stenar.
Hon har valt en felaktig väg, valt att lyfta fram fel saker, valt att förtala brottsoffers anhöriga, valt att insinuera konspirationer hos myndigheter. Det är inte att "vända på stenar", det är att förflytta stenarnas tyngd till klientens bojor.
2016-02-09, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag tror att risken för en copy cat som tar efter NB är relativt liten.

Just det faktum att mördaren i det här fallet åkte på en livstidsdom är nog väldigt avskräckande.

Har du hört om fallet om Ida?
2016-02-09, 11:04
Medlem
klurigklurings avatar
Kört med andra ord. Sannolikt tar HD inte upp fallet även om HR domen blir överklagad. Resning är enda chansen till ändring men det kräver att det finns någon "idealist" gräver vidare i fallet om för att hitta tillräckligt stark skäl för resning. Privatspaning som kostar pengar har NB inte råd med.
Senast redigerad av klurigkluring 2016-02-09 kl. 11:10.
2016-02-09, 11:08
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, men jag skulle heller inte vilja ha en försvarare som kom med svepande hejdlösa påståenden som antagoniserade rättens ledamöter. Att Rönnbäck har haft ett i princip omöjligt jobb betyder inte att hon har skött det på ett bra sätt.
Inte ens om hon får i uppdrag att leverera, i ditt tycke, hejdlösa och mot rättens ledamöter antagoniserande påståenden av sin klient? Ska hon avsäga sig hela rasket då om han önskar ett tokigt upplägg?

Du kanske menar att hon har antagoniserat på frihand. Att hon har haft allmänna riktlinjer från klienten och att själva uttalandena var hennes egna skapelser.
2016-02-09, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Men då skulle ju Silbersky aldrig ta sig an Brottslingar, utan bara Oskyldiga!

Man är alltid oskyldig innan man fått domen glöm inte det
2016-02-09, 11:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Tack för detta.

Det som slår mig starkast är nästan den repstump med både hans och Lisas DNA på. Detta är väl rimligen mordvapnet? Ett mordvapen med både den åtalades och offrets DNA på, dumpad vid mordplatsen, är väl bland det bästa man kan ha i åklagarväg. Ett blandprofil på DNA:t hade väl varit ytterligare ett strå vassare, men detta är ju komprometterande så in i helvete.

En spontan fråga som dyker upp: Varför nämner inte massmedia detta mordvapen när de sammanfattade bevisen i går? Jag läste på Dagens nyheter och Sveriges televisions nyhetssajter. Du kan ju så klart inte svara på den frågan men tanken väcks ju ändå. Inte för att det har något med rättegången i sig att göra vad media skriver, men ändå.

I övrigt kan jag konstatera utifrån det du uppger att:

1. Den åtalade har enligt flera vittnesmål aktivt har sökt undanröja bevis. Stark punkt.

2. Han pratar engelska med Missing People och pekar bort mot ett område där kroppen fanns och hävdar att det redan var genomsökt. Svagt bevis enligt mig, är man med på sådana där sök så är det folk som uttalar sig felaktigt hela tiden om vad som gjorts och inte. Både de som deltar och de som inte gör det.

Som du säger så är ju detta dock en indicierättegång och man får se de olika delarna i ett sammanhang. Att han ger felaktig information till MPS kan passa in i helhetsbilden.

Hittade man hans sperma på golvet i den byggnad där Lisa hängdes?

Media har i varje fall tidigare, lagt fram repstumpar på det viset att det är beskrivet som mordvapen, vill jag minnas.
Det är för den delen inte speciellt svårt att föreställa sig då man ser dessa förtvinade stumpar på bilder i FUP heller - Dom är formade efter att ha varit lindade i spänn runt något.

Missing People-händelsen kan helt isolerad lätt förklaras bort som ett missförstånd eller liknande.
Men om man ser till att perioden innan, hade Nerijus själv uttryckt oro för sina anhöriga samt kollegor, tex att om det kommer regn kanske man blir tvungen att avbryta sök.
Han har i vissa avseenden fallit in i den allmänna oron för den försvunna Lisa, så det blir ju kraftigt motsägelsefullt när han en annan dag då går fram till en sökpatrull och försöker förmå dom att inte leta.

Hörnrummet, angränsande till mordrummet, där Nerijus spermafläckar träffas.
Kortsidan vätter mot landsvägen & caféet:
http://sverigesradio.se/sida/images/97/3539805.jpg?preset=article
Insida:
http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/10/Sperma-DNA-applicerat-upp%C3%A5t-v%C3%A4ggarna.png
Utsikt från rummets fönster:
http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/10/En-mindre-bra-utsikt-med-in-%C3%A4n-mindre-bra-insikt-gav-ett-utfall1.jpg

FUP är givande att läsa och begrunda över - finns i trådstarten.
Senast redigerad av rotesau 2016-02-09 kl. 11:24.
2016-02-09, 11:19
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Man är alltid oskyldig innan man fått domen glöm inte det
Nej, man anses som oskyldig. En jävla skillnad
2016-02-09, 11:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad menar du nu? Skulle driften leda honom vidare när den är tillfredsställd? Det naturliga är tvärtom, när lusten driver på tar man risker och är oförsiktig. Sedan blir man försiktig och rationell.

Jamen du, driften får honom att utföra mordet. Ingen drift, inget mord.

Du förstår ju inte alls vad det är för en GM eftersom du envist hävdar att LH har hängt sig själv.

Debattören blackmolly123 har skrivit många och mycket bra inlägg om GMs psyke. H*n har förstått vad det handlar om.
2016-02-09, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Du är helt rätt...
Det värsta är att Lisas mördaren/mördarna vet nu hur man kan komma undan och slippa straffet.
Lisas mördare fick livstidsstraffet fastställt igår. Utan tvekan. Glasklart.
Läs domen så förstår du.
2016-02-09, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Kört med andra ord. Sannolikt tar HD inte upp fallet även om HR domen blir överklagad. Resning är enda chansen till ändring men det kräver att det finns någon "idealist" gräver vidare i fallet om för att hitta tillräckligt stark skäl för resning. Privatspaning som kostar pengar har NB inte råd med.
Nerijus kommer att sitta i fängelse för att han är skyldig till mordet, utan tvekan.
Han kommer inte att sitta oskyldig i fängelse för att han inte har pengar till privatspaning.
Det är en stor skillnad.
2016-02-09, 11:45
Medlem
Videoinspelningarna från tingsrätten (förhör med vittnen, etc), kommer de någonsin ut eller är de hemligstämplade för all framtid? Har det nånsin hänt att sådana läckt i efterhand?
2016-02-09, 11:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad menar du nu? Skulle driften leda honom vidare när den är tillfredsställd? Det naturliga är tvärtom, när lusten driver på tar man risker och är oförsiktig. Sedan blir man försiktig och rationell.
Lägg ner dina pseudoanalyser om känslor som du uppenbart inte har nån koll på utifrån hur du skriver:
alla vet vad kåthet och adrenalinpåslag innebär ihop med risken att upptäckas - dvs stress. Har han dessutom blivit störd av nåt så får han förbannat bråttom.

Sen vet ingen vad NB egentligen är när RPU saknas - en personlighetsstörning gör risktagande som normalmänniskan inte ägnar sig åt. Dessa är som gjorda för kriminalitet utifrån den aspekten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in