2016-02-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Här är undersökningen från Inizio, oktober.

http://www.inizio.se/wp-content/uploads/Rapport-opinionslaeget-12-okt-2015-.pdf

SD ligger tvåa-tre på de flesta områden förutom invandring där de är solklar etta.

Ipsos klarar helt enkelt inte av att mäta SD, alla övriga undersökningar som sakpolitiska frågor påverkas såklart också när det är så få SD väljare som de tycks kunna/vilja få tag på.

Jo, här klarade sig SD betydligt bättre. De ligger ju efter det partiet jag jämförde med, S, ganska stort på det mesta. Men invandring och försvar låg de före på iaf.

Varför skulle det vara svårare att få tag på SDs väljare?
2016-02-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Inga beställningar...du är för gulligt naiv. DN/Wolodarski driver en uttalat agendasättande journalistik o hatar sd. Så ipsos skulle snarare tappa DN som beställare om låg i det övre spannet på sd i undersökningar.

Metro anlitar fortfarande Yougov eller hur? Vilket enligt din logik då praktiskt taget gör Metro till SD:s husorgan.
Vore det inte bättre att låta PK-sidan hålla på med sitt tjafs om riggade opinionsundersökningar och att vi som inte är PK håller oss borta ifrån att ge MSM ammunition i form av publiceringar av Flashbacks konspirationsteorier. Det gäller såväl teorier kring den sionist-negroida kommunist-fascistfraktionen som styrs av Bilderberggruppen i maskopi med 4,5 av Jesus lärjungar, som att alla medarbetare på SIFO/Ipsos/Skop/SCB medvetet trycker ner SD med 10%-enheter.

Det är betydligt troligare att marknadsundersökningsföretagen anstränger sig för att hamna så nära verkligheten som möjligt. Deras levebröd hänger på det. Att medvetet servera Wolodarski siffror som är helt åt helvete när man vet att en sådan plot med 100%:s säkerhet kommer att avslöjas i samband med ett val är en aktion som genererar ytterst liten vinst för en otroligt stor risk.
2016-02-08, 12:58
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Länka gärna en annan undersökning som delar upp de politiska frågorna på dessa sätt och där SD har mycket högre siffror. Menar inte att det inte finns, är bara nyfiken att se den.

Inizio - Sakpolitiskt ägande

Citat:
Tycker du att invandringsfrågan är viktigare än barnens skola, äldreomsorgen, miljön, ekonomin, försvaret, jobben och sjukvården tillsammans?

Du kan inte jämföra invandringsfrågan mot de andra frågorna tillsammans.
2016-02-08, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Inizio - Sakpolitiskt ägande

Du kan inte jämföra invandringsfrågan mot de andra frågorna tillsammans.
Det jag ville påpeka var att det kanske inte är så omöjligt att om man slår ihop de frågor folk tycker är viktigast kanske de tillsammans skramlar ihop tillräckligt många procent för att anses vara viktiga nog för att inte invandringsfrågan ska hamna över 40%
2016-02-08, 13:04
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ok. Jag är inte inne på konspirationsspåret. Sen får du kalla det naiv eller anti.SD eller vad du vill

Vad menar då DN/Wolodarski när de talar om "agendasättande journalistik"?
2016-02-08, 13:05
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Jag har en liten fundering och orkar inte leta i tråden...

Är det någon som kommer ihåg ifall Yougov har viktat om efter valet?

Jag har för mig att de gjorde det vilket i så fall bör betyda att de inte är helt pålitliga vad gäller nivån. Sentio har (vad jag vet) inte viktat om och har historiskt sett prickat SD bäst. Därför tror jag att SDs så kallade golv är Sentios mätningar och inte Yougovs som många påstår.

Som sagt så är jag osäker och uppskattar om någon med bättre minne har lust att hjälpa mig.

En av de mest betydelsefulla viktningarna - för SDs del troligen den allra viktigaste - sker med hjälp av vad de intervjuade uppger att de röstade på i senaste valet. När ett val ägt rum ändras "facit" på den frågan. Alla undersökningar utom SCBs PSU använder sig av denna viktning så i den meningen kan man säga att alla OI viktat om efter valet. Sen kan förstås vissa institut gjort ytterligare förändringar. Vad jag vet har inte YouGov gått ut öppet med något sådant.
2016-02-08, 13:05
Medlem
Askydras avatar
[quote=snigel1|56283313]
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Kolla nu! Nu har SD störtat med hela 2,7%-e lägre i snitt än förra månaden måste kännas vidrigt att vara dig. Kanske bäst att du köper massa sprit så du kan dränka din sorg efter Sds

Jag kan inte säga annat än att du har helt rätt! Igen. Medelvärdesberäkningar på en(1) OU är ett veritabelt helvete. Du är välkommen att komma över på ett glas skogsstjärnan.

Är du helt blåst eller låtsas du bara väldigt väl?? Ingen i sitt sinnes fulla bruk kan påstå att SD efter en mätning med en ökning skall ha minskat i snitt!
2016-02-08, 13:06
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Metro anlitar fortfarande Yougov eller hur? Vilket enligt din logik då praktiskt taget gör Metro till SD:s husorgan..

YouGov/Metro praktiserar inte "agendasättande journalistik".
2016-02-08, 13:10
Medlem
Citat:
Att vilja rusta upp försvaret och att gilla SDs politik i frågan behöver inte gå hand i hand. Folk tycker väl helt enkelt inte att de har bra politik och förslag för hur de ska driva igenom sina idéer.
Så skulle det kunna vara, men det förklarar inte varför man i stället föredrar en nedrustningspolitik.

Mer sannolikt är att folk inte är tillräckligt insatta för att kunna ta ställning i frågan.
2016-02-08, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Metro anlitar fortfarande Yougov eller hur? Vilket enligt din logik då praktiskt taget gör Metro till SD:s husorgan.
Vore det inte bättre att låta PK-sidan hålla på med sitt tjafs om riggade opinionsundersökningar och att vi som inte är PK håller oss borta ifrån att ge MSM ammunition i form av publiceringar av Flashbacks konspirationsteorier. Det gäller såväl teorier kring den sionist-negroida kommunist-fascistfraktionen som styrs av Bilderberggruppen i maskopi med 4,5 av Jesus lärjungar, som att alla medarbetare på SIFO/Ipsos/Skop/SCB medvetet trycker ner SD med 10%-enheter.

Det är betydligt troligare att marknadsundersökningsföretagen anstränger sig för att hamna så nära verkligheten som möjligt. Deras levebröd hänger på det. Att medvetet servera Wolodarski siffror som är helt åt helvete när man vet att en sådan plot med 100%:s säkerhet kommer att avslöjas i samband med ett val är en aktion som genererar ytterst liten vinst för en otroligt stor risk.

Och SVT rapporterade om ambulans-vandalisering i Tensta så dom måste älska sd..

2,5 år till val/facit så gott om tid komma ikapp lagom mkt.
2016-02-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Vad menar då DN/Wolodarski när de talar om "agendasättande journalistik"?
De menar väl att de strategiskt väljer vad de ska skriva om för att påverka på ett visst sätt.
Kanske inte så moraliskt korrekt, men innebär ju inte att de ljuger.
2016-02-08, 13:19
Medlem
Citat:
Det jag ville påpeka var att det kanske inte är så omöjligt att om man slår ihop de frågor folk tycker är viktigast kanske de tillsammans skramlar ihop tillräckligt många procent för att anses vara viktiga nog för att inte invandringsfrågan ska hamna över 40%

Du kan inte addera de andra områdena o jämföra med ett enskilt (invandringen). Frågan gäller vilket som är DET VIKTIGASTE. Och eftersom invandringen slukar så enormt mkt resurser så blir allt annat lidande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in