2016-02-08, 11:17
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det är bara 40% som tycker att invandringsfrågan är viktigast. I vilken verklighet lever de övriga 60%. Handlar det om analfabeter som inte läser tidningar?
2016-02-08, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Ja, så är det, men borde det vara så? Det borde t.ex. vara omöjligt att tycka att S eller något av de andra nedrustningspartierna har en bättre försvarspolitik än SD. Att det ändå ser ut som det gör säger något om Sverige.

Enligt undersökningen är det ju mer omöjligt att tycka att SD har bättre
Skämt åsido, vad är det som gör att det är omöjligt att någon annan är bättre än SD?
2016-02-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det är bara 40% som tycker att invandringsfrågan är viktigast. I vilken verklighet lever de övriga 60%. Handlar det om analfabeter som inte läser tidningar?
Tycker du att invandringsfrågan är viktigare än barnens skola, äldreomsorgen, miljön, ekonomin, försvaret, jobben och sjukvården tillsammans?
2016-02-08, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Även om 21% på invandringsfrågan är starkt visar Ipsos undersökning också att invandringen är det enda folk anser att de är riktigt bra på.
Jämförelse mellan S (eftersom de är regerings största parti) och SD.
Invandringsfrågor: S 17, SD 21
Jobb och sysselsättning: S 23, SD 3
Skola: S 21, SD 3
Sjukvård: S 28, SD 4
Äldreomsorg: S 25, SD 6
Miljö: S 7, SD 2
Ekonomi: S 22, SD 4
Försvar: S 18, SD 7

Även om de vinner med liten marginal i invandringsfrågan blir de totalt krossade i övriga frågor.
Visar väl att folk anser att de är ett enfrågeparti?

Media säger att sd är ett enfrågeparti = sovande dumsvensken köper det med hull o hår

Men sd har väl dock haft mkt högre siffror på dessa saker i andra undersökningar?
2016-02-08, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Media säger att sd är ett enfrågeparti = sovande dumsvensken köper det med hull o hår

Men sd har väl dock haft mkt högre siffror på dessa saker i andra undersökningar?

Länka gärna en annan undersökning som delar upp de politiska frågorna på dessa sätt och där SD har mycket högre siffror. Menar inte att det inte finns, är bara nyfiken att se den.
2016-02-08, 11:33
Medlem
Citat:
Inte sett någon annan undersökning på samma ämne. Hittar du någon OI som visar något annat får du gärna länka.

Frågade, sedan när är Ipsos trovärdiga och inget annat?
2016-02-08, 11:38
Medlem
Askydras avatar
Jag har en liten fundering och orkar inte leta i tråden...

Är det någon som kommer ihåg ifall Yougov har viktat om efter valet?

Jag har för mig att de gjorde det vilket i så fall bör betyda att de inte är helt pålitliga vad gäller nivån. Sentio har (vad jag vet) inte viktat om och har historiskt sett prickat SD bäst. Därför tror jag att SDs så kallade golv är Sentios mätningar och inte Yougovs som många påstår.

Som sagt så är jag osäker och uppskattar om någon med bättre minne har lust att hjälpa mig.
2016-02-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Frågade, sedan när är Ipsos trovärdiga och inget annat?
Jag ser ingen anledning till att de skulle vara mindre trovärdiga är andra institut som använder slumpmässigt urval. Jag har inga konspirationsteorier om att försöka styra åsikter med hjälp av OI utan tror att alla seriösa institut redovisar de resultat de får korrekt. Allt annat vore ju idiotiskt eftersom de annars inte skulle få beställningar.
2016-02-08, 11:48
Medlem
Citat:
Jag ser ingen anledning till att de skulle vara mindre trovärdiga är andra institut som använder slumpmässigt urval. Jag har inga konspirationsteorier om att försöka styra åsikter med hjälp av OI utan tror att alla seriösa institut redovisar de resultat de får korrekt. Allt annat vore ju idiotiskt eftersom de annars inte skulle få beställningar.

Ipsos är enligt min mening minst trovärdiga då de uppvisade klart sämst resultat i valet 2014. De ligger i den absoluta bottenligan och de är i princip ensamma om att ha missat så mycket. Särskilt SD.
2016-02-08, 11:50
Medlem
Citat:
Enligt undersökningen är det ju mer omöjligt att tycka att SD har bättre
Skämt åsido, vad är det som gör att det är omöjligt att någon annan är bättre än SD?
En majoritet av svenskarna vill rusta upp försvaret. Alla partier utom SD verkar i ord eller handling för en nedrustning. Svårare än så är det egentligen inte. Är det inte märkligt att detta inte speglas i undersökningen? Egentligen påminner ju Sverigedemokraternas position i försvarsfrågan mycket om densamma i invandringsfrågan. Av de politiska partierna står de ensamma på folkmajoritetens sida.

Beakta det senaste försvarsbeslutet där man efter mycket debatt, bråk och stök till slut lyckades komma överens om en inbromsning av nedrustningstakten. Detta haveri kablades efteråt ut i media som en rejäl upprustning. Förra veckan beskyllde sedan media Försvarsmakten för att ha räknat fel eftersom de bara fick hälften av den anslagsökning som de begärt. Vad ska svensken tänka om detta?
2016-02-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Ipsos är enligt min mening minst trovärdiga då de uppvisade klart sämst resultat i valet 2014. De ligger i den absoluta bottenligan och de är i princip ensamma om att ha missat så mycket. Särskilt SD.

Mycket möjligt att de hade sämst resultat i just den undersökningen. Men skillnaden mellan S, som jag valde att jämföra med här, och SD är ju så enormt stor i allt annat än invandringsfrågan att det väl knappast är nån som tror att Ipsos mätt så fel att SD är större än S på nån av de andra frågorna?
2016-02-08, 11:57
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Tycker du att invandringsfrågan är viktigare än barnens skola, äldreomsorgen, miljön, ekonomin, försvaret, jobben och sjukvården tillsammans?

Slukar gökungen invandringspolitiken hela budgeten så är det ju den viktigaste frågan eller hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in