Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Vad du vill och vad du tror är helt irrelevant. Jag ifrågasätter inte Sveriges rättssäkerhet rent generellt. Att du fått för dig det visar med all tydlighet att du inte riktigt kan dra slutsatser utifrån en argumentation. Du verkar föra en argumentation om att rättssäkerheten i detta fall inte kan ifrågasättas utifrån att Sverige rent generellt har en relativt hög rättsäkerhet jämfört mellanöstern, Afrika, Asien osv. Att Sverige har något som gentemot omvärlden är ganska unikt, dvs offentlighetsprincipen, är något jag och många andra värdesätter. Det gör att vi kan ha hög rättssäkerhet där myndigheter och myndighetsutövare kan granskas. Det motverkar dessutom korruption. När man börjar tulla på detta så börjar rättssäkerheten äventyras.
Att det är illa ställt innom poliskåren och rättsväsendet råder det dock inget tvivel om. Det är självfallet inte de enskilda polisernas fel utan ett generellt strukturellt problem. För att ge ett exempel och förtydliga för alla som blint tror att polis och rättsväsendet inte kan ha fel hänvisade jag till en dagsfärsk recension av en bok som tar upp detta problem.
Jag tar upp detta för att vi diskuterar detta specifika fall. Att utredningen är full av saker som inte utretts, säkerligen delvis pga misstag och klantigheter. Att ÅK och utredare inte följt objektivitetsprincipen är ju också tydligt. De har inriktat sig på en misstänkt väldigt tidigt. De har dessutom lagt ett yppandeförbud och sen hemligstämplat delar av utredningen utan något uppenbart skäl för att åsidosätta just offentlighetsprincipen.
Jag hävdar att det är tur att NB faktiskt avsatt sådan mängd DNA, men med så mycket frågetecken och outrett så är det klart att tvivel även kring detta kan uppstå. Argumentationen som sker här är ju ett bra mått på hur många här ser på rättssäkerhet. Man tolka gärna in massa saker som det inte finns belägg för och ser gärna sig själv som en kompetent bedömmare och dommare. HRs förhandlingarna är bara "waste of time" och egentligen borde NB brännas på bål nu så snabbt som möjligt för han har ju uppenbaligen skyldig. Vem letar mask i en dynghög liksom?
Du ville dessutom ha fler exempel på rättsskandaler där rättssäkerheten skandalöst åsidosatts: Catrine da Costa
Du kan ju googla på incest, rättsskandal, satanism så kommer du snart fram till ruggiga historier där rättssäkerhet satts ur spel och sexualsadistiska motiv har fabricerats för att sätta dit helt vanliga och oskyldiga fäder.
Offentlighetsprincipen är något som jag precis som största delen av Sveriges befolkning värdesätter enormt. Att Sverige har en hög rättssäkerhet generellt, är ett konstaterande. De ligger på tredje plats i världens ranking om detta. Inte bara jämfört med länder där korruption, diktatur och annat råder utan jämförelsen är gjord med alla länder. Det känns betryggande att vårt land hamnar så högt upp som på tredje plats.
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Att det är illa ställt innom poliskåren och rättsväsendet råder det dock inget tvivel om.
Jo, jag anser inte alls att det är illa ställt inom poliskåren och rättsväsendet. Har inte hört någon rättsexpert eller journalist uttala några såna argument om denna utredning, utan snarare alldeles tvärtom. Det säger mig mycket mer än dina ogrundade försök till påhopp av polisen och åklagaren.
Citat:
Ursprungligen postat zascha
Du ifrågasätter Sveriges rättssäkerhet. Visa källa på att Sverige har undermålig rättssäkerhet om man går in och tittar på specifika utredningar. Visa gärna fler exempel på granskningar som visar att Sverige ligger dåligt till i sammanhanget. Menar då inte att du skall hänvisa till ett specifikt fall eller något en författare skrivit i en bok utan jag vill se forskningsresultat, undersökningsresultat på det, som talar emot Sveriges ranking på plats tre i världen vad det gäller rättssäkerhet.
Citat:
För att ge ett exempel och förtydliga för alla som blint tror att polis och rättsväsendet inte kan ha fel hänvisade jag till en dagsfärsk recension av en bok som tar upp detta problem.
Jag bad inte om någon hänvisning till en bok, jag bad om forskningsresultat, undersökningar m.m, d.v.s källa, statistik som bekräftar dina påståenden om att det är "illa ställt inom polisen och rättsväsendet" som gör att man kan få en förståelse för din argumentation över hur LH-fallet skötts.
Citat:
Du ville dessutom ha fler exempel på rättsskandaler där rättssäkerheten skandalöst åsidosatts: Catrine da Costa. Du kan ju googla på incest, rättsskandal, satanism så kommer du snart fram till ruggiga historier där rättssäkerhet satts ur spel och sexualsadistiska motiv har fabricerats för att sätta dit helt vanliga och oskyldiga fäder.
Nej, jag ville inte att du skulle hänvisa till ett specifikt fall utan jag ville att du skulle visa på forskningsresultat, undersökningar m.m, d.v.s källa, statistik som bekräftar dina påståenden om att det är "illa ställt inom polisen och rättsväsendet" som gör att man kan få en förståelse för din argumentation över hur LH-fallet skötts. Om det skulle föreligga en sådan rättsröta i landet som du gör gällande så vore det ett stort samhällsproblem och då borde rimligtvis forskning, undersökningar och statistik finnas som backar upp din argumentation.
Det här fallet har fått oerhört mycket uppmärksamhet i media. Ingen som helst kritik om förundersökningen eller hur man hanterat fallet har framkommit från journalister eller juridiska experter. De enda som kritiserar hanteringen av fallet är mördarens försvarsadvokat Inger Rönnbäck samt några skribenter här på Flashback. Det borde säga dig något.