2016-02-08, 03:08
Bannlyst
Fick ett mejl från klarna där det stod :

Avdragsgill ränta: 772kr

Menas det att jag ska få tillbaka 772kr från ränta som jag betalat eller är det så mycket ränta jag betalat? Vart kan jag annars se hur mycket ränta jag betalat?
Citera
2016-02-08, 03:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnivores
Fick ett mejl från klarna där det stod :

Avdragsgill ränta: 772kr

Menas det att jag ska få tillbaka 772kr från ränta som jag betalat eller är det så mycket ränta jag betalat? Vart kan jag annars se hur mycket ränta jag betalat?

Du får ett avdrag i din deklaration på 772:-. Kvittas rakt av med eventuella kapitalinkomster, alternativt 30% som dras av på din inkomst av tjänst. När du deklarerar ska du kolla att uppgiften står med där, gör den inte det, får du fylla i själv.
Citera
2016-02-08, 03:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du får ett avdrag i din deklaration på 772:-. Kvittas rakt av med eventuella kapitalinkomster, alternativt 30% som dras av på din inkomst av tjänst. När du deklarerar ska du kolla att uppgiften står med där, gör den inte det, får du fylla i själv.

okej går det att se hur mycket ränta man sammanlagt betalat?
Citera
2016-02-08, 03:33
Medlem
Citat:
Ring och fråga eller skicka ett mail.
Citera
2016-02-08, 04:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Sammanlagt från Klarna? Det är ju den uppgiften du just fått! Andra långivare du betalt ränta till, får du ju också uppgifter från, förhoppningsvis. Sedan är det ju bara addera allt, som du får göra själv. Spara alla uppgifterna du fått till deklarationen, och kolla om det redan är ifyllt samma summa/samma summor, ändra annars/fyll i själv.
Har du aldrig deklarerat förut? Det är okej, någon gång ska ju vara den första.
Citera
2016-02-08, 11:41
Bannlyst
Citat:
Sammanlagt från Klarna? Det är ju den uppgiften du just fått! Andra långivare du betalt ränta till, får du ju också uppgifter från, förhoppningsvis. Sedan är det ju bara addera allt, som du får göra själv. Spara alla uppgifterna du fått till deklarationen, och kolla om det redan är ifyllt samma summa/samma summor, ändra annars/fyll i själv.
Har du aldrig deklarerat förut? Det är okej, någon gång ska ju vara den första.

Men det jag hade fått trodde jag var avdrag från räntan jag betalat och ska få tillbaka? Det jag vill veta är den sammanlagda räntan jag betalat till klarna under 2015 och inte den räntan jag ska få tillbaka som jag betalat för mycket.

Nej inte första gången men första gången jag kollar närmre på det.

Skrev med klarna och de sa: Betald ränta under 2015 är 768,72 SEK.
Senast redigerad av Carnivores 2016-02-08 kl. 11:51.
Citera
2016-02-08, 14:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Men det jag hade fått trodde jag var avdrag från räntan jag betalat och ska få tillbaka? Det jag vill veta är den sammanlagda räntan jag betalat till klarna under 2015 och inte den räntan jag ska få tillbaka som jag betalat för mycket.

Avdragsgill ränta=den ränta som du har betalat. Den skriver du in i din deklaration, och minskar därmed din skatt! Bra va?!
Citera
2016-02-08, 14:24
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Du får inte tillbaka pengar för att du har betalat för mycket utan du får göra skatteavdrag på 30% av inbetald ränta. Har du betalat in 768,72 kr i ränta så får du göra ett skatteavdrag på 768,72 * 0,3. Motsvarande att du har betalat skatt.
Citera
2016-02-09, 11:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du får inte tillbaka pengar för att du har betalat för mycket utan du får göra skatteavdrag på 30% av inbetald ränta. Har du betalat in 768,72 kr i ränta så får du göra ett skatteavdrag på 768,72 * 0,3. Motsvarande att du har betalat skatt.

Observera att hela beloppet ska skrivas in i deklarationen! Skatteverket gör uträkningen, inte deklaranten!
Citera
2016-02-11, 10:52
Bannlyst
Citat:
Avdragsgill ränta=den ränta som du har betalat. Den skriver du in i din deklaration, och minskar därmed din skatt! Bra va?!

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned

Aha okej då är jag med. Blev lite förvirrad med termerna. Jag har alltså under 2015 betalat 780kr i ränta och det ska jag skriva in i deklarationen och på det får jag tillbaka 30%.

Ja men det var ändå inte så mycket, trodde jag hade betalat tillbaka mer då jag konstant var skyldig över 5000kr.
Citera
2016-02-11, 20:08
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
men avdragsgill ränta betyder just det: du har betalt så mkt i ränta och det har du rätt för avdrag (du får c:a 30% tbx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in