2016-02-08, 21:18
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Dagens feta garv!

Vad händer med Apple Pay, Android Pay och massa andra ställen där man nu accepterar betalning med fingeravtryck? Om du tittar hur långt tid det har tagit att sätta upp infrastrukturen för betalning med fingeravtryck lär du få något nyttigt att läsa.

Vidare är MasterCard på gång med smartakort som använder fingeravtryck som biometri. Varför skulle giriga banker medverka i sådana smartakort om branschen är på väg att dö , din fjant?

Läser man vidare om biometri utveckligen så föreslås och verkar det som att det bli "multifactor" , det vill säga fingeravtryck + en till biometri skall användas för ännu säkrare transaktion. Exempelvis fingeravtryck och irisskanning.

Där ser man, många ogenomtänkta och domedag inlägg.

Apropå fingeravtryck:

Källa:http://www.biometricupdate.com/201602/biometrics-in-border-security-and-banking-fingerprint-technology-trending-this-week

Bekvämlighet för röven.
Och kursen är ner vad, 40%?
Detta även fast bolaget återköper för att hålla kursen uppe istället för att dela ut till aktieägarna.
2016-02-08, 21:32
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Och kursen är ner vad, 40%?
Detta även fast bolaget återköper för att hålla kursen uppe istället för att dela ut till aktieägarna.
källa på att "bolaget " köper, tack.

Du känns, baserad på dina inlägg, ganska grön i aktier. Ett tips för dig. Läs mer om "frikoppling" av en aktie. Jag skrev faktiskt litet grann i föregående sida. Samma gäller även för råvaror och andra saker. Råoljan var ju ett typiskt exempel som genomgick något liknande när saker och ting förbättrades med Iran. Oljan studsade upp från USD 28 dollar trots nyheten. Det var för den hade bottnat kring i det prisområdet.

Att aktien står idag -40% och imorgon står den +40% säger väl inte så mycket som du försöker göra med ditt inlägg. Har andra finansiella produkter FPC som underliggande aktie? Det kan finnas många anledningar. Vilken mäklare som handlar och vilka finansiella produkter som köps/säljs kan ge en klarare indikation på vad som "kan" driva aktien.

Det är som Crowhater... Han tror på fullt allvar att aktien bör stå idag över 1000 kr. Javisst, FA ser väldigt bra ut men andra sidan säger motsatsen baserad på vad som händer "idag".
2016-02-08, 21:43
Medlem
biljons avatar
Citat:

Du känns, baserad på dina inlägg, ganska grön i aktier. Ett tips för dig. Läs mer om "frikoppling" av en aktie. Jag skrev faktiskt litet grann i föregående sida. Samma gäller även för råvaror och andra saker. Råoljan var ju ett typiskt exempel som genomgick något liknande när saker och ting förbättrades med Iran. Oljan studsade upp från USD 28 dollar trots nyheten. Det var för den hade bottnat kring i det prisområdet.

Att aktien står idag -40% och imorgon står den +40% säger väl inte så mycket som du försöker göra med ditt inlägg. Har andra finansiella produkter FPC som underliggande aktie? Det kan finnas många anledningar. Vilken mäklare som handlar och vilka finansiella produkter som köps/säljs kan ge en klarare indikation på vad som "kan" driva aktien.

Det är som Crowhater... Han tror på fullt allvar att aktien bör stå idag över 1000 kr. Javisst, FA ser väldigt bra ut men andra sidan säger motsatsen baserad på vad som händer "idag".

Det är enkelt, bolaget säljer till en extremt prispressad bransch, det kommer att synas i marginalerna detta år.
Bolaget kommer att börja återköpa ganska snart, det vet du väl om?
Varför inte dela ut?
Kul att dom i alla fall lyckades få ut en rapport utan att röra till det för mycket denna gång.
2016-02-08, 21:58
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Vidare är MasterCard på gång med smartakort som använder fingeravtryck som biometri. Varför skulle giriga banker medverka i sådana smartakort om branschen är på väg att dö , din fjant?

Klart att man följer trender och ser vad marknaden idag efterfrågar.

Trender kan försvinna lika fort som dom kommer. Ibland fortare.

Att mastercard kanske följer trenden och tar fram en sådan produkt är väl inget bevis på att det är framtiden. Alla företag tar fram nya produkter att sälja hela tiden. Sen när det var över så försöker man hitta nästa sak som säljer.

Att alla med mastercard skulle påtvingas något sådant är väl svårt att tro.

Då blir nästa fråga hur många som faktiskt kommer välja att ha det. En sak är det ju om man köper en telefon och det sitter en i telefonen. Men skulle jag ha valt till det för extra pengar om jag hade valet? Kanske inte lika troligt. Så tillverkarna tjänar kanske pengar på att kunden inte har något val om denne vil ha den nya telefonen från just den tillverkaren. Samma scenario med ett betalkort är väl svårt att tro. Men du vet kanske hur detta kort kommer se ut om det lanceras? Tror mer på att något hamnar i läsarna än i korten. Fingertrycksavläsning är ju inget nytt isig.
Senast redigerad av Bbobi 2016-02-08 kl. 22:07.
2016-02-08, 22:02
Medlem
Alltså värdet på aktierna har fallit sjukt mkt sedan årsskiftet. Kan någon förklara för denna okunniga person vad det är som pågår? Hur framtiden ser ut(6 månader framåt)?
Rapporterna såg ju jävligt bra ut så förstå inte vad som händer.
Senast redigerad av Un-named 2016-02-08 kl. 22:10.
2016-02-08, 22:12
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Klart att man följer trender och ser vad marknaden idag efterfrågar.

Trender kan försvinna lika fort som dom kommer. Ibland fortare.

Att mastercard kanske följer trenden och tar fram en sådan produkt är väl inget bevis på att det är framtiden. Alla företag tar fram nya produkter att sälja hela tiden. Sen när det var över så försöker man hitta nästa sak som säljer.

Att alla med mastercard skulle påtvingas något sådant är väl svårt att tro.

Då blir nästa fråga hur många som faktiskt kommer välja att ha det. En sak är det ju om man köper en telefon och det sitter en i telefonen. Men skulle jag ha valt till det för extra pengar om jag hade valet? Kanske inte lika troligt. Så tillverkarna tjänar kanske pengar på att kunden inte har något val om denne vil ha den nya telefonen från just den tillverkaren. Samma scenario med ett betalkort är väl svårt att tro. Men du vet kanske hur detta kort kommer se ut om det lanceras? Tror mer på att något hamnar i läsarna än i korten. Fingertrycksavläsning är ju inget nytt isig.

Det är detta som är så fascinerande med FPC-mobben. Att påstå att det investerats så mycket i infrastruktur och ta det som en förevändning att det kommer vara statiskt. Finns det någon bransch som kan svänga lika fort som just mobilbranschen?
Det verkar dessutom som om man tror att fingeravtryck är något nytt. Jag använde det för 15 år sedan för första gången. Systemet ersattes så småningom med handgeometri avläsning istället då fingeravtrycken var så lätta att manipulera.

Personligen letar jag duktiga iris-företag för närvarande, det blir nästa stora grej, speciellt i dessa tider då världen med jämna mellanrum skräms upp med lätt överförbara virus.
2016-02-08, 22:18
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Det är detta som är så fascinerande med FPC-mobben. Att påstå att det investerats så mycket i infrastruktur och ta det som en förevändning att det kommer vara statiskt. Finns det någon bransch som kan svänga lika fort som just mobilbranschen?
Det verkar dessutom som om man tror att fingeravtryck är något nytt. Jag använde det för 15 år sedan för första gången. Systemet ersattes så småningom med handgeometri avläsning istället då fingeravtrycken var så lätta att manipulera.

Personligen letar jag duktiga iris-företag för närvarande, det blir nästa stora grej, speciellt i dessa tider då världen med jämna mellanrum skräms upp med lätt överförbara virus.

Hade en dator en gång från runt 2005 med läsare man kunde använda vid inloggning för extra säkerhet.

Jag kan inte säga att nån har fel om dom tror att det är nu det slår igenom och förblir den stora grejen för all evighet vilket jag dock själv starkt tvivlar på. Jag tror en del missar att företagen inte sätter framtiden utan försöker skapa mer attraktiva produkter idag (de som använder sig av tex fpcs produkter alltså).

Är väl bara att tänka tillbaks på alla futuristiska trender som gått.
Senast redigerad av Bbobi 2016-02-08 kl. 22:25.
2016-02-08, 22:22
Medlem
ancientacids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Alltså värdet på aktierna har fallit sjukt mkt sedan årsskiftet. Kan någon förklara för denna okunniga person vad det är som pågår? Hur framtiden ser ut(6 månader framåt)?
Rapporterna såg ju jävligt bra ut så förstå inte vad som händer.

Se mina åsikter jag skrev ned för tre dagar sedan:
(FB) Fingerprint Cards - FING B

Tycker att trenden var relativt given då, och ser ut som allting rullar på i samma tekniska trendkanal fortfarande.
Som sagt, vid kraftiga sättningar har TA en tendens att trumfa ren fundamenta.

Kortsiktigt (som i 1-6mån) tror jag personligen att aktien fortsätter handlas i nuvarande trend. Kan möjligtvis finna stöd vid låga 340kr, och prova trendtaket omkring 460kr, men givet senaste tidens relativt kraftiga nedgång finns risk (chans?) att momentumet tar kursen ned mot jämna 300kr.
2016-02-08, 22:23
Medlem
zorb89s avatar
Jag gick in idag.

Finns hopp nu.
2016-02-08, 22:23
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Det är enkelt, bolaget säljer till en extremt prispressad bransch, det kommer att synas i marginalerna detta år.
Bolaget kommer att börja återköpa ganska snart, det vet du väl om?
Varför inte dela ut?
Kul att dom i alla fall lyckades få ut en rapport utan att röra till det för mycket denna gång.
Vad babblar du om?

Så, du påstår att aktien , enlig dig , gick back -40%(enligt ditt tidigare inlägg), pga en prispressad bransch?

Eftersom du saknar förmågan att själv kunna klura ut svaren på varför ... Läs vad media rapporterar och anta att det är korrekt. Här ...

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/02/08/roda-siffror-anda.html
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/02/08/darfor-stortdok-fingerprint-i-oppningen.html

Eftersom du kan ingenting om bolaget så kan vi återgå till vad bolaget har redovisat.
Fourth quarter 2015:
Citat:
Gross margin was 46%

January to December 2015

Citat:
Gross margin was 43%

Källa:http://www.fingerprints.com/blog/2016/02/04/fingerprint-cards-ab-year-end-report-2015/

Läser du prognosen som Lantto släppte för år 2016, så skall brutto marginalen vara ganska bra. Den skall vara kring 40-45 %.

För att marginaler skall pressas, behövs det konkurrenter som kan utmana och ta stora andelar vilket idagsläget ser inte alls ut så. Idex är ett smått bolag som tjänar inga pengar och producerar väldigt lite jämfört med FPC.

Samma sak med NEXT. De har själv sagt att de ligger 18 månader efter FPC medan Qualcomm har ingen egen lösning som är kostnadseffektivt.

Under de få månader jag har följt FPC, alla okunniga skriver samma dynga om prispressad bransch. Var är resten av bolagen som tar stora marknadsandelar ifrån FPC?
2016-02-08, 22:25
Medlem
Citat:

Du skall väl inte snacka om grön?
Dina 2 favvisar Fingerpint o Anonto tokrasar var varannan dag, bara att erkänna, du är ingen börsklippare helt enkelt
2016-02-08, 22:25
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Jag gick in idag.

Finns hopp nu.

Jag avvaktar 310kr nivån.

Trevligt att se dig tillbaka här på dagisen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in