• 1
  • 2
2016-02-07, 08:34
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag har under en tid försökt debattera tolvsteg och missbruksvård här i drogrebabilitering. När människor i en svår situation har kommit in hit för råd och stöd har jag manat dem till försiktighet samtidigt som de som jag uppfattar som tolvstegare mer eller mindre hämningslöst har manat dem till att kapitulera, inte bara inför sig själva, utan även inför samhället, arbetsgivare och tolvstegsindustrin.

Tolvstegarna här i drogrehabilitering har inte sällan blivit väldigt provcerade av att jag har varnat potentiella rekryter för att ge upp hela sin integritet och deras argument har inte sällan bestått av rena personangrepp där andemeningen är att jag knarkar, vill döda andra människor, ljuger och följdaktligen bör hålla käften. Inte sällan så har mina varningar och påståenden bemötts med rena lögner, till exempel så har tolvstegare på fullt allvar hävdat att en missbrukare inte riskerar att bli av med körkortet om han eller hon bara söker vård frivilligt samt att myndigheter inte har tillgång till människors sjukjournaler. Trots att de har motbevisats av lagtexter, vittnesmål och myndighetsbeslut så vägrar de ge med sig och erkänna att det jag säger stämmer. Enstaka tolvstegare har hävdat att jag har rätt i teorin, men att det jag varnar för aldrig inträffar i praktiken.

Inte sällan har tolvstegarna försökt att flytta debatten från tolvsteg till mig som person. De har gång på gång försökt få mig att avslöja vem jag är så att de kan ta kontakt med en eventuell grupp som jag har gått till. Tolvstegsindustrin är smutsig och tjänar abnorma pengar på att människor försätts i en situation där de med hot om uppsägning, förlorat körkort, förlorad vårdnad, m.m. tvingas delta i deras program. Jag har med egna ögon bevittnat hur tolvstegare har anmält avhoppare till socialtjänsten.

Jag skall göra något som jag aldrig har gjort förut. Jag brukar normalt sett vara väldigt restriktiv med detaljer som kan outa mig, men nu gör jag ett undantag. Jag har nämligen personlig erfarenhet av att bli anmäld till myndigheter och hotad med tolvsteg.

I samband att jag fyllde 30 år så genomgick jag en läkarundersökning där jag lämnade ett blodprov utan att tänka på konsekvenserna. Provet visade förhöjt CDT och naiv som jag var så erkännde jag att det berodde på hög alkoholkonsumtion. Detta visade sig vara mitt livs största misstag och var början till en ström av anmälningar och hot. Bland annat anmäldes jag till socialtjänsten och utöver detta så tog personalavdelningen på det företag som jag arbetade på kontakt med tolvstegsindustrin. Så mycket för den tystnadsplikten. Detta var 2008 och tystnadsplikten är ännu mer urholkad idag!

Jag ville inte förlora min anställning och tvingades därför av personalavdelningen att delta i en slags primärbehandling (tolvsteg) i väntan på plats på behandlingshem. I denna primärbehandling så ingick bland annat obligatoriska AA-möten. Redan under de första behandlingstillfällena och under det första AA-mötet så skar det sig på grund av den uppenbara lögnen att AA inte är en religös organisation. Jag ifrågasatte sinnesrobönen och stegen och det tog inte lång tid innan jag blev utsprakad från tolvstegsindustrin på grund av vad de kallade för bristande motivation. På mycket för det öppna sinnelaget.

Efter att jag hade gett farbror Bill och hans industri fingret så skulle jag givetvis straffas och min arbetsgivare hotade med uppsägning. Tolvstegsindustrin hade nämligen övertygat personalavdelningen om att jag skulle återfalla och bli en stor kostnad för mitt företag och att jag därför borde sparkas. Jag valde att förekomma dem genom att säga upp mig själv. Som tur var så var min närmsta chef vänligt sinnad och gav mig bra referenser som jag senare hade stor nytta av.

Den lärdom jag drog av detta vad att aldrig någonsin vara ärlig med eller låta någon dokumentera något om missbruk. Du ångrar aldrig det du inte har sagt! Jag fick även lärdomen att tolvstegsindustrin är en religiös sammanslutning som utnyttjar Sveriges alkohol och narkotikapolitik till att tjäna pengar på människor samt att straffa de som inte accepterar deras lögner och religiösa dogmer. Det tog mig flera år att med hjälp av journalförstöring rensa ut all gammal skit som företagsläkare och andra hade antecknat om mig och om jag bara kan få en enda person att undvika samma resa så är det värt det. Om jag bara kan få en enda person att inte må dåligt över att han eller hon upplever sig ha gjort ett otillräckligt steg fyra så är även det värt det.

Även om jag inte hoppas på för mycket så kanske ni tolvstegare här i drogrehabilitering nu förstår varför jag har ett visst mått av agg mot myndigheter, sjukvård och framför allt tolvstegsindustrin. Det är endast genom att fler människor vågar ge dessa fingret som det kan ske en förändring till det bättre! Jag uppmanar alla som går in i detta forum att tänka både en och två gånger innan ni avslöjar något om er situation för sjukvården, företagshälsan, socialtjänsten eller någon annan.
Citera
2016-02-07, 08:41
Bannlyst
Points taken men hur fungerar journalförstöring?
Citera
2016-02-07, 09:08
Medlem
cacas avatar
Finns ju en hel del som faktiskt blir av med sitt missbruk så det fungerar på en del. Att sedan aktörer tjänar pengar? Ja så fungerar det oavsett vem som bedriver vården.

Att din chef ville göra sig av med dig berodde på att när du gav fingret till den vård företaget erbjudit dig. Därmed har företaget uppfyllt sitt rehabliterinngsansvar de, har och du har själv valt att inte medverkat vilket du har skyldighet att göra.
Det är nu företagrt kan inleda förhandling om att avsluta din anställning. Så ser reglerna ut.

Att göra en orosanmälan till soc så har polis, räddnigstjänst etc en anmälningspliktig, mycket troligt att även dessa har det.

Åker man dit för fylla, drogtest osv och vill ha sitt arbete kvar får man finna sig i den hjälp man erbjuds, ibland är det kommunen som har platser för sina invånare vilket företag använder. Sen kan man tycka vad man vill om det, men de kommer tjäna pengar på sin verksamhet, så är det bara. Hur svårt man har att acceptera att så här är det är enskilt. Enklast är att bara flyta med och sedan berömma hur mycket hjälp man fått även och blablabla, folk får höra det de vill, jobbet kvar, torskar man igen är setet återfall osv.

Annars gör man som du, slåss mot väderkvarnarna i hopp att etos och logos ska infrias, men väderkvarnar är svåra rubba, de drar energi från dig,

är det verkligen värt det?
Citera
2016-02-07, 09:24
Medlem
Jag hade allvarliga alkoholproblem, fick underbar hjälp från jobbets HR-avdelning, genomgick behandling, först på internat i ett antal veckor, och sedan uppföljning en gång i veckan under ett år. Deltog i AA-möten, även om jag inte delade så mycket. Jag har aldrig mått bättre än vad jag gör idag, har verkligen fått perspektiv på vad alkohol kan göra, har ett fantastiskt jobb och kommer sannolikt aldrig mer röra spriten.

Det är upp till individen att tolka AA:s syn på en högre makt. För mig var det inte en gnutta religiöst. Inte för de andra som deltog i möten heller. Utan arbetsgivarens inblandning hade jag aldrig kommit på benen.

Var mycket försiktig med vad du sprider för nonsens-propaganda. Alternativet att inte genomgå behandling är knappast en bra väg att gå.
Citera
2016-02-07, 09:24
Medlem
gurkmajjas avatar
Jag antar att du har hamnat inom kommunens tolvstegsprogram som företaget betalar för? De har då ett avtal med arbetsgivaren vari ingår att återrapportera din närvaro mm. Detta kan inte jämföras med att gå i de frivilliga grupperna där de flesta huserar.

Sen kan du inte lasta tolvstegsgrupper för hur myndigheterna agerar. Går du på frivilliga grupper så är dessa helt frikopplade från myndigheter, det borde även du känna till.

Jag håller dock med dig om problemen kring de religiösa inslagen, vilket tenderar att skapa två läger inom tolvstegsrörelsen och är inte sällan en källa till konflikt. Ofta är det gamla gubbjävlar som sitter och minsann vet hur saker och ting ligger till efter lång tids nykterhet och "ha funnit gud" som är det största problemet. Framförallt inom AA.
Citera
2016-02-07, 09:33
Medlem
ozznujens avatar
Jag lider med dig,TS. Jag stör mig något oerhört på 12-stegsmetoden. Man behöver bara läsa punkt/vers) 1,så har man nog på benen att kasta hela konceptet i papperskorgen.

1.Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen, att vi förlorat kontrollen över våra liv.

Steg 1 är alltså att erkänna att du är en svag människa,som inte har kontroll över ditt liv. Du är helt maktlös,och klarar absolut inte detta på egen hand.

Att detta är finansierat av staten,och att det är så svårt att hitta vettiga alternativa hjälpmedel,är en stor skam. Vi lever nu,i Sverige 2016.
Citera
2016-02-07, 09:49
Medlem
Moparornocars avatar
Jag vill börja med att tacka dig för att du öppnade dig ang. din resa och erfarenheter, det gjorde att iallafall jag fick en helt annan bild av dig. Du och jag är inte så olika ändå på många sätt, men nog om det.

Vad du råkat ut för och som du behandlas är förjävligt. Milt uttryckt. Eftersom vi har lite liknande historia skulle jag med oturen du haft setat i samma sits, och det är det vidriga. Det är trots allt vård vi talar om. Inte straff.

Jag personligen, nu talar jag bara om mig själv, har inte fått några konsekvenser av att jag setat på behandlingshem, haft kontakt med läkare ang psykiska problem kopplat till beroende eller att jag går/gått på AA. Kommer jag få det i framtiden? Det vet jag inte. Jag hoppas inte det och skulle det uppstå problem får jag ta itu med dem då och med rent mjöl i påsen.

När jag stod inför att söka hjälp var det inte ett svårt val. Mitt beroende hade eskalerat så oerhört att det egentligen var ett val på liv eller död, svart eller vitt. Så var det bara. Ev konsekvenser hade jag ingen tanke på och jag hade nog skitit blankt i riskerna ändå om någon påtalade dem, om jag dog spelade de knappast någon roll, ellerhur...

Personligen kan jag tycka att det är lite fel att tvinga missbrukare in i behandling. Samtidigt kan det vara precis vad personen behövde och dennes botten kanske annars var så djup att hen inte hade sökt hjälp på egen hand. Att generalisera missbrukare gör jag inte då vi alla är olika och kanske behöver gå olika vägar ur misären. Att jag ibland rekommenderar någon att gå på ett möte tycker jag inte är fel. Snabbt, finns ofta ett möte samma dag eller inom några dagar, anonymt och helt frivilligt. Hamnar du på ett möte där du känner dig tvingad till något eller att något annat är fel, gå ut och prova ett annat. Jag har gjort så flera gånger.

Samma sak är att generalisera 12-stegare. Att endast gå på några möten sporadiskt för att träffa andra i samma situation till de mest pådrivande talibanerna. Det är ett väldigt stort spann däremellan och jag har nog träffat alla typer. Vissa av dem och deras aktiviteter och krav undviker jag totalt. Vad gör det mig? 12-stegare eller inte, det beror nog på vem du frågar. Och jag bryr mig inte, sålänge som jag är befriad från besattheten att dricka och droga mig till döds är jag ok med whatever.

Jag lever idag tack vare hjälpen jag fick och att jag förblir nykter gör att jag får ett bra liv. Mycket bättre än vad jag trodde var möjligt på bara 5 år.
Citera
2016-02-07, 10:13
Medlem
RistoKarvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Jag hade allvarliga alkoholproblem, fick underbar hjälp från jobbets HR-avdelning, genomgick behandling, först på internat i ett antal veckor, och sedan uppföljning en gång i veckan under ett år. Deltog i AA-möten, även om jag inte delade så mycket. Jag har aldrig mått bättre än vad jag gör idag, har verkligen fått perspektiv på vad alkohol kan göra, har ett fantastiskt jobb och kommer sannolikt aldrig mer röra spriten.

Det är upp till individen att tolka AA:s syn på en högre makt. För mig var det inte en gnutta religiöst. Inte för de andra som deltog i möten heller. Utan arbetsgivarens inblandning hade jag aldrig kommit på benen.

Var mycket försiktig med vad du sprider för nonsens-propaganda. Alternativet att inte genomgå behandling är knappast en bra väg att gå.

Nonsenspropaganda? Det var det dummaste jag hört.. 12-stegare är en av de mest faktaresistenta grupper vi har i samhället, du kan ALDRIG debattera med en till programmet redan förlorad själ utan att riskera ett helt samfunds vrede!

Och det ständigt återkommande mantrat: -" Men det funkade ju för mig, buääähhh!", visst, kul för dig, men du vet innerst inne att det var du själv som gjorde jobbet. Det var inte "gruppens" förtjänst, sluta förminska dig själv!

Det här samfundet har inte plats för kritik, och det är det absolut värsta. Att tanken om att bryta ner, för att bygga upp en renlärig floskelmaskin är det primära.

Det går inte att få någon som helst statistik som styrker att det ens fungerar, för bövelen! Läste något om att c.a 10% förblir nyktra efter 10 år, som av en händelse samma siffror som för icke-sekterister, men det är notoriskt svårt att få fram aktuella och gällande siffror. Källhänvisning har jag därför inte, förutom personlig erfarenhet. Så många av mina gamla vänner som dött p.g.a den där jävla pådyvlingen av skam, att tar du ett "återfall" så är du ett misslyckat as.. Lika bra att gasa på när allt redan är förlorat... Du har SVIKIT GRUPPEN!

Nä, den här kulten bör hållas på armlängds avstånd, minst. Iaf om du vill bli en fungerande individ, och inte springa metadonad på NA-möten resten av ditt liv. Och börjar Subutex nämnas när du kommer in för alkoholism, spring åt andra hållet så fort du bara kan! Du vill inte bli opiat-torsk istället!

(Med reservation för att jag skriver i affekt...)
Citera
2016-02-07, 10:15
Bannlyst
Varför kollade de CDT om det var ett vanligt blodprov? Förhöjt CDT beror endast (vad jag hört, har inget som står bakom det) på högt alkoholintag den "närmaste" tiden och man kan inte skylla på annat. Det är vad de säger, men det kanske bara är bull, de säger mycket bull på beroendecentrum.

I sig är det lite överord att kalla AA smutsigt även om jag starkt avråder den behandlingsformen då jag inte anser det är en sjukdom men framför allt så är man inte på något sätt maktlös.
De jag också starkt ogillar är att AA säger "följer du inte vår väg, kan de bara sluta på två sätt, 3meter under eller fängelse!" och ogillar när man ifrågasätter deras bullshitbok.

De som drar nytta av AA är helt klart Nämdemansgården. De tjänar otroligt mycket på att företag skickar sina anställda på en månads behandling.
Citera
2016-02-07, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Att du gick på deras bullshitprogram är ju bra eftersom du dricker mindre eller inte alls.
Det är på tiden att AA spolas ur seriös behandling 2016. Bill skrev den när han var på sjukhuset med dillierium med ett annat fyllo (Dr Bob). Det finns massa uppenbarliga lögner i boken om statestik. Av de som kom till AA så blev x % nyktra står det eller något liknande. AA är anonymt , hur kunde Bill ha koll på detta?
Senast redigerad av Vostalikas 2016-02-07 kl. 10:21.
Citera
2016-02-07, 15:17
Medlem
mjukosten78s avatar
Jag tycker helt klart att du har blivit felbehandlad. Det som är så jävla provocerande med dig är att människor med feta problem som jag är övertygad om är oerhört svåra att fixa på egen hand och som faktiskt kan ha ihjäl dom, ber om hjälp här och ditt stående tips är "SÖK INTE HJÄLP!".
Du presenterar inga alternativ annat än möjligtvis "trappa ner med folköl".

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Enstaka tolvstegare har hävdat att jag har rätt i teorin, men att det jag varnar för aldrig inträffar i praktiken.

Jag vidhåller att det ligger till ungefär på det viset. Jag har även skrivet att det säkert har hänt men att det är mycket ovanligt. Jag har erfarenhet av detta då jag har träffat massvis med folk i tillfrisknande utan några som helst problem vad gäller transportstyrelsen.
Vi missbrukare brukar inte vara tysta när det gäller att ha blivit felbehandlade av myndigheter och vård, hade det du varnar för varit vanligt hade jag garanterat stött på det.

Själv klarade jag varken av att använda kontrollerat eller sluta på egen hand. Jag är alltså inte en av dom det hade funkat för utan hjälp. Jag har fått massvis med hjälp av soc, behandlingshemmet jag var på och NA. Det bästa jag har gjort i mitt liv är att be om hjälp och tagit hjälpen som har erbjudits. Det räddade livet på mig.
Citera
2016-02-07, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
Jag lider med dig,TS. Jag stör mig något oerhört på 12-stegsmetoden. Man behöver bara läsa punkt/vers) 1,så har man nog på benen att kasta hela konceptet i papperskorgen.

1.Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen, att vi förlorat kontrollen över våra liv.

Steg 1 är alltså att erkänna att du är en svag människa,som inte har kontroll över ditt liv. Du är helt maktlös,och klarar absolut inte detta på egen hand.

Att detta är finansierat av staten,och att det är så svårt att hitta vettiga alternativa hjälpmedel,är en stor skam. Vi lever nu,i Sverige 2016.

Det är din tolkning av texten. Det står ingenstans att du är en svag människa och att du absolut inte klarar något på egen hand.

"vi erkända att vi var maktlös inför alkoholen" = Du klarar inte av att dricka måttligt och kan inte hantera alkoholen, alkoholen har övertaget över dig.

"vi har förlorat kontrollen över våra liv" = Alkoholen tar så pass stor plats i ditt liv att det går ut över ditt jobb, din ekonomi, din familj och framförallt dig själv och din hälsa. Alkoholen är viktigare än något annat i ditt liv. Du har alltså förlorat kontrollen.

Det handlar inte alls om att du är en svag människa då beroende är en sjukdom. Att AA finns är oerhört bra. En plats där du kan dela dina känslor till människor som förstår din situation. Därmed inte sagt att det inte finns människor som klarar sig ur missbruk på egen hand men jag är övertygad om att ett par förstående öron som lyssnar är en hjälpande hand. Men det är också allt dom är, en hjälpande hand, det är enbart du själv som kan vända dit liv och återfå kontrollen.

Sen att människor pratar om att AA skulle vara något religiöst är just bara prat.

"Vi beslöt att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, såsom vi själva uppfattade HONOM.

Absolut dom nämner ordet gud men dom tillägger även "såsom vi själva uppfattade honom". Du bestämmer själv vad som är "gud" i ditt liv. Det kan vara en stol eller vad tusan du vill. Det är ingen som tvingar dig till att tillbedja den gud som omnämns i bibeln.

AA och liknande 12-stegsprogram är inte för alla det är helt klart men att smutskasta det helt är vansinnigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Personligen kan jag tycka att det är lite fel att tvinga missbrukare in i behandling. Samtidigt kan det vara precis vad personen behövde och dennes botten kanske annars var så djup att hen inte hade sökt hjälp på egen hand. Att generalisera missbrukare gör jag inte då vi alla är olika och kanske behöver gå olika vägar ur misären. Att jag ibland rekommenderar någon att gå på ett möte tycker jag inte är fel. Snabbt, finns ofta ett möte samma dag eller inom några dagar, anonymt och helt frivilligt. Hamnar du på ett möte där du känner dig tvingad till något eller att något annat är fel, gå ut och prova ett annat. Jag har gjort så flera gånger.

Absolut, tvång brukar sällan hjälpa på en missbrukare då personen ifråga måste erkänna för sig själv att hen har problem. Men vad ska en arbetsgivare göra? Låta personen ifråga fortsätta sitt arbete trots vetskapen om att hen har missbrukarproblem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in