Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-09, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
I september 1975 hölls en mycket hemlig militär repetitionsövning i Göteborgsområdet. Det handlade om vad vissa personer skulle göra i händelse av krig. Bland deltagarna fanns civila personer som Göran Johansson, senare Göteborgs starke man, och Leif Andersson som var sjukvårdsförvaltningens vice ordförande. Övningen leddes av Birger Elmér och Ingvar Paues. Vid övningens slut gästades den av SAPs partisekreterare Sten Andersson.

Vad är nu detta? Är det något som kan härledas till Stay Behind?

I "Inuti labyrinten" framgår det att P-G Vinge skrev att det var inte SÄPO som låg bakom åsiktsregistrering i Sverige utan det låg hos SAP. Br Poutiainen ondgör sig en hel del om det uttalandet i boken men, kan det vara så att det är närmare sanningen än man tror?

Var det SAP som genom IB eller liknande organisation låg bakom?

Vilka kontakter kan ha funnits mellan Vinges SÄPO och Elmérs IB?

Göteborgsövningen 1975 är det sista spåret efter "Gamla IB" och sannolikt också "Stay Behind". Gissningsvis rör det sig om Lindencronas organisation som Giessecke tog över 1966 och som innehöll ett nätverk av människor på viktiga samhällsfunktioner och med stort nätverk. Krigsuppgiften var troligen insamling av underrättelser och raportering om läget för civilbefolkningen mm. Altså inte de militärt inriktade sabotagegrupper som troligen organiserades under resp. milostab i krig.

Förmodligen har Elmérs roll som FD. IB-chef reducerats efter IB affären 1973, till att sköta utbildningssidan och kanske sitt forna kontaktnät? Det är som kursledare han är på Göteborgsövningen. Det är vid samma övning som Göran Johansson senare anger att de skulle "vara kvar i Göteborg i krig och inte vara placerade i krigshögkvarteret".

22 Oktober briserar sedan bomben om "Sjukhusaffären" där krigs-IB försökt placera en agent på Sahlgrenska sjukhuset som dels skulle rapportera om "R-arna´s" (KFML´r) försök att penetrera fackföreningarna där, och dels bygga nätverk för utfrågning av skadade fiendesoldater i krigstid.

Jag vill minnas att agenten placerades in via personalavdelningen på ett klumpigt sätt som väckte misstankar och frågor. Har för mig personaldirektören som skötte det, också var en av kursdeltagarna på IB-kursen? Kanske var ryktena igång om en Säpoinfiltration på Sahlgrenska och "kursen" egentligen handlade om hur detta skulle hanteras???

Senare spår än så känner jag ej till om Elmérs verksamhet. Har någon annan mer fakta om det?
Citera
2016-06-09, 09:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Göteborgsövningen 1975 är det sista spåret efter "Gamla IB" och sannolikt också "Stay Behind".
Citat:
22 Oktober briserar sedan bomben om "Sjukhusaffären" där krigs-IB försökt placera en agent på Sahlgrenska sjukhuset som dels skulle rapportera om "R-arna´s" (KFML´r) försök att penetrera fackföreningarna där, och dels bygga nätverk för utfrågning av skadade fiendesoldater i krigstid.

Firma Holmer och Ebbe löste denna penibla situation för SAP på ett genialt sätt. Det var terroristen Carlos som var orsaken till hela affären. Där varken SAP eller media protesterade, eftersom det var en fråga om terroristbekämpning. Och vem vill protestera mot det........ Att det var en ren lögn brydde sig ingen om.

Enligt mig var det just denna händelsen som visade HHs och ECs kompetens. Besvärande fakta mynnade ut i ett stödjande av SAP. Alltså samma personer och parti som stödde IB och var orsaken till affären. Där IBs rester samtidigt stödde SAP.

Inte konstigt att denna duo senare stöddes med emfas. De var ju rena trollkonstnärerna. Där PKK, Iran och Sovjet blev Carlos efterträdare, men där tricket denna gången misslyckades.

Men där ytterligare en trollkonstnär lurade i kulisserna och äntligen kunde lösa gåtan. Ölvebro. Det var inte PPK, det var CP!

Vilket hyllades av SAP. Eftersom man aldrig egentligen trodde på PKK och Holmer och Ebbe. Eftersom det enbart handlade om att utse en syndabock. Där en tidigare helt betydelselös Lisbet, helt plötsligt blev det enda som betydde något.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-06-09 kl. 10:08.
Citera
2016-06-09, 10:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Men om du nu anser att det var en psyop med ett budskap, utan att alla gav upp eller blev korrumperade.

Vad i mordet tyder då på att det var en psyop enligt dig. Förutom att det var blodigt och serverades i psykologisk form.

Trots att du inte vill ta ställning, utan välkomnar alla presumtiva lösningar utan kritik, så påstår du samtidigt något konkret. Där kritik av dina påståenden inte är välkomna.

Eller är det enbart jag som använder en dålig retorik igen som du tidigare påstått.
Jag vill nog påstå att den svenska staten och den svenska demokratin är knäckt. Ingen har några visioner. Framtiden formas av andra.
Citera
2016-06-09, 10:20
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Komplettering om Bo Asplund, polisman I.
Händelsen finns även beskriven i GK, avd polisspåret. BA var berusad och letade efter
sin särbo. I samband med detta yttrade han sig som beskrivit och var även inne hos
Georg A och dennes fru. Han visade sitt tjänstevapen och fru A var mycket rädd och
ville förbjuda Georg att anmäla. Men han gjorde ändå detta sent omsider. Enligt Georg
ska händelsen ha inträffar omkring 10 dagar före MOP.
Här har vi då ytterligare en som vi nu kan bedöma fullt trovärdig berättelse om hur konkreta planer på att just på ett eller annat sätt skjuta Palme var planterade i slutna kretsar bland polis militär säpo SB väktarkår och deras respektive övervakningsobjekt långt i förväg. Något enklare sätt som kunde verka som mer naturlig död kom då aldrig på tal.
I socialfascistiskt konspirativ anda skulle givetvis alla bland proffsen som tävlade om saken kunna se till att någon ensam galning fick skulden i eller mot vilken sammanslutning denna än kunnat framträda med skvaller eller avgörande vittnesmål efteråt.
Bror Perä sköt sig då hellre själv efter sitt misslyckade meddelande till pressen utomlands och blev precis som bara SPF kunnat planera varnande exempel för övriga sammansvurna från wt vittnen, Avsan och "Tolvan" till PKK osv.
Citera
2016-06-09, 10:49
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag vill nog påstå att den svenska staten och den svenska demokratin är knäckt. Ingen har några visioner. Framtiden formas av andra.

Var det inte just mordet på Palme som blottlade ett antal odemokratiska element i landet. Något som förmodligen inte kommit fram om mordet inte skett. Där det knappast var demokratin som fick IC att stödja SOSUS utplacerande, eller officiellt vara ovetande om Natos U-båtar än idag.

Samtidigt som landet inte kan anses vara en demokrati så länge man inte tar till alla medel för att lösa mordet. Där Sverige aldrig vill göra upp med sitt förflutna. Där sanningskomissioner aldrig förekommit. Man hemligstämplar hellre allt från försvunna DC-treor till Stasilistor och mörklägger resten.

Vilhelm Moberg sade på sin tid att Sverige var en demokratur. Enligt mig en perfekt beskrivning av landets statsskick 1986. Precis som det är giltigt än idag. I en demokratur prioriteras varken demokrati eller sanning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-06-09 kl. 11:09.
Citera
2016-06-09, 11:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det är ju inte svårt att konstatera att Palme saknade livvakter mer än han hade de tillgängliga. Helt i linje med vad många berättat. Råder nog ingen tvekan om att det var hans eget val. Där det fanns en tydlig skiljelinje mellan offentliga framträdanden och privatlivet.

Uppenbart fanns det ett antal tillfällen att slå till för mordiska grupper och attentatsmän. Likaså att det inte var svårt för någon som ev. följde honom att inse detta. Där man kan fråga sig vad Sten Anderssons Säpotrio egentligen gjorde, eller ville uppnå. Precis som att det var lätt att förutse lämpliga situationer om ev. hans telefon avlyssnades. Och en skidtur på Djurgården låter som ett gyllene tillfälle för en kompetent gevärsskytt. Men där en grovkalibrig revolver blir malplacerad.

Så varför slog man då till just vid biobesöket. Mitt i city en lönehelg. Där man tvingades spela med obekanta faktorer. Vad hade hänt om Mårten och Ingrid slagit följe med paret. Där det samtidigt fanns gott om vittnen. Vilket 80 vittnesmål om WT vittnar om. Där Palme på något sätt själv valde mordplatsen via sitt agerande, i stället för att mördaren och hans grupp gjorde det. Och där bostadsadressen ratades, trots att den kunde förutses långt i förväg.

Frågan är hur det ska tolkas.

Att Olof Palme var slarvig med sin egen säkerhet är otvivelaktigt. Det främjar inte det öpnna samhället att han går omkring nere i det "ökända träsket" utan livvakt en fredagskväll, det var bara dumdrsitigt.

Vid Alva Myrdals begravning var det en hätsk stämning , men jag har för mig att den förrättades i storkyrkan och inte i Solna kyrka, men kan ha fel där eller blanda ihop med en annan händelse.

Med tanke på att OP inte hade något fast skydd vid bostaden så vore det enklaste att slå till när han rörde sig inom den "gyllene triangeln". Djurgården är inte heller något dumt alternativ. Vägen att komma närmare en lösning går via SÄPOs övervaknings PM och ordentliga förhör med de SÄPO män som i hemliget övervakade OP. Det är min fasta övertygelse.
Citera
2016-06-09, 11:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Vad är det för trams. Demokratin är inte perfekt i Sverige. Men ljusår bättre än i världshistoriens samtliga lyckorike för arbetare tillsammans.
Citera
2016-06-09, 11:38
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Göteborgsövningen 1975 är det sista spåret efter "Gamla IB" och sannolikt också "Stay Behind".
Firma Holmer och Ebbe löste denna penibla situation för SAP på ett genialt sätt. Det var terroristen Carlos som var orsaken till hela affären. Där varken SAP eller media protesterade, eftersom det var en fråga om terroristbekämpning. Och vem vill protestera mot det........ Att det var en ren lögn brydde sig ingen om.
Enligt mig var det just denna händelsen som visade HHs och ECs kompetens. Besvärande fakta mynnade ut i ett stödjande av SAP. Alltså samma personer och parti som stödde IB och var orsaken till affären. Där IBs rester samtidigt stödde SAP.
Inte konstigt att denna duo senare stöddes med emfas. De var ju rena trollkonstnärerna. Där PKK, Iran och Sovjet blev Carlos efterträdare, men där tricket denna gången misslyckades........
Så här långt i denna suveräna sammanfattning av bakgrunden har du helt säkert rätt. Men varför hoppa över det väsentliga som sedan ledde fram till MOP och därefter skylla mörkandet på SAP och Ölvebro i slutändan?
Bakom dem som inte var nöjda med resultatet av IB-avslöjandet och tydligen redan hade haft andra planer för hemliga maktövertaget fanns ju den tvärpolitiska expertgrupp jag velat kalla SPF. Uppenbarligen samordnades här all info från militär, polis, Säpo, Sopo med alla övriga hemliga register hos myndigheterna. Denna organisation märktes mycket tydligt inverka på nyhetsflöden och allehanda rykten på särskilt de skyddsklassade arbetsplatser jag varit anställd på.
I alla märkliga omständigheter efter och kring morden jag råkade få del av löper en röd tråd av psyop. Vilken roll Lisbet, Feldt, Näss, Guillou m.fl kunnat ha som nyttiga idioter eller medvetna aktörer i sammanhanget får då ingen ifrågasätta.
Citera
2016-06-09, 12:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vad är det för trams. Demokratin är inte perfekt i Sverige. Men ljusår bättre än i världshistoriens samtliga lyckorike för arbetare tillsammans.
Javisst, i kommunistiska diktaturer kunde man bara välja bland kandidater som var godkända av kommunistpartiet. Men i Sverige har vi att välja mellan politiker som inte vågar gå emot USA. Och jag tror knappast att vi står fria att utforma en alldeles egen svensk modell igen, som inte är förankrad i USA.
Citera
2016-06-09, 12:41
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
.....Samtidigt är det svårt att påstå att Wall, Borgnäs eller bröderna Poutainen tjänar, eller tjänade, makten. De tjänade och tjänar på fakta. Där en person som K-O Feldt reagerade på Inuti Labyrinten, trots att han själv satt inuti den politiska maktens labyrint........
Mitt senaste intryck av Wall blev att t o m han blivit styrd och tvingad att förneka avgörande frågor. Han blev klart besvärad eller rentav rädd för mig då jag spontant och aningslöst berättade om besöket jag fått just innan vårt sedan länge planerade återseende i mitt grannskap.
Varför Feldt av alla genast tog tag i polisspåret är lika märkligt då det var just han som förnekade det första för mig avgörande vittnet från mordplatsen som sedan enbart Holmer velat berätta vidare om.
Citera
2016-06-09, 15:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Göteborgsövningen 1975 är det sista spåret efter "Gamla IB" och sannolikt också "Stay Behind". Gissningsvis rör det sig om Lindencronas organisation som Giessecke tog över 1966 och som innehöll ett nätverk av människor på viktiga samhällsfunktioner och med stort nätverk. Krigsuppgiften var troligen insamling av underrättelser och raportering om läget för civilbefolkningen mm. Altså inte de militärt inriktade sabotagegrupper som troligen organiserades under resp. milostab i krig.

Förmodligen har Elmérs roll som FD. IB-chef reducerats efter IB affären 1973, till att sköta utbildningssidan och kanske sitt forna kontaktnät? Det är som kursledare han är på Göteborgsövningen. Det är vid samma övning som Göran Johansson senare anger att de skulle "vara kvar i Göteborg i krig och inte vara placerade i krigshögkvarteret".

Jag vill minnas att agenten placerades in via personalavdelningen på ett klumpigt sätt som väckte misstankar och frågor. Har för mig personaldirektören som skötte det, också var en av kursdeltagarna på IB-kursen? Kanske var ryktena igång om en Säpoinfiltration på Sahlgrenska och "kursen" egentligen handlade om hur detta skulle hanteras???

Senare spår än så känner jag ej till om Elmérs verksamhet. Har någon annan mer fakta om det?

"Spionen" anställdes utanför de ordinarie turerna. Det skapades en tjänst enbart för honom. Det var en ekonom med bakgrund som marinofficer.

Var hade han tjänstgjort?

Det påminner om IGs CGÖs
anställningsförfarande vid telegrafverket.

Sjukvårdsförvaltningens vice ordförande Leif Andersson var väl en av initiativtagarna till att ta in en spion.

Spionen hade av SÄPO fått en lista med ett antal namn som han skulle lämna uppgifter om.
Vid septemberövningen 75 lämnade Leif Andersson en kopia av den listan till Birger Elmér.
Varför då? Då borde ju Leif Andersson veta att SÄPO och IB inte hade samma uppgifter annars skulle han väl inte gett den listan till Elmér?

Finns det något dokumenterat samröre mellan IB och SÄPO eller råder "den ena handen vet inte vad den andra gör"?
Citera
2016-06-09, 16:11
Medlem
Citat:
Betänk enbart detta historiska faktum. Hade Rolf Dahlgrens berättelse om Holmers kryssande enbart varit ren fantasi, hade ingen brytt sig om att Martinger senare spred sagan. För vem bryr sig om en mytoman som sprider sina osanningar när fakta visade att det var CP........
Precis! Dahlgren/Martinger/Ståhl-affären är en bra nyckel till en ingång i MOP-komplexet.
Sällan har mörkläggningsdelen stuckit upp sitt tryne så tydligt som här.
Dahlgren och Ståhl gick oväntat och för tidigt sin död tillmötes. Martinger förblev vid liv
men som en paria. Till dem som tror på Martingers skuld i det som lades honom till last
vill jag säga. Visst skulle han ha kunnat vara den idiot som passar in på ett sådant sätt
att bete sig, men i så fall hade naturligtvis hans karriär varit slut långt, långt tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in