Citat:
Rörande din sista punkt:om man läser Jordabalken 4:19: om vad som måste uppfyllas för att det ska räknas som ett dolt fel tycker jag väl att vi ska kunna ha en bra chans att få det till detta?
Felet måste ha funnits vid köptillfället
Det bör väl gå att klarlägga vid en djupare undersökning av huset. Mögelbesiktaren vi hade här häromdan sa att man måste borra in i syllen för att komma vidare. Detta är ju ingen som anses nödvändigt för en ordinarie besiktning av huset. (där ju ingen anmärkning noterades vid undersökning av krypgrund)
Felet ska inte ha varit upptäckbart
Ja nu har vi haft 2 besiktningar utan att upptäcka fel, så det måste väl anses ej vara upptäckbart detta?
Felet ska inte ha varit förväntat
Inte fan ska man väl förvänta sig att man inte ska kunna bo i ett hus man köper? (ja det luktar så starkt så att jag emellanåt mår illa)
- Felet måste ha funnits vid köptillfället
- Felet ska inte ha varit upptäckbart
- Felet ska inte ha varit förväntat
Felet måste ha funnits vid köptillfället
Det bör väl gå att klarlägga vid en djupare undersökning av huset. Mögelbesiktaren vi hade här häromdan sa att man måste borra in i syllen för att komma vidare. Detta är ju ingen som anses nödvändigt för en ordinarie besiktning av huset. (där ju ingen anmärkning noterades vid undersökning av krypgrund)
Felet ska inte ha varit upptäckbart
Ja nu har vi haft 2 besiktningar utan att upptäcka fel, så det måste väl anses ej vara upptäckbart detta?
Felet ska inte ha varit förväntat
Inte fan ska man väl förvänta sig att man inte ska kunna bo i ett hus man köper? (ja det luktar så starkt så att jag emellanåt mår illa)
Den biten faller totalt. Du har helt missförstått felet. Ett förväntat fel är att man utifrån omständigheter (och här har domstolen satt ribban för "orimligt" ganska högt upp) ska ha sett eller kunnat upptäcka felet. Att du förväntar dig att bo i huset har inget värde i detta.
Din fördel i ärendet är att det i protokollet står att det inte är en riskkonstruktion, din nackdel är att du borde ha frågat när avfuktaren installerades och utifrån det gjrot en grundliggare koll, samt att krypgrunden rä tillgänglig för dig (sstår i protokollet).