Citat:
Ursprungligen postat av
tenor302
(min kursivering)
Det där förstår jag inte riktigt.. JA är väl (oavsett vad vi nu tycker om det) formellt anklagad för två saker:
- från Sverige en anklagelse om våldtäkt
- från UK en anklagelse om borgens-brott
och, det är ju inte "rykten och insinuationer" (mitt försök till översättning..), eller...?
Men kanske syftar rumour and innuendo på något annat...?
/T
Det beror på vad som menas med "formellt anklagad". Det finns inget åtal, och han har inte fått del av den information som misstänkta bör få del av för att kunna försvara sig. Han söks i någon mening bara "för förhör".
Jag tror Mariannes plan är att han först ska tas till Sverige. Där ska han förhöras och i samband med detta formellt delges misstanke. Så är han formellt anklagad bara för att han har status som misstänkt? Han är misstänkt för ett icke-preskriberat brott som en annan åklagare ansåg inte utgjorde ett brott. Mer än så är det inte. De preskriberade misstankarna fick han aldrig en chans att försvara sig mot och få upprättelse för.
Men misstankarna har hållits vid liv i fem och ett halvt år utan att han har haft en chans att försvara sig och ge sin version av saken. Marianne har till och med vägrat ta emot ett skriftligt utlåtande från honom.
Marianne drar bara ut på tiden som han hålls misstänkt utan att formellt delges misstanke och ges en chans att försvara sig.
Vad gäller borgensbrottet så hade han för det första giltiga skäl för att avvika eftersom syftet vara att söka skydd undan risken att utlämnas till USA. Dessutom, borgen för ett godtyckligt frihetsberövande? Nej, borgenärerna bör få sina pengar tillbaka, en möjlighet som det faktiskt funnits en viss öppenhet för redan innan WGADs beslut.
Sakfrågan har aldrig blivit prövad. En åklgare (Eva Finné) ansåg att inget brott begåtts. Alla kan läsa Sofias egen historia (som den tolkats av Irmeli Krans) i HäPM, finns både på Svenska och översatt till Engelska (Länkar till de svenska och engelska versionerna finns
här.) Där finns ingenting som liknar våldtäkt. Marianne sitter på allt material, Assange själv har inte fått se vad anklagelserna grundar sig på. Man kan därmed alltså säga att det enbart finns ett våldtäktsrykte, som kan vara helt utan grund trots de formella misstankarna som
riktats mot honom utan att formellt delges honom. Genom att vägra förhöra så kan Marianne fortsätta hemlighålla materialet samtidigt som han förnekas en chans att försvara sig. Det har hon lyckats med i fem och ett halvt år nu, och kommer hela tiden på nya krumbukter för att förhala. Såvisst kan man även i hans fall se det som att allt mest bara grundar sig på ett våldtäktsrykte. Hur försvarar man sig mot det?