Citat:
Ursprungligen postat av
Bitmaster
Jag undrar förresten också hur han fick jobbet. Vad är det för arbetsgivare som anställer någon för att sköta om GNU/Linuxsystem som inte har någon erfarenhet av GNU/Linux?
Från början så kanske inte *nix-system var ett krav men nu kanske de skall göra en förändring och skall ha några system som körs under Linux. Och då arbetsgivaren vill satsa på TS så skickar arbetsgivaren iväg personen på kurst så han/hon kan lära sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
[complex]
Mitt primära operativsystem har faktiskt varit windows genom åren. Men jag kan endel om unix, men mest grundläggande kanske...
Funderar på att kanske använda unix helt istället för windows, men tror jag kör VMware helt enkelt som vanligt. Och då har man tillgång till båda systemen eller olika unix-varianter samtidigt som man kör windows. Tycker det känns som den skönaste lösningen faktiskt..
Men en bok där som länkades ska jag kolla upp om nån vecka för jag behöver fördjupa mig lite i kommandon och sånt sen...
Finns softa linux-distrubutioner där ute.. Men jag kör backtrack bara för tillfället i virtuell miljö. Och lite annat..
Mitt primära operativ är OSX privat och Windows på jobbet. Men då vi även kör Linux på jobbet på endel servrar så ingår Linux i mitt vardagliga jobb med. Skall jag sitta mycket med Linuxservarna så brukar jag oftast köra min Mac då man kan använda terminalen direkt från datorn istället för att använda ex. Putty.
Haft med planer att köra ett linuxsystem som primärt operativsystem med. Och sedan köra de programmen som behövs i Windowsmiljö virtuellt. Men det blir inte av då det är så segt och sitta och installera om en dator.
Att lära sig linux är oftast det lättaste att sitta själv och meka. Sitta och googla. Testa lite olika system och bygga upp olika lösningar.