Citat:
Ursprungligen postat av
boboslacke
Jag tror att du är lite rätt ute där även om de varit "parhästar" flera gånger tidigare. Stark är kanske fel ord. Drivande kanske är mera korrekt. Definitivt är Ebbe den som utan att skämmas tränger sig på i maktens korridorer. Palme hade dock portat honom från regeringskansliet men vips så dök han upp morgonen efter mordet med Holmer i släptåg utan att skämmas och utan att någon visade bort honom. Så nog var han arrogant drivande med en nyttig (och nära) vän i Holmer som kinesade hos honom.
Frågan är vem som backade upp Ebbe i bakgrunden vilket gjorde att han kunde göra entre igen direkt efter mordet och sedan driva igenom smugglingshistorien med olovlig övervakning och avlyssning. Kan inte tänka mig att det kunde gå utan en rutinerad riksväktare inom partiet i ryggen.
Det som gör mig tvekande när det gäller
Birger Elmers verkande som grå eminens är att SSI vid tiden för MOP i praktiken styrdes av
Bengt Wallroth även om
Bengt Medin var chef.
Blåa Bengt var ingen vän av Röde Birger. Isf skulle BE verkat utanför de officiella kanalerna som visserligen skett tidigare, men det var då
Stig Synnergren var ÖB och höll i trådarna. Nye ÖB
Lennart Ljung lär inte varit lika trakterad av BE och detsamma gällde nog försvarsstabschefen
Bror Steffensson.
Under sina år vid IB brukade BE klippa av ifrågasättanden med att
"det har Generalen(Synnergren) och statsrådet(Stor-Sven Andersson) bestämt". Min tro är att det är någonstans på den nivån man behöver leta för att finna Ebbes välgörare. Elmer blir som jäg tänker ett snäpp för lågt ner.