2016-02-07, 18:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det finns inga spår utav NB på tejpen. Huruvida det fanns av någon annan vet vi väl inte.

Det var två tejprullar inblandade. Att detta inte har utretts är bara en de anmärkningsvärda djupa hålen i den här undermåliga fupen. Var satt den främmande tejpen?

Att Lisas DNA fanns i rullen tyder också på något att något inte stämmer.
Fel. Det hittades inga spår av NB på tejpen.

Det behöver inte ha varit två tejprullar, tejpen på huvudet kan ha kommit från samma rulle, där det fattas en bit mellan bitarna.
2016-02-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
FUP sid 264: Vittnet Lennström omvittnar samtal med MGM ”under veckan”:
Vid ett tillfälle sade Nerius till henne att han tyckte det var konstigt att den försvunna flickan
skickat SMS till sin pappa och inte ringt honom. Det borde gå fortare att ringa sade han.

Detta kan tolkas som ett fiskeförsök. Hypotesen skulle vara, att MGM vetat om ett samtal, som han avbrutit, men som han oroade sig för kunde knytas till honom på något sätt. SMS:et kanske han inte bevittnat och kände till. Han kan inte bärga sig utan frågar om ett samtal, som få vid denna tidpunkt kände till.

NB har helt rätt i det. Han tyckte också att SH uppträdde märkligt, inte på det sättet en orolig far borde gjort. NB tyckte att det var konstigt att flickor fortfarande åkte ensamma på moppe efter detta.

Vad var det för två män som följde efter NB och AB som gjorde dem oroliga i början? Varför är det inte utrett?
2016-02-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Var i FUP ser du det ?
Va nog inte från FUP, utan nån i utredningen som intervjuades i nån media. Eftersomjag är lite involverad i tele var det intressant för mig. De framkom inte vad de hade fått fram.
2016-02-07, 19:01
Medlem
Citat:
Mest sannolikt är moppen har körts tillbaka. Alternativt dragits in i en bil (med tillräckligt utrymme tex en mörk SUV) vilket väl förklarar de skrapliknande märkena på ena sida av moppen.
Intressant. Du menar att förutom mord har NB gjort sig skyldig till skadegörelse och moppestöld.
2016-02-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Det här fallet har fått oerhört mycket uppmärksamhet i media. Ingen som helst kritik om förundersökningen eller hur man hanterat fallet har framkommit från journalister eller juridiska experter. De enda som kritiserar hanteringen av fallet är mördarens försvarsadvokat Inger Rönnbäck samt några skribenter här på Flashback. Det borde säga dig något.

Media har inte granskat fallet. Samtliga har endast återgett vad polisen/åklagaren sagt.

Under senare tid har sexualbrottsadvokaten nu målsägandebiträdet Tore Brandtler fått mycket stort utrymme i media. Han har gärna ställt upp precis överallt där en kamera har funnits. Media har ofta nöjt sig med vad han har sagt. Han har fritt och oemotsagt fått recensera IR:s insats.

Det är inte så media ska fungera i ett rättssamhälle.
2016-02-07, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
De fall jag nämt var oerhört uppmärksammade i media. Ingen i media frågasatte ÅK versioner samtidigt som de skedde. Det skedde efteråt. De blev så småningom allmänt kända som rättsskandaler, efter vinden vänt. Det borde säga dig något.

The higher the horse...
Du glömde att besvara mina frågor...
Citat:
Jag bad inte om någon hänvisning till en bok, jag bad om forskningsresultat, undersökningar m.m, d.v.s källa, statistik som bekräftar dina påståenden om att det är "illa ställt inom polisen och rättsväsendet" som gör att man kan få en förståelse för din argumentation över hur LH-fallet skötts.
Citat:
Nej, jag ville inte att du skulle hänvisa till ett specifikt fall utan jag ville att du skulle visa på forskningsresultat, undersökningar m.m, d.v.s källa, statistik som bekräftar dina påståenden om att det är "illa ställt inom polisen och rättsväsendet" som gör att man kan få en förståelse för din argumentation över hur LH-fallet skötts. Om det skulle föreligga en sådan rättsröta i landet som du gör gällande så vore det ett stort samhällsproblem och då borde rimligtvis forskning, undersökningar och statistik finnas som backar upp din argumentation.
Det här fallet har inget som helst gemensamt med det du tar upp. Jag citerar användaren #MrFold som är väl insatt i juridiska spörsmål. Jag gör fetstilt text där du bör fundera lite extra angående detta fall.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
För femtielfte gången: Det är en urbota idioti utan dess like att dra upp Quick i denna och andra trådar med nekande GM. Hela rättsrötan i Quickfallet byggde på att alla parter inklusive den åtalade och hans juridiska ombud arbetade mot samma mål. Det som skedde var ytterst allvarligt, men det är inte tillämpligt på ett fall där ett kollektivt "group think" aldrig kan uppstå eftersom den åtalade nekar och instruerar sin advokat att driva den linjen.
Det finns fall att dra upp där rättsväsendet misslyckats och dömt nekande oskyldiga som senare fått resning, bl a ett par fall rörande mycket allvarliga, påstådda sexuella övergrepp. En avgörande skillnad mot detta fall är att man i dessa domar - möjligen påverkade av den enorma debatt om incest/övergrepp som då pågick i Sverige - i princip helt och hållet utgick från målsägandens berättelser och utfärdade fällande domar på dem.
Som bekant bygger inte det här fallet på något offers berättelser. Det bygger på teknisk bevisning i form av ett antal DNA-fynd på mordoffret och ett par andra saker, samt vittnesiakttagelser och annat som ger en samlad bild som pekar mycket tydligt åt ett håll. Samtidigt som inte minsta lilla tecken finns på att någon annan skulle vara skyldig.

Fallet har varit ett av de mest massmedialt uppmärksammade i Sverige det senaste decenniet. Ändå har inga kritiska röster mot hur det hanterats hörts i media. Varken från juridiska experter eller journalister. "Kritikerkåren" består uteslutande av några anonyma människor på ett nätforum som fantiserar om bevisplantering och mörkläggning utan att ha minsta jävla lilla skit på fötter för den skit de sitter och kastar på rättsväsendet. Skit de borde stoppa tillbaka där den hör hemma: I sina egna rövhål.
2016-02-07, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Fel. Det hittades inga spår av NB på tejpen.

Det behöver inte ha varit två tejprullar, tejpen på huvudet kan ha kommit från samma rulle, där det fattas en bit mellan bitarna.

Vad var det som var fel? Du upprepade ju vad jag skrev.
2016-02-07, 19:15
Medlem
Citat:
NB har helt rätt i det. Han tyckte också att SH uppträdde märkligt, inte på det sättet en orolig far borde gjort. NB tyckte att det var konstigt att flickor fortfarande åkte ensamma på moppe efter detta.

Vad var det för två män som följde efter NB och AB som gjorde dem oroliga i början? Varför är det inte utrett?
Du har förstås konfererat med NB om detta. Då är frågan, är det dina eller NB:s fantasier du framför i tråden?
2016-02-07, 19:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vad var det som var fel? Du upprepade ju vad jag skrev.
Nej, du sa att det inte fanns spår av NB, jag sa att det hittades inte spår. Du sa att det var två tejprullar, jag sa att det kunde vara en rulle.
2016-02-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Intressant. Du menar att förutom mord har NB gjort sig skyldig till skadegörelse och moppestöld.

Inte alls.
Utredningen är oprofessionell, partisk och undermålig. Det var det som jag menade.

Det finns bara 10 DNA spår. Inget annat.

Moppen undersöktes inte omgående varken avseende skadorna eller däcken.
Skadorna stämmer påfallande väl med det förlopp jag skrev.
2016-02-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Du har förstås konfererat med NB om detta. Då är frågan, är det dina eller NB:s fantasier du framför i tråden?

Det står i fupen.
2016-02-07, 19:26
Bannlyst
Citat:
Media har inte granskat fallet. Samtliga har endast återgett vad polisen/åklagaren sagt.

Under senare tid har sexualbrottsadvokaten nu målsägandebiträdet Tore Brandtler fått mycket stort utrymme i media. Han har gärna ställt upp precis överallt där en kamera har funnits. Media har ofta nöjt sig med vad han har sagt. Han har fritt och oemotsagt fått recensera IR:s insats.

Det är inte så media ska fungera i ett rättssamhälle.
Jag tycker att pedofil/våldtäkts/sexmords-advokaten Inger Rönnbäck fått väldigt stort utrymme i media. Redan i somras berättade hon otaliga gånger i media om alla fel hon tyckte polisen gjort och hur många tips hon fått in som skulle visa hur oskyldig NB var. Hon fick väldigt stort utrymme för sina utspel inklusive löpsedlar.
Efter Tingsrätten så blev skriverierna av lite annan karaktär, men där har hon sig själv att skylla med sin slutplädering där hon slog hej vilt åt alla håll. Vilket även skedde i Hovrätten, men nästan ännu mer intensivt där. Hon har fått ta emot en hel del kritik av juridiska experter. Inte konstigt alls tycker jag. För mycket oseriöst konspirationssvammel och anklagelser åt olika håll. Gynnade knappast klienten. Överbevisad men kunde skött försvaret snyggare.
Senast redigerad av zascha 2016-02-07 kl. 19:29.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in