Flashback bygger pepparkakshus!
2013-12-25, 22:51
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Mitt primära operativ är OSX privat och Windows på jobbet. Men då vi även kör Linux på jobbet på endel servrar så ingår Linux i mitt vardagliga jobb med. Skall jag sitta mycket med Linuxservarna så brukar jag oftast köra min Mac då man kan använda terminalen direkt från datorn istället för att använda ex. Putty.

Haft med planer att köra ett linuxsystem som primärt operativsystem med. Och sedan köra de programmen som behövs i Windowsmiljö virtuellt. Men det blir inte av då det är så segt och sitta och installera om en dator.

Att lära sig linux är oftast det lättaste att sitta själv och meka. Sitta och googla. Testa lite olika system och bygga upp olika lösningar.

Ah ok.. Osx och prylar. Jag körde mest det när jag höll på med grafisk design för länge sen.. Var många grafiska designers som körde Osx då..

(OSX känns rätt bra säkerhets-mässigt också. Medans Windows kan vara mer sårbart om man tänker i ett sånt perspektiv. )

Men jag gillar faktiskt Windows. Har fått iordning mitt system ganska fint på sistonde. "System hardening", och så att jag har uppsikt utav allt som händer på datorn som IDS/HIPS, och massa annat..
Jo, jag orkar inte ominstallera mitt system. Går ju att köra dual boot också, men jag tycker själv att VMware är en bra lösning.. Senaste versionen är bra..

Men ska försöka använda linux lite mera framöver..
Fast Windows har och kommer nog förbi mitt operativsystem. Windows 7 ultimate x64.

Inte testat 8:an, men känner att jag är nöjd med hur min setup ser ut för tillfället.
Jo, man har ju lärt sig kommandon i Unix genom att googla förr och sånt..
Har uträttat endel där..
Men skulle vara nice att fördjupa sig lite bara.. Det fria operativsystemet..

Men det får som sagt bli igenom VMware. Tycker att Windows har ett stort utbud utav saker och sånt..

Nu får det bli film-tajm..
Senast redigerad av [complex] 2013-12-25 kl. 23:06.
Citera
2013-12-30, 16:56
Medlem
pedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro
Här har du en bra bok, www.df.lth.se/~triad/gnulinux/gnulinux-2upl.pdf

Att använda GNU/Linux av Linus Walleij

Har inte hunnit så långt i tråden, men detta var intressant läsning som jag vill tacka för!
Citera
2014-01-15, 21:43
Medlem
pterodactyls avatar
En två veckors kurs kommer inte hjälpa dig speciellt mycket ifall det kommer till att du ska administrera servern. Möjligtvis kan du tillgodose dig tillräckligt med kunskap för att vara en halvtaskig användare. Ett tips är att du uppmärksammar din arbetsgivare på detta ifall han planerar detta för dig.
Citera
2014-01-19, 12:12
Medlem
Tror att de upptäckt detta på tre år, annars få vi hoppas att TS lyckats lära sig allt han behöver på denna tid. Tråden skapades nämligen 2011.
Citera
2014-01-24, 12:56
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Borde vara möjligt att skaffa sig en användar-grund i linux två veckor om man har lämpligt kursmaterial. T ex intro kursen i datorer på universiteten brukar inte vara på mer än två veckor med labbar ,enklare inlämningsuppgifter och dylikt. Men att bli en support-person i linux på den tiden blir nog värre. Fast det kanske handlar om ett företag som tar in konsulter för att hjälpa de anställda på traven...
Citera
2016-02-09, 10:38
Medlem
bnegoXXXs avatar
Nybörjar guide https://www.youtube.com/watch?v=7liXd98N19k&index=1&list=PLnlfcZGi5Wy0i1RL BKIu7yluqftvf5FtE
Citera
2016-02-09, 10:52
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bnegoXXX
Nybörjar guide https://www.youtube.com/watch?v=7liXd98N19k&index=1&list=PLnlfcZGi5Wy0i1RL BKIu7yluqftvf5FtE

Den där var bara 2 filmer. Det finns massvis med guider på Youtube. Bara söka så hittar man det mesta. Ett tips är Linux Terminal 101 och är uppe i 23 videoklipp
Citera
2016-02-09, 13:52
Medlem
thissuitisblacknots avatar
EDX har en gratis introduktionskurs som stödjs av Linux Foundation https://www.edx.org/course/introduction-linux-linuxfoundationx-lfs101x-2
Senast redigerad av thissuitisblacknot 2016-02-09 kl. 14:21.
Citera
2016-02-11, 14:27
Medlem
bnegoXXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Den där var bara 2 filmer. Det finns massvis med guider på Youtube. Bara söka så hittar man det mesta. Ett tips är Linux Terminal 101 och är uppe i 23 videoklipp

Jo ,,kanske för att den inte är klar än..
Citera
2019-05-08, 22:29
Medlem
Germanofils avatar
Håller på med en kurs på Udemy just nu där man lär sig grunderna i Linux på 5 dagar. Har installerat en VM med CentOS. Tycker att det är hyfsat svårt att lära sig alla kommandon utantill, framför allt vi-editorn.

Kommer att följa upp den här kursen med en kurs i Bash-scripting/Shell programming. Antar att den kommer att ta betydligt längre tid.

Jag behöver inte bemästra Linux utan lär mig detta dels för skojs skull och dels för att förstå alla de scripts som körs "i bakgrunden" på jobbet (applikation i windowsmiljö med server i linuxmiljö). Dessa levererar inte alltid önskat resultat och jag vill förstå varför och kunna åtgärda fel.

Är det realistiskt att som Linuxnybörjare på detta sätt kunna lära sig tillräckligt för att kunna felsöka scripts? Någon mer specifik sak jag borde lära mig?
Citera
2019-05-09, 03:04
Bannlyst
Börja att läsa välkomst meddelandet på distron du använder, finns sudo installerat från scratch så står det vad och hur man använder sudo, därefter lär dig system hierarchy och sedan fortsätt därefter.

'man hier | col -b' är den absolut bästa början för en nybörjare imo om du naturligtvis inte använder dig av 'man man'

rmdir var nära, hade du skrivit r och tryckt på tab två gånger så hade du sett altenativen du kan använda och du hade nog med all sannolikhet listat ut att 'rm' var vad du leta efter, börja på a och sedan tabba två gånger och fortsätt och fortsätt och fortsätt och tillslut så har du grunderna på 4 veckor utan minsta problem om du har ett intresse för det.

Linux manualer är såpass bra så även om kommandot är rm så funkar det naturligtvis lika bra att skriva "info remove" så får du upp hur du tar bort te.x en eller en mapp och därefter så kan du naturligtvis följa rekomenderade links under "SEE ALSO"

-

Att lära sig vi/vim editorn så rekomenderar jag vimtutor som kommer med editorn, då kan du grunderna på 30minuter och det är en extremt bra tutorial för vim editorn. Men jag har använt vim i över 10 år och jag lär mig fortfarande nya grejjer jämt så att lära sig den är jävligt overkill och bör ha sin egna kurs tbh men för att hantera det absolut mest grundläggande så bara kör "vimtutor" så är ni igång, som sagt den är grym på att få dig att förstå. "Plugga inte in kommandona, använd dig av kommandona" återkommer hela tiden i tutorialen och det är så du lär dig. Genialiskt.

// w
Senast redigerad av wuseman 2019-05-09 kl. 03:20.
Citera
2019-05-09, 15:01
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Håller på med en kurs på Udemy just nu där man lär sig grunderna i Linux på 5 dagar. Har installerat en VM med CentOS. Tycker att det är hyfsat svårt att lära sig alla kommandon utantill, framför allt vi-editorn.

VI-editorn? Vad är det för retarderade idioter till kursledare som rekommenderar den produkten från Jura-perioden.

Mig veterligen har CentOS även Gedit. Istället för att skriva (som exempel bara):

'vi conky_start.sh'
skriv...
'gedit conky_start.sh'

Det är kursledare som din(a) som ger Linux dåligt rykte.
Senast redigerad av FarbrorBerit 2019-05-09 kl. 15:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in