Flashback bygger pepparkakshus!
2011-12-23, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N2O/THC
service *tjänst* restart.

Det kommandot finns bara i distributioner som bygger på Red Hat om jag inte minns fel.
Citera
2011-12-23, 21:33
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fur
Det kommandot finns bara i distributioner som bygger på Red Hat om jag inte minns fel.
Nej det har med upstart (ersättare till initscript) att göra. Så det är utvecklat till ubuntu från början men ex fedora kör det också.
Citera
2011-12-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Nej det har med upstart (ersättare till initscript) att göra. Så det är utvecklat till ubuntu från början men ex fedora kör det också.

Jahaja. Har alltid kört med /etc/init.d/*service* start/stop
Citera
2011-12-25, 11:20
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
service har funnits längre än upstart (upstart dök först upp i ubuntu 6.10, eller med andra ord, oktober 2006) och kommer ursprungligen från red hat om jag minns rätt. Man-sidan för service på min debiandator är dessutom daterad till januari 2006, och den här datorn har inte ens upstart installerat. Här finns exempelvis en guide från 2005 för hur man skapar något motsvarande för sin opensuse-installation.

Service är från början skrivet för sysvinit, men finns portat både till upstart och systemd (från och med fedora 16 om jag inte minns helt fel).
Citera
2011-12-25, 17:17
Medlem
N2O/THCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :Ericus
Jag vill inte vara dryg, men om han går en två veckor lång intensivkurs så är nog samtliga kommandon redan inlärda på första veckan, förhoppningsvis.

Men annars så kan jag hålla med om ditt Virtualbox-tips.

Ja, men nu visste ju faktiskt inte TS ens om vad sudo gjorde, och då han har en Ubuntuversion av vad jag kunde utröna, så var nog i alla fall något av de andra kommandona med nyheter? sudo är annars ett ganska så viktigt kommando i Ubuntu, då rootkontot som standard är inaktiverat där menar jag.
Citera
2012-01-08, 17:08
Medlem
Alla *nix distar måste ha superuser konto. Om din user existerar i sudoers så kan du logga in som superuser med "sudo -i" och lösen för din user (interact), annars "su -" och lösen för root.

Det skulle ha varit citat på ett äldre inlägg läste ej resten av tråden
Senast redigerad av xario 2012-01-08 kl. 17:11.
Citera
2012-01-08, 20:14
Medlem
Bitmasters avatar
http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/index.xml

Installera Gentoo på någon burk du har till övers. När du är klar, kan du grunderna hyfsat bra.
Citera
2012-01-08, 21:09
Medlem
Hur fick du det jobbet?

Om du sitter med linux istället för det du brukar använda i ett litet tag så kommer du förhoppningsvis grep'a det snabbt.
Citera
2012-01-09, 16:17
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extrakonto
Hur fick du det jobbet?

Om du sitter med linux istället för det du brukar använda i ett litet tag så kommer du förhoppningsvis greppa det snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av fur
Jahaja. Har alltid kört med /etc/init.d/*service* start/stop
Det kör jag också med, trots att jag är medveten om service. Muskelminnet är som det är det är lite som kommandot cd; varje gång jag byter arbetskatalog kör jag automatiskt ls, oavsett operativsystem. Detta resulterar givetvis i ett felmeddelande i Windows, men det är jobbigare att lära bort det än att bara leva med det. Dessutom sitter man ju knappast i Windows såvida man inte är tvungen

Jag undrar förresten också hur han fick jobbet. Vad är det för arbetsgivare som anställer någon för att sköta om GNU/Linuxsystem som inte har någon erfarenhet av GNU/Linux?
Citera
2013-12-24, 23:45
Medlem
[complex]s avatar
Mitt primära operativsystem har faktiskt varit windows genom åren. Men jag kan endel om unix, men mest grundläggande kanske...
Funderar på att kanske använda unix helt istället för windows, men tror jag kör VMware helt enkelt som vanligt. Och då har man tillgång till båda systemen eller olika unix-varianter samtidigt som man kör windows. Tycker det känns som den skönaste lösningen faktiskt..

Men en bok där som länkades ska jag kolla upp om nån vecka för jag behöver fördjupa mig lite i kommandon och sånt sen...
Finns softa linux-distrubutioner där ute.. Men jag kör backtrack bara för tillfället i virtuell miljö. Och lite annat..
Citera
2013-12-25, 13:10
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster

Jag undrar förresten också hur han fick jobbet. Vad är det för arbetsgivare som anställer någon för att sköta om GNU/Linuxsystem som inte har någon erfarenhet av GNU/Linux?

Från början så kanske inte *nix-system var ett krav men nu kanske de skall göra en förändring och skall ha några system som körs under Linux. Och då arbetsgivaren vill satsa på TS så skickar arbetsgivaren iväg personen på kurst så han/hon kan lära sig.

Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Mitt primära operativsystem har faktiskt varit windows genom åren. Men jag kan endel om unix, men mest grundläggande kanske...
Funderar på att kanske använda unix helt istället för windows, men tror jag kör VMware helt enkelt som vanligt. Och då har man tillgång till båda systemen eller olika unix-varianter samtidigt som man kör windows. Tycker det känns som den skönaste lösningen faktiskt..

Men en bok där som länkades ska jag kolla upp om nån vecka för jag behöver fördjupa mig lite i kommandon och sånt sen...
Finns softa linux-distrubutioner där ute.. Men jag kör backtrack bara för tillfället i virtuell miljö. Och lite annat..

Mitt primära operativ är OSX privat och Windows på jobbet. Men då vi även kör Linux på jobbet på endel servrar så ingår Linux i mitt vardagliga jobb med. Skall jag sitta mycket med Linuxservarna så brukar jag oftast köra min Mac då man kan använda terminalen direkt från datorn istället för att använda ex. Putty.

Haft med planer att köra ett linuxsystem som primärt operativsystem med. Och sedan köra de programmen som behövs i Windowsmiljö virtuellt. Men det blir inte av då det är så segt och sitta och installera om en dator.

Att lära sig linux är oftast det lättaste att sitta själv och meka. Sitta och googla. Testa lite olika system och bygga upp olika lösningar.
Citera
2013-12-25, 19:47
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Från början så kanske inte *nix-system var ett krav men nu kanske de skall göra en förändring och skall ha några system som körs under Linux. Och då arbetsgivaren vill satsa på TS så skickar arbetsgivaren iväg personen på kurst så han/hon kan lära sig.

Jo, jag tänkte i de banorna också, men TS nämner i TS att han jobbat som datatekniker "sedan några månader tillbaka", vilket låter som om anställningen är rätt ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in