2016-02-08, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Jag ser ingen anledning till att de skulle vara mindre trovärdiga är andra institut som använder slumpmässigt urval. Jag har inga konspirationsteorier om att försöka styra åsikter med hjälp av OI utan tror att alla seriösa institut redovisar de resultat de får korrekt. Allt annat vore ju idiotiskt eftersom de annars inte skulle få beställningar.

Inga beställningar...du är för gulligt naiv. DN/Wolodarski driver en uttalat agendasättande journalistik o hatar sd. Så ipsos skulle snarare tappa DN som beställare om låg i det övre spannet på sd i undersökningar.
Senast redigerad av Djimmie 2016-02-08 kl. 12:07.
2016-02-08, 12:00
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Jag har en liten fundering och orkar inte leta i tråden...

Är det någon som kommer ihåg ifall Yougov har viktat om efter valet?

Jag har för mig att de gjorde det vilket i så fall bör betyda att de inte är helt pålitliga vad gäller nivån. Sentio har (vad jag vet) inte viktat om och har historiskt sett prickat SD bäst. Därför tror jag att SDs så kallade golv är Sentios mätningar och inte Yougovs som många påstår.

Som sagt så är jag osäker och uppskattar om någon med bättre minne har lust att hjälpa mig.
Tror snarare man återställt till hur man viktade före förra mellanvalsperiden ,då man viktade om rejält ,på grund av stort tryck från media och övriga institut. Men ett så extremt snabbväxande parti som SD är svårmätt helt klart.
2016-02-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
En majoritet av svenskarna vill rusta upp försvaret. Alla partier utom SD verkar i ord eller handling för en nedrustning. Svårare än så är det egentligen inte. Är det inte märkligt att detta inte speglas i undersökningen? Egentligen påminner ju Sverigedemokraternas position i försvarsfrågan mycket om densamma i invandringsfrågan. Av de politiska partierna står de ensamma på folkmajoritetens sida.

Beakta det senaste försvarsbeslutet där man efter mycket debatt, bråk och stök till slut lyckades komma överens om en inbromsning av nedrustningstakten. Detta haveri kablades efteråt ut i media som en rejäl upprustning. Förra veckan beskyllde sedan media Försvarsmakten för att ha räknat fel eftersom de bara fick hälften av den anslagsökning som de begärt. Vad ska svensken tänka om detta?
Att vilja rusta upp försvaret och att gilla SDs politik i frågan behöver inte gå hand i hand. Folk tycker väl helt enkelt inte att de har bra politik och förslag för hur de ska driva igenom sina idéer.
2016-02-08, 12:11
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Att vilja rusta upp försvaret och att gilla SDs politik i frågan behöver inte gå hand i hand. Folk tycker väl helt enkelt inte att de har bra politik och förslag för hur de ska driva igenom sina idéer.

Eller så kan det vara så att folk inte får veta vad SD har för förslag på övriga områden eftersom svensk media vägrar skriva om det.

Jag tror helt ärligt inte det är svårare än så.
2016-02-08, 12:25
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Det du skriver är helt rätt. Jag är i och för sig tacksam för understöd, men det får gärna vara på rätt grund.

Räknexemplet är helt förståeligt men visar åter bara att du inte förstått/vill förstå min mening.

Nu håller till och med pung på med att kritisera mig samtidigt som han ger mig rätt. Jag måste säga att den här matchen på FB är det roligaste som hänt på länge.

Kolla nu! Nu har SD störtat med hela 2,7%-e lägre i snitt än förra månaden måste kännas vidrigt att vara dig. Kanske bäst att du köper massa sprit så du kan dränka din sorg efter Sds störtdykning.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Men för att se på det hela realistiskt så är det underbart med en ökning (om än marginell) i Demoskops mätning. Jag bara hoppas att alla institut mäter ökningar framöver så att vi kan fortsätta se en positiv trend Framgång föder framgång
2016-02-08, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Inga beställningar...du är för gulligt naiv. DN/Wolodarski driver en uttalat agendasättande journalistik o hatar sd. Så ipsos skulle snarare tappa DN som beställare om låg i det övre spannet på sd i undersökningar.
Ok. Jag är inte inne på konspirationsspåret. Sen får du kalla det naiv eller anti.SD eller vad du vill
2016-02-08, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Slukar gökungen invandringspolitiken hela budgeten så är det ju den viktigaste frågan eller hur?
Så om t.ex. skola och sjukvård skulle få lite mindre pengar gör det dem till mindre viktiga frågor?
2016-02-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Eller så kan det vara så att folk inte får veta vad SD har för förslag på övriga områden eftersom svensk media vägrar skriva om det.

Jag tror helt ärligt inte det är svårare än så.

Under alla år har det kommit åsikter och idéer i mängder från SD, men det är ju väldigt sällan man får höra dem prata om konkreta metoder.
Vilket uppenbarligen är smart då de fortsätter växa.
2016-02-08, 12:36
Medlem
Citat:
Inte sett någon annan undersökning på samma ämne. Hittar du någon OI som visar något annat får du gärna länka.

Inizio hade en för några månader sedan, där låg SD mycket högre i princip i alla andra frågor också, den finns länkad i denna tråd.
2016-02-08, 12:37
Bannlyst
när kommer nästa poll som inte är sosseinfiltrerad?
2016-02-08, 12:39
Medlem
snigel1s avatar
[quote=Askydra|56283209]Kolla nu! Nu har SD störtat med hela 2,7%-e lägre i snitt än förra månaden måste kännas vidrigt att vara dig. Kanske bäst att du köper massa sprit så du kan dränka din sorg efter Sds

Jag kan inte säga annat än att du har helt rätt! Igen. Medelvärdesberäkningar på en(1) OU är ett veritabelt helvete. Du är välkommen att komma över på ett glas skogsstjärnan.
2016-02-08, 12:44
Medlem
Här är undersökningen från Inizio, oktober.

http://www.inizio.se/wp-content/uploads/Rapport-opinionslaeget-12-okt-2015-.pdf

SD ligger tvåa-tre på de flesta områden förutom invandring där de är solklar etta.

Ipsos klarar helt enkelt inte av att mäta SD, alla övriga undersökningar som sakpolitiska frågor påverkas såklart också när det är så få SD väljare som de tycks kunna/vilja få tag på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in